Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Linjer på skjerm som skurrer, gul skjerm, blå skjerm

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått linjer på skjermen som skurrer, skjermen blir også tidvis gul i noen sekunder før den går tilbake til å være normal igjen. Blåskjerm forekommer også. Skjermen kan også bli helt svart med firkanta grå "ruter" som kommer... Dette skjer både når jeg er i skrivebordet, på nett eller i spill. Akkurat nå i skrivende stund har jeg linjer på skjermen som skurrer og også gul i noen sekunder før den går over til å bare skurre. Pc`n fungerer også av og til helt fint i timesvis uten problemer. Har av og til kommet opp melding om at " skjermdriveren har sluttet å virke og har blitt gjenopprettet"

Har prøvd å laste ned nye drivere til skjermkortet, men da kom det bare opp at de siste driverne er installert. Skjermen/pc`n er helt normal hvis jeg går inn i sikkermodus og da er vel visse drivere slått av?

Kan også nevne at jeg har byttet minnebrikkene, så de er nye. Har formatert begge harddiskene og nå innstallert windows på den "vanlige" harddisken. SSD disken jeg kjørte windows på før er en Cruicial m4 som jeg har forstått kunne bli litt trøblete, så har nå prøvet å kutte denne ut inntil videre hvertfall. Men som sagt så har jeg enda samme problemet.

Det jeg prøver på akkurat nå er å laste ned nye drivere til skjermkortet fra hjemmesiden til skjermkortet mitt. Skal komme med tilbakemelding når disse er installert.

Hvis noen har hjelp å komme med, så settes det stor pris på.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som et hardware problem med skjermkortet.

Er det jeg frykter. Skjermkortet har fått litt juling ett par tre ganger ved at jeg var å rotet med vifte hastigheten til det og deretter startet spill uten å stille opp vifta, da gikk det varmt og fikk blåskjerm. Nå er det vel meningen at nye skjermkort skal tåle dette og blåskjerm kommer opp for å forhindre at det blir ødelagt, men uansett så kan det jo hende at det ikke tålte det... Det er forresten ca ett halvt år siden jeg var å rotet med viftestyringen, etter det der har den fått gått på auto.

Får se hvordan det går med driverne/oppdateringene og se om det hjelper. Hvis det ikke hjelper med nye drivere så skal jeg ta ut skjermkortet å få satt det i en kjenning sin pc å se om det skurrer der også. Tror det er mest fornuftige veien å gå med dette problemet.

Som Hårek sier så kan dette tyde på feil med skjermkortet. Angående Crucial M4, så hadde de en "bug" i tidligere firmware som førte til enten spontan restart eller BSOD. Dette er fikset for lenge siden, har selv en M4 i laptopen og ingen problemer etter frmware update.

Yep forstod det sånn at det var noe med firmware på disse. Har også prøvd å installere nyeste firmware men det kommer bare opp at "nyeste firmware er der allerede", eller noe i den duren. Så SSD disken er det nok ikke noe feil med i og med at skurringen er her fortsatt med den "vanlige" harddisken jeg kjører windows på nå.

Lenke til kommentar

... Nå er det vel meningen at nye skjermkort skal tåle dette og blåskjerm kommer opp for å forhindre at det blir ødelagt ...

Blåskjermen kommer jo fordi det har skjedd en uventet feil. Og det er da temperaturen som har forårsaket dette.

Hvis skjermkortet hadde detektert at temperaturen er for høy så ville ting slått seg av, det ville ikke kommet blåskjerm.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å skifte kjølepasta på kortet og sett om det ble bedre. Har berget noen skjermkort som har kokt, med dette tidligere. Vet ikke hvor mye juling nyere skjermkort tåler av juling. Men har i hvert fall funket på eldre skjerm kort for min del. Forlenget leve tiden på ett GeForce 7900 GTX med to år etter å ha byttet kjølepasta. Hadde samme symptomer som du beskriver.

Lenke til kommentar

Kan kanskje prøve med ny kjølepasta men har mine tvil om det blir bedre. Skjermkortet er ikke for varmt på tomgang og heller ikke under belastning. Som sagt så gikk det varmt to eller tre ganger da jeg for et halvt år siden ca var å fiklet med viftestyringen og glemte å stille opp når jeg begynte å spille, noe som resulterte i blåskjerm og pc`n restartet seg selv. Hadde forstått det bedre hvis jeg fortsatt hadde opplevd varme og blåskjerm med vifta på auto at det kunne vært lurt å bytte kjølepasta, men jeg hører hva du sier og skal vurdere dette hvis jeg hadde klart å få tak i kjølepasta her i byen, noe som ser vanskelig ut.

Har nå også fått innstallert alle oppdateringene til windows etter formateringen og har også oppdatert skjermkortet uten at dette har hjulpet noe. Pc`n fungerer helt fint i sikkermodus...

Det jeg skal prøve nå er å koble fra harddisken jeg bruker nå og koble inn igjen SSD disken og innstallere windows på den igjen og så kjøre pc`n kun med SSD disken. Hvis det fortsatt tuller da så har jeg hvertfall fått utelukket begge harddiskene og rambrikkene (som jeg byttet i forrige uke). Det neste på lista da er å prøve å få koblet til skjermkortet i pc`n til en kjenning for å se om det samme skjer der

Lenke til kommentar

Liten oppdatering... Har nå installert windows på SSD disken igjen og akkurat nå har jeg ikke noe skurring på skjerm eller lignende. Frykter at når jeg installerer driverne til skjermkortet så blir det trøbbel i og med at jeg heller ikke har trøbbel når jeg kjører i sikkermodus og da kjører vel ikke driverne.

Men skal prøve å legge inn drivere nå og se hva som skjer

Edit: Nå har jeg installert drivere fra cd platen som fulgte med pc`n/skjermkortet og maskinen måtte restartes for at de skulle trå i kraft, så da startet jeg den på nytt og med engang jeg kom til innloggingen så var skjermen gul, logget så inn og skjermen er fortsatt gul med litt skurring slik som før... Da tyder det jo på at det er noe med driveren, men hva gjør jeg nå?

Endret av 1x2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...