Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bildiagnoseverktøy


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt bilen til verksted en del ganger for ting jeg i etterkant så at jeg kunne gjort selv, så tenkte jeg at et diagnoseverktøy kanskje kunne være en god investering. Jeg har en VW Touran 2003, og ser blant annet at Bildiagnosebutikken har et godt utvalg. Jeg ser at man kan få et apparat for 1000-1500 kroner, og da lurer jeg på om disse vil gjøre nytten. Erfaringer eller råd?

 

http://www.bildiagnosebutikken.no/bildiagnose.html#cat=108&gan_data=true

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Virker de da? Jeg har kjøpt 2 stk på eBay, en med BlueTooth (for Android) og en med WiFi (for iPhone/iPad). Jeg kan koble telefon/pad til, men jeg klare ikke å hente data ut fra bilen. Har prøvd med mange forskjellige apper for både iOS og Android, ingen får forbindelse med bilen. Noen klarer å vise batterispenningen, men jeg antar at det er fordi OBD2-adapteret selv leser dette fra kontakten, AT-kommandoene for å hente ut noe fra motorstyringen får aldri svar.

Lenke til kommentar

Jeg har henta ut feilkoder og informasjon (turtall, motortemp, og en haug andre parametre) fra BMW, Toyota og Seat. Tror bare den tar standard OBD2-koder og ikke utvidede, produsentspesifikke protokoller.

 

Dog skal det sies at jeg bestilte to like hvor den ene var defekt.

 

Den defekte fikk forbindelse med adapteren men ikke med bilen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men noen som har kjennskap til om det eksisterer diagnoseverktøy til Motronic systemet fra Bosch? Veldig tidlig elektronisk innsprøytningssystem, ingen lambdasonde i systemet eller motorfeillampe i dashbord. Bilen det er snakk om er en 86-modell Volvo 740. Ser det er en kontakt ved venstre dempertårn i motorrommet, vil anta den er ment til diagnose.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ifølge denne http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics ble OBD2-standarden (både kontakt og protokoll) påbudt i 1996 i USA og 2001 for EU (inkl EØS). Antar derfor at det blir vanskelig å finne en standardløsning for denne bilen, selv om et Volvo-verksted trolig kan få sett noe. Denne er fra før lambdasonde og katalysator ble innført, så det spørs hvor mye interessant det er mulig å få ut uansett.

Lenke til kommentar

Noen eldre biler har en veldig simpel diagnosekontakt hvor man kan lese ut diagnoseinformasjon ved hjelp av en bryter og en lysdiode. Du må desverre uansett vite hvordan det gjøres og det husker ikke jeg. Antageligvis er det også forskjellig fra merke til merke.

Lenke til kommentar

Gjorde et lite søk, fant ut jeg antagelig har det som heter Motronic ML1.0 i følge wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Motronic ). I følge denne nettsiden for BMW har ikke systemet mulighet for feilkoder ( http://www.bimmerinfo.com/bmw_flash_codes.htm ). Mulig kontakten i motorrommet bare er testpunkter for å måle av spenning og/eller koble ut ulike komponenter. Søkt litt på dette tidligere, men særdeles lite å finne informasjon rundt Volvo. BMW fant jeg ut nå har mye mer informasjon om systemet mitt.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt bilen til verksted en del ganger for ting jeg i etterkant så at jeg kunne gjort selv, så tenkte jeg at et diagnoseverktøy kanskje kunne være en god investering. Jeg har en VW Touran 2003, og ser blant annet at Bildiagnosebutikken har et godt utvalg. Jeg ser at man kan få et apparat for 1000-1500 kroner, og da lurer jeg på om disse vil gjøre nytten. Erfaringer eller råd?

 

http://www.bildiagnosebutikken.no/bildiagnose.html#cat=108&gan_data=true

 

Det kommer vel an på akkurat hva du er på jakt etter å kunne gjøre. Dersom man kun er ute etter å se og slette feilkoder på motor, kommer man langt med de enkleste og rimeligste løsningene, som bla Sedsberg nevner.

 

For VW (og alt fra VAG) er ellers VAG-COM (VCDS fra Ross-Tech) den mest fleksible og veldokumenterte løsningen. Selv har jeg bare erfaring med fullversjonen (HEX-USB+CAN) som gjør "alt på alle VAG", men de aller fleste klarer seg nok fint med VCDS-lite som koster ca 100 USD, eller gratis shareware-versjonen.

 

Felles for disse er jo da at det kreves at man har en laptop.

 

Touran var såvidt jeg vet av de første fra VAG som begynte med CAN-BUS, så skal du ha en relativt rimelig løsning for VCDS-Lite fra Ross-Tech til denne blir det "Micro-CAN" : http://www.ross-tech.com/vag-com/Micro-CAN.html Den er dog ikke bakoverkompatibel med "pre-CAN" biler.

 

Men igjen, mye avhenger av hva du vil gjøre med den. Generelt er alt som har med motor og miljø lett tilgjengelig med universale apparat, skal man inn på andre systemer, som grunninstilling xenon, slette airbag, e-brekk, kalibrerer rattvinkelsensor, programmere lys, vinduer, ol, eller drive feilsøk, kommer man fort til kort med universale apparater. Men det finnes jo et hav å velge i, og det er noe av en jungel å finne muligheter og begrensinger med dem alle...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det kommer vel an på akkurat hva du er på jakt etter å kunne gjøre. Dersom man kun er ute etter å se og slette feilkoder på motor, kommer man langt med de enkleste og rimeligste løsningene, som bla Sedsberg nevner.

 

For VW (og alt fra VAG) er ellers VAG-COM (VCDS fra Ross-Tech) den mest fleksible og veldokumenterte løsningen. Selv har jeg bare erfaring med fullversjonen (HEX-USB+CAN) som gjør "alt på alle VAG", men de aller fleste klarer seg nok fint med VCDS-lite som koster ca 100 USD, eller gratis shareware-versjonen.

 

Felles for disse er jo da at det kreves at man har en laptop.

 

Touran var såvidt jeg vet av de første fra VAG som begynte med CAN-BUS, så skal du ha en relativt rimelig løsning for VCDS-Lite fra Ross-Tech til denne blir det "Micro-CAN" : http://www.ross-tech.com/vag-com/Micro-CAN.html Den er dog ikke bakoverkompatibel med "pre-CAN" biler.

 

Men igjen, mye avhenger av hva du vil gjøre med den. Generelt er alt som har med motor og miljø lett tilgjengelig med universale apparat, skal man inn på andre systemer, som grunninstilling xenon, slette airbag, e-brekk, kalibrerer rattvinkelsensor, programmere lys, vinduer, ol, eller drive feilsøk, kommer man fort til kort med universale apparater. Men det finnes jo et hav å velge i, og det er noe av en jungel å finne muligheter og begrensinger med dem alle...

Takk for et godt svar! Jeg ønsker et verktøy som kan lese feilkoder i hovedsak for å unngå unødvendige verkstedsbesøk. Men dersom jeg ikke ønsker å benytte laptop, vil da de apparatene som jeg linket til være tilstrekkelig?

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar! Jeg ønsker et verktøy som kan lese feilkoder i hovedsak for å unngå unødvendige verkstedsbesøk. Men dersom jeg ikke ønsker å benytte laptop, vil da de apparatene som jeg linket til være tilstrekkelig?

 

Jeg har dessverre ingen egen erfaring med noen av dem, men ut fra hva jeg kan se av spesifikasjoner/beskrivelse skal de rimelige modellene kunne lese/slette, og tildels logge, alt på motor. Så hvis verkstedbesøkene utelukkende dreier seg om motor, burde det gå fint.

 

Har man derimot lysende ABS-lampe, airbag-lampe, problemer med vindusheis, eller andre ting ser det ut til at du må opp i "Maxiservice VAG505" eller bedre. Den, og de dyrere modellene skal kunne logge inn på de fleste eller alle styringsenheter, resette long life service, etc.

 

Men akkurat hvor grensene går for hvilket apparat som kan gjøre hva vet jeg ikke, bortsett fra at det som sagt går et ganske markant skille mellom motor/miljø og andre styringsenheter. Ikke minst fordi det er et USA/EU-krav at bilprodusentene følger viss standarder på alt som har med utslipp å gjøre. (Det jobbes vel forsåvidt også med mer standardisering på andre systemer også, for å skape friere konkurranse for service/verksted-næringen. Men vet ikke helt hvor langt vi har kommet.)

