Gå til innhold

Enorm CPU bruk i ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Lenovo S250 med 6GB ram, 1,6 Ghz AMD E-350 prosessor og AMD Radeon HD 6310M skjermkort.

Forsøker å kjøre ubuntu på PC'en, (12.04 LTS), men er på randen til å gi bort. CPU'en kjører javnt over 50% selv om jeg ikke gjør noe som helst, og spiker opp til 80-90% om jeg kjører noen som helst oppgave.

Dette gjør all oppdatering av pakker svært vanskelig, da det ofte henger seg opp osv. Har måttet reinstallere ubuntu en rekke ganger etter at det har blitt trøbbel. Har forsøkt å oppdatere alt som er, og prøvd såvidt det er med ulike grafikkdrivere - men det er vanskelig da den ofte låser seg når jeg forsøker å installere de. Nå sist skulle jeg oppdatere noe headerfiler, da det låste seg totalt.

Er det bare å gi opp? Syns det er veldig synd da jeg gjerne skulle hatt en stabil ubuntu på PC'n, da jeg virkelig har fått sansen for det, men slik det er nå går det nesten ikke an. Noen som har hatt lignende erfaringer, eller har noen tips?

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva som er galt her, siden jeg ikke har nøyaktig samme maskinvare. Men jeg har hatt en AMD netbook med c50 CPU, og har nå en litt nyere netbook med E2-1800 CPU og Radeon HD 6250/6310 (?) skjermkort.

 

Tommelfingerregelen (nummer 1) er at maskinvarestøtten er betraktelig bedre for hver Linux iterasjon, da AMD har ansatt egne utviklere for å forbedre de frie skjermkortdriverne.

 

Min personlige erfaring (tommelfingerregel nummer 2) er også at Unity (Ubuntu sin vindubehandler) er forferdelig buggete, og kan bruke mye CPU av og til. Så jeg har holdt meg til Xfce, eller "Xubuntu". Til den netbook'en jeg kjører nå, så hadde jeg bare gode erfaringer med Xubuntu 13.04. Xubuntu 13.10 har noen sære bugs, så var jeg deg ville jeg vurdert å installere Xubuntu 13.04, og senere oppgradert til 14.04 LTS som kommer i april neste år. :)

 

Akkurat nå kjører jeg Debian 7 med Gnome 3 og Linux 3.12.5 fra kernel.org, og det fungerer veldig bra for meg. Iingen properitære drivere fra AMD/ATI.. :p

Endret av rockPaperScissors()
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld - det optimale når en prosess jobber er at den utnytter cpu 100%, det betyr at den ikke trenger vente på io/nett eller at andre prosesser skal avgi cpu-sykler.

 

Tilsvarende blir mange "fortvila" når de ser at nesten ikke noe minne er ledig, selv om de har svært få kjørende prosesser. Men ledig minne er totalt ubrukelig, Linux vil gjerne bruke det til disk-cache, holde på avsluttede programmer i tilfelle de skal startes opp igjen snart og så videre. Å rydde opp i minnet før det er nødvendig, for å frigjøre plass som kanskje aldri blir allokert er bortkastet.

 

Umulig å si om alt er som det skal på maskinen din, men det er ikke nødvendigvis noe galt bare fordi du ser en prosess som klarer å utnytte cpu'en din :)

Lenke til kommentar

Er det prosessen til update-manager som tar mye CPU eller er det en bakgrunnsprosess som kjører hele tiden som kveler systemet?

 

Uansett, et tips kan være å bruke en nyere kjerne. Backports av kjernene til 12.10, 13.04 og 13.10 ligger i pakkebrønnen til 12.04. Kjører selv 3.8-kjernen og fikk blant annet en merkbar batteriforbedring fra 3.2.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svært mange gode svar!

CPU bruken henger sammen med at systemet henger seg svært mye opp, og med utrolig dårlig batteritid. Jeg har nå installert ubuntu på nytt, og installerte selv FGLRX driveren for skjermkortet - desverre står det graphics: unknown in systeminnstillingene. Skal jeg installere via den grafiske driverinstillingen får jeg bare valget mellom post-release versjonen, og "experimental beta" versjonen, ikke den vanlige.

Har tatt litt pause fra forsøket med ubuntu - mulig jeg prøver på nytt med xubuntu eller lignende om jeg ikke finner ut noe lurt!

Lenke til kommentar

Uansett, et tips kan være å bruke en nyere kjerne. Backports av kjernene til 12.10, 13.04 og 13.10 ligger i pakkebrønnen til 12.04. Kjører selv 3.8-kjernen og fikk blant annet en merkbar batteriforbedring fra 3.2.

 

Med 13.10 / 3.11 og 'tlp bat' har jeg endelig fått bukt med den løpske vifta på vaio'en ihvertfall, de siste kjernene har bedre strømstyring. Men om det hjelper på løpske prosesser vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...