Haltvire77 Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 Hei! Da har jeg kjøpt meg vannkjøling (cooler master seidon 120m) og lurte på hvor høyt dere tror jeg kan overklokke CPUen min? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 (endret) Hver eneste prosessor er ulik på grunn av at det er umulig å få 100% lik mengde dopet silisium (som dikterer ytelsen) i hver prosessor. Dette betyr at du må finne ut på egenhånd hvor god ditt eksemplar er. Det er ingen annen måte å finne ut av det på enn å overklokke på egenhånd. Om selv Intel skulle gjort slike tester ville det vært en treg prosess, siden dette er noe som er vanskelig å måle. Om du har en god utgave klarer den 4.6Ghz @ 1.2V. Noe under det og du har et middels eller under middels eksemplar. Min 4670K klarer 4.4GHz @ 1.2V. Endret 16. november 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 Hver eneste prosessor er ulik på grunn av at det er umulig å få 100% lik mengde dopet silisium (som dikterer ytelsen) i hver prosessor. Dette betyr at du må finne ut på egenhånd hvor god ditt eksemplar er. Det er ingen annen måte å finne ut av det på enn å overklokke på egenhånd. Om selv Intel skulle gjort slike tester ville det vært en treg prosess, siden dette er noe som er vanskelig å måle. Om du har en god utgave klarer den 4.6Ghz @ 1.2V. Noe under det og du har et middels eller under middels eksemplar. Min 4670K klarer 4.4GHz @ 1.2V. Takk for svar! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 Har samme kjøler som deg TS. Kjører en overklokk på 4,5Ghz @ 1,35V. Maks temp jeg har registrert er 73 grader så klarer nok å tyne litt mere krefter ut av den. Vet ikke om jeg helt tørr å øke voltage så mye over 1,4V, så tror jeg holder meg der jeg er. Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 17. november 2013 Forfatter Del Skrevet 17. november 2013 Har samme kjøler som deg TS. Kjører en overklokk på 4,5Ghz @ 1,35V. Maks temp jeg har registrert er 73 grader så klarer nok å tyne litt mere krefter ut av den. Vet ikke om jeg helt tørr å øke voltage så mye over 1,4V, så tror jeg holder meg der jeg er. Det hørtes bra ut! 4,5ghz er nice. Gleder meg til jeg får den! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. november 2013 Del Skrevet 17. november 2013 (endret) Husk at det er lurt å stressteste prosessoren mellom hver gang du øker spenningen og frekvensen. En syntetisk test vil gi deg en ok pekepinne (hvor prosessoren looper gjennom en forhåndsbestemt test X antall ganger) men gir ikke det fullstendige bildet, ettersom en stresstest garantert ikke vil gå i gjennom hvert eneste "scenario" som en prosessor kan bli satt ut for. Det er fullt mulig å ha en overklokk som er stabil etter en 3 timer lang syntetisk test, men så får du BSOD i en spesiell scene i favorittspillet ditt, hvor spillet kanskje vil få prosessoren til å dele et tall på noe som stresstesten ikke gjør. Dette er derfor Intel ikke liker gærningene som kjører AVX-stresstest i 48 timer i strekk. Prosessoren er ikke laget for det (unaturlig). Endret 17. november 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Haltvire77 Skrevet 19. november 2013 Forfatter Del Skrevet 19. november 2013 Husk at det er lurt å stressteste prosessoren mellom hver gang du øker spenningen og frekvensen. En syntetisk test vil gi deg en ok pekepinne (hvor prosessoren looper gjennom en forhåndsbestemt test X antall ganger) men gir ikke det fullstendige bildet, ettersom en stresstest garantert ikke vil gå i gjennom hvert eneste "scenario" som en prosessor kan bli satt ut for. Det er fullt mulig å ha en overklokk som er stabil etter en 3 timer lang syntetisk test, men så får du BSOD i en spesiell scene i favorittspillet ditt, hvor spillet kanskje vil få prosessoren til å dele et tall på noe som stresstesten ikke gjør. Dette er derfor Intel ikke liker gærningene som kjører AVX-stresstest i 48 timer i strekk. Prosessoren er ikke laget for det (unaturlig). Takk for svar! Har du noen bra tester jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Spoocyman Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Eg bruker Intel burn test og prime95. Kjører samtidig cpu-z og real temp for å overvåke kjernespenning og temperatur :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå