Gå til innhold

Brudd på vikeplikt..

Espen_Fr

Anbefalte innlegg

Hallo!

Var ute foren ulykke den 09.08.2013

Jeg var på vei til jobb en morgen som tåken lå tykt i veibanen. Kom kjørende bortover en strekke med veilys på siden og da plutselig krysset en buss veien for meg. Jeg kom kjørende bortover med lett motorsykkel som politiet sier at jeg ikke har hatt på lys. Men på styre er det ingen måte å skru av lyset uten å vri om nøkkelen på sykkelen så den stopper. politiet sa at det var åpenbart at buss sjåføren ikke hadde overholdt vikeplikten sin.

Jeg er bekymret for at jeg skal få skylda.. Så mitt spørsmål er: Kan jeg ha mulighet til å få skylda da jeg ikke har mulighet for å skru av lysene mine når jeg kjører? Håper at det er noen som kan gi meg noen retningslinjer rundt dette. La med 2 bilder som jeg håper kan forklare situasjonen litt bedre enn jeg klarte..

post-315146-0-37639400-1380131987_thumb.jpg

post-315146-0-76312500-1380132042_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bussjåføren har ikke overholdt vikeplikt, dermed hans skyld. Det er uansett forsikringsselskapene som avgjør skyldsspørsmålet. Her er det også en mulighet for at bussjåføren får førerkortet sitt beslaglagt pga vikepliktsbrudd som førte til ulykke, samt muligens personskade. Ellers syns jeg det er tåpelig av politiet å synse om kjørelysene dine.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo!

Var ute foren ulykke den 09.08.2013

Jeg var på vei til jobb en morgen som tåken lå tykt i veibanen. Kom kjørende bortover en strekke med veilys på siden og da plutselig krysset en buss veien for meg. Jeg kom kjørende bortover med lett motorsykkel som politiet sier at jeg ikke har hatt på lys. Men på styre er det ingen måte å skru av lyset uten å vri om nøkkelen på sykkelen så den stopper. politiet sa at det var åpenbart at buss sjåføren ikke hadde overholdt vikeplikten sin.

Jeg er bekymret for at jeg skal få skylda.. Så mitt spørsmål er: Kan jeg ha mulighet til å få skylda da jeg ikke har mulighet for å skru av lysene mine når jeg kjører? Håper at det er noen som kan gi meg noen retningslinjer rundt dette. La med 2 bilder som jeg håper kan forklare situasjonen litt bedre enn jeg klarte..

På hvilket grunnlag kan politi si at du kjørte uten lys? Teoretisk kan jo pæren din være gåen, men. Var det vitner til hendelsen og hva sier de?

Bussjåføren sier sikkert at du kjørte uten lys. Men han er ikke en uavhengig 3. part og hans uttalelser veier ikke så mye. (Han har jo sitt eget skinn å redde og risikerer å miste sertifikat dersom han blir kjent skyldig).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var relativt tykk tåke vil jeg si og jeg kjørte bare på nærlysene.. Og jeg hadde kjørt forbi en personbil strekka før ulykkesstrekningen og han hadde bare sagt at han ikke hadde sett noe annet enn parklysene mine når jeg var 10- 15 mete unna bilen hadde han sagt! Bare så det er sagt så husker ikke jeg noen ting fra ulykka og alt jeg sier har jeg blitt fortalt, lest og politiet har sagt det.

Lenke til kommentar

Det høres litt snaut ut. Ta også med i betraktningen at folk (som ikke selv kjører motorsykkel) nok vil ha en tendens til å anta at et slikt sammenstøt i utgangspunktet skyldes motorsyklisten, og at de derfor kan rasjonalisere seg frem til at du ha kjørt uten lys, uten at de egentlig så det. Sykkelen din var vel relativt ny (R125?), og på den skal det så vidt jeg vet (via Google) ikke gå an å skru lysene helt av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du så hadde kommet uten lys, opphever ikke dette vikeplikten. Den så stygg ut den der, og bra det gikk bra (?) med deg. Du må bare stå på ditt, for bussjåføren kommer helt sikkert ikke til å gi seg.

Klassisk eksempel på "størst først" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...