Gå til innhold

Hva er viktigst i en urolig tid? Derfor stemmer jeg arbeiderpartiet


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Der har vært omtale av mange partier i dette forumet. Jeg gjengir her grunnen til at jeg personlig stemmer arbeiderpartiet. Min bakgrunn finner du på min ikke oppdaterte CV

 

http://home.no/kjellbleivik/text/Cv.pdf

 

Hva er viktigst i en urolig tid?

 

Disse orden av finansminister Sigbjørn Johnsen er avgjørende for min stemme:

 

Mens Europa sliter med det verste tilbakeslaget siden 1930-tallet, opplever Norge en historisk vekst i antall bedrifter og arbeidsplasser. Den økonomiske politikken virker. Bedriftene og arbeidstakerne trenger ikke eksperimentering, og usikkerhet om rente og kronekurs.
Senest i forrige uke åpnet Erna Solberg for å forhandle om handlingsregelen med FrP. Det gir en usikkerhet for folks boligrente og bedriftenes konkurranseevne vi ikke trenger.
Noen vil gi inntrykk av at det er det samme hvem som styrer Norge. Slik er det ikke. Én ting er spørsmålet om det er Siv Jensen eller meg som skal styre Finansdepartementet. Men enda viktigere er det at valget handler om retningen for landet vårt: Fellesskap og rettferdighet for de mange, eller privatisering og skattekutt for de få.

 

 

Mer om hvordan vår gode finansminister vil holde orden i norsk økonomi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste i en urolig tid er å passe ryggen sin. Mens FrPs økonomiske politikk kanskje er uansvarlig, er asylpolitikken til de rødgrønne til langt større bekymring på sikt, og økonomisk politikk i seg selv. Min stemme gikk verken til rødgrønne eller blå-blå alternativ.

 

Min stemme er til salgs for de første som går for en Sør-Koreansk eller Japansk asylpolitikk. Jeg velger å tenke tiår frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Og AP er nå prøvd i 8 år, ikke for sent å snu enda for deg heller ;)

 

Og mange mener du bor i det beste landet å leve i i 2013. Er du sikker på at du kan si det samme i 2017 med en eventuell borgerlig regjering?

 

Jeg skrive eventuell, ettersom jeg ikke ser bort for at dette potensielle borgerlige eksperimentet rakner i innspurten?

 

Lytt selv http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19090313/03-09-2013 7 minutter ut i sendingen.

 

Lytt også til kommentarene og spørsmålene etter intervjuet.

 

Med disse store kontrastene på borgerlig side. Hvordan skal man om det blir en borgerlig regjering sikre seg at det ikke blir en regjering som går fort opp i limingen?

 

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Sånn rent bortsett fra å skåre billige politiske retorikk-poenger, så bekymrer det meg faktisk at vi ser at store grupper av unge i europa faller utenfor arbeidsmarkedet, og at det er økonomiske uroligheter som gjør hele opplegget med å ta lang utdannelse, til en risiko-sport som man ikke nødvendigvis har så mye igjen for.

 

At det største partiet i landet vårt, da forholder seg til dette med å si at vi ikke har fått problemer enda så stem på det samme gamle partiet, det...

 

Det gjør meg betenkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sånn rent bortsett fra å skåre billige politiske retorikk-poenger, så bekymrer det meg faktisk at vi ser at store grupper av unge i europa faller utenfor arbeidsmarkedet, og at det er økonomiske uroligheter som gjør hele opplegget med å ta lang utdannelse, til en risiko-sport som man ikke nødvendigvis har så mye igjen for.

 

At det største partiet i landet vårt, da forholder seg til dette med å si at vi ikke har fått problemer enda så stem på det samme gamle partiet, det...

 

Det gjør meg betenkt.

 

Regjeringen prøver å bygge bro over denne nedgangen med ansvarlig økonomisk politikk. Derfor er Stoltenberg, sentralbanksjefen og Willoch alle samfunnsøkonomer enige om at handlings-regelen er en regel for stabil styring og ikke en for forhandlingsregel.

 

NRKs undersøkelse blant 15 av landets mest fremtredende økonomer viser at nesten alle synes det er en dårlig ide å bruke mer oljepenger enn handlingsregelen tillater, til å investere i vei, jernbaner og sykehus.

 

 

Vet du bedre enn legen din når han ber deg om å ta riktig medisin og dosering også?
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tenker vel mest at en del typer yrker enten forsvinner, eller må bli stadig mer subsidierte.

 

Det skjer hele tiden i et dynamisk samfunn. At flere yrker blir mer subsidierte er jeg ikke så sikker på. Har du noen eksempler å komme med?

 

På bekostning av total lønnsomhet.

 

Begrunnelse og eksempler.

Lenke til kommentar

Er jo ingen tvil om at den økonomiske politikken dagens regjering har ført har vært veldig bra. Man bruker penger i nedgangstider, og sparer i oppgang. Slik holder man økonomien og veksten stabil. Neoklassisk økonomi derimot, der man sparer penger i nedgangstider og kveler økonomien helt, fører til stor arbeidsledighet og en mye lengre vei opp av grøfta. Noe som mange Europeiske land har erfart. Det å pøse på med penger i oppgangstider fører til bobler som man lett kan miste kontrollen over og dermed har man en krise når den sprekker.

 

For min del står derimot miljø sterkere, og siden det blir etter all sannsynlighet borgerlig seier i dette valget går min stemme til Miljøpartiet De Grønne. Forhåpentligvis for de inn noen og kan pushe fram litt annerledes tenking på de større partiene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For min del står derimot miljø sterkere, og siden det blir etter all sannsynlighet borgerlig seier i dette valget går min stemme til Miljøpartiet De Grønne. Forhåpentligvis for de inn noen og kan pushe fram litt annerledes tenking på de større partiene.

 

Populært kalt vannmelon partiet som er grønne utvendig og knallrøde innvendig. De har sagt at det ikke blir aktuelt å gå inn i en regjering sammen med FrP.

 

Erna Solberg har sagt at det ikke blir aktuelt å ta med MDG i en regjering. Jens Stoltenberg har ikke utelukket noe som helst.

Lenke til kommentar

 

Populært kalt vannmelon partiet som er grønne utvendig og knallrøde innvendig. De har sagt at det ikke blir aktuelt å gå inn i en regjering sammen med FrP.

 

Erna Solberg har sagt at det ikke blir aktuelt å ta med MDG i en regjering. Jens Stoltenberg har ikke utelukket noe som helst.

 

Forventer ikke at de kommer i regjering selvfølgelig. Stemmer etter prinsipper og håp om flere stortingsrepresentanter fra partiet. Og nei er ikke enig i alt de sier, men er enig i grunnverdiene. De er lite parti med mange hull i partiprogrammet, men de har et mye mer langsiktig perspektiv og skjønner at vekst har en grense. Alt i alt et veldig fornuftig parti som baserer seg vitenskap og fakta, og som ikke bare støtter status quo.

 

Skulle bare mangle at de ikke vil i regjering med et parti som benekter klimaforandringer. Venstre har noe å lære der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

De er lite parti med mange hull i partiprogrammet, men de har et mye mer langsiktig perspektiv og skjønner at vekst har en grense. Alt i alt et veldig fornuftig parti som baserer seg vitenskap og fakta, og som ikke bare støtter status quo.

 

Litt hummer og kanari såør du meg.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466830&p=20902025

 

 

Skulle bare mangle at de ikke vil i regjering med et parti som benekter klimaforandringer. Venstre har noe å lære der.

 

Der er jeg enig. Venstre er i bevegelse fra et sosialliberalt til et markedsliberalt parti. Magneten kan være FrP.

Lenke til kommentar

 

Litt hummer og kanari såør du meg.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466830&p=20902025

 

 

Nå er legalisering av cannabis støttet av global commission on drug policy.

 

1. Hemp er en avling med utrolig mange bruksområder, ikke bare det å bli høy. Cannabisproduksjon dekker uansett allerede verdens etterspørsel. Etterspørselen er ikke ventet å øke markant ved legalisering. Flere prøver det, men det er ikke mange flere som begynner å bruke det regelmessig.

 

2. Cannabis røyk er komplett insignifikant i det store bildet

 

3. All røyk er skadelig for lungene, men det går ann å spise eller bruke en vaporiser som gjør det helt røykfritt. Cannabis er ikke skadelig i moderasjon for personer som ikke har psykiske problemer.

 

Skattepengene som staten tjener på cannabissalg kan brukes på miljø. Ellers går det å ha en modell lignende Sveits der man dyrker det man vil hjemme selv, opptil 4 planer. Dette krever en del lys og mer elektrisitetsbruk, men elektrisiteten kommer uansett fra 99% fornybar energi, og 1% gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...