 

De litt dyrere apparatene i linken din hevder jo å kunne nå de fleste systemer på mange biler, men litt usikker på i hvilken grad de feks også kan gjøre enkel programmering/koding. For daglig vedlikehold er vel behovet begrenset, men det skal ikke så veldig mye til før det kan være nyttig. Feks byttet jeg nylig vindusheismotor i en Golf, og da måtte den nye motoren kodes til bilen før alt virket. Dvs man må fortelle den nye motoren om bilen har el-vinduer bak, om speil er el-innfellbare, om det er lys i speil, innvendig knapp for bensinluke, og div slike ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har dessverre ingen egen erfaring med noen av dem, men ut fra hva jeg kan se av spesifikasjoner/beskrivelse skal de rimelige modellene kunne lese/slette, og tildels logge, alt på motor. Så hvis verkstedbesøkene utelukkende dreier seg om motor, burde det gå fint.

 

Har man derimot lysende ABS-lampe, airbag-lampe, problemer med vindusheis, eller andre ting ser det ut til at du må opp i "Maxiservice VAG505" eller bedre. Den, og de dyrere modellene skal kunne logge inn på de fleste eller alle styringsenheter, resette long life service, etc.

 

Men akkurat hvor grensene går for hvilket apparat som kan gjøre hva vet jeg ikke, bortsett fra at det som sagt går et ganske markant skille mellom motor/miljø og andre styringsenheter. Ikke minst fordi det er et USA/EU-krav at bilprodusentene følger viss standarder på alt som har med utslipp å gjøre. (Det jobbes vel forsåvidt også med mer standardisering på andre systemer også, for å skape friere konkurranse for service/verksted-næringen. Men vet ikke helt hvor langt vi har kommet.)

 

De litt dyrere apparatene i linken din hevder jo å kunne nå de fleste systemer på mange biler, men litt usikker på i hvilken grad de feks også kan gjøre enkel programmering/koding. For daglig vedlikehold er vel behovet begrenset, men det skal ikke så veldig mye til før det kan være nyttig. Feks byttet jeg nylig vindusheismotor i en Golf, og da måtte den nye motoren kodes til bilen før alt virket. Dvs man må fortelle den nye motoren om bilen har el-vinduer bak, om speil er el-innfellbare, om det er lys i speil, innvendig knapp for bensinluke, og div slike ting.

 

Nå for eksempel så har jeg et problem hvor den ene vindusviskeren ikke beveger seg (separate motorer), og sikringen er ok. Jeg er rimelig "grønn" på bilelektronikk, så er det slik da at når jeg plugger i et diagnoseapparat av typen Maxiservice VAG505, som du såvidt nevnte, så vil den kunne fortelle meg nøyaktig hva som er gale, eller sier den i verste fall ikke noe som helst?

Lenke til kommentar

 

Nå for eksempel så har jeg et problem hvor den ene vindusviskeren ikke beveger seg (separate motorer), og sikringen er ok. Jeg er rimelig "grønn" på bilelektronikk, så er det slik da at når jeg plugger i et diagnoseapparat av typen Maxiservice VAG505, som du såvidt nevnte, så vil den kunne fortelle meg nøyaktig hva som er gale, eller sier den i verste fall ikke noe som helst?

 

Nja, aller først vil jeg bare gjenta at jeg ikke har egen erfaring med VAG505, men ut fra beskrivelsen virker det å være mye av samme mulighetene som VAG-COM (som jeg har erfaring med). VAG-COM er en såkalt "VAG/VAS-emulator". VAG/VAS er diagnoseverktøyet VAG selv har utviklet og bruker for alle sine biler.

 

VAG-COM vil høyst sannsynligvis gi deg en feilkode på H eller V vindusvisker. :)

Men at den skal fortelle deg nøyaktig hva som er galt vil jeg si er en ganske stor og utbredt misforståelse av bildiagnose. Det å hjemme i garasjen overta jobben til en moderne bilmekaniker (eller tekniker, som de vel liker å kalle seg idag) er ikke alltid så enkel som mange tilsynelatende tror, og feilkodene forteller ofte ikke nøyaktig hva som er galt, de hjelper deg bare et steg i riktig retning.

 

Her er vi forsåvidt inne på enda en forskjell mellom diagnose-utstyr. De aller billigste/enkle gir deg kun en ren feilkode, ikke noe mer. VAG-COM gir selve feilkoden + en del tillegginfo /tekst / "freze-frame data", ol, også finner man gjerne en god del mer feilsøk-info på hjemmesiden (Ross-Tech). Mens de dyreste og/eller merkeverkstedets egne VAS/VAG i tillegg også er tilknyttet en oase av dokumentasjon og "guidet feilsøk" Dette forteller feks at hvis du får kode xxxxx på vindusvisker, sjekk spenningen på den og den pinnen på den og den boksen, beskrivelse av hvor den sitter, og hvis det er ok, går man videre til neste punkt. Og slik holder man på til man har sirklet inn hvor forbindelsen er brutt, spenningen mangler, eller hva det måtte være.

 

Ross-Tech har veldig mye god info til hjelp ved feilkoder, men det er veldig langt unna dokumentasjonen merkeverksted har tilgjengelig. Jeg holdt tilfeldigvis på å styre med vindusviskere som ikke fungerte på en Touran nylig, den var dog nyere enn din (tror det var 2012). Her er feilkoden jeg fikk;

 

 

 

00153 - Windshield Wiper Motor; Driver Side (V216)

004 - No Signal/Communication

Freeze Frame:

Fault Status: 01100100

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Reset counter: 197

Mileage: 20449 km

Time Indication: 0

Date: 2017.14.22

Time: 22:27:00

 

Freeze Frame:

Term 15 On

Voltage: 14.55 V

ON

ON

OFF

OFF

OFF

 

Dette viste seg å være strømmangel i den fremre sikringsboksen (Den som sitter i motorrom)

 

Et annet eksempel fra samme bil, siden vi er så godt i gang. Jeg merket at turboen ikke fungerte i denne bilen (Turbo-diesel), så tok en sjekk på motor, og fikk følgende feilmelding;

 

 

 

Address 01: Engine (J623-CAYC) Labels: 03L-906-023-CAY.clb

Part No SW: 03L 906 023 PJ HW: 03L 907 425 C

Component: 1,6l R4 CR td H43 0875

Revision: --H43--- Serial number: 00000000000000

Coding: 00254016032400080000

Shop #: WSC 01324 020 00200

ASAM Dataset: EV_ECM16TDI02103L906023PJ 003002

ROD: EV_ECM16TDI02103L906023NB.rod

VCID: 7DFBF7E5EC7488F6FF5-8028

 

1 Fault Found:

7286 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit

P2563 00 [101] - Implausible Signal

Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 2

Fault Frequency: 1

Mileage: 20435 km

Date: 2017.14.14

Time: 00:58:49

 

Feilen peker på "usannsynlig signal" fra/til "Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit" så da vil det kanskje være fristende å tenke at denne sensoren er ødelagt. Feilen var et knekt plast-grenrør på vakum-rør til bremsekraftforsterker.

 

Så diagnoseutstyr er til uvurderlig god hjelp, men ikke forvent å få alt servert på et fat likevel. :)

 

 

Til slutt et lite tips mens du feilsøker Touranen. Vet ikke hva som feiler din visker, og siden det kun gjelder den ene vil du jo uansett merke det fort, men klok av skade vil jeg bare få minne om at mange VAG, som Golf, Passat, Touran, deaktiverer vindusviskere hvis panser er åpent (eller panser-bryter ødelagt). (Ikke spør hvor lenge jeg holdt på å knote med måleapparat og what not, første gang jeg fant ut det, der jeg sto med panseret åpent... De virket jo nettopp rett før fylling av spylervæske :confused: . Noen ganger er løsningen bare å gi opp, og smelle igjen panseret...! :realmad::green::blush:

Lenke til kommentar

 

Nja, aller først vil jeg bare gjenta at jeg ikke har egen erfaring med VAG505, men ut fra beskrivelsen virker det å være mye av samme mulighetene som VAG-COM (som jeg har erfaring med). VAG-COM er en såkalt "VAG/VAS-emulator". VAG/VAS er diagnoseverktøyet VAG selv har utviklet og bruker for alle sine biler.

 

VAG-COM vil høyst sannsynligvis gi deg en feilkode på H eller V vindusvisker. :)

Men at den skal fortelle deg nøyaktig hva som er galt vil jeg si er en ganske stor og utbredt misforståelse av bildiagnose. Det å hjemme i garasjen overta jobben til en moderne bilmekaniker (eller tekniker, som de vel liker å kalle seg idag) er ikke alltid så enkel som mange tilsynelatende tror, og feilkodene forteller ofte ikke nøyaktig hva som er galt, de hjelper deg bare et steg i riktig retning.

 

Her er vi forsåvidt inne på enda en forskjell mellom diagnose-utstyr. De aller billigste/enkle gir deg kun en ren feilkode, ikke noe mer. VAG-COM gir selve feilkoden + en del tillegginfo /tekst / "freze-frame data", ol, også finner man gjerne en god del mer feilsøk-info på hjemmesiden (Ross-Tech). Mens de dyreste og/eller merkeverkstedets egne VAS/VAG i tillegg også er tilknyttet en oase av dokumentasjon og "guidet feilsøk" Dette forteller feks at hvis du får kode xxxxx på vindusvisker, sjekk spenningen på den og den pinnen på den og den boksen, beskrivelse av hvor den sitter, og hvis det er ok, går man videre til neste punkt. Og slik holder man på til man har sirklet inn hvor forbindelsen er brutt, spenningen mangler, eller hva det måtte være.

 

Ross-Tech har veldig mye god info til hjelp ved feilkoder, men det er veldig langt unna dokumentasjonen merkeverksted har tilgjengelig. Jeg holdt tilfeldigvis på å styre med vindusviskere som ikke fungerte på en Touran nylig, den var dog nyere enn din (tror det var 2012). Her er feilkoden jeg fikk;

 

 

Dette viste seg å være strømmangel i den fremre sikringsboksen (Den som sitter i motorrom)

 

Et annet eksempel fra samme bil, siden vi er så godt i gang. Jeg merket at turboen ikke fungerte i denne bilen (Turbo-diesel), så tok en sjekk på motor, og fikk følgende feilmelding;

 

 

Feilen peker på "usannsynlig signal" fra/til "Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit" så da vil det kanskje være fristende å tenke at denne sensoren er ødelagt. Feilen var et knekt plast-grenrør på vakum-rør til bremsekraftforsterker.

 

Så diagnoseutstyr er til uvurderlig god hjelp, men ikke forvent å få alt servert på et fat likevel. :)

 

 

Til slutt et lite tips mens du feilsøker Touranen. Vet ikke hva som feiler din visker, og siden det kun gjelder den ene vil du jo uansett merke det fort, men klok av skade vil jeg bare få minne om at mange VAG, som Golf, Passat, Touran, deaktiverer vindusviskere hvis panser er åpent (eller panser-bryter ødelagt). (Ikke spør hvor lenge jeg holdt på å knote med måleapparat og what not, første gang jeg fant ut det, der jeg sto med panseret åpent... De virket jo nettopp rett før fylling av spylervæske :confused: . Noen ganger er løsningen bare å gi opp, og smelle igjen panseret...! :realmad::green::blush:

 

Takk igjen for et utfyllende svar. Jeg skjønner at det er en vanskelig verden, men jeg heller mot å anskaffe meg et apparat. Som du sier kan nok informasjonen til tider være uvurderlig, og etter to diagnoser hvor jeg selv kan ordne problemet så er jo pengene inntjent igjen. Det at apparatet også er mobilt er et absolutt for min del, så derfor tror jeg at jeg går for den som heter VAG505, etter å ha konferert litt med selgeren såklart. Takk uansett for hjelpen! Det har vært til stor nytte :)

Lenke til kommentar

Flott, da er det vel bare å ønske lykke til!

 

Du får naturlig nok ikke support fra dem, men du står jo fritt til å søke opp feilkoder eller fremgangsmåter fra Ross-Tech med det apparatet også. Litt modell-info for Touran her http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Touran_(1T). Ellers er det jo en fordel med biler som BMW, Mercedes, Ford, VW, Audi ++ at de gjerne har en ganske stor "entusiast-brukermasse" globalt sett. Så Googler du koden+feiltekst er det rimelig stor sjanse for å finne hjelp, og/eller noen som har lagt ut guidet feilsøk for problemet.

 

 

Vil helt sikker bli til stor hjelp med det apparatet, selv om kodene av og til kan forvirre litt. Lykke til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...