Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin virket i to dager, nå slår den seg av 1/2 sec etter jeg slår den på

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har for en mnd. siden kjøpt inn deler til ny maskin.

Specs:

Hovedkort: Asus Z87-Pro

CPU: Intel Core i5 4670K

CPU kjøler: Noctua NH-D14

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 CL9 (2 x 8 GB)

SSD: Intel 335 Series 2.5" 240GB

DVD ROM: Asus DRW-24B5ST

GPU: Asus Radeon R9280X-DC2T

Kabinett: Fractal Design Define R4 (Sort)

Grafikkortet kom etter at maskinen sluttet å virke, så jeg er temmelig sikker på at det ikke er roten til problemet.

Problemet:

1. Etter at jeg mottok alle delene satte jeg alt sammen (nøye og forsiktig, brukte rundt 4 timer for å være helt sikker på at alt satt riktig og ble gjort i riktig rekkefølge) og slo på maskinen.

2. Alt virket helt fint nå, jeg installerte windows 8, og diverse drivere som fulgte med hovedkortet.

3. Av ren nyskjerrighet sjekket jeg hele tiden temperaturene på cpuen, i og med at jeg har installert en såpass kraftig kjøler, og riktig nok holdt cpuen seg på utrolige 24-25 grader hele tiden.

4. Jeg prøvde derfor å kjøre de automatiserte overklokkingsfunksjonene som følger med hovedkortets programvare, og ble overasket over at den presset cpuen helt opp til 4.7 GHz, med temperatur på toppen 47 grader.

Jeg er usikker på om dette er normalt, men et par ganger når den holdt på med dette, skrudde maskinen seg av og på igjen (jeg husker dessverre ikke eventuelle meldinger rundt dette). Og pga. dette prøvde jeg derfor å kjøre et par prime95 tester, for å se om prosessoren tålte press og varmen var stabil osv.

Det var den, og maskinen kjørte helt fint på 55-60 grader i en god stund (30 min ca?) da på den overklokkede hastigheten.

For min del syntes jeg dette virker nesten litt surrealistisk ut, men det er mulig det stemmer? For en så stor cpu-kjøler har jeg aldri vært borti før.

5. Alt virket helt fint i et par dager, men så begynte problemene.

Min eldste datter syntes den store blå (pwr) knappen var fasinerende, og prøvde da selvfølgelig å trykke på den mens jeg satt på maskinen.

Jeg hadde på forhånd satt instillingene i windows til å sette maskinen i "sleep"-mode dersom knappen ble trykket da hun hadde prøvd på dette et par ganger dagen før, men i dette tilfellet slo maskinen seg brått av.

Det vil si: skjermene ble svarte momentant, og lyset på pwr-knappen forsvant før alt ble stille.

6. Jeg håpet at det kun var som de andre gangene, hvor jeg bare måtte slå maskinen på igjen, (det skjedde nesten like raskt tidligere, pga. SSD og rask CPU osv.) men det var ikke tilfellet nå.

Når jeg prøvde å trykke på pwr-knappen så ble viftene satt i gang, og lyset kommer på dør ut ("fader" ut) igjen iløpet av toppen 1/2 sekund.

7. Jeg trodde etter noe om og men at det var strømforsyningen som var problemet, og endte opp med å sende denne tilbake for så å bestille en ny.

Men nå har jeg fått ny strømforsyning i hus og monterte alt i går (inkludert ny GPU), for å finne ut at akkurat samme problemet fremdeles oppstår....

8. Etter ny hjelp her og fra kundeservice hos CDON trodde vi at det var hovedkortet som hadde gått.. Men igjen tok vi feil, da jeg kjøpte nytt hovedkort og installerte dette for å finne ut at samme feil fremdeles var der...

Observasjoner:

Kommer ingen pipelyd ved "oppstart" (det gjorde det heller ikke når maskinen virket)

Hovedkortets "display" (hvis jeg kan kalle det det) viser "00" i noen millisekunder før den også slukker.

Spørsmål:

- What's left? :hm:

Ting jeg har prøvd:

- Starte maskinen ved å trykke på pwr-knappen direkte i hovedkortet

- Ta ut begge RAM-brikkene, og sette inn 1 og 1 enkeltvis, på forskjellige plasser for å utelukke dårlig kontakt.

- Bytte PSU

- Bytte hovedkort

- Ta ut GPU

- Koble ut SSD, HDD og DVD-ROM

- Resette bios (etter sticky-guide på dette forumet)

- Trykket på "FLSBCK"-knapp på hovedkortet

- Koble ALT ut, bortsett fra 8 (4+4) og 24 (20+4) pin strømtilførsel til hovedkortet.

- Ta ut BIOS-batteriet i 20 minutter.

- Starte uten BIOS-batteri.

- Tatt CPU-kjøler fra Noctua ut, og renset både den og CPU.

- Inspisert CPU og pins på hovedkort, og sett at alt ser perfekt og rent ut.

- Byttet til stock-CPU-kjøler

- Har også prøvd å jumpstarte PSU som i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=5FWXgQSokF4

Det virket helt fint. Viftene startet og kjørte stabilt hele tiden som vist på video.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke feilmeldinger gir hovedkortet? Den har som regel diode lys eller pipelyder som angir noe.

Om det ikke gir noen feilmeldinger eller respons kan det det være HK, ellers lurer jeg på om du har testet alt med bare HK, Skjermkort og minne, evnt ta ut en og en minnebrikke om gangen.. teste en og en.. ta ut alt og prøve og boote PCn med det minimale for å eliminere en del ting...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen :hm:

Det er det som gjør dette så utrolig vanskelig.. hovedkortet gir absolutt ingen feilmeldinger.. Ingen lamper lyser annet enn den power-knappen man kan trykke rett på hovedkortet. Og "displayet" ved den knappen viser bare "00" før den slukker igjen.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Ingen :hm:

Det er det som gjør dette så utrolig vanskelig.. hovedkortet gir absolutt ingen feilmeldinger.. Ingen lamper lyser annet enn den power-knappen man kan trykke rett på hovedkortet. Og "displayet" ved den knappen viser bare "00" før den slukker igjen.

Jeg redigerte mitt opprinnelige svar..

Lenke til kommentar

Jeg redigerte mitt opprinnelige svar..

Er det noen vits i å prøve å bytte ut CPU-vifta?

Det er jo rimelig liten sannsynlighet for at to vifter (120mm og 140mm) slutter å virke samtidig, right?

Edit: Nevermind, jeg ser nå at CPU-viftene også får en liten "dytt", men de er tydeligvis tregere til å starte, ser at den flytter seg en halv cm, før den sklir tilbake.

Så de ser ut til å virke også.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Hvilke feilmeldinger gir hovedkortet? Den har som regel diode lys eller pipelyder som angir noe.

Om det ikke gir noen feilmeldinger eller respons kan det det være HK, ellers lurer jeg på om du har testet alt med bare HK, Skjermkort og minne, evnt ta ut en og en minnebrikke om gangen.. teste en og en.. ta ut alt og prøve og boote PCn med det minimale for å eliminere en del ting...

Jeg har testet med så lite som:

Kun HK, CPU, og RAM (enkeltvis)

Har også forsøkt å bytte på kontaktene på CPU-viftene (har CPU-fan og OPT-CPU-fan kontakt på HK), og har prøvd med både en og en, eller begge to i hver sin kontakt.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

man skal kunne boote uten vifte og få feilmelding... få evnt fan fail etc, man kan evnt nappe ut alt og se om HK gir noen meldinger, og bare boote med HK egen knapp eller ett skrujern, jumper start som jeg liker å kalle det når man har ingen av kabinettes ledninger koblet til. Om det ikke er HK så må det være minne eller CPU, men da bruker man å få tilbakemelding om det.

