Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

FIFA Ballon d'Or 2013

Teipball

Anbefalte innlegg

Egentlig imot å prate om vinnere av årets spiller-priser før sesongen/året er over. Men sånn som Cristiano Ronaldo har holdt på de siste 10 månedene er det på grensen til latterlig hvis han ikke vinner Gullballen. Dette selvsagt hvis man kårer den spilleren som har prestert best i 2013 (som jeg mener prisen skal gå til) og ikke den som kvalitetsmessig har et i løpet av en periode vist høyest toppnivå. (også kjent som "Den spilleren er best")

Ribery kan også vinne, har tross alt vært enorm pluss at han og laget har hamstret seiere i turneringer. Faktisk helt greit hvis han vinner, men da vinner han også pga laget, noe som er fair. Også Lahm som har vært i særklasse den beste forsvarspilleren, og spesielt backen i år.

Messi er kanskje den beste fotballspilleren i verden, men han har ikke prestert best i 2013. Om dere forstår hva jeg mener.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Messi fortjener ikke gullballen i år, i hvert fall. Rangerer Ronaldo og Zlatan over han, og kanskje også Ribery, mye på grunn av skadeproblemene Messi har slitt med, så det er jo ikke Messis feil, men sånn som Ronaldo har holdt på denne sesongen blir det vanskelig å se noen annen vinner. Fortsetter Ronaldo i dette tempoet og spiller like mange kamper som han pleier ender han på 77 mål. Spiller han samtlige kamper i CL, inkludert finalen, med samme scoringssnitt vil han ha 26 mål i den turneringen alene.

Det er tall man ikke ser i dataspill engang. Sesongstarten hans har vært helt bananas.

Og 225 mål på 216 kamper for Real. What the fuck, sier jeg bare.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om resten av tiden fram til folk avgir stemmene sine (som jeg mener er i landslagspausen nå, men kan være senere) blir lik som resten av året, og Messi vinner så må FIFA se på hva de egentlig kårer.

I for seg greit nok at man kårer den man subjektivt mener er "den beste spilleren når alle spillerne er på sitt beste", men da må det det bli gjort klart for hele verden at det er det man ønsker å kåre.

Synes egentlig prisen har store mangler, noe jeg har sagt lenge (usikker på om jeg har gjort det her). For å ta noen hovedmomenter:

- At det er 1 journalist,1 spiller og 1 trener fra hvert land som bestemmer gir ikke et riktig bilde av hva alle mener. Jeg har rimelig sikker på at hvis man hadde spurt 5 forskjellige spillere på det norske landslaget så hadde lista som Hangeland leverer vært ganske anderledes. Det hadde vært mer jobb og mer komplisert, men en mulighet hadde vært at landslagstroppen hadde erstattet kapteinen sin stemme. Alle hadde levert sine 3 stemmer, alt lagt sammen og man hadde fått topp 3. Det samme kunne blitt gjort for journalistene og hatt en utvalg. Og man kunne hatt hele trenerteamet f.eks.

- Vennestemmer.... Kinas landslagssjef som er spansk stemmer på bare spanjoler. Landslagsskapteiner stemmer på klubbkollegaer. Siden verken trenere eller spillere viser at de klarer å være nøytrale (forstålig vanskelig) så er mitt forslag å gjøre det slik at ingen kan stemme på noen fra samme klubb eller nasjon. Da kunne ikke Messi stemt på Xavi, Iniesta og Agüero, mens Casillas kunne ikke stemt på Ramos, Cristiano og .. usikker hvem den siste var. CR og Messi hadde nok stemt på hverandre uansett, men litt mer fair hadde det blitt. (CR som forøvrig ikke er kaptein de siste to årene når stemmene blir gitt, slik at han han kan få 5 poeng fra Portugal...)

- Hva kåres egentlig? Den beste spilleren i 2013, eller den beste spilleren i form av toppnivå? I spillerinfoen fra i fjor på FIFA sine egne sider ble CR hedret for antall mål i 2011/2012-sesongen og for mål han gjorde i CL på høsten 2012. Med andre ord, FIFA la vekt på resultater både i august 2011 og oktober 2012. To år, to sesonger. Ikke rart det blir mange diskusjoner om hva som teller når FIFA holder på slikt.

-Hvorfor nevnes aldri forsvarspillere (Cannavaro i know). Selv om Messi, CR og de andre offensive kanonene er enormt gode, så var det (imo) store kvalitetsforskjell mellom verdens 2 beste angrepsspillere og verdens 2 beste forsvarsspillere. (Thiago Silva)

-Vurderes egentlig lagprestasjoner/turneringsseire? Og vurderes de nok? De fleste turneringene er jo i løpet av to år så vanskelig å legge inn i årspris. Men likevel blir jo dette nevnt i de offsiele tekstene på FIFA.com. Sneijder ble vel egentlig ranet i 2010, Ribery i samme posisjon i år.

- Hvorfor kommer nominasjonene nå i starten av november når det er 2 måneder igjen av året. Heller ha utdelingen i midten/slutten av januar slik at man kunne fått nominasjonene og stemmene litt senere.

Sikkert flere ting som jeg ikke helt kommer på akkurat nå. Skjønner at man ikke kan ha en ren "whoscored"-statistikk, litt subjektive meninger må det være. Men akkurat nå er det veldig mye personlige meninger og lite konkret. Med et bedre system så blir det mindre diskusjoner, og det hadde jo også vært fint.

Ellers er den største skandalen uansett hvem som vinner at Diego Simeone ikke en gang er nominert som beste trener. Han er virkelig en av de som kunne/burde VUNNET prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mange bra forslag og poeng Teipball, men disse gullballen kåringene blir jeg aldri klok på.

Husker når Messi vant gullballen noen år tilbake. Da sa folk at han vant pga trofeene. Året etter vant Real serien (og cup??) mens FCB vant fuck all...

Neida, da var det jo selvfølgelig antall mål som talt. Mener å huske at CR slo Messi på dette området året etter. Er vel unødvendig å skrive hvem som stakk av med den gyldne ballen igjen....

Lenke til kommentar

Det er som du sier Corey. Er ikke lett å bli klok på, kriteriene endres hos folk alt ettersom hvordan favoritten deres gjør det. I år har mange av av tilhengerne til Messi kommet med argumentet "han er jo den beste spilleren uansett, blir feil å gi den til noen andre", mens en person som Davy Wathne har klart å lire av seg at Ribery ikke skal kunne vinne fordi han er innblandet i denne horesaken. En sak der det vel egentlig er "bevist" at han ikke visste at dama var under 18, og at han da egentlig ikke har gjort noe galt. Annet enn at det er umoralsk hos enkelte.

De hendelsene du tenker på er nesten korrekte.

-

-Barcelona vant serie og CL, mens Madrid vant cupen. (Madrid CL-semifinalist, Barca cupfinalis) CR ble toppscorer i ligaen, Messi i CL, mens de hadde like mange mål i kalenderåret (mener jeg). Messi vant.

- Madrid vant så serien, Barca vant cupen. Begge semi i CL. (RM semi i cup, tap mot Barca) Messi ble toppscorer i serien og hadde denne vannvittige 90-mål greia si.

-I år. Barca med seriemesterskap, begge med CL-semifinale. Madrid med cupfinaletap, Barca ut i semi. Messi toppscorer i ligaen, mens CR overlegen i kalenderåret og toppscorer i CL.

Så har man jo 2010 da Inter med Sneijder vant serie,cup og CL, og tapende finalist i VM. Mens Barcelona med Messi, Iniesta og Xavi vant ligaen, mens spanjolene vant VM. Resultatet der var jo at Sneijder ikke engang kom blant topp tre, mens Messi vant hele greia. Dette året blir jo også flittig brukt av den parten som ikke ønsker at trofeer skal legges inn i vurderingen. Denne parten skifter som regel side hvert år, og omvendt...

Nesten Aleks. FIFA kommer selv med en liste på 22(23?) mann i november på hvem de mener har vært best og er gode (nok) kandidater til å vinne. (I fjor var jo Balotelli nominert, haha...)

Etter at FIFA har kommet med sine nominasjoner har hver nasjon tre personer (landslagskapteinen, landslagssjefen og en utvalgt journalist) som kan gi stemmer til tre personer hver med poengene 5,3 og 1. Eneste regelen er at du ikke kan stemme på deg selv, noe som betyr at landslagstreneren din kan (gjør) stemme på deg. Noe jeg synes er fjollete.

