Gå til innhold

Bytte til SSD disk hvordan få OSX innpå ny hdd

Anbefalte innlegg

Har en venn som vil at jeg skal hive i SSD disk og 16 gb i Macbook Pro 17 Late 2011. Har egenltig omtrent aldri tatt i en mac skal jeg være ærlig, men og sette i ram og ssd disk er jo likt som på en pc, så det er ikke problemet.

Vennen og jeg er enig om at vi ikke skal klone disken, for det er greitt med en clean install.

Jeg har lest litt og sett at Macbook har noen løsninger for når man setter i helt ny disk.

Først har jeg et helt vanlig spørsmål:

Når man i windows feks setter i disken kan man lage en partisjon når man legger inn windows? Gjelder dette under OSX install også? At den ordner dette? Eller må man manuelt formatere den nye disken først?`

Jeg leser om at noen av dem har muligheter for internet recovery?

1. Ligger dette innebygd i maskinen uavhengi om man bytter disk?

2. Hvordan hvet man om macen støtter internet recovery?

3. Må man noen form for cd key som på windows? og hvor finnes evnt denne?

Jeg ser også det er muligheter for å bruke noen som heter osx recovery disk

Lager den en bootable usb minnepenn med osx på da? Som man bare kan boote på den nye disken?

Håper noen har noen svar her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere et USB-kabinett tilgjengelig? Da blir det superenkelt. Regner med at dere har kjøpt Mountain Lion i Mac App Store, og da har du installasjonsfilen liggende i programmer-mappen eller noe slikt.

Koble til SSD-en via USB, åpne Diskverktøy og formater den. Så er det bare å starte Mountain Lion-installasjonsprogrammet, velge å installere til SSD-en og la den gå sin gang.

Når dette er fullført kan dere gjøre det fysiske byttet og boote fra SSD-en. Hvis han enkelt vil ha over alle filene, sett den gamle harddisken i USB-kabinettet og velg å overføre data med programmet Overføringsassistent. Easy-peasy.

Edit: Svar på spørsmålene.

1. Recovery-partisjonen ligger på disken - så hvis du bytter vil du ikke kunne starte opp fra recovery-partisjonen, fordi disken er tom.

2. http://support.apple.com/kb/HT4904, samt nyere maskiner.

3. Nei, ingen produktnøkkel.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Har dere et USB-kabinett tilgjengelig? Da blir det superenkelt. Regner med at dere har kjøpt Mountain Lion i Mac App Store, og da har du installasjonsfilen liggende i programmer-mappen eller noe slikt.

Koble til SSD-en via USB, åpne Diskverktøy og formater den. Så er det bare å starte Mountain Lion-installasjonsprogrammet, velge å installere til SSD-en og la den gå sin gang.

Når dette er fullført kan dere gjøre det fysiske byttet og boote fra SSD-en. Hvis han enkelt vil ha over alle filene, sett den gamle harddisken i USB-kabinettet og velg å overføre data med programmet Overføringsassistent. Easy-peasy.

1. Recovery-partisjonen ligger på disken - så hvis du bytter vil du ikke kunne starte opp fra recovery-partisjonen, fordi disken er tom.

Takk for svar.

Internet recovery ser det ut som er på den siden det er en late 2011, og det bare er update til early 2011?

Dersom vi ikke har usb kabinett kan en da bare kjøre i disken i utgangspunktet for så bruke internet recovery? Eller vil ikke det fungere?

Hvordan kan jeg evnt sjekke om at vennen har evnt kjøpt mountain lion? Og hvor skal evnt filene ligge om jeg kobler meg innpå og ser?

Lenke til kommentar

Vennen har Lion, og den nye kommer vel snart så kan vel like gjerne vente? med og kjøpe update,

Noen sier det skal funke med internet recovery? Noen som har brukt det før?

Og et siste spørsmål, er det torx skruer som er på selve disken når man skal bytte?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan formaterer jeg SSD disken inne på diskverktøy ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...