Gå til innhold

Den bittelille Opera på høy DPI - tråden [inkludert Surface Pro]

tommyb

Anbefalte innlegg

Denne tråden er ment for å hjelpe brukere (f.eks. meg) med å optimalisere Opera (både nyere Blink-basert og Classic 12.x) for bruk på skjermer med høy DPI.

Fordelen med høy DPI er at man får veldig skarp tekst og bilde når dette utnyttes rett.

Bakdelen med høy DPI er at man får veldig liten tekst og veldig små bilder når det ikke blir utnyttet rett.

I første omgang har jeg planlagt tre innlegg her:

- Bakgrunn, og muligheter i Windows 8.x

- Opera Classic (12.x) på høy DPI

- Opera Developer (Blink-basert) på høy DPI

Jeg kommer til å sette opp disse innleggene, og senere fylle på med info etterhvert som jeg finner løsninger.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BAKGRUNN

Først har jeg skrevet litt om bakgrunnen for denne tråden.

Hva er DPI/PPI?

DPI - dots per inch - og PPI - pixels per inch er to måter å oppgi detaljnivå som er mulig å vise på en skjerm. Rett og slett hvor mange bildepunkter det er plass til per tomme skjerm. Disse er/kan være målt på forskjellige måter, men jeg bruker dem litt om hverandre her. Det jeg har lest om problemstillingen snakker mest om high DPI og hiDPI, så jeg vil nok mest bruke DPI.

Hva er høy DPI?

Hvis man bruker 12 pixel store bokstaver, og har en 1 tomme stor skjerm med 12 PPI, vil man få plass til 1 bokstav i høyden og i bredden på skjermen. Har man en like stor skjerm med 120 PPI, får man plass til ti i høyden og ti i bredden. Med å øke DPI/PPI to ganger, krymper arealet til hver bokstav til en fjerdedel.

En tradisjonell 24" widescreen skjerm med 1920x1080 oppløsning kan ha en PPI på 92 pixler per tomme. En 10.6" Surface Pro har 208 pixler per tomme. Dette betyr at hver bokstav på en Surface Pro som kjører på 100% zoom, standard oppløsning, bare får under en femtedel av arealet til en bokstav på skrivebordsskjermen.

Fordeler med høy DPI

Høy DPI kan gi en av to fordeler, eller et kompromiss av disse.

- Større skrivebord: man kan få plass til mer informasjon uten å øke skjermstørrelsen (bra for smartelefoner)

- Skarpere bilde: Man kan få høyere skarphet ved å ha høyere detaljnivå på samme størrelse skjerm.

Bakdeler med høy DPI

- Dersom man bare krymper DPI, vil tekst og GUI-elementer bli fysisk mindre, som gir dårligere lesbarhet og dårligere brukervennlighet.

- Dersom man bruker zoom eller liknende medfører det endel problemstillinger med skalering, som gjør at vi nå har denne tråden.

Hvorfor en problemstilling først nå?

For noen har dette nok vært et problem før også, men det virker ikke som om dette har vært et fokusområde for Windows inntil nylig. Men som en følge av at først mobiltelefoner og deretter nettbrett har fått konkurranse på skjermoppløsning/skarphet, har dette relativt nylig også blitt et konkurransefelt som har sprett seg over på laptops og på produkter som kjører Windows Desktop.

MULIGHETER I WINDOWS 8.X

Endre skjermoppløsning

I alle versjoner av Windows kan man endre skjermoppløsning.

Fordeler:

+ Alle elementer skaleres naturlig i forhold til hverandre.

Bakdeler:

- Får mindre skrivebordsplass

- På flatskjermer skalerer alt annet enn skjermen standardoppløsning veldig dårlig. Hele skjermbildet blir uklart.

Vurdering: Ikke bruk dette.

Endre default forstørrelse/zoom-nivå for hele Windows

"You can make text and other items on the desktop bigger"... Jeg har ikke vært borti dette før jeg fikk Surface Pro, men i Windows 8.x er det altså støtte for å endre størrelsen på skrivebordet på en måte som er noe tilsvarende å endre skjermoppløsning. Du finner det under
Control Panel\All Control Panel Items\Display. På kontrollpanelet heter Change the size of all items. Eller du kan søke opp "Make everything on your screen bigger" via Charms. De har fordummet det ned så godt de kan. Default på skrivebords-PC er 100%, mens default verdi som kom med min Surface Pro var 150%. Grunnen til det er default zoomet inn er fordi på 100% er alt for smått med 208ppi. Teksten gjør direkte vondt å lese, og det er vanskelig å treffe ikoner med fingeren.

Fordeler:

+ Alle elementer skaleres naturlig i forhold til hverandre.

Bakdeler:

- Du gir fra deg skrivebordsplass for å se elementene bedre.

- Tekst og grafikk blir faktisk zoomet. Dette gjør at man mister skarphet, og tekst blir uklar - med mindre hver enkelt applikasjon er bygget med tanke på høy DPI. Operativsystemet håndterer ikke ikoner og skrifter for deg når du skalerer opp - det må hver eneste utvikler selv ta hensyn til. Gamle applikasjoner, selv de fleste nye desktop-applikasjoner er ikke bygget med tanke på høy DPI. Av installerte nettlesere min maskin er det kun Internet Explorer og Firefox Aurora som har klar tekst på 150%, mens alle versjoner av Opera og Chrome ikke har det. Dette er grunnen til at denne tråden eksisterer.

Vurdering: Du kommer ikke unna dette. Hvis du synes GUI-elementene blir vanskelig å treffe på 100%, nytter det ikke bare å øke fontstørrelsene. Du trenger derfor å benytte dette. Deretter trenger du å lage unntak for det igjen.

Overstyre default forstørrelse for en enkelt applikasjon

Ja, her kommer vi til de unntakene jeg nevnte. For applikasjoner som nåværende Opera-, Firefox- og Chrome-versjon etc, så har ikke utviklerne ennå kommet dithen at de har skrevet om programvaren sin til å støtte dette zoom-moduset som høy DPI medfører. Installasjonsprogrammet til Microsofts eget Silverlight er blurry. Tegneprogrammene mine er blurry. Mange, mange programmer har uklar tekst. På installasjonsprogrammer gjør det ikke så mye, men for nettlesere er det rett og slett ikke greit å ha uklar tekst. Vi må slå av "larger" på slike programmer. Dette støtter heldigvis Windows 8.x.

Hvis du høyreklikker på ikonet til Opera, går på Properties, velger fanen Compatibility, skal det stå en boks som heter Settings. Der er det en checkbox for "Disable display scaling on high DPI settings". Her har ikke fordummingen nått enda, det heter ikke "Disable changes to the size of this item" eller "Do not make it larger after all". Det kommer nok, skal du se.

Men det er slett ikke dumt at de har denne innstillingen, for nå har du et greit zoom-nivå på Windows generelt, mens på applikasjonen som ikke liker zoom, kjører den på 100%. Ikoner og bokstavene er igjen for små, men de er i alle fall klare og lesbare. I nettleseren kan du da endre default zoom-nivå til 150%, og du får nettsider i rett størrelse med skarp tekst. Kun UI av selve nettleseren har nå for små ikoner, scrollbarer, etc.

Endre Windows Themes

Etter noen generasjoner med fordumming på minimaliseringens alter, er WIndows Themes nå knapt annet enn et verktøy for å endre bakgrunnsbilde og farge-overlay på ett og samme, like theme. Du kan også velge high contrast theme, som sammen med disability-verktøyene gir deg littegrann mulighet til tilpasning. Jeg har ikke sett på dette, så jeg vet ikke om det kan hjelpe noe, men om det hjelper er det på bekostning av utseendet.

Det hadde vært veldig fint om noen hadde laget et skin for høy DPI med større ikoner og menyelementer til Windows-applikasjoner, men jeg vet ikke om det er mulig med dagens pinglete theming.

Fordeler:

+ ukjent

Bakdeler:

- er et hack.

- vil være stygt.

- Vil neppe virke likt på framtidige versjoner.

Tredjeparts skinning av Windows

Jeg har ikke testet dette på nettbrettet, men for eksempel WindowBlinds har muligheten til å gi deg større GUI-elementer ved å rett og slett bytte ut med et annet grafisk skin.

Fordeler:

+ Windows kan bli mye, mye penere. Bort med rosa dobbelt-størrelse boks på X-ene.

+ Kan gi større menylinjer og større ikoner, hvis man finner et passende skin.

Bakdeler:

- Mange slike programmer koster penger.

- Skinning av Windows-programmer har gjerne bivirkninger, der noe som ikke følger Windows-standarder på elementplassering blir feilplassert eller forsvinner fordi skinning-programvaren ikke håndterer det.

- Skinning er strengt tatt fortsatt en hack.

- Man vet ikke hvordan det vil virke i framtidige versjoner av WIndows.

Vurdering:

Jeg ville sett videre på dette som en løsning om jeg var interessert i skinning av programvare. Og det er jeg, for jeg kjører WindowBlinds på desktop. Hadde det vært gratis, hadde jeg også testet det på Surface Pro, men så langt har jeg ikke testet dette.

Endre rammestørrelse, størrelse på menyelementer, ikoner, etc

I riktig gamle dager, kunne man i Windows endre rammestørrelse, fonter og farger på alle elementer, størrelse på alle ikoner og elementer, generelt tilpasse utseendet på menyer og knappelinjer etter eget foregodtfinnende eller behov. Dette ville ha løst alt av problemer med uklar skrift og elementer, fordi man ikke hadde trengt å kjøre Windows på 150%.

Alt dette er fjernet fra Windows nå, du kan ikke tilpasse elementene i det hele tatt.

Endre tekststørrelse

Under Control Panel\All Control Panel Items\Display finner du muligheten til å endre tekststørrelse. Det er alt som er igjen av det jeg nevnte i forrige punkt, men gir langt lavere tilpasningsmuligheter enn tidligere. Det gjør likevel jobben.

Fordeler:

+ Du kan endre størrelse på tekst i hele Windows slik at teksten blir stor nok til å lese.

Bakdeler:

- Det vil nok bli forskjell på applikasjoner som bruker 100% og 150% zoom-nivå. Det er nok en fordel at man bruker 100% zoom-nivå på WIndows slik at teksten ikke blir økt først og deretter zoomet uklar etterpå.

- Nettlesere som bruker default zoom kan også bli berørt (men dette kan nok korrigeres).

Vurdering:

Jeg ville ikke brukt dette som hovedløsning på at Windows er for smått på 100%. Det hjelper ikke på ikoner. Men det kan nok være et flott tillegg hvis man har en annen løsning og bare ønsker litt større skrift også.

KONKLUSJON

Windows 8.x har noen nye verktøy for å håndtere høy DPI, samtidig som de nyere versjonene av Windows har mistet andre verktøy. I tillegg finnes det tredjeparts-løsninger som kan gi resultater dersom man bare ønsker å blåse opp ikonstørrelse og liknende. Men for å komme helt i land, må man nok også få tak i nyeste versjoner av programmer som støtter høy DPI, og ellers bruke de skinning- og theming-mulighetene som finnes i hvert enkelt program.

Og denne tråden eksisterer for å se litt mer på hva man kan gjøre med Opera på høy DPI i Windows 8.x

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

OPERA CLASSIC (12.x) PÅ HØY DPI I WINDOWS 8.x

De gode nyhetene først. Selv om hverken Opera 12 eller nyeste Opera Developer er laget for å kjøres med Windows 8.x på 150% zoom, så har du faktisk noen muligheter i Opera 12 som mangler i Opera 15+.

Kanskje litt overraskende, pinch zoom ser ut til å virke for meg i Opera 12, men ikke Opera Developer. Touch scrolling hopper opp når jeg setter fingeren ned, så jeg kommer meg ikke noe sted.

Her er det jeg har så langt:

Windows - Make it Larger!

Windows 8.x kan gjerne være satt til 150% med Opera 12.x

Opera 12.x - Don't make it Larger after all!

Da bør dette overstyres for Opera. Sett properties til "Disable display scaling on high DPI settings" på snarveien til Opera.

Web page zoom: 150%

I Opera 12 kan man sette default zoom for en ny nettside. Eksempelvis ved å gå til opera:config#UserPrefs|Scale og sette verdien der. Jeg antar 150% blir omtrent riktig for overstyrt Opera 12 @100% på Surface Pro @ 150%.

Opera 12 icon zoom: 200% ?

* I Opera 12 kan man sette zoom på ikonene. Dette finner man bl.a. på Appearance > Themes > Icon size. Jeg har satt mine til 200% uten at de ble veldig store. Derimot ble de ganske stygge. Uklare, altså, de skalerte ikke opp pent. X-ene på hver tab var fortsatt vanskelig å treffe, også.

...Men dette vil være forskjellig fra SKIN til SKIN (noter: jeg sier SKIN, ikke THEME).

Opera skinning engine: check!

Opera har fjernet grensesnittene for den gamle skinninga, da de i Opera 12(?) innførte samme type lettvekts bakgrunnsbilde-veksling som i Chrome. Men Opera 12 har - i motsetning til nyere Blink-baserte Opera-versjoner - fortsatt den gamle skin-motoren innebygget. Dette er en juvél, og spesielt nyttig på høy DPI. Fordi du kan ha custom ikoner og størrelser i gamle skin.

Here's what you need to do: Du trenger rett og slett å finne et gammelt Opera-skin du liker som har store ikoner som default. Det er kanskje ikke det enkleste i verden, men det finnes noen ressurser du kan lete på.

Old Opera skins: begynn å let!

Du trenger altså et gammelt Opera-skin som du liker, og har store ikoner. Da trenger man noen plasser å lete.

Det er noe hos Opera selv:

http://my.opera.com/realskins/forums/topic.dml?id=1617702

Den har lenker til noen forskjellige måter å finne disse på.

I tillegg har du f.eks. Opera-skins på deviantart.com:
http://www.deviantart.com/customization/skins/web/opera/?order=9&offset=0

Disse kan altså gi deg et mer zoom-bart og eventuelt lik-bart utseende på Opera@100%

Last effort: 3.part skinning

Her kan man bruke tredjeparts programvare for å skinne Windows, eller bare Opera. For eksempel WindowBlinds. Skins kan man f.eks. finne på Deviantart.com eller WinCustomize.com m.fl. Strengt tatt vil dette mest være et alternativ dersom det ikke blir funnet noe passende Opera-skin.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

UPDATE: OPERA DEVELOPER (24+) PÅ HØY DPI I WINDOWS 8.x

Endelig. Jeg ser av changelog fra de to siste versjonene at Opera har gjort en rekke fixer som går på HiDPI. Og nå sist også ikonstørrelsene. Opera har ikke lengre ubrukelige små ikoner på høy DPI. Opera 24 er stort sett klar til å bruke som primær nettleser på f.eks. Surface Pro.

Min Opera Developer sto satt til sidezoom på 150%. Riktigere nå er nok 100%. Ny installasjon er kanskje satt til 100%, det har jeg ikke sjekket.

Scrolling: Det er en feil med fingerscrolling. Hvis jeg forsøker scrolle med to sveip raskt, før den slutter scrolle fra første sveipet, kan jeg provosere fram at den overser fingeren og stopper helt å scrolle. Da må jeg scrolle en annen vei før den igjen kan ta imot scrolling i den opprinnelige retningen. Feilen ser ut til å være upstream? Testet Chrome Canary 38 og tilsvarende bug med noe annen oppførsel finnes der, den hoppet fram og tilbake i stedet for å stoppe. Bortsett fra denne buggen virker sidelengs scrolling bedre enn i Firefox Aurora.

Pinch zoom: Pinch zoom virker fint når man skal zoome inn. Dessverre får man ikke pinch-zoomet ut til lavere enn 100%. Hvis man skal se bilder eller lese tegneserier som utfyller mer enn 100% av skjermbredden, må man bruke tastaturet eller menyen for å sette sidezoomen lavere enn 100%. Det er plagsomt når man f.eks. leser tegneserier. En annen plagsom ting er at Opera i likhet med Chrome men til forskjell fra Firefox Aurora ikke husker pinch zoom fra side til side. Dermed kan du ikke ta med deg den "riktige" zoomen men må zoome inn på nytt for hver side. Kanskje kunne dette vært konfigurerbar oppførsel? Det føles i alle fall riktigere sånn Firefox gjør det. Dersom man bruker vanlig zoom med meny eller taster i stedet for pinch zoom husker også Opera dette fra side til side, for da setter man det jo for hele nettlesere.

Tekst og grafikk: Problemene med uklar tekst og grafikk forsvant med Opera Developer 20. Problemene med ikonstørrelsen forsvant altså med denne versjonen. All is well!

For meg personlig er det altså fortsatt et par ting som jeg kunne tenke meg på plass før jeg begynner å bruke Opera Developer som primær nettleser i stedet for Firefox Aurora.

- Pinch zoom burde huskes fra side til side i samme tab.

- Man burde kunne bruke pinch zoom til å zoome ut, og ikke stoppe på 100%.

- Det er en bug med scrollinga som nok blir bedre i løpet av et par versjoner.

- Jeg fikk faktisk ikke redigert dette innlegget med Opera, ser ikke ut til at forumet er helt kompatibelt med Opera Developer 24.

UPDATE: OPERA DEVELOPER (22+) PÅ HØY DPI I WINDOWS 8.x

Nyeste testing av Opera Developer er oppløftende nyheter. Jeg kan ikke lengre se noen problemer med scrolling og pinch zoom er på plass. Innstillingen "Deaktiver skjermskalering ved høye PPI-innstillinger" har ikke lengre noen effekt, skjermskalering er uansett deaktivert.

Det eneste som gjenstår er å få en mulighet til å stille opp ikon- og grensesnittstørrelsene. Opera har fortsatt ubrukelig små ikoner på høy DPI.

---

UPDATE: OPERA DEVELOPER (20+) PÅ HØY DPI I WINDOWS 8.x

(I dette avsnittet beskriver jeg endringer siden sist og en ny konklusjon. Den originale beskrivelsen inklusive anbefalte innstillinger, fordeler og ulemper står under. Der finner du også omtale om problemene som nå er løst.)

Gode nyheter:

Jeg kjørte oppdatering av flere nettlesere i dag, og gjorde en ny sjekk på statusen. Med den nye versjonen av Opera Developer (20) ser det ut til å ha skjedd noen vesentlige forandringer.

Opera Developer trenger ikke lengre kjøres med "Disable display scaling on high DPI settings". Selv om jeg har slått dette av nå, kjøres Opera Developer tilsynelatende i 100% i stedet for 150% skalering. Og det nevnte problemet med at koordinatene ble lest av feil/man måtte trykke langt unna lenkene for at de skulle virke, ser ut til å være helt borte.

Det vil si at standardinstallasjonen vil være fungerende, klar og leselig uten tweaking selv om man har skalert Windows til 150%.

Siden det ser ut som Opera nå kjøres i 100% skalering default, bør Opera fortsatt stå til 150% zoom, og problemet med bittesmå ikoner gjelder fortsatt. På min Surface Pro kan jeg nå ikke lese overskriften på tabs på en strak amlengdes avstand, hvis teksten her i forumet ser ut til å være så stor som jeg forventer 9-10px ser ut på en skjerm, ser teksten på Opera-UI til å være ca. 5px stort. Max.

Update: I nyeste versjon (Opera Developer 22+) er det fungerende pinch zoom og skalering ut til å virke riktig.

I likhet med Opera 12 med skalering avslått er det noe galt med scrollingen. Men der Opera 12 hopper feil vei når man scroller, hopper Opera 20 noen linjer ekstra rett vei, og det skjer ikke om man scroller sakte. Bare dersom man løfter fingeren mens man fortsatt scroller. Så bedre enn Opera 12 på det punktet. Pinch zoom-statusen er uendret: O12 har og O20 har ikke.

I dag har jeg testet:

Opera 12 @ overstyrt 100% skalering, 150% zoom,

Opera 20 @ default 150% skalering (skalerer IKKE), 150% zoom

Firefox beta (26) @ default 150% skalering, 100% zoom

Firefox Aurora (27) @ default 150% skalering, 100% zoom

Chrome @ default 150% skalering, 100% zoom,

Chrome Canary @ default 150% skalering, 100% zoom

Internet Explorer @ default 150% skalering, 100% zoom.

Og jeg har kommet til et annet resultat enn jeg gjorde da jeg opprinnelig lagde denne tråden. For hør her:

Internet Explorer og begge versjonene av Firefox får nå ganske likt resultat. Ingen av dem har nå blur-problemet og på 150% zoom er det ganske klart.

Opera 12 har også relativt likt resultat med IE og FF, men bare fordi det kjører overstyrt 100% skalering. Og Opera 12 har altså et problem med scrollinga da. Opera "slipper gjennom" med disse innstillingene fordi nettleseren støtter at grensesnittet kan skaleres opp til at ikoner og tabs er store nok til å kunne leses og brukes.

De overnevnte nettleserne har pinch to zoom.

Chrome (31) og Chrome Canary (33) har ikke løst problemet ennå. Disse gir det desidert dårligste resultatet på høy DPI (sammen med Opera 12 dersom man skalerer til 150% også der). Nettleseren er så uklar at den ikke kan brukes på 150%. Men ikonene er kanskje ikke for små til å kunne brukes dersom man overstyrer til 100%.

Så var det Opera Developer 20, da. Den skalerer tydeligvis ikke selv om den står på default (150% skalering). Ikonene her er faktisk så små at det er et seriøst problem. Men tekst og bilder er klare på 150% zoom. Klarere enn alle de andre, så klare at det ser ut til at bildene kjøres gjennom sharpening... Nå er dette den nettleseren som viser ting skarpest hos meg!

Da er det bare to en ting igjen før at jeg kan bruke denne nettleseren aktivt på mitt Surface Pro:

- få tilbake pinch zoom,

- og få tilbake muligheten til å zoome eller skinne ikoner/grensesnittet for lesbare titler og ikoner.

OPPDATERT: OPERA DEVELOPER (22+) PÅ HØY DPI I WINDOWS 8.x

De gode nyhetene først. Du kan fortsatt laste ned og installere Opera 12.x, som har bedre muligheter til å løse høy DPI-problemer i dag. Og en gang senere kan det hende at også Opera Blink får like gode muligheter til å kjøre bra på høy DPI, for Google jobber på problemstillinga allerede.

Pinch zoom ser ikke ut til å virke i Opera Developer, men i Opera 12 gjør det. Touch scrolling virker, men er treg.

Her er det jeg har for Opera Developer så langt:

Windows - Make it Larger!

Windows 8.x kan gjerne være satt til 150% med Opera 19+

Opera Developer - Don't make it Larger after all!

Update: Ikke lengre et poeng med Opera Developer versjon 20+

Sett properties til "Disable display scaling on high DPI settings" på snarveien til Opera. Ikke bare er det ønskelig, men det ser ut til at dette er nødvendig i dagens versjon. Før i dag brukte jeg Opera Developer og Chrome Canary uten denne innstillingen, og begge de nettleserene (siden det tross alt bare er forskjellig versjon av samme motor i bunnen) var ubrukelige. De leste av helt feil koordinater når jeg trykket på skjermen, så jeg måtte trykke langt unna der lenkene faktisk var for at de skulle virke.

Web page zoom: 150%

I Opera Developer kan man sette default zoom for en ny nettside. Eksempelvis ved å gå til opera://settings/search#zoom og sette verdien der. Jeg antar 150% blir omtrent riktig for overstyrt Opera Developer @100% på Surface Pro @ 150%.

Opera Developer icon zoom: 200% ?

* I Opera 12 kan man sette zoom på ikonene. Det tror jeg ikke man kan i Opera Developer. Beklager.

Opera skinning engine: missing!

Opera har fjernet grensesnittene for den gamle skinninga, da de i Opera 12(?) innførte samme type lettvekts bakgrunnsbilde-veksling som i Chrome. De nye lettvektsskinnene har ikke de samme mulighetene - de skifter stort sett bare bakgrunnsbilde.

New Opera themes: kan disse hjelpe?

Det er altså ikke mulig å bruke et gammelt Opera-skin med store knapper/ikoner. Det jeg har sett av nye Opera-themes er utelukkende farger/bakgrunnsbilder. Men jeg har ikke sett nærmere på tekniske dokumenter, det KAN hende at f.eks. ikonstørrelser er mulig å manipulere på et eller annet vis.

Extensions

So, this is Chromium, right? Opera Developer har støtte for extensions. Det kan hende at det er mulig å lage et tillegg som gir deg større ikoner, menylinjer og/eller scrollbars etc. Det kan til og med hende at det allerede eksisterer. Det vil kunne løse problemer med for små elementer i grensesnittet.
Jeg har imidlertid ikke funnet noe slikt ennå.

Last effort: 3.part skinning

Her kan man bruke tredjeparts programvare for å skinne Windows, eller bare Opera. For eksempel WindowBlinds. Skins kan man f.eks. finne på Deviantart.com eller WinCustomize.com m.fl. Her bør man være obs på at dersom Windows er satt til 150% mens Opera har 100%, vil dette sannsynligvis også påvirke størrelsen på Opera selv om det er skinna. Har ikke testet dette ennå.

Det er så langt jeg har kommet med Opera Developer.

Foreløpig bruker jeg Firefox Aurora (Firefox er bare mitt tredjevalg) på Surface Pro fordi den har klar tekst også uten å bruke Disable display scaling. Internet Explorer, mitt fjerdevalg er faktisk en bedre nettleser på dette nettbrettet. Men med de siste 0-dags exploitene, bruker jeg rett og slett ikke Internet Explorer til nettlesing hvis jeg ikke må.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering: jeg har oppdatert innlegget om Opera Developer for å få fram forskjellene mellom Opera Developer 19 og Opera Developer 20. Og jeg har lagt til noe info om de andre nettleserene.

For å bedre illustrere problemet med uklar tekst, har jeg lagt med et par skjermbilder fra Internet et sted, som viser IE på siden av Chrome. Sjekk bildene på 100% for å se forskjellene:

FuzzyChrome01.png

http://www.microsoftfanboys.com/wp-content/uploads/2013/02/FuzzyChrome01.png

...og...

Screenshot-17.png

http://messymind.net/wp-content/uploads/2013/11/Screenshot-17.png

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Oppdatering: Jeg har oppdatert innlegget om Opera Developer med status for Opera Developer 22.

Overall status for nettleserene:

Firefox og Opera overstyrer Windows-skaleringen (150%) slik at ingen av disse nettleserene har uklar tekst. Opera får dermed for små ikoner og tekst i grensesnittet og har x-ikoner som er nesten umulig å treffe uten stylus. Pinch to zoom og scrolling virker nå på begge.

Så snart disse to nettleserne tillater å skalere opp ikonene og grensesnitt-teksten, er disse godt tilpasset bruk på høy DPI. Inntil videre bruker jeg fortsatt Firefox Aurora som vanlig størrelse på ikoner.

Chrome skalerer fortsatt opp, både vanlig versjon (34) og Canary (36). Det vil si at man har grei størrelse på grensesnitt og ikoner, men med mindre man overstyrer dette, har Chrome fortsatt uklar tekst og uklart grensesnitt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering:

Jeg har oppdatert innlegg #4 med informasjon om Opera Developer 24 på toppen.

Status for Opera Developer 24:

+ Opera overstyrer WIndows-skaleringen slik at tekst og grafikk ikke er uklar.

+ Det er kommet på plass en fiks slik at ikoner ikke lengre er for små.

- Pinch Zoom virker, men er designet for å kun zoome inn (>=100%) og ikke ut (<100%).

- Pinch Zoom husker i motsetning til Firefox ikke pinch zoom fra side til side (innenfor samme tab).

- Det er en bug med fingerscrolling. Hvis man forsøker scrolle to ganger i samme retning må du vente til den første scrollingen slutter. Et nytt sveip i samme retning før scrollingen er ferdig gjør at scrollingen stopper helt opp og ikke tar flere sveip i samme retning før man sveiper en annen retning. En midlertidig workaround er å starte hvert sveip med å sveipe litt i en annen retning og så snu bevegelsen i den retningen du scroller. Regner med dette blir fikset raskt.

Med fiksen i ikonstørrelser, er Opera Developer 24 nå god nok til å være primær nettleser på høy DPI. Jeg kommer nok ikke til å gå over ennå, siden jeg konstant bruker pinch zoom mindre enn 100% som skal huskes fra side til side når jeg leser tegneserier.

Men Operas store problemer med HiDPI så ut til å være ett av de viktigste fokusområdene i Developer 23 og Developer 24 og virker i hovedsak å være løst nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...