Anbefaler denne: http://bleacherreport.com/articles/1473859-fifa-ballon-dor-a-complete-guide-to-who-voted-for-who

Hvem stemte på hvem. Så og si alle har et tilfelle av "kompis"-stemmer. Afrikanere stemmer på andre afrikanere. Landslagssjefene har alltid med en av sine egne, folk stemmer på landsslagskollegaer eller klubbkollegaer osv osv. Hugo Lloris stemmer på Iker Casillas, hyggelig "sympati/respekt"-stemme siden han er keeper.

Ellers er det jo verdt å nevne at når vi senere i høst/vinter får høre om de tre (hørt rykter om fem i år) nominerte, altså de som skal på denne flotte pompøse gallaen til FIFA i januar. Så er ikke disse nominerte, disse er de som har fått fleste stemmer, men bare et ledd av FIFA for å dra ut kåringen en måneds tid ekstra og melke hele greia. Det er heller ikke noe ny stemmeprosess mellom disse tre (fem), det er de opprinnelige stemmene som er gjeldene hele tiden.

Nå vet som sagt ikke jeg om de allerede har stemt i år, men hvis tilfelle er slik og at det er 5 "nominerte" i år, så spekulerer jeg litt i om det er en av de store, CR eller Messi som er utenfor topp 3. Men dette er selvsagt rene spekulasjoner med 1% sannsynelighet i seg.

Lenke til kommentar

Det har egentlig vært litt uinteressant etter at (France Football) Ballon d'Or ble slått sammen med FIFA World Player of The Year til FIFA Ballon d'Or. France Footballs pris var helt klart den mest prestisjetunge prisen, i forhold til FWPoTY, og jeg er rimelig sikker på at Sneijder hadde vunnet France Football Ballon d'Or i 2010 uten sammenslåingen.

I år bør antagelig Ronaldo vinne, men en del av meg unner Zlatan prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ronaldo eller Zlatan burde helt klart vinne i år. Hadde vært gøy med Zlatan med tanke på at han presterer i hver liga og burde strengt tatt trones med en slik pris. Tror ikke Ronaldo klarer å holde samme scoringssnitt i CL. Det ville vært helt sykt.

Det gjør han selvsagt ikke, men jeg tror han kan score både to og tre mål mot både København og Galatasaray. I utslagsrundene blir nok motstanden såpass sterk at to mål pr. kamp blir for mye.

Runder han 20 mål vil det være en latterlig prestasjon. Tror han ender et sted mellom 15 og 20, avhengig av hvor langt Real Madrid kommer.

Lenke til kommentar

Er 99% sikker på at jeg har lest at Sneijder fikk flest stemmer av journalistene i 2010 Jørgen, så det stemmer at han hadde vunnet. (Samme år stemte forøvrig Drillo på A. Gyan som en av sine tre...)

Synes ikke Zlatan fortjener å vinne. Ligaen holder et dårligere nivå enn de andre, pluss at han spiller på det desidert beste laget. (jaja, CR og Messi også på sistnevnte) Men hadde vært morsomt hvis han vant selv om det imo ikke er riktig. En pris som Emils. sier som hadde gått på dette med flere ligaer hadde han uten tvil fortjent, kunne vært kombinert med landslag der han også har et mye verre utgangspunkt enn de andre store spillerne.

Om avstemmningen er etter playoff-kampene kunne Zlatan fort blitt en virkelig kandidat hvis han sendte ut CR og Portugal.

Hvis man forresten ser på hva bookmakerne gir i odds, så ser det virkelig ut som Ribery kommer til å vinne. Usikker på om de setter oddsen på hva som statistisk har skjedd før eller om de rett og slett har fått tilgang til hva mange har/kommer til å stemme.

Det pleier jo som regel å komme ut hva de forskjellige spillerne/trenerne har stemt på litt ut i desember, så kan være lurt da og google seg rundt på hva de forskjellige spillerne i mange land har stemt på for å danne seg et bilde før man better inn noen safe kroner.

Lenke til kommentar

Så har man jo 2010 da Inter med Sneijder vant serie,cup og CL, og tapende finalist i VM. Mens Barcelona med Messi, Iniesta og Xavi vant ligaen, mens spanjolene vant VM. Resultatet der var jo at Sneijder ikke engang kom blant topp tre, mens Messi vant hele greia.

At ikke Sneijder var inne blant topp 3 engang er et hån imot hele gullballen og alt den står for.

Jeg forstår Iniesta, pga han avgjorde den største kampen i fotballverden, men hva i h****** gjorde Xavi der?

Sneijder var så dominerende på midtbanen for både klubb og landslag i denne perioden at det var helt fantastisk å se på. Han var til og med god på det han normalt er dårlig på, som feks å score på hodet!

Imo burde topp 3 sett slik ut:

1. Messi/Sneijder

3. Iniesta/Ronaldo

Edit: Er forsåvidt enig i det du skriver om Zlatan. Han fortjener ikke gullballen pga han spiller i en dårligere liga. Det blir som å gi gullballen til Harald Martin Brattbakk pga 44 mål ellerno i TL. (jaaa, jeg vet drøy sammenligning).

Men vinner han gullballen, så kommer jeg til å bli drithappy for det. Zlatan vil stå som et ikon innen fotballverden på lik linje med Cantona, Zidane og Dennis Bergkamp når han legger opp.

Er dog veldig usikker på om jeg synes Ribery fortjener den. Han har vel ikke sååå høy mål og/eller assist-ratio? Han er vel heller ikke grunnstammen i et maskinlag som Bayern?

Ikke skyt meg for at jeg ikke vet alt om Bayern, jeg bare spør!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Kan også nevnes at Sneijder sammen med Müller, Forlan og Villa scored 5 mål i VM og dermed ble toppscorere. Müller fikk prisen siden han hadde 3 assist mens de andre hadde 1.

Ribery har ikke like god mål-ratio nei. Scored 11 mål totalt i fjor, er på 9 i år. Assistmessig er han vel bedre enn CR, og på nivå med Messi mener jeg, men har ikke tallene nå. Men Ribery har etter hva jeg har lest og det lille jeg har sett vært veldig god spillemessig og har stått fram som den beste offensive spilleren deres. Men skal jo sies som du nevnet at Bayern har et ekstremt godt lag der mange har stått fram og av det jeg har sett synes jeg forskjellen mellom CR og resten av Madrid og Messi og resten av Barcelona er større enn Ribery og resten av Bayern. Så er spørsmålet om det skal vektlegges.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke hele konseptet med prisen slik det er nå, mest fordi det favoriserer målscorere så utrolig mye. Det er såklart lett å forstå, det er de som scorer målene som blir trukket fram i media osv., men jeg syns det burde bli litt mer fokus på den helhetlige prestasjonen og ikke bare tall.

Det er også feil å si at Zlatan ikke burde vinne den fordi han spiller i en svakere liga. Han spiller i Frankrike, ikke Sør-Sudan.

Lenke til kommentar

Nja. Greit nok at det ikke er Sør-Sudan, men det er betydelig kvalitetsforskjell på den franske ligaen og de andre store ligaene. (Skal sies at jeg ikke har sett så veldig mye, men det er inntrykket mitt).

La Liga, PL, Bundesliga og Serie A holder høyest nivå etter min mening. Og bak der er det et hakk, som bør vurderes i slike kåringer ned til Ligue 1.

Er ikke sånn at Zlatan ikke skal kunne vinne kåringen fordi han spiller i Ligue 1, men han får lettere mål i den ligaen. 20 mål der er ikke det samme som 20 mål i Bundesliga. F.eks så er Zlatans CL-meritter noe som bør tas med i vurderingen. 3 mål på 9 kamper i fjorårssesongen er ikke spesielt imponerende. I år 6 på 3, men 4 av dem er mot Anderlecht.

Ikke meningen å dysse ned Zlatan, for han er en fantastisk fotballspiller som har bevist hvor god han er alle steder han har vært (utenom CL), men han er også en type som blir litt vel hypa opp når han gjør disse syke tingene som 4 mål i en kamp og hælspark i mål.

Lenke til kommentar

Fem av dem er mot Anderlecht, vel? Han puttet jo ett i returmøtet også. Til sammenligning har Ronaldo åtte mål på fire kamper. Tre av dem er mot Juventus, et av Europas aller beste lag.

Forøvrig er Zlatan en av mine favorittspillere. Digger personen, og skulle ønske det var flere som han. Fotballen trenger fargeklatter, og Zlatan er den festligste av alle fargeklattene, i tillegg til en jækla underholdende spiller på banen. Men like god som Messi og Ronaldo? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...