Gå til innhold

Hurtigtest: Lenovo Yoga 11, kombinert ultrabook/nettbrett med Windows RT


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med en ny hurtigtest, denne gangen av en litt spesiell maskin, nemlig Lenovo Yoga 11. Har hatt 20+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall wink.png

Specs:
Nvidia tegra 1,3GHz quadcore.
Nvidia tegra 3 GeForce grafikk.
2GB RAM
32Gb eMMC/SSD lagring
HD 1366 x 768 IPS 11,6" skjerm

Førsteinntrykk:
Esken som maskinen kommer i er enorm, det hadde lett vært plass til en 17" maskin i esken og fremdeles vært romslig. Dette fordi maskinen ligger i en mindre eske inni den store esken. Mye emballering for en så liten maskin. Det er tydelig at her er det lagt vekt på at førsteinntrykket skal være bra. Maskinen ligger særdeles stødig også inni den innerste esken. Selve maskinen er herlig å ta på, alle flater utenom skjerm er gummiaktige som gir et inntrykk av eksklusivitet og at maskinen er lett å holde på. Førsteinntrykket er med andre ord imponerende.

Tastatur:
Etter å ha lest litt tester var jeg skeptisk, men etter min smak er tastaturet meget bra. Skal jeg nevne det som er negativt så kunne lenovo benyttet enda mer av plassen ut til sidene for å få et større tastatur samt hatt bakbelyste taster. Ellers er jeg meget godt fornøyd.

Touchpad:
Meget fin overflate og svært nøyaktig touchpad. Knapper som fungerer bra til tross for at de er integrerte. Det som er negativt er et tofinger scrolling er invertert i forhold til det jeg er vant med - og kan ikke endres. Googlet litt på det men ikke funnet noen løsning.

Skjerm:
MEGET GOD og lyssterk IPS skjerm, sort er sort og fargegjengivelsen er bra. Touch fungerer fint. Men siden det er en touch skjerm har den blank overflate som gir mye refleksjoner og fingermerker. I nettbrettmodus kunne man også ønsket FullHD oppløsning da man typisk sitter nærmere enn i PC modus og kunnet hatt fordeler av større pikseltetthet, men dette hadde gjort maskinen dyrere.

Lyd:
Godkjent, i en så liten maskin forventer jeg ikke all verden, og lyden er bedre enn de nettbrett jeg har prøvd. Så totalt sett bedre enn konkurrentene, men mangler bass så klart.

Støy:
Støy? Fra hva? Ingen vifte, ingen snurredisk, ingen elektronisk støy heller. altså null støy, som nok er det beste med maskinen.

 

Varme:
Varme? Tja det er en ørliten lunk på undersiden helt bakerst om man spiller av film lenge, men det er minimalt.

Ytelse:
Hva skjer når man tar en ARM prosessor og kjører Windows 8 på den? Jo det blir ikke all verden, windows RT er i bunn og grunn Windows 8, bare strippet ned litt og man får ikke lov å installere egne programmer. Det at man ikke får installere egne programmer er nok den største hindringen av alle med denne maskinen, ikke engang firefox/chrome får man lov til å installere, eller egne videoavspillere/musikkavspillere. Utvalget gjennom Windows store er svært begrenset i forhold til hva man er vant til på f.eks android som den konkurrerer mot på nettbrettfronten. Ytelsen er god nok til å se film med eller streame, men ikke mer. Det går dårlig å installere filer fra Windows update samtidig som man ser film i hvert fall, det prøvde jeg! Ellers har man begrenset med lagringsplass, etter Windows update var ferdig har jeg rett over 10Gb ledig. For min del blir ikke det noe stort problem da jeg slenger i et 64Gb SD kort i kortleseren som jeg har liggende. Evt kan man bruke en minnepinne eller ekstern HDD, maskinen har to USB porter. Så til en slik maskin hvor man ikke trenger lagringsplass til annet enn dokumenter, litt musikk/film så er det nok. Hadde man kunnet installere programmer fritt hadde man nok hatt behov for mer.

 

Batteri:
Ekstremt god betteritid, helt på høyde og vel så det med nettbrett, ladet maskinen i går og har brukt den flere timer i dag og er nå på 60%. Jeg anslår batteritiden med wifi påskrudd og passe lysstyrke på skjermen til å være ca 12 timer.

Trådløst nett:
Greit nok, litt langt fra ruteren faller den ut innimellom, så jeg har maskiner som er bedre, men også de som er langt verre.

Konklusjon:
Meget anvendelig maskin, om man kun trenger en maskin til å surfe på nettet med, eller se på litt filmer (den har også HDMI utgang) eller drive med dokumentbehandling. Maskinen kommer med Office for Windows RT installert som er en stor bonus. Lydløs, god skjerm, godt tastatur og ekstrem batteritid. Det STORE ankepunktet er restriksjonene i Windows RT, og det er også derfor jeg tviler på at Windows RT noen gang blir en "hit". De skulle heller lempet på restriksjonene slik at man i hvert fall kunne installere egne weblesere og medieavspillere. Vil også tro at maskinen fint kunne klart noen lette gamle spill, dette hadde gjort maskinen mye mer attraktiv.

Positivt:

*God og lyssterk IPS skjerm
*Lydløs og blir ikke varm

*svært god batteritid, ca 12 timer med wifi på.
*Godt tastatur og pekeplate.
*Maskinen føles eksklusiv og solid.
*Genialt med mulighet for både nettbrett og PC bruk.

*Office 2013 RT følger med.

Negativt:
*To-finger scrolling er invertert og kan ikke endres, dette er uvant.

*Windows RT er denne maskinens store akilleshæl, da det har for mange begrensninger.

*Windows RT er såpass tungdrevet at det merkes det kun er en ARM CPU i maskinen (Samme CPU under android føles raskere).

*Begrenset med lagringsplass, kan dog utvides med ekstern lagring eller SD kort.

*Pris, dette er en maskin som på mange måter konkurrerer mot Google chromebook. Og selv med langt bedre batteritid og touchskjerm/nettbrettmulighet er den ikke verdt det dobbelte som den typisk ligger på nå.

 

Høres dette fristende, følg med på prisene, det kan hende du kan gjøre et godt kjøp. Under 3000,- så begynner denne maskinen å bli et bra kjøp. Er enda imponert over byggekvalitet og kvalitetsfølelse helt fra jeg hentet pakken på posten til jeg tok maskinen i bruk, konstruksjonsmessig er det nesten ingenting å klage på.

Kan også nevnes at maskinen hverken er den letteste eller minste sammenlignet med andre 11,6" maskiner, og i hvert fall ikke om man sammenligner mot nettbrett. Dog den er fremdeles liten og lett nok, og jeg velger heller litt større maskin om det betyr bedre byggekvalitet - som det definitivt gjør på denne maskinen.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...