Gå til innhold

Beste speilrefleks og videokamera (maks. 7000 kr hver)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til speilrefleks må du nesten si litt omhva du vil ta bilde av... generelt tilbehør til speilrefleks anbefaler jeg en ekstern blits, stativ, veske, minnekort, enhåndsreim. Men for å anbefale objektiv må man nesten vite hva du skl ta bilder av.

Har ikke mye peiling på videokamera men har inntrykk av at man får gode videokamera til rundt 3-4000 kr, kanskje en ekstern mikrofon og stativ kan være en grei start.

Lenke til kommentar

Ønsker å kjøpe speilrefleks og videokamera til maks 7000 kr hver (speilrefleks: inkl. objektiv). Og hva slags tilbehør bør jeg kjøpe?

Jeg vil anbefale å starte med en tur til fotobutikken. Du skriver ikke noe om hva du har av utstyr fra før, eller kunnskapsnivå, men en ting du uansett kan vurdere som en start er hvor stort kameraet bør være. Mange synes en speilrefleks som Canon 7D er mye å dra på, andre liker kameraer som er så store (eller større). Noen synes de rimeligste modellene er for plastikk, andre synes de er helt OK. Nesten alle speilreflekser tar bra bilder så å finne et (eller gjerne flere) hvor du liker størrelse og ergonomi er en god start.

Personlig ville jeg aldri anbefalt 7D (som er et flott kamera) til en førstegangskjøper uten at vedkommende hadde spesielle interesser i retning av sport o.l., men det viser bare at vi er forskjellige - både når det gjelder valg av kamera og på gi råd til andre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

For 14 tusen kan du heller f.eks få en Panasonic GH3 med litt optikk. Denne har fenomenale videoegenskaper som gruser det meste av dedikerte videokameraer som koster mindre enn 20 tusen, samt at den har meget gode stillbildeegenskaper. Om du er optatt av både video og stillbilder, og har såpass med budsjett, ser jeg liten grunn til å kjøpe to kameraer.

Lenke til kommentar

For 14 tusen kan du heller f.eks få en Panasonic GH3 med litt optikk. Denne har fenomenale videoegenskaper som gruser det meste av dedikerte videokameraer som koster mindre enn 20 tusen, samt at den har meget gode stillbildeegenskaper. Om du er optatt av både video og stillbilder, og har såpass med budsjett, ser jeg liten grunn til å kjøpe to kameraer.

Tviler på GH3 med beste mFT optikk gruser (eller er marginal bedre) ett eneste videokamera i prisklassen 10 K ++

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvilken speilrefleks og tilbehør burde jeg kjøpe til maks 14 000 kr (tilsammen)?

Betyr det at du vil bruke speilrefleksen som videokamera, i såfