Gå til innhold

Innspill ønskes til komplett oppsett for ny PC

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er på vei til å kjøpe meg komplett ny PC, noe jeg ikke har gjort på en god stund. Jeg ønsker derfor gode innspill på komponentene jeg har valgt meg ut.

Jeg har noen punkter for hva jeg ønsker meg av PCen:

• Relativt kraftig og allsidig, en PC jeg kan regne med å ha noen år.
  • Stillegående, selv under litt press.
  • Gode komponenter av merker med godt rykte.
  • Balanse mellom komponenter (cpu-gpu-hk-ram-hdd) slik at ikke en komponent er overkill ifht. de andre, eller at en komponent er for dårlig og drar systemet ned.
  • En "upper middle-class" PC. Jeg er ikke ute etter å doble prisen for noe high-end hard core gamer PC :)

Med de punktene i tankene har jeg laget med følgende handleliste hos komplett.no:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1282752&su=B5C7369F-6E9B-4648-A95A-FEBF60C874D8

Noen av komponentene er jeg ganske sikker på, men de jeg er mest usikker på har jeg noen tanker rundt. Disse punktene ønsker jeg mest innspill på:

• Kan jeg klare meg med et billigere HK, uten å miste noe særlig ytelse? Hva med f.eks. Z-87 PRO til 550,- mindre?
  • Har jeg tatt litt hardt i med PSU? Jeg ønsker en stillegående, stabil og modulær PSU, men 750W er kanskje litt mye? Eller må jeg det for at den skal klare seg med lav viftehastighet?
  • Trenger jeg egentlig 16 GB ram? Jeg har 8 GB i dag og føler egentlig aldri at jeg helt klarer å "bruke opp" det. (Veldig individuelt punkt da, men hva med om 5 år?)

Utover disse punktene, er selvsagt alle kommentarer til oppsettet høyst velkomment! Om du så bare tenker "nice, godt jobba med denne" vil jeg gjerne høre det også ;) Og spesielt: hvis jeg har klart å glemme noe viktig, shout it out! Selv om det vil være bra flaut... (ja, jeg har skjerm, mus og tastatur..hehe)

På forhånd en stor takk til alle som tar seg tid til å hjelpe meg med dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill, Aerow! Har du et par grunner til hvorfor? Så jeg har litt å basere valgene mine på :)

Strømforsyninga du foreslår her høyere effekt og koster mer. Har nok ikke behov for den effekten, SLI er ikke aktuelt. Er det andre grunner for å velge den da?

Skjermkortet til ASUS koster litt mindre og er klokka noe lavere, men kjølinga ser jo bra ut. Er den bedre enn på Phantom, så jeg kan klokke det høyere tenker du? Eller var det mer for å spare noen kroner?

Hvilke fordeler er det med R4 i forhold til Silencio 650? Jeg ser forskjellene, men hvilke fordeler mener du gjør R4 bedre?

Lenke til kommentar

ASUS GTX 770 grunnet bedre kjøleløsning = lavere temperaturer og støy. XFX 850W er veldig stille. Ville ihvertfall ikke gått for HX 750W, da den er Channel Well OEM og sliter med coil whine. Da er det bedre å gå for HX 650W, eller XFX 750W XXX hvis du vil ha det litt billigere. Har selv R4, veldig fornøyd. Kjent for å være et veldig bra kabinett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke holde meg unna komplett og google nei.. Blir nok R4 faktisk. Var veldig skeptisk først, men kikka litt nærmere. Den gruser jo Silencio 650 på Toms hardware http://www.tomshardware.co.uk/lian-li-pc-b12-nanoxia-deep-silence-1-silverstone-ft-02s-usb3,review-32596-17.html f.eks. Og den ser jo bedre ut på noen punkter, selv om jeg ikke er så fan av luftinntak på siden (hjelper jo for kjøling på GPU da). Ellers stiller de ganske likt på det meste, så selv om 650 er knepent mer stille, så vinner jo R4 på å være mye bedre på kjøling.

Lenke til kommentar

Ville ihvertfall ikke gått for HX 750W, da den er Channel Well OEM og sliter med coil whine. Da er det bedre å gå for HX 650W, eller XFX 750W XXX hvis du vil ha det litt billigere.

Litt moro at alle absolutt skal rakke ned på CWT. Som regel når folk klager på coilwhine, er det fra AX som er laget av SS som er problemet.

Og husk at coilwhine like gjerne kan være en uheldig kombinasjon av PSU- HK - GPU.

Å kjøpe en SS-basert PSU er absolutt ikke en garanti...

Lenke til kommentar

Litt moro at alle absolutt skal rakke ned på CWT. Som regel når folk klager på coilwhine, er det fra AX som er laget av SS som er problemet.

Og husk at coilwhine like gjerne kan være en uheldig kombinasjon av PSU- HK - GPU.

Å kjøpe en SS-basert PSU er absolutt ikke en garanti...

Jeg har faktisk hatt HX 750W, så er ikke bare synsing. Når jeg nevnte CWT så har det ingenting med coil whine å gjøre, bare generell kvalitet. 650W-versjonen sliter også med coil whine, selv om den er Seasonic.

Lenke til kommentar

Kikka litt rundt på nettet nå, og finner MYE om coil whine i både Seasonic og Channel Well. Selv om jeg faktisk finner merkbart mer om Seasonic, så er jeg pretty much doomed uansett? :p

Selv om jeg leser på komplett at folk klager på korte kabler hos XFX da. Vet jeg kommer til å hate godt på det om jeg opplever det samme. Kanskje Corsair'en jeg har i vogna fra før er verdt å satse på allikevel? 750W'en skal ha god kapasitet og burde dra PCen min på lav viftehastighet = lite støy.

Coil whine er visst en risiko jeg tar samme hva jeg velger... :(

Forresten hva med Cooler Master Silent Pro http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745130 ? "Bare" 80 Plus Bronze (vet ikke hvor viktig det er.. :p), men fin pris. Eventuelt CM V700 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791771 ? Noen som vet om de er stillegående som de tidligere nevnte, eller om de sliter med coil whine?

Handlevogna http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1282752&su=B5C7369F-6E9B-4648-A95A-FEBF60C874D8 er forresten oppdatert med:

Fractal Design Define R4 kabinett

4 Fractal Design R2 140mm Silent Vifte (så har jeg bare like vifter, satser dog på kun 1 i toppen, resten av plassene fylles)

Noctua NH-U12P SE2 en bittelitt tung kjøler, men den har god airflow og grei støy - fin balanse der.

Så hadde jeg vel noe kjølepasta fra Arctic Silver, den er kasta ut.

Føler meg rimelig sikker på alle delene nå, men innspill er fortsatt velkomne! Jeg skal sjekke litt priser først før jeg bestiller uansett, så det er enda tid for å ombestemme meg :)

Endret av Spearman
Lenke til kommentar

Jeg har nokk bestemt meg for å ha tro på Corsair, da en på jobben også varmt anbefalte HX750. RM-serien ser ut til å handle mer om en stillegående PSU enn det HX gjør, selv om den også fortsatt er en upper middle-class PSU. 80+Gold har den også. RM750 ser bra ut, så takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...