Jeg vil anta det er HK som prøver og klokke noe forhøyt med spenningen om det ikke er defekt, sjekk gjennom brukermanualennfor resett av bios, om man evnt må bruke jumpere for å flashe tilbake bios eller om dine instillinger er lagret.. nyere hovedkort har jo som regel to bios lagret..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. eneste jeg finner i manualen er at hvis man flytter den bios-jumperen fra plass 1 og 2 til 2 og 3, og lar den ligge der i 5-10 sec, så resettes bios-klokka (det har jeg prøvd). Står ikke "reset bios" noe sted i manualen :/

Nå har jeg prøvd å gjøre som du sa, å koble alt ut av hovedkortet annet enn selve strømmen.

Fremdeles ingen feilmelding, og akkurat samme reaksjon: Lyser "00" i displayet i et halvt sekund før den dør ut.

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Hva med hvis du tar i BIOS-batteriet da? Det pleier vel å resette BIOS hvis jeg ikke husker helt feil.

Mvh Faller

Hvis du ser under "ting jeg har prøvd" så ser du at jeg har prøvd ulike ting med bios-batteriet, som å ta det ut i 20 min, eller rett og slett kjøre uten.

Lenke til kommentar

Etter alt du har testet vil jeg tro det er HK som da er defekt, jeg klarer ikke helt å finne noen annen logisk forklaring ettersom du allerede har utelukket strømforsyningen..

Det er det jeg frykter.

Takk for hjelpen!

Men jeg blir vel nødt til å reklamere for kortet da..

Men jeg vil si jeg har lært en god del mer om hvordan ting henger sammen om ikke annet :w00t:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Sammen med kundeservice hos CDON og info her kom vi frem til at det ikke kunne være annet enn hovedkortet (or so we thought....)..

Jeg fikk til slutt en fraktseddel slik at jeg kunne sende den til service.. men venter desverre FREMDELES på status på den.. Verkstedet (Nevnte jeg at det ligger i SVERIGE?!) har fremdeles ikke registrert noe som helst på jobben.. og cdon sier at de har 14 dager på seg fra de mottok varen den 30. desember... -.-

Pga. denne enormt lange ventetiden gikk jeg til slutt for å kjøpe et nytt hovedkort ifra netonnet i helgen, og mottok denne i dag!

Ivrig (og håpefull) etter å ENDELIG få en maskin som virker, med alt montert inn i maskinen igjen med nytt hovedkort.. SÅ VIRKER DEN FREMDELES IKKE!!!!!!!!!!!!

*RIVE SEG I HÅRET OG BANKE HODET FEBRILSK I GULVET*

HJELP!

Hva kan det være da? :'(

Mangler det bare CPU igjen da?

Eller kan det være noe annet??? :S

*vugge i fosterstilling på gulvet*

Lenke til kommentar

Ja, leste nettopp i en annen tråd om en som hadde trøbbel med å få pcen til å gå. Stod i bruksanvisningen hans at minnebrikkene skulle stå i slot 2 og 4, da de i realiteten skulle stå i slot 3 og 4. Pcen gikk helt fint etter at brikkene ble satt i slot 3 og 4. Gjør som BirgerCaC og de andre sier, roter på brikkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, leste nettopp i en annen tråd om en som hadde trøbbel med å få pcen til å gå. Stod i bruksanvisningen hans at minnebrikkene skulle stå i slot 2 og 4, da de i realiteten skulle stå i slot 3 og 4. Pcen gikk helt fint etter at brikkene ble satt i slot 3 og 4. Gjør som BirgerCaC og de andre sier, roter på brikkene.

Jeg har prøvd å bruke bare 1 av rambrikkene (byttet på begge to) i alle ram-slots uten lykke.

Eneste jeg ikke har prøvd er å bytte CPU da jeg ikke har noen annen CPU, og ikke kjenner noen som har CPU som passer dette hovedkortet.

Det kan tenkes at sensorer har målt feil ja, men hva er sjansen for at den er kokt med den kjøleren? :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...