Gå til innhold

Gul og blå eller politisk teater - Kan det sprike mer?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Var det noen som hørte dagens dagsrevy (ca 7 min ute i sendingen)

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19090313/03-09-2013 der Knut Arild Hareide

 

svarer på 15 spørsmål?

 

Hvor lenge vil det vare før det alternativet går opp i limingen?

 

De to store blå og den lille gule var ingressen?

 

Se også

 

Borgerlig sprik foran valget (B-gjengen eller firerbanden er enige om alt de er uenige om.)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du er jo full av tvil mann. Men så må man vel si seg enig at koallisjonen man ser foran seg nå er litt risikoaktig.

 

Skal Krf dytte torskemelke ned halsen på Siv Jensen?

 

Det virker jo mer fornuftig at de henter oljeutbytte fra Barentshavet. Så får også miljøteknologi modnet seg og bli prøveklut i Barentshavet først. Artikkelen hinter jo om et slikt scenario, og da er en snubletråd elegant fjernet ved å kompromisse og la KrF få viljen sin på dette med Lofoten og Senja.

 

Med riktig miljøteknologi kan kanskje KrF overtales til å borre utenfor / i Lofoten og Senja i år 2056?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hva annet kan man være etter den siste utviklingen med FrP og dets forsøk på å "sensurere" utenlandsk presse:

 

Begynn her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1536563&p=20922688

 

Kan du ikke vise hvor du ser denne sensuren og argumentere for dette i steden for at andre må lese gjennom dine innlegg i andre tråder og tolke seg frem til hva du prøver å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Kan du ikke vise hvor du ser denne sensuren og argumentere for dette i steden for at andre må lese gjennom dine innlegg i andre tråder og tolke seg frem til hva du prøver å si.

 

Siden jeg skrev det i hermetegn, mener jeg de nå befinner seg i en gråsone og det hadde sikkert vært lurest og latt være å kommentere. Kan hende derfor ber Erna Solberg om ikke å kommentere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg så den nyheten. Men det er vel ikke vanlig prosedyre å spørre etter opplysninger om et kommende statsbudsjett. Det er jo en budsjettlekkasje.

 

Jeg tolker forespørselen som et tegn på at der er problemer angående økonomisk politikk mellom de fire partiene.

Lenke til kommentar

Budsjettlekkasje og budsjettlekkasje. Dette er jo noe Høyre fint kunne holdt tett om, selv om Sigbjørn hadde lekket litt til dem.

 

Men, jeg ser at du nevner det ikke er så vanlig å slippe informasjon før budsjettet er ferdig behandlet. Det hadde jo vært en fin gest om AP hadde grovveiledet når de likevel fikk spørsmålet. Det er jo egentlig i landets interesse.

 

Men, jeg kan også forstå at AP sa nei. De vil ikke samarbeide med "fienden".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Budsjettlekkasje og budsjettlekkasje. Dette er jo noe Høyre fint kunne holdt tett om, selv om Sigbjørn hadde lekket litt til dem.

 

Men, jeg ser at du nevner det ikke er så vanlig å slippe informasjon før budsjettet er ferdig behandlet. Det hadde jo vært en fin gest om AP hadde grovveiledet når de likevel fikk spørsmålet. Det er jo egentlig i landets interesse.

 

Men, jeg kan også forstå at AP sa nei. De vil ikke samarbeide med "fienden".

 

Det ville være helt uvanlig å gi opplysninger om et budsjett til motparten. Budsjettet er sikkert ikke ferdig. Det er enda en grunn til ikke å offentliggjøre noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror Høyre må ofre denne lofoten, vesterålen, senja -saken for å få i land noen regjering i det hele tatt. Eller risikere å gå for en mindretallsregjering som må svelge enda større kameler fra opposisjonen.

 

Det er over hode ikke noe offer. Det er ikke noe problem å utsette de områdene i denne perioden. Men selvsagt vil FrP og Høyre late som om det er et stort offer for dem. Der er funnet nye store felter som er større enn hele Lofoten og Vesterålen til sammen. Samtidig er det nok å gjøre i Barentshavet. Så det skorter ikke på aktivitetsmuligheter i neste 4 års periode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er vel ikke noe annet enn jeg har gjentatt til det kjedsommelige på dette forumet og blitt kalt lekøkonom og økonom med ettårig utdannelse, økonom med foreldede teorier etc.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe annet enn jeg har gjentatt til det kjedsommelige på dette forumet og blitt kalt lekøkonom og økonom med ettårig utdannelse, økonom med foreldede teorier etc.

 

 

Kall det gjerne det du. Men, jeg tror på at de borgerlige innser at oljefondet ikke er noen sareptas krukke.

Også blå-grønn-gul regjering må oppføre seg ansvarlig nok for å sitte i regjering.

 

Og jeg mener det ikke er annet enn naturlig varsomhet, og en sunn redsel man ser fra valgkampvinnerne nå. Så klart de ønsker å sortere og komme til bunns i finansene som er avgjørende for hvor stort handlingsrom de egentlig har.

 

Men nå må de vente til oktober :)

Og leve i usikkerhet etter å ha hørt at det ikke står særlig bra til fra økonomene som delvis dikterer landets ve og vel.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men nå må de vente til oktober :)

Og leve i usikkerhet etter å ha hørt at det ikke står særlig bra til fra økonomene som delvis dikterer landets ve og vel.

 

Om ikke samfunnsøkonomene skulle styre samfunnsøkonomien, hvem skulle da gjøre det? Astrologer? Der er nok av økonomiske astrologer på dette forumet.

 

Går du til en platearbeider når du har hjerteproblemer?

 

En populær definisjon av en økonom.

 

En økonom er en som i dag kan si hvorfor det han sa i går var feil.

 

 

Ikke alle kan det.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

De veileder. Om du da ikke setter samfunnsøkonomen i regjering vel og merke.

 

Men, er det ikke slik at også samfunnsøkonomer kan ta feil?

 

Hvor lett var det å spå at faktisk finanskrisen var et faktum? De må hele tiden ta hensyn og korrigere, det er klart. Så de vet faktisk ikke alt, selv om de er gode på å spå trender med det verktøysettet de har til rådighet.

 

En samfunnsøkonom er en trend-spåmann (spådame) !

 

Det er heller ikke noe i veien for at en politiker kan bevege seg inn i feltet samfunnsøkonom. De har jo også finansutdannede medlemmer i politikken, og det er vel derfor man får finansministre, selv om noen slike gjerner støtter seg vel mye på finansdepartementet til tider.

 

En politikers oppgave er å forvalte landet på en god måte, og å få til nødvendige endringer på en så forsvarlig måte som mulig. Samfunnsøkonomer er viktige for å fortelle om landets ve og vel i øyeblikket, men det er ikke de som skal stake ut kursen. Samfunnsøkonomene skal plassere en "trakt" på grafen som enten har bein som spriker eller samles, altså skal de fortelle samfunnet hvor mye handlingsrom som finnes før det bærer utfor. dersom man skulle velge "veggen" til trakten som et av 2 ytterpunkt (å bremse eller å gi gass).

 

Også har samfunnøkonomene nok også en viss peiling på konsekvenser på renter, valutakurs, avgifter og mange ting som spiller inn i makro-økonomien. De gir råd, men ikke mer. Politikeren må så velge hvor mye pest i forhold til kolera man kan justere med og så velge noe han (hun) har tro på.

 

Statsbudsjettet fastslåes for et år om gangen, og det skjer i hovedtrekk ikke korreksjon før neste statsbudsjett.

 

Regjering vs Storting. Regjeringen er en slags forretningsfører for Stortinget, men det er Stortinget som egentlig styrer hva som skal skje. Og derfor er det viktig at regjeringen har flertall, slik at de faktisk får makten som er nødvendig i fra Stortinget slik at ting faktisk kan gjennomføres.

 

Det er derfor man har regjeringsforhandlinger nå. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...