varslot Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Etter "mange" år som student forskjellige steder i verden har jeg endelig satt meg til ro i en fulltidsjobb, og har i denne sammenhengen tenk å kjøpe meg en etterlengtet stasjonær PC. Jeg henger ikke med på hva som er best på markedet akkurat nå, hadde rimelig god peiling tilbake i 2009 før jeg startet studiene, så litt kan jeg jo. Har heller ikke tenkt å bruke mye tid på å finne deler for å bygge selv eller lignende, så vil helst gå for en enkel ferdigbygget-løsning (Komplett.no f.eks.). Tldr: Trenger PC, har litt peiling, vil ha en ferdigbygget løsning (Komplett.no f.eks.). Hva skal maskinen brukes til? Jeg spiller stort sett Dota 2, men kunne også tenkt meg å kjøre andre typer spill. Dota vil jeg kjøre på max innstillinger med minst 120 stabil fps. Ellers skal PC'en brukes til helt vanlige ting. Dota er vel det eneste jeg vil skal fungere 100%. Tldr: Dota 2 på max innstillinger med minst 120 stabil fps. Pris Kunne sett for meg noe mellom 5000kr - 10.000kr, men betaler mer om det er nødvendig for å kjøre Dota på max innstillinger. AMD eller Intel? Jeg vet ikke hvordan dette har utviklet seg de siste årene, men kanskje det er lettere å svare på for noen av dere med tanke på at Dota 2 er hovedfokus for meg? Er det noe jeg ikke trenger? Trenger ikke hjelp til skjerm, tastatur, mus, headset, etc. Trenger kun hjelp til selve maskinen Takk til alle som vil hjelpe meg! Endret 6. september 2013 av varslot Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Her er en analyse av DOTA2 performance: http://www.tomshardware.com/reviews/dota-2-performance-benchmark,3481-6.html Ser ut til at Geforce 760 og en 4670k vil gi deg 120FPS på MAX. Lenke til kommentar
varslot Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Her er en analyse av DOTA2 performance: http://www.tomshardware.com/reviews/dota-2-performance-benchmark,3481-6.html Ser ut til at Geforce 760 og en 4670k vil gi deg 120FPS på MAX. Flott, takk! Jeg vil også nevne at jeg vil heller være på den sikre siden å gå for noe som er litt bedre enn det jeg trenger, enn å være akkurat på en stabil 120 fps. Sikkert greit med tanke på at Dota 2 sikkert kommer til å være et spill som holder ut noen år, og Valve oppdaterer sikkert enginen de bruker etterhvert. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Flott, takk! Jeg vil også nevne at jeg vil heller være på den sikre siden å gå for noe som er litt bedre enn det jeg trenger, enn å være akkurat på en stabil 120 fps. Sikkert greit med tanke på at Dota 2 sikkert kommer til å være et spill som holder ut noen år, og Valve oppdaterer sikkert enginen de bruker etterhvert. Ja, forslaget mitt er bra over 120fps. testen viste 660 og 3350 gav 115 fps, 760/4670k var levert etterpå. Ytelsen på 760/4670k vil nok være ca 20% høyere Lenke til kommentar
delfin Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Geforce 650Ti (Boost) vil lett gi maks FPS med alt på maks (60fps minimum) i 1920x1080. Det er ganske grisebillig, og det er dumt å kjøpe GPU "for fremtiden" Du kan godt kjøpe et hakk over, men f.eks Gigabyte sitt 650Ti med "windforce" er lydløst, og null problemer med varme... AMD FX-8350 gir "mest for pengene", men lager en del varme. Jeg ville nok gått for en intel i3.. fortsatt bra nok til å gi deg maks vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
varslot Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Ja, forslaget mitt er bra over 120fps. testen viste 660 og 3350 gav 115 fps, 760/4670k var levert etterpå. Ytelsen på 760/4670k vil nok være ca 20% høyere Var det jeg fant ut etter jeg undersøkte nærmere Lenke til kommentar
varslot Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Geforce 650Ti (Boost) vil lett gi maks FPS med alt på maks (60fps minimum) i 1920x1080. Det er ganske grisebillig, og det er dumt å kjøpe GPU "for fremtiden" Du kan godt kjøpe et hakk over, men f.eks Gigabyte sitt 650Ti med "windforce" er lydløst, og null problemer med varme... AMD FX-8350 gir "mest for pengene", men lager en del varme. Jeg ville nok gått for en intel i3.. fortsatt bra nok til å gi deg maks vil jeg tro. Når du sier 60 fps minimum, så mener du at det på det verste kan droppe ned til 60 fps, men vil gjennomsnittlig holde seg på 120+, ikke sant? Jeg er ikke av typen som vil ha billigst mulig maskin sånn at den akkurat klarer det jeg ønsker, har høyt nok budsjett til at jeg kan legge ut litt til for å være sikker, hvis du skjønner. Vil ikke gå unødvendig mye over heller da, men heller være sikker på at maskinen kan kjøre på max innstillinger med stabil 120+ fps over flere år, enn at den etterhvert ikke klarer det jeg ønsker Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Har ikke mer enn en 75Hz skjerm og et 5670 som skjermkort, men FX-8350 drar godt. Så lenge du får en sterk nok CPU går det ved andre ord fint. Lenke til kommentar
varslot Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Har ikke mer enn en 75Hz skjerm og et 5670 som skjermkort, men FX-8350 drar godt. Så lenge du får en sterk nok CPU går det ved andre ord fint. Skjerm for meg er veldig viktig, men der har jeg god peiling, så trenger ikke hjelp der. Er litt avhengig av god flyt, og siden jeg tenker meg en skjerm med minst 120hz, så er det greit at jeg får kjørt spillet opp til 120 fps. Hvis ikke hadde det jo vært liten vits Lenke til kommentar
varslot Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Har ombestemt meg angående å anskaffe ferdigpakke, tenkte det kan være greit å annonsere dette da jeg trenger mer hjelp til andre deler enn grafikk. Har en venn som kan hjelpe meg, så vi skal nok se litt nærmere på det snart, men er fortsatt åpen for forslag og tips til deler som passer min bruk Takk til alle som har bidratt så langt! Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Geforce 650Ti (Boost) vil lett gi maks FPS med alt på maks (60fps minimum) i 1920x1080. Det er ganske grisebillig, og det er dumt å kjøpe GPU "for fremtiden" Du kan godt kjøpe et hakk over, men f.eks Gigabyte sitt 650Ti med "windforce" er lydløst, og null problemer med varme... AMD FX-8350 gir "mest for pengene", men lager en del varme. Jeg ville nok gått for en intel i3.. fortsatt bra nok til å gi deg maks vil jeg tro. Øhh, det her heller ingen vits å kjøpe forrige generasjon Lenke til kommentar
delfin Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Når du sier 60 fps minimum, så mener du at det på det verste kan droppe ned til 60 fps, men vil gjennomsnittlig holde seg på 120+, ikke sant? Jeg er ikke av typen som vil ha billigst mulig maskin sånn at den akkurat klarer det jeg ønsker, har høyt nok budsjett til at jeg kan legge ut litt til for å være sikker, hvis du skjønner. Vil ikke gå unødvendig mye over heller da, men heller være sikker på at maskinen kan kjøre på max innstillinger med stabil 120+ fps over flere år, enn at den etterhvert ikke klarer det jeg ønsker Ja, det er det jeg mener, men du har jo på vsync (?!) så å rendre frames som ikke skal vises uansett vil bare føre med seg problemer. Du kan godt svi av litt ekstra på GPU, men det kommer ikke til å merkes i Dota2. Du betaler 100% ekstra for de siste 20% i ytelse Ta et hakk over om du vil være på den sikre siden, men jeg har ikke drops under 60 (i alle fall er de svært sjeldne) med 650Ti og FX-8350... Lenke til kommentar
varslot Skrevet 7. september 2013 Forfatter Del Skrevet 7. september 2013 Ja, det er det jeg mener, men du har jo på vsync (?!) så å rendre frames som ikke skal vises uansett vil bare føre med seg problemer. Du kan godt svi av litt ekstra på GPU, men det kommer ikke til å merkes i Dota2. Du betaler 100% ekstra for de siste 20% i ytelse Ta et hakk over om du vil være på den sikre siden, men jeg har ikke drops under 60 (i alle fall er de svært sjeldne) med 650Ti og FX-8350... Ser ingen grunn til å skru på vsync i Dota, har aldri hørt om noen som har hatt problemer med screen tearing. Det er mer relatert til fps-spill hvor du roterer mye rundt i omgivelsene. I Dota beveger man ikke kameraet så mye at det skal være noe problem. Dessuten locker man bare fps'en til 120 med én console-command. Hva mener du med å rendre frames som ikke skal vises? Med en skjerm på 120hz med 120 fps, så er det ingen frames som ikke skal rendres. Du vil se alle frames da. Når alt dette er sagt, så setter jeg uansett pris på forslagene dine Lenke til kommentar
varslot Skrevet 7. september 2013 Forfatter Del Skrevet 7. september 2013 https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10796 Fikk dette forslaget sendt, noen som har noen tanker rundt denne? Slipper jeg styret med å bygge den selv og Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hvis ikke det skal dra Dota 2 på fullt skal jeg spise hatten min. Er ikke ved min stasjonære nå, men bygde den for 2 "generasjoner siden" og mener den drar Dota 2 alt fullt null lag. i5 2500K stock HD6870 DirectCU 8GB ram Men husk; på den pcen du linket er det kun lagt til en SSD disk for OS osv, trenger du lagringsplass må du legge til det under den neste Harddisk / SSD Lenke til kommentar
varslot Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Hvis ikke det skal dra Dota 2 på fullt skal jeg spise hatten min. Er ikke ved min stasjonære nå, men bygde den for 2 "generasjoner siden" og mener den drar Dota 2 alt fullt null lag. i5 2500K stock HD6870 DirectCU 8GB ram Men husk; på den pcen du linket er det kun lagt til en SSD disk for OS osv, trenger du lagringsplass må du legge til det under den neste Harddisk / SSD Jepp, kommer til legge til en 1tb i tillegg på den hvis jeg går for den Lenke til kommentar
delfin Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Ser ingen grunn til å skru på vsync i Dota, har aldri hørt om noen som har hatt problemer med screen tearing. Det er mer relatert til fps-spill hvor du roterer mye rundt i omgivelsene. I Dota beveger man ikke kameraet så mye at det skal være noe problem. Dessuten locker man bare fps'en til 120 med én console-command. Hva mener du med å rendre frames som ikke skal vises? Med en skjerm på 120hz med 120 fps, så er det ingen frames som ikke skal rendres. Du vil se alle frames da. Når alt dette er sagt, så setter jeg uansett pris på forslagene dine Jeg ser ingen grunn til å noen gang skru AV vsync Ser du? Det er bare ulemper; det eneste du kan oppnå er å få tearing, og å kjøre skjermkortet ditt på maks selv om du kanskje bare trenger 120fps f.eks. 2x 650Ti Boost i SLI skal være mycket bra. En i5 2500K er overkill, men for all del, bruk så mye du vil http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174 Fordelen med dette er at du kan hive ut ett av dem når du får behov for noe bedre og putte det inn i f.eks en HTPC, hvor du kan dra nytte av CUDA til å kjøre f.eks MadVR og lignende Evt. en ekstra dota-pc til LAN eller hva du nå vil bruke det til. Ulempen er SLI, men det har blitt såpass bra nå at du får nesten dobbel ytelse. Jeg har som sagt Gigabyte GTX 650 Ti selv, og med litt flashing av bios er viftene av når jeg ikke spiller Jeg er veldig lite fan av støy, så jeg kan anbefale en slik løsning om du bryr deg om støy... Som du kan se er det likt eller bedre enn et 7970, som koster en del mer og bråker betydelig mer.. Om du vil ha et eller to avhenger av om du har tenkt å kjøre 120 FPS. Jeg har ikke mulighet til å teste 1x klarer å dra 120FPS uten drops, men 60 fps med alt på fullt går fint i 1920x1080 i alle fall... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Spørs om man kjører Fullskjerm, vinduet, aero med vsync eller ikke, hvordan vsync er satt opp, etc. Det er ingenting verre enn at bildene maskinen lager ikke kommer frem til skjermen. Lenke til kommentar
varslot Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Jeg ser ingen grunn til å noen gang skru AV vsync Ser du? Det er bare ulemper; det eneste du kan oppnå er å få tearing, og å kjøre skjermkortet ditt på maks selv om du kanskje bare trenger 120fps f.eks. 2x 650Ti Boost i SLI skal være mycket bra. En i5 2500K er overkill, men for all del, bruk så mye du vil http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-650ti-boost-directcu-ii-oc-sli-x-2/133174 Fordelen med dette er at du kan hive ut ett av dem når du får behov for noe bedre og putte det inn i f.eks en HTPC, hvor du kan dra nytte av CUDA til å kjøre f.eks MadVR og lignende Evt. en ekstra dota-pc til LAN eller hva du nå vil bruke det til. Ulempen er SLI, men det har blitt såpass bra nå at du får nesten dobbel ytelse. Jeg har som sagt Gigabyte GTX 650 Ti selv, og med litt flashing av bios er viftene av når jeg ikke spiller Jeg er veldig lite fan av støy, så jeg kan anbefale en slik løsning om du bryr deg om støy... Som du kan se er det likt eller bedre enn et 7970, som koster en del mer og bråker betydelig mer.. Om du vil ha et eller to avhenger av om du har tenkt å kjøre 120 FPS. Jeg har ikke mulighet til å teste 1x klarer å dra 120FPS uten drops, men 60 fps med alt på fullt går fint i 1920x1080 i alle fall... Shit! Leste gjennom testen for 2x 650 og ble mektig imponert! Skal absolutt ha dette i bakhodet når jeg skal velge deler. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Shit! Leste gjennom testen for 2x 650 og ble mektig imponert! Skal absolutt ha dette i bakhodet når jeg skal velge deler Det har kommet bios-editor for kepler nå, og hvis du ser hvor lite selve kortet er i forhold til kjølingen, så ser du at det er rom for å kjøre vifteløst Mine vifter spinner bare opp til rundt ~25% når makser kortet, ellers idler de på 0% og kortet er kjølig og fint. bare pass på at du får nok båndbredde på PCIe med Intel. De billigere chipsettene pleier å være litt gjerrige på det, og egentlig tror jeg du klarer det LENGE med f.eks en AMD FX-8150, men det er fortsatt vanskelig å anbefale AMD foran Intel om er kun spilling du skal ha Jeg tror jeg ville funnet en billig og pent brukt 2600K f.eks, har ikke skjedd stort på prosessorfronten de siste par årene.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå