Espen_Fr Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hallo! Var ute foren ulykke den 09.08.2013 Jeg var på vei til jobb en morgen som tåken lå tykt i veibanen. Kom kjørende bortover en strekke med veilys på siden og da plutselig krysset en buss veien for meg. Jeg kom kjørende bortover med lett motorsykkel som politiet sier at jeg ikke har hatt på lys. Men på styre er det ingen måte å skru av lyset uten å vri om nøkkelen på sykkelen så den stopper. politiet sa at det var åpenbart at buss sjåføren ikke hadde overholdt vikeplikten sin. Jeg er bekymret for at jeg skal få skylda.. Så mitt spørsmål er: Kan jeg ha mulighet til å få skylda da jeg ikke har mulighet for å skru av lysene mine når jeg kjører? Håper at det er noen som kan gi meg noen retningslinjer rundt dette. La med 2 bilder som jeg håper kan forklare situasjonen litt bedre enn jeg klarte.. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Bussjåføren har ikke overholdt vikeplikt, dermed hans skyld. Det er uansett forsikringsselskapene som avgjør skyldsspørsmålet. Her er det også en mulighet for at bussjåføren får førerkortet sitt beslaglagt pga vikepliktsbrudd som førte til ulykke, samt muligens personskade. Ellers syns jeg det er tåpelig av politiet å synse om kjørelysene dine. 2 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvordan kan du få skylden når det er bussen som ikke har overholdt vikeplikten? 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hallo! Var ute foren ulykke den 09.08.2013 Jeg var på vei til jobb en morgen som tåken lå tykt i veibanen. Kom kjørende bortover en strekke med veilys på siden og da plutselig krysset en buss veien for meg. Jeg kom kjørende bortover med lett motorsykkel som politiet sier at jeg ikke har hatt på lys. Men på styre er det ingen måte å skru av lyset uten å vri om nøkkelen på sykkelen så den stopper. politiet sa at det var åpenbart at buss sjåføren ikke hadde overholdt vikeplikten sin. Jeg er bekymret for at jeg skal få skylda.. Så mitt spørsmål er: Kan jeg ha mulighet til å få skylda da jeg ikke har mulighet for å skru av lysene mine når jeg kjører? Håper at det er noen som kan gi meg noen retningslinjer rundt dette. La med 2 bilder som jeg håper kan forklare situasjonen litt bedre enn jeg klarte.. På hvilket grunnlag kan politi si at du kjørte uten lys? Teoretisk kan jo pæren din være gåen, men. Var det vitner til hendelsen og hva sier de? Bussjåføren sier sikkert at du kjørte uten lys. Men han er ikke en uavhengig 3. part og hans uttalelser veier ikke så mye. (Han har jo sitt eget skinn å redde og risikerer å miste sertifikat dersom han blir kjent skyldig). 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Har jeg forstått det riktig, at politimannen sier at du har hatt lyset avskrudd? Hvordan skal han kunne vite om lyset ditt var av eller på? Var politimannen vitne? Om det stemmer at din motorsykkel ikke har av-knapp for lyset, så kunne fortsatt pæra være røken. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Se det fra den andre siden. Tror du virkelig bussjåføren klarer å vri seg unna denne bare ved å påstå at du kjørte uten lys? Jeg tviler. 3 Lenke til kommentar
Espen_Fr Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Det var vitner som hadde sagt at jeg kjørte uten lys.. Og det jeg lå i koma når jeg ble fløyet inn med luftambulansen og helt i første tiden jeg var på sykehuset.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvor sto disse vitnene? Motorsykkellykter er ikke akkurat lysfontener. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Korrekt at lykter på motorsykler ikke er så kraftige, men akkurat på det føret og de forholdene der bør man bruke langlysene, noe som syns godt selv på motorsykler. Endret 25. september 2013 av Vertical^ Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det spørs vel helt på hvor mye tåke det er. Lenke til kommentar
Espen_Fr Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Det var relativt tykk tåke vil jeg si og jeg kjørte bare på nærlysene.. Og jeg hadde kjørt forbi en personbil strekka før ulykkesstrekningen og han hadde bare sagt at han ikke hadde sett noe annet enn parklysene mine når jeg var 10- 15 mete unna bilen hadde han sagt! Bare så det er sagt så husker ikke jeg noen ting fra ulykka og alt jeg sier har jeg blitt fortalt, lest og politiet har sagt det. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det ser jo utvilsomt ut som at bussen har brutt vikeplikten. Her er forresten saken http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6799401.ece Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Det var vitner som hadde sagt at jeg kjørte uten lys.. Flere vitner som har sagt du kjører uten lys i tett tåke? I så tilfelle ligger du dårlig an. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Når jeg kjøret mc i tåke ser jeg lysstrålene fra lykt. Ellers pleier jeg å stikke hånden framfor lampen for å sjekke at jeg har lys (lærte på kjøreskole). Dersom det er lenge siden du byttet pære øker sannsynligheten for at pære er gått. Bytt pære minst en gang i året! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Bytt pære minst en gang i året! Totalt unødvendig! Sjekk lyset regelmessig og bytt pæren når den har gått. 3 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 bussjåfører er kjent for å være slaurene med vikeplikten. du har ingenting å uroe deg over Lenke til kommentar
Espen_Fr Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 1 vitne hadde sagt at jeg kjørte uten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Det høres litt snaut ut. Ta også med i betraktningen at folk (som ikke selv kjører motorsykkel) nok vil ha en tendens til å anta at et slikt sammenstøt i utgangspunktet skyldes motorsyklisten, og at de derfor kan rasjonalisere seg frem til at du må ha kjørt uten lys, uten at de egentlig så det. Sykkelen din var vel relativt ny (R125?), og på den skal det så vidt jeg vet (via Google) ikke gå an å skru lysene helt av. Endret 26. september 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Espen_Fr Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Nei, det prøvde jeg å si til politiet også.. 2009 Yamaha yzf-R 125 var det Håper bare på at biltilsynet også sier at det ikke går an å skru dem av.. Endret 26. september 2013 av Espen_Fr Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Om du så hadde kommet uten lys, opphever ikke dette vikeplikten. Den så stygg ut den der, og bra det gikk bra (?) med deg. Du må bare stå på ditt, for bussjåføren kommer helt sikkert ikke til å gi seg. Klassisk eksempel på "størst først" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå