Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Ønsker å ta noen flotte bilder i snøen og har derfor søkt litt rundt om råd og tips. Det meste virker greit, men... Jeg klarer ikke justere eksponeringen. Hva gjør jeg galdt? Jeg har skrudd den over på Manuel. Dette har gitt meg mulighet til å stille inn: 1/1000 F6.3 Iso200 Når jeg trykker der det står Eksponering./AEB-innstill. Kan jeg rotere hjulet tll forskjellige verdier, men det står "Ta automatisk 3 bilder med ulike eksponeringer". Samtidig kan jeg ikke kun velge +2, da blir det også -2. På siden er AEB "hvit" (som om den er gjeldene), over står det et symbol med +/- ,men den er grå (som om den skulle vært skrudd av). Mulig jeg missforstår hele greiene, men jeg har på følelsen det er to typer eksponerings instillinger? AEB og +/- eller noe... Så hvordan kan jeg endre fra AEB til +/- ? eller forklar meg hva jeg gjør feil eller missforstår. Endret 2. desember 2013 av frecjoha Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg kan med det samme nevne at den også har noen andre instillinger (som ikke sier meg noe). F.eks. Bildestil: F (I dagslys 5200K) Hvitbalanse: Egendefinert Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) AEB blir også kalt "braketing", dvs. du tar 1bilde mens kameraet da tar 3 bilder med ulike eksponeringer og du legger bildene oppå hverandre i et dedikert program så du får alle områder i bildet riktig eksponert. Endret 2. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 AEB blir også kalt "braketing", dvs. du tar 1bilde mens kameraet da tar 3 bilder med ulike eksponeringer og legger de oppå hverandre i et dedikert program så du får alle områder i bildet riktig eksponert. Men jeg ønsker ikke 3 bilder, jeg vil ha ett bilde, som har eksponering +2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Da setter du kameraet i TV/AV og justerer blender/iso til det du ønsker, så trykker du utløserknappen halvveis ned og slipp den, så trykk på +- knappen samtidig som du vrir på hjulet ved siden av utløseren. Edit: når kameraet står i M kan du ikke bruke eksponering-kompensasjonen. Endret 2. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Da setter du kameraet i TV og justerer blender/iso til det du ønsker, så trykker du utløserknappen halvveis ned og justerer eksponeringskontrollen på huset til du får +2 Okay... Så jeg er låst til AEB i Manuel Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Da må du inn i menyene og slå av AEB. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Da må du inn i menyene og slå av AEB. Ja, hadde det vært mulig så. Har trykket inne i menyen en evighet, men klarer ikke finne noen deaktivering. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Kameraet kan ikke stå i full auto, da får du ikke tilgang til alle menyene. For og få bort AEB vrir du hjulet så du får 0. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Her finner du manualen: http://www.canon.co.uk/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS_600D.aspx?DLtcmuri=tcm:14-955056&type=download Det er nyttig lesing, og det meste står forklart der. Om det ikke er godt nok forklart så finns det bøker. Denne er fin (har en til 7D selv) http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5595893 1 Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Hmmm. Tror det er noe fundamentalt jeg har misforstått. I AV og TV kan jeg juster til +2 uten AEB, så langt er det flott Men... AV kan jeg ikke juster lukkerhastigheten og i TV kan jeg ikke justere blender. Hva er poenget med Manuel, når jeg ikke kan justere alt manuelt, men blir tvunget til ulike instillinger? Trodde ikke det skulle være så vaskelig. Lukkehastighet: 1/1000 Blender: F6.3 Iso: 200 Eksponering: +2 Lenke til kommentar
Xinopay Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Da har du helt klart misforstått ja. Av er blenderprioriet - du kan der justere blender og kamera styrer resten. Tv er lukkerprioritet - du setter der lukkeren og kamera styrer resten. Det eksponeringskompensasjonene gjør her er å over/undereksponere med de verdiene du har satt. Om kameraet velger en for kort lukkertid, justerer du eksponeringskompensasjonen tilsvarende. I Manuell modus er det ingen slik kompensasjon. Ønsker du en mørkere eller lysere eksponering der, så må du selv justere lukker/blender/ISO - det er jo hele poenget med manuelle innstillinger. Endret 2. desember 2013 av Xinopay Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Da har du helt klart misforstått ja. Av er blenderprioriet - du kan der justere blender og kamera styrer resten. Tv er lukkerprioritet - du setter der lukkeren og kamera styrer resten. Det eksponeringskompensasjonene gjør her er å over/undereksponere med de verdiene du har satt. Om kameraet velger en for kort lukkertid, justerer du eksponeringskompensasjonen tilsvarende. I Manuell modus er det ingen slik kompensasjon. Ønsker du en mørkere eller lysere eksponering der, så må du selv justere lukker/blender/ISO - det er jo hele poenget med manuelle innstillinger. Så hvordan oppnår jeg eksakt de verdiene jeg har listet opp i forige post? Hva hadde du/dere gjort? Verdiene er hentet fra Akam sin egen guide http://www.akam.no/artikler/10-tips-for-bedre-vinterbilder/114308 Endret 2. desember 2013 av frecjoha Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Eksponeringsjusteringmåleren viser valgt eksponeringsjustering i grønn firkant, P, Av, Tv og sånt. I M-modus er det bare deg som justerer, og så endrer måleren funksjon - den viser ikke lenger valgt eksponeringsjustering, men viser i stedet lysmålingen. I M-modus - ikke bruk automatisk ISO hvis du vil ha full kontroll. Hvis du vil overeksponere to blendertrinn i P/Av/Tv: Vri eksponeringsjusteringen til den står på +2. Hvis du vil overeksponere to blendertrinn i M: Sett ISO, blender og lukker til eksponeringsjusteringsmåleren viser +2. Du skal ikke velge noen innstilling for "pluss to eksponering" når du er i M-modus. Du skal selv se på lysmåleren og velge ISO, blender og lukker til måleren viser det du vil ha! Så - det jeg ville gjort i M-modus er å velge lukker, blender og ISO til lysmåleren viser ønsket eksponering. Endret 2. desember 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Guiden til akam fungerer ikke i manuell modus, i manuell modus er eksponering kontrollen kun en veiledning. Du justerer blender/lukker/iso så du får eksponeringen så nærme 0 som mulig, skal du da overeksponere/undereksponere justerer du parametrene tilsvarende. Endret 2. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Bruk av modi (når du bruker manuell ISO): P: Du bestemmer eksponeringsjustering og kameraet velger blender og lukker. Du kan bruke pekefingerhjulet for å justere blender opp mot lukker og beholde samme eksponering. Av: Du bestemmer eksponeringsjustering og blender, og kameraet velger lukker. Du kan justere blenderen, og kameraet justerer lukker tilsvarende. Tv: Du bestemmer eksponeringsjustering og lukker, og kameraet velger blender. Du kan justere lukkeren, og kameraet justerer blender tilsvarende. M: Du bestemmer både blender og lukker, og kameraet viser eksponering. Du kan justere blender og lukker, og kameraet viser hvilken eksponering du da får. Det er opp til deg å se på lysmåleren og velge blender og lukker i M-modus - det er hele poenget med M-modus. Kameraet kan ikke "gi deg" en +2 overeksponering når du justerer både blender og lukker - det eneste kameraet kan gjøre er å vise hva lysmåleren måler, og så er det opp til deg å velge blender og lukker. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) For å svare på førsteposten din: (..)Jeg har skrudd den over på Manuel.(..)På siden er AEB "hvit" (som om den er gjeldene), over står det et symbol med +/- ,men den er grå (som om den skulle vært skrudd av).(..) Ja, helt korrekt.Eksponeringsjusteringen er skrudd av i M-modus. Kameraet kan hverken justere blender eller lukker - det er det du som gjør - i stedet for at du kan velge eksponeringsjustering viser den bare lysmåleren. Du skal justere blender og lukker selv - det er sånn M-modus virker.Hvis du vil ha eksponeringsjustering - velg en annen modus enn M - velg P, Av eller Tv.Du misforstår litt - man skal alltid ta med lyset rundt og hva lysmåleren sier - det blir som et regnestykke: Lukkehastighet: 1/1000Blender: F6.3Iso: 200Eksponering: +2 Nei - dette er ikke riktig. Eller - det er kan være riktig, men kun i étt bestemt lysforhold. Riktigere er: M-modus: Lukkehastighet: 1/1000Blender: F6.3Iso: 200 = Eksponering (-3, 0, +1, +2½, -14 eller whatever. Ikke alle gir en meningsfull eksponering - valgene over funker bare i én bestemt mengde lys. Du må justere lukker, blender og ISO så eksponeringen blir som du vil) Av-modus: Blender: F6.3Iso: 200Eksponering: +2 = Lukkehastighet (1/1000s, 1/2s, 1/200000s, 30s, 600s eller whatever. Ikke alle er mulige å få til. Du må kanskje justere blender og ISO for å få lukkertid som er "passe", og justere eksponeringsjusteringen så den passer til motivet.) Tv-modus: Lukkerhastighet: 1/1000sIso: 200Eksponering: +2 = Blender (f/6.3, f/1.4, f/22, f/0.7, f/250 eller whatever. Ikke alle er mulige å få til. Du må kanskje justere ISO og lukkerhastighet som er "passe", og justere eksponeringsjusteringen så den passer til motivet.) Hva jeg ville gjort i det jeg skulle ta vinterbilder?Ville gjort det jeg gjør i 99% av bildene mine. Parkere programvelgeren i Av, velge ønsket blender for ønsket dybdeskarphet, justere ISO hvis lukkertiden blir for lang/kort, og justere eksponeringen med eksponeringsjusteringen etter om jeg vil over- eller undereksponere.Til vinterbilder ville jeg altså som vanlig skutt i Av-modus, men med +1 til +2 på eksponeringsjusteringen. Ville valgt stor blenderåpning (lavt blendertall) hvis det var lite lys og/eller jeg ville fremheve motivet (for eksempel portrett av skiløperansikt mot fjern natur), eller liten blender hvis jeg ville ha mye dybdeskarphet.Hvis jeg skulle skyte vinterbilder i M-modus ville jeg valgt blender, lukker og ISO så lysmåleren viste litt overeksponert. Endret 2. desember 2013 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 For å svare på førsteposten din: Ja, helt korrekt. Eksponeringsjusteringen er skrudd av i M-modus. Kameraet kan hverken justere blender eller lukker - det er det du som gjør - i stedet for at du kan velge eksponeringsjustering viser den bare lysmåleren. Du skal justere blender og lukker selv - det er sånn M-modus virker. Hvis du vil ha eksponeringsjustering - velg en annen modus enn M - velg P, Av eller Tv. Du misforstår litt - man skal alltid ta med lyset rundt og hva lysmåleren sier - det blir som et regnestykke: Nei - dette er ikke riktig. Eller - det er kan være riktig, men kun i étt bestemt lysforhold. Riktigere er: M-modus: Lukkehastighet: 1/1000 Blender: F6.3 Iso: 200 = Eksponering (-3, 0, +1, +2½, -14 eller whatever. Ikke alle gir en meningsfull eksponering - valgene over funker bare i én bestemt mengde lys. Du må justere lukker, blender og ISO så eksponeringen blir som du vil) Av-modus: Blender: F6.3 Iso: 200 Eksponering: +2 = Lukkehastighet (1/1000s, 1/2s, 1/200000s, 30s, 600s eller whatever. Ikke alle er mulige å få til. Du må kanskje justere blender og ISO for å få lukkertid som er "passe", og justere eksponeringsjusteringen så den passer til motivet.) Tv-modus: Lukkerhastighet: 1/1000s Iso: 200 Eksponering: +2 = Blender (f/6.3, f/1.4, f/22, f/0.7, f/250 eller whatever. Ikke alle er mulige å få til. Du må kanskje justere ISO og lukkerhastighet som er "passe", og justere eksponeringsjusteringen så den passer til motivet.) Hva jeg ville gjort i det jeg skulle ta vinterbilder? Ville gjort det jeg gjør i 99% av bildene mine. Parkere programvelgeren i Av, velge ønsket blender for ønsket dybdeskarphet, justere ISO hvis lukkertiden blir for lang/kort, og justere eksponeringen med eksponeringsjusteringen etter om jeg vil over- eller undereksponere. Til vinterbilder ville jeg altså som vanlig skutt i Av-modus, men med +1 til +2 på eksponeringsjusteringen. Ville valgt stor blenderåpning (lavt blendertall) hvis det var lite lys og/eller jeg ville fremheve motivet (for eksempel portrett av skiløperansikt mot fjern natur), eller liten blender hvis jeg ville ha mye dybdeskarphet. Hvis jeg skulle skyte vinterbilder i M-modus ville jeg valgt blender, lukker og ISO så lysmåleren viste litt overeksponert. Takk for et meget langt og godt svar. Nå ble jeg mye klokere. Om jeg har forstått det riktig nå, er kanskje TV det rette valget for meg? Ettersom jeg er avhenge av å ha kontroll på lukkerhastigheten. Motivet som jeg skal ta bilde av, beveger seg raskt i ett snørikt landskap. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Da låter Tv som det helt riktige valget - når du skal ha kontroll på bevegelsesuskarpheten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Sett kamera i TV, og ønsket lukkerhastighet, har du tid kan du teste fra 1/400 sec. og oppover, ofte så holder 1/400sec. Må du bruke foreksempel 1/1000 sec og bildene blir mørke kan du øke iso opp litt til bildene blir riktig eksponert. blir bildene over/undereksponert i enkelte områder kan du justere eksponeringskontrollen litt så du får litt annen lys-måling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå