Gå til innhold

[Løst] Valg av micro fourthirds-kamera - ("high end")


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå i et halvt år vurdert et systembytte og valget har mer eller mindre falt på micro fourthirds-systemet (vurderer til en viss grad også Fujifilm).

 

Kravene mine er lav vekt, liten størrelse, god søker og god bildekvalitet. Pris er i første omgang underordnet de andre kravene.

Jeg driver først og fremst med stillbilder, men liker også å filme.

 

Jeg har allerede lest en del tester, men i håp om å få fram en klar kandidat tenkte jeg å poste her for innspill.

 

 

Jeg står nå mellom 3 modeller:

 

- Panasonic Lumix DMC-GX7

Pro: Størrelse, søker, focus-peak, ok ergonomi, bildekvalitet, beste video av disse tre.

Con: Mangler ekst. mik.-inngang

 

 

- Olympus OM-D E-M1

Pro: Best bildekvalitet. Ergonomi. Beste autofokus og følgefokus. Beste søker. Focus peak.

Con: Pris, vekt (tyngste kamera) og størrelse.

 

 

- Olympus PEN E-P5

Pro: Størrelse, vekt, bildekvalitet

Con: Ekstern søker, ergonomi, mangler ekst. mik.-inngang,

 

 

 

Samtlige kameraer har bildestabilisering i huset, men Olympus sin er kanskje hakket bedre?

Ser på focus-peak og wifi/NFC som nyttige egenskaper, og dermed er vel Olympus OM-D E-M5 ute av bildet?

 

Det er sikkert flere fordeler/ulemper jeg har glemt å liste opp..

Setter stor pris på alle innspill! :)

 

- L

 

Oppdatert pro/cons.

Endret av lma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du prioriterer bilder, og liker å filme, antar jeg at E-M1 nok vil være det beste for deg - på grunn av;

Hakket hvassere bildekvalitet (diverse tester. blandt annet http://www.cameraegg.org/high-iso-comparison-olympus-e-m1-vs-e-m5-vs-panasonic-gx7-vs-d7100/)

Stabilisatoren til Olympus er i en helt annen klasse enn den som sitter i GX7. - Dette gjør at du som "liker å filme", faktisk vil kunne få en del helt brukende klipp pga stabilisatoren hjelper deg å få god nok video.

E-M1 har focusPeaking, men dog kun på stillbilde.

E-M1 har den største og beste søkeren.

E-M1 har nok bedre følgefokus.

E-M1 får RAW-buffer på 40 (50 med C-AF) vs GX7 sine 10.

Værtettinga er jo også noe som er meget greit å ha her vi bor..

 

..., men E-M1 er nok desverre littegranne større enn GX7 - dog ikke all-verdens. http://www.cameraegg.org/wp-content/uploads/2013/09/E-M1-vs-GX7-vs-GH3-vs-NEX-7.jpg

 

Se en liten video om E-M1 her; http://www.youtube.com/watch?v=86ND5X8SjSQ

Endret av KnutIvars
Lenke til kommentar

 

Kravene mine er lav vekt, liten størrelse, god søker og god bildekvalitet. Pris er i første omgang underordnet de andre kravene.

 

 

Du kunne kanskje si noe om hva du bytter fra og hva målet med byttet er. Jeg har lest spørsmålet og ser det står lav vekt og liten størrelse, men alt er relativt, både størrelse og bildekvalitet. Kommer du f.eks fra et av de mindre Canon- eller Nikon-kameraene vil ikke E-M1 være noe (stort) skritt i riktig retning. Ser også at du nevner søker, men E-P5 har ikke søker innebygd og du må da over på en ekstern søker. Den er riktignok god, men bruker du mye søker synes jeg en innebygd er en fordel.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! :)

 

 

 

Du kunne kanskje si noe om hva du bytter fra og hva målet med byttet er. Jeg har lest spørsmålet og ser det står lav vekt og liten størrelse, men alt er relativt, både størrelse og bildekvalitet. Kommer du f.eks fra et av de mindre Canon- eller Nikon-kameraene vil ikke E-M1 være noe (stort) skritt i riktig retning. Ser også at du nevner søker, men E-P5 har ikke søker innebygd og du må da over på en ekstern søker. Den er riktignok god, men bruker du mye søker synes jeg en innebygd er en fordel.

 

Du har et godt poeng: Bytter fra Canon EOS 7D. Dermed innebærer samtlige kameraer en vesentlig reduksjon av størrelse og vekt.

 

 

Ettersom du prioriterer bilder, og liker å filme, antar jeg at E-M1 nok vil være det beste for deg - på grunn av;

Hakket hvassere bildekvalitet (diverse tester. blandt annet http://www.cameraegg.org/high-iso-comparison-olympus-e-m1-vs-e-m5-vs-panasonic-gx7-vs-d7100/)

Stabilisatoren til Olympus er i en helt annen klasse enn den som sitter i GX7. - Dette gjør at du som "liker å filme", faktisk vil kunne få en del helt brukende klipp pga stabilisatoren hjelper deg å få god nok video.

E-M1 har focusPeaking, men dog kun på stillbilde.

E-M1 har den største og beste søkeren.

E-M1 har nok bedre følgefokus.

E-M1 får RAW-buffer på 40 (50 med C-AF) vs GX7 sine 10.

Værtettinga er jo også noe som er meget greit å ha her vi bor..

 

..., men E-M1 er nok desverre littegranne større enn GX7 - dog ikke all-verdens. http://www.cameraegg.org/wp-content/uploads/2013/09/E-M1-vs-GX7-vs-GH3-vs-NEX-7.jpg

 

Se en liten video om E-M1 her; http://www.youtube.com/watch?v=86ND5X8SjSQ

 

Takk for gode linker! Skal ta en titt på de. Skal også oppdatere med en del av fordelene med E-M1 som du har nevnt. Ser ut til at E-M1 er beste kandidat hittil, selv om den også er den dyreste.

 

 

- L

Lenke til kommentar

Ettersom du prioriterer bilder, og liker å filme, antar jeg at E-M1 nok vil være det beste for deg - på grunn av;

Hakket hvassere bildekvalitet (diverse tester. blandt annet http://www.cameraegg.org/high-iso-comparison-olympus-e-m1-vs-e-m5-vs-panasonic-gx7-vs-d7100/)

Stabilisatoren til Olympus er i en helt annen klasse enn den som sitter i GX7. - Dette gjør at du som "liker å filme", faktisk vil kunne få en del helt brukende klipp pga stabilisatoren hjelper deg å få god nok video.

E-M1 har focusPeaking, men dog kun på stillbilde.

 

Se en liten video om E-M1 her; http://www.youtube.com/watch?v=86ND5X8SjSQ

 

Youtubevideoen du linket til var jo en skikkelig skrytevideo, fikk ikke mindre lyst på det kameraet nå :)

Størrelsene er jo ikke akkurat avskrekkende på noen disse kameraene, bliruansett en markant vektreduksjon. Men skulle gjerne sett at det kom i sølv.. :p

 

Fungerer Panasonic GX7 sin focus peak når en filmer?

 

 

Flere innspill mottas med takk! :)

 

 

- L

Lenke til kommentar

Var innom JP i Trondheim. De hadde ingen prøveeksemplar av E-M1 inne, men de hadde GX7 på lager. Fikk prøvd den med litt forskjellig optikk. Likte det veldig godt: Fint grep - selv for mine relativt store hender, god ergonomi. Fin størrelse. Fin søker, god autofokus. OK balanse med litt større objektiver (bruker nesten alltid to hender når jeg fotograferer, iallefall når jeg benytter tele, så er ikke så viktig for min del).

 

Om E-M1 er enda bedre mtp. ergonomi, utførelse og søker er det nok fristende å gå for det, men GX7 virker så absolutt å være et alternativ :)

 

Ser ut til at Olympus PEN E-P5 ikke er aktuelt, prioriterer nok heller GX7 isåfall.

 

Fant ut at GX7 har focus peaking når en filmer. Selv om E-M1 ikke har focus peaking i filmmodus skal jeg nok klare meg, så ut til at autofokusen fungerte godt ved filming. Eneste jeg synes er litt kjedelig er at det ikke er 60 fps/50 fp ved film, verken for 1080 eller 720. Kan det være at dette kommer med en firmware-oppdatering etterhvert?

 

 

- L

Lenke til kommentar
Eneste jeg synes er litt kjedelig er at det ikke er 60 fps/50 fp ved film, verken for 1080 eller 720. Kan det være at dette kommer med en firmware-oppdatering etterhvert?

 

Skal det være noen vits i 50/60p må sensoren supportere utlesning med den frekvensen og prosessoren må klare å prosessere dobbelt så mye data. Det kan jo være at hardwaren er bra nok, men da virker det merkelig å ikke supportere høyere frekvenser med en gang. Så jeg tviler på at de kan/vil komme med oppgradering som gir 50p, men det er selvsagt bare Olympus som vet det sikkert.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

- Panasonic Lumix DMC-GX7

Pro: Størrelse, vekt, søker, god autofokus, best focus-peak, ok ergonomi, god bildekvalitet, beste video, IBIS.

Con: Mangler ekst. mik.-inngang

 

 

- Olympus OM-D E-M1

Pro: Best bildekvalitet. Ergonomi. Beste autofokus og følgefokus. Beste søker. Focus peak. Beste IBIS.

Con: Pris, vekt (tyngste kamera) og størrelse.

 

 

Ser nå altså ut til å bli E-M1. Jeg får heller kjøpe et dedikert kamera for film om behovet skulle melde seg.

 

Optikk:

Jeg vurderer 12-40 mm f/2.8 som kit, som riktignok er litt tyngre enn Panasonic 12-35 mm f/2.8, men som kit med E-M1 er jo prisen hyggelig! I tillegg kommer jeg nok uansett til å kjøpe Olympus 17 mm f/1.8 og 45 mm f/1.8. Teleobjektiv > 45 mm får bli prioritert senere.

 

Et alternativ til 12-40 mm f/2.8 er å kjøpe Olympus 12 mm f/2, men her har jeg litt porblemer med å bestemme meg. Kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å være veldig avhengig av lysstyrken fastoptikken gir og zoomobjektivet er nok veldig anvendelig (og prisen er 500 kr mindre for 12-40 + E-M1 enn 12 f/2 + E-M1). På den annen side er fastoptikken 250 gr lettere... Hmmm..

 

Er fullt ut klar over at dette i stor grad er avhengig av mine preferanser og behov, men om noen har innspill som kan gjøre valget enklere blir jeg glad! :)

 

 

- L

Lenke til kommentar

Helt ærlig ville jeg heller kjøpt 12-40 f/2.8, droppet 17mm og 45mm, og så heller kjøpt 75mm f/1.8 i stedet. Du har jo det aller meste dekket med 12-40, som er lyssterk og skal være meeeget bra. Like greit å utvide rekkevidden med 75mm'ern istedet. Om du er makrointeressert kan Olympus 60mm f/2.8 macro være et alternativ også, eller bare vent på 40-150mm f/2.8

 

Selv skal jeg ha E-M1 med 12-40 f/2.8. Jeg har 45 og 75 fra før av, og de har jeg tenkt til å beholde sammen med E-M5'en min.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Er du typen som liker å bruke mye tid på og tukle med innstillingene før du trykker på utløserknappen vil du like fastoptikk, men synes du det er morsommere og knipse i vei er allsidigheten til zoomobjektiv mer anvendelig.

 

Helt ærlig ville jeg heller kjøpt 12-40 f/2.8, droppet 17mm og 45mm, og så heller kjøpt 75mm f/1.8 i stedet. Du har jo det aller meste dekket med 12-40, som er lyssterk og skal være meeeget bra. Like greit å utvide rekkevidden med 75mm'ern istedet. Om du er makrointeressert kan Olympus 60mm f/2.8 macro være et alternativ også, eller bare vent på 40-150mm f/2.8

 

Ligger an til å kjøpe 12-40 mm f/2.8. Delvis fordi jeg reiser endel og det er kjekt å ha en lyssterk normalzoom og delvis fordi jeg nok ikke har behov for den ekstra lysstyrken fastoptikken gir.

(Ja, veit at 12-40 ikke er den minste og letteste normalzoomen til mFT, men sett i forhold til hva jeg har nå vil det virkelig være kompakt og lett :) )

 

Ja, kanskje ikke dumt å droppe 45 mm. Olympus 17 mm f/1.8 blir nok uansett kjøpt, ønsker et kompakt alternativ til zoomen som er fastoptikk. Alternativet er vel Panasonic 20 mm f/1.7, men har forstått det slik at Olympus sin autofokus er hakket bedre..?

 

På telesiden vil jeg nok vente litt til jeg har fått solgt unna mitt nåværende utstyr. Både 75 f/1.8 og 60 f/2.8 makro frister!

 

Greit å få ryddet litt opp i prioriteringene :)

 

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Hei, jeg støtter 12-40mm + 75mm f1.8.

 

Blir mer og mer glad i sistnevnte, utrolig fine skarpe bilder, og fantastisk bokeh.

Litt trangt til innendørs foto (men du kan få flotte ansiktsbilder!), og litt for kort til å være skikkelig tele, men for portretter og annet er det supert. Jeg tar faktisk også endel nærbilder/detaljbilder, selv om det ikke er makro (men så har jeg ikke behov for å gå helt inn på millimeternivå).

 

Men hvilke objektiv du skal velge kommer ann på bruken, og komprompisser om f.eks. størrelse/vekt/lysstyrke/pris (og fokushastighet for 20mm f1.7 sin del). Har du god tid (til å bytte objektiver), tar bilder for bildets skyld fremfor å "måtte" være fleksibel og ha zoom for å få med enhver situasjon, og tar mye portrett eller andre bilder med smal DOF (uklar bakgrunn), så er det verdt å tenke på om man skal ha et greit utvalg fastobjektiver og prøve å klare seg med det for å få flotte bilder (og bedre lysstyrke/uklar bakgrunn), eller en zoom + noen fler fastobjektiver ved behov.

 

Noen tanker om andre objektiv:

12mm f2: Fantastisk vidvinkel/allround objektiv, men med 12-40mm trengs det egentlig ikke. Noe bedre lysstyrke, men ville heller da prioritert et smalere (portrett) objektiv som 25mm 1.4, 45mm eller 75mm for smalere DOF, sjelden det trengs på 12mm (selv om man kan få kule nærbilder!).

 

25mm f1.4: Ville også sterkt vurdert dette objektivet. Det er fantastisk bra, høy lysstyrke, og ikke kjempestort/tungt.

Har reist på ferie med Four Thirds versjonen av 25mm på E-5 sammen med 12-60mm. Da var det meste dekket - 12-60 på dagtid, og 25mm på kveldstid - høy lysstyrke, passe kompakt, utsnitt som funker både til portrett og til landskap/bygninger/detaljer.

 

45mm f1.8: Dette objektivet gir så (ekstremt?) mye for pengene at det nesten må vurderes uavhengig av hvilke andre objektiv man vurderer.. Dessuten forholdsvis lite og veldig lett.

 

Alle mFT objektivene er jo forholdsvis små, så jeg har ikke hatt kjempebehov for de minste/letteste. Det eneste er kanskje på dagstur/gåtur uten kameraveske så har vekt litt å si, og det kan være kjekt med et lett allround objektiv som 14mm 2.5, 20mm f1.7, 17mm f1.8.

Om fokushastighet ikke er viktig, og mest mulig kompakt gå for Pana 20mm (test det i butikk, det er ikke supertregt, bare litt tregt når man er vant til de andre raske..). Men Oly 17mm f1.8 er kanskje beste alternativ.. Om pris er viktigst, kanskje 14mm f2.5 (brukt?). I tillegg har man også Oly17mm f2.8 og sigma 19 og 30mm...

Men... Hvis man først har 25mm f1.4, så er det egentlig ikke noe problem å ta bære dette med på dagstur som eneste objektiv, med mindre man vil ha noe mer vidvinklet..

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Hei, jeg støtter 12-40mm + 75mm f1.8.

 

Blir mer og mer glad i sistnevnte, utrolig fine skarpe bilder, og fantastisk bokeh.

Litt trangt til innendørs foto (men du kan få flotte ansiktsbilder!), og litt for kort til å være skikkelig tele, men for portretter og annet er det supert. Jeg tar faktisk også endel nærbilder/detaljbilder, selv om det ikke er makro (men så har jeg ikke behov for å gå helt inn på millimeternivå).

 

75mm f/1.8 skal så absolutt vurderes. Har tittet litt på den i butikk allerede og fiklet litt med den. Rask, skarp og ikke minst (relativt) lett, samtidig som byggkvaliteten virker knall. Vil nok tro jeg kjøper 75mm før 60mm f/2.8 makro (tar ikke så mye makrobilder lenger). Er litt fristet av Panasonics 35-100mm f/2.8 også.. Hmmm..

 

 

Noen tanker om andre objektiv:

12mm f2: Fantastisk vidvinkel/allround objektiv, men med 12-40mm trengs det egentlig ikke. Noe bedre lysstyrke, men ville heller da prioritert et smalere (portrett) objektiv som 25mm 1.4, 45mm eller 75mm for smalere DOF, sjelden det trengs på 12mm (selv om man kan få kule nærbilder!).

 

25mm f1.4: Ville også sterkt vurdert dette objektivet. Det er fantastisk bra, høy lysstyrke, og ikke kjempestort/tungt.

 

45mm f1.8: Dette objektivet gir så (ekstremt?) mye for pengene at det nesten må vurderes uavhengig av hvilke andre objektiv man vurderer.. Dessuten forholdsvis lite og veldig lett.

...

Om fokushastighet ikke er viktig, og mest mulig kompakt gå for Pana 20mm (test det i butikk, det er ikke supertregt, bare litt tregt når man er vant til de andre raske..). Men Oly 17mm f1.8 er kanskje beste alternativ.. Om pris er viktigst, kanskje 14mm f2.5 (brukt?). I tillegg har man også Oly17mm f2.8 og sigma 19 og 30mm...

 

Jeg tenker helt likt deg ang 12mm f/2 og tror jeg kommer til å klare meg veldig bra med 12-40mm f/2.8.

Når det kommer til 25mm f/1.4 kommer jeg nok til å kjøpe det etterhvert, men er i førsterekke ute etter en 17mm f/1.8 - liker veldig godt bildeutsntittet det gir. Skal prøve Panasonic etterhvert - foreløpig er Olympus øverst på lista.

Du er ikke den første som skriver det om 45mm f/1.8 - kanskje blir det også til at jeg kjøper den før jul :)

 

 

Alle mFT objektivene er jo forholdsvis små, så jeg har ikke hatt kjempebehov for de minste/letteste. Det eneste er kanskje på dagstur/gåtur uten kameraveske så har vekt litt å si, og det kan være kjekt med et lett allround objektiv som 14mm 2.5, 20mm f1.7, 17mm f1.8.

 

Tenker det samme som deg når det kommer til vekten på disse objektivene, det er hovedgrunnen til at jeg bytter system. Går en del på lengre fotturer og da kjenner man vekten av L-optikk i sekken. Samtidig gjør størrelsen på Canon-objektivene til at det er vanskelig å ha de fremme, dermed ender de ofte opp i sekken ubrukt. Med mFT får jeg plass til mange objektiver i tillegg til kamera i en liten kamerabag jeg går med på brystet :)

 

Skal prøve å oppdatere tråden når det kommer til kamerahusvalg litt seinere i dag (nå har jeg endelig fått klådd litt på Olympys E-M1 :D )

 

 

- L

Lenke til kommentar

45mm n til Olympus må vel være mest for pengene vs vekt fra den kanten. Hadde lest at det var skarpt men etter å ha testet det mot ett annet Japansk merke fra den gule sol's land så har systembytte vært i tankene noen uker her.

 

Du hadde vel (har?) Nikon, så da antar jeg det ikke er aktuelt, Canon stiller i samme klasse på størresle, Sony NEX begynner å få en del bra optikk, men neppe bra nok ennå til å forsvare bytte fra mFT, Samgsung er ikke japansk, så da gjenstår Pentax Q og Fuji?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...