Gå til innhold

Sio Mat og Drikke AS


rikke_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten, Rikke. Tror DB osv er urelevant, tror man skal ta utgangspunkt i at de ønsker 3% overskudd (dette er målsetningen. Gisholt, 2013). Kan ikke se at noen av de tidligere oppgavene har hatt med DB i besvarelsen sin.

 

Kan godt hende jeg tar feil, bare min mening, feel free til å argumentere mot.

Lenke til kommentar

Forresten, Rikke. Tror DB osv er urelevant, tror man skal ta utgangspunkt i at de ønsker 3% overskudd (dette er målsetningen. Gisholt, 2013). Kan ikke se at noen av de tidligere oppgavene har hatt med DB i besvarelsen sin.

 

Kan godt hende jeg tar feil, bare min mening, feel free til å argumentere mot.

jeg så på tidligere besvarelser og de hadde med DB :-) ja ser dette med 3%, men er det realisitisk å øke den langsiktig? til eks. 5-10%? eller skal man holde seg til 3%?

Lenke til kommentar

Markedsplanen handler om å vise evne til å drøfte hvorfor man setter de tall man bruker, eller hvorfor en markedsstrategi kan være mer effektiv en en annen. Å anvende kunnskaper fra fag uten relevans til markedsføringsfaget, som Finans, skal verken forbedre eller forverre karakter. m.a.o: Ikke bruk mer enn ett minutt på å regne ut en eventuell dekningsbidrag i oppgaven, da sensor ikke vil bry seg ett prosent om dette.

 

Målet med en markedsplan er dog å forbedre bedriften, og da er det realistisk å få øke omsetning langsiktig. En viktig detalj her er dog at de IKKE ønsker en profittmargin høyere enn 3 %, for da går det bare utover studentene. Målet deres er, som i SiO videoen med adm. direktør i SiO Mat og Drikke, å være lavpris med et overskudd som bare dekker nødvendige framtidlige underskudd. 3 % profittmargin er en del av deres forretningside og visjon, kan man si.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

Markedsplanen handler om å vise evne til å drøfte hvorfor man setter de tall man bruker, eller hvorfor en markedsstrategi kan være mer effektiv en en annen. Å anvende kunnskaper fra fag uten relevans til markedsføringsfaget, som Finans, skal verken forbedre eller forverre karakter. m.a.o: Ikke bruk mer enn ett minutt på å regne ut en eventuell dekningsbidrag i oppgaven, da sensor ikke vil bry seg ett prosent om dette.

 

Målet med en markedsplan er dog å forbedre bedriften, og da er det realistisk å få øke omsetning langsiktig. En viktig detalj her er dog at de IKKE ønsker en profittmargin høyere enn 3 %, for da går det bare utover studentene. Målet deres er, som i SiO videoen med adm. direktør i SiO Mat og Drikke, å være lavpris med et overskudd som bare dekker nødvendige framtidlige underskudd. 3 % profittmargin er en del av deres forretningside og visjon, kan man si.

Tusen hjertelig for svar :-)

Lenke til kommentar

Fordi det kun er vår klasse som har undersøkelsen (ØKAD), eller fordi det er manglende informasjon på den som allerede ligger der.

Har du forresten greie på hvilke restriksjoner forelseren nevnte da vi pratet om den undersøkelsen i forelesning? Hvordan skal vi vise til undersøkelsen for eksempel?

 

Var ikke i den forelesningen så fikk det ikke med meg.

Lenke til kommentar

Hei, hvorfor skal folk gjennomføre egne spørreundersøkelser når det i oppgaven allerede har blitt gjort en stor undersøkelse med mye informasjon? :huh:

 

Folk trenger ikke å gjennomføre egne spørreundersøkelser. Du kan, men still ikke spørsmål som vi allerede har informasjon på. Demografisk informasjon, hva som er mest kjøpt, og generelle kundeatferdsobservasjoner, er allerede inkludert i oppgaven.

 

 

Fordi det kun er vår klasse som har undersøkelsen (ØKAD), eller fordi det er manglende informasjon på den som allerede ligger der.

Har du forresten greie på hvilke restriksjoner forelseren nevnte da vi pratet om den undersøkelsen i forelesning? Hvordan skal vi vise til undersøkelsen for eksempel?

 

Var ikke i den forelesningen så fikk det ikke med meg.

 

Hva mener du med at det er kun ØKAD som har undersøkelsen? Alle har mottatt samme informasjon, da denne ligger tilgjengelig på bi.no og atbi.no

 

Det er absolutt ikke manglende informasjon, og karakteren A er tilgjengelig ved hjelp av intet annet enn den informasjonen vi har mottatt.

 

Du viser til undersøkelsen ved å først kort si hvem som har foretatt den, og hvis du ikke går igjennom alt som står i undersøkelsen, skriver du at "Den komplette statistikken og informasjonen fra undersøkelsen ligger som vedlegg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei venner.

 

Jeg begynner på oppgaven i morgen. Setter av hele dagen fra morgen til kveld på komme meg i gang. Så snart jeg er ferdig med de tre neste eksamenene, satser jeg på å ha litt tid hver dag til å jobbe med oppgaven i tillegg til et voldsomt skippertak fra 12-15 desember. Forhåpentligvis kan jeg greie å ro i land en C i det minste, skjønt jeg er forberedt på at jeg kanskje må ta den opp igjen.

 

Men, jeg skulle gjerne hatt noen tips til å komme i gang.

 

Til de av dere som har jobbet mye med oppgaven og kanskje også snart er ferdig.

 

Har dere noen tips i forhold til hvordan man angriper dette og hvor det er lurt å begynne?

 

Det ligger flere eksempeloppgaver ute på nettet. Kan jeg kopiere strukturen/innholdsfortegnelsen på disse og jobbe ut i fra de?

 

Håper det vanker litt karma fra de gangene jeg har hjulpet folk med finans og andre spørsmål. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du kan kopiere strukturen på de som er levert ut, ja. Det står før du laster ned filen at du kan gjøre det. Jeg foreslår du kun følger den faglige begrunnelsen ut av disse, og bruker markedsplan-oppsettet fra boken (kapittel 7) (husk punkt 5 og 6 om økonomi og kontroll).

 

Oppgavedokumentet vil hjelpe deg i gang med i hvert fall 70 % av oppgaven. Du skal IKKE lage egne spørreundersøkelser. Alt annet du trenger, ligger som vedlegg til oppgavedokumentet, og i tillegg finner du mye relevant her: http://www.bi.no/bibliotek/Om-biblioteket/Nyheter/Hele-nyhetsoversikten/tips-til-case-om-sio-mat-og-drikke/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kan kopiere strukturen på de som er levert ut, ja. Det står før du laster ned filen at du kan gjøre det. Jeg foreslår du kun følger den faglige begrunnelsen ut av disse, og bruker markedsplan-oppsettet fra boken (kapittel 7) (husk punkt 5 og 6 om økonomi og kontroll).

 

Oppgavedokumentet vil hjelpe deg i gang med i hvert fall 70 % av oppgaven. Du skal IKKE lage egne spørreundersøkelser. Alt annet du trenger, ligger som vedlegg til oppgavedokumentet, og i tillegg finner du mye relevant her: http://www.bi.no/bibliotek/Om-biblioteket/Nyheter/Hele-nyhetsoversikten/tips-til-case-om-sio-mat-og-drikke/

 

Tusen takk for bra svar.

 

Er du ferdig med oppgaven eller?

 

Er det mulig å skrive den på 4 dager tror du? :)

Lenke til kommentar

SEr det er veldig mange som opererer med egne spørreundersøkelser? Er ikke det bare et pluss iform at man kan bruke den til å forsterke budskaper?

 

En ting er å observere at du har over 100 emails ang. spørreundersøkelsen på It's Learning kontoen din. En annen ting er å observere at disse spørreundersøkelsene er 2 ting: Alle er identiske, og alle spør om det samme som oppgaven allerede gir oss svar på. Som jeg sa, det demografiske (mann eller kvinne? alder?) framkommer i oppgaven (se de siste sidene, 17-18 ish). Kjøpsvaner? Ja, dette spør de om. Men dette er også dekket i oppgaven: Lunsj og kaffe er det mest populære i Oslo. Hva tror du det hjelper å samle inn informasjon om hva Bergens studenter kjøper? Dette svaret kan jo kontradiktere atferden i Oslo, om det er forskjeller. Ut ifra den spørreundersøkelsen gjort av OMG (les: En ekte bedrift som har laget spørreundersøkelse 100 % relevant til SiO Mat og Drikke VS en gjeng BI studenter som spør samme spørsmål på andre siden av landet), klarte jeg å skrive 1,5 sider på kundeatferd i markedsplanen. Denne må jeg korte ned. Med andre ord: Det var mer enn nødvendig (for mye) informasjon i den undersøkelsen de ga. Og nei, jeg inkluderte ikke all informasjonen, da mye var urelevant til min besvarelse.

 

TL;DR: Å kartlegge svar som allerede er kartlagt, bare for å få dem kartlagt 2 ganger, er ikke det samme som å "forsterke et svar". Det er bortkastet med tid, og påpeker din evnemangel på å anvende allerede relevant informasjon. Du skal ikke se bort ifra at ved å lage en egen undersøkelse kan dette trekke på karakteren din, da du kan få andre svar.

Lenke til kommentar

Har foreløpig ingen kunde- eller makro/mikrosegmenter. Det framkommer i kundeatferden at over halvparten av mat-kjøpene er spontanbasert. Jeg tør selv å påstå at ikke engang 5 % av studenter er lojale nok til å benytte seg av SiOs virksomheter for mat på et linært basis. Man kan ikke gruppere 5-10 % av studenter opp som et makrosegment, og ha resten som tilfeldige brukere. Hvis du absolutt må makrosegmentere, er vel studentene som en samlet gruppe det nærmeste du kommer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan man kopiere informasjon direkte fra case-dokumentet til den faglige begrunnelsen? I så fall, oppgir man casen som kilde?

 

Skriver nå for eksempel om kunde- og kjøpsatferd. Relevant informasjon om dette fremgår direkte av casen.

 

Som Toppris alt har nevnt, er det utrolig mye informasjon vedlagt i casen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...