tomsi42 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Da er den tiden igjen - frem med kamera. Jeg stjeler fra den første uke 50mm utfordringen: Hva er uke50mm? Uke 50 og 50mm det må jo bare gjøres! Uke 50 er fra mandag 9. desember til søndag 15. 50mm er ditt eget "lille" 50mm fastobjektiv. Du kan bruke så mange kameraer og objektiver du vil, så lenge det er snakk om et fast-objektiv med brennvidde på 50mm. Regler: Du må fotografere hver dag med ditt 50mm objektiv fra mandag 9. desember til søndag 15. desember. Du må produsere ett forumverdig bilde hver dag som postes i din bildetråd. Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden. Deltakernivå: PURIST: vil KUN fotografere med 50mm fastobjektivet i perioden og ingen andre objektiver. PINGLE: har også behov for å fotografere med andre objektiver i perioden, men vil også fotografere hver dag med 50mm. Valgfrie tillegg: Du står fritt til å legge inn valgfrie tillegg, eksempler: kun svart/hvitt, ingen crop, ingen redigering (jpg direkte fra kamera), blender kun mellom f/1.4 og 2.8. Merk at dette kun en noen eksempler; du kan ha helt andre personlige tilleggsutfordringer. Forumtråder: Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk. Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format: Uke 50mm 2013 - brukernavn For eksempel: Uke 50mm 2013 - tomsi42 Det blir laget en galleritråd etter at festen er over. Bildestørrelse: Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden. Lykke til, Tom 3 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Høres jo spennende ute dette! Den har jeg aldri vært med på før..... Kanskje jeg bl.a. prøver meg med noen gamle Olympus OM 50mm'ere... Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Mmm, 50 min favoritt :-) Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Lenge siden jeg har vært med på utfordring her på forumet nå, så da er det vel på tide? ... og da gjerne med det objektivet jeg deltok med forrige gang (den første) også; OM Zuiko 50/1.4.., men mulig det også blir en dag eller to eller tre med mitt Zuiko Digital 50/2 Makro også for å leke litt med det igjen. Det har stort sett stått på hylla i perioden jeg brukte E-M5. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg lånte meg en 50mm/1,8 for en stund siden fordi jeg skulle teste brennvidden. Men har enda ikke brukt den. Så da tar jeg å slenger meg med på denne uka, så får jeg testet objektivet. En moderator burde vært "proaktiv" og ryddet litt i de klistrede trådene i utfordringer. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Prøver å få lånt meg en 50mm, slik at jeg kan kaste meg med jeg også. Har stort sett bare jobba med video i november - så blir godt å fokusere litt på bilder igjen også. Men må nok bare være pingle, kan se ut som jeg skal fotografere på fredsprisutdelinga, og der holder det nok dessverre ikke med bare 50mm. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg som nettopp blåste hele sparekontoen på en Leica M 240 og en 50 mm f/1.4 Asph. Gjett hva jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke bruker... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg som nettopp blåste hele sparekontoen på en Leica M 240 og en 50 mm f/1.4 Asph. Gjett hva jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke bruker... Det høres morsomt ut - jeg for min del hopper over denne festen i år. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det høres morsomt ut - jeg for min del hopper over denne festen i år. Hwah? Jammen... jammen... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Gjett hva jeg får dårlig samvittighet hvis jeg ikke bruker...Kondom på one night stand? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Kondom på one night stand? Neh, har bare one-night stands med samboer'n min. For øvrig: Hr Daskemann behager at være frekk? Endret 9. desember 2013 av Aetius Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Hwah? Jammen... jammen... Har ikke fått lånt meg en 50mm og det er en unormalt travel uke ... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Har ikke fått lånt meg en 50mm og det er en unormalt travel uke ... pfft. Elendige unnskyldninger. Det er bare å skyte like uinspirerte bilder som resten av oss småbarnsforeldre med overtidsjobbing. ;-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 pfft. Elendige unnskyldninger. Det er bare å skyte like uinspirerte bilder som resten av oss småbarnsforeldre med overtidsjobbing. ;-) Det å ikke ha et 50mm objektiv tilgjengelig gjør det litt vanskelig å delta ... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det å ikke ha et 50mm objektiv tilgjengelig gjør det litt vanskelig å delta ... Her er oppskriften på en Zuiko 50/1.2; ..., så det er bare å stikke innom nille og handle et par forstørrelsesglass...... ;-) 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Du har ikke oppskrift på en µ-FT/ Canon FD adapter istedet da Lenke til kommentar
eks Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Det å ikke ha et 50mm objektiv tilgjengelig gjør det litt vanskelig å delta ... Pfft... Du fikk tilbud om å låne et OM 50mm f1.4 med adapter til mFT, du bare glemte å minne meg på det... Lenke til kommentar
Forth Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har postet serier både for 9 og 10 Desember, er det slik at det er ønskelig med kun 1 bilde (mtp galleri på slutten) ? Tenkte det var greit å undersøke om jeg evt skulle fremheve ett bilde av seriene hver dag som teller som "bidraget" eller om hele serien er innafor Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Det er egentlig en del av utfordringen at vi må velge ett eneste bilde per dag. Det er greit å vise flere, men de bruker man legge i spoiler. Så den serien din første dagen, likte den. Tenkte det burde vært lov med serier, men det er ikke opp til meg å bestemme. Endret 11. desember 2013 av pybalto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Problematikken med serier har ikke dukket opp i uke50mm før. Ikke andre fester heller, tror jeg.Som pybalto nevner, så er det fokus på å velge et bilde. Så legges alternativene i spoiler.Denne modellen kan også fungere for serier - du velger et hovedbilde for dagen, og legger resten i en spoiler. Endret 11. desember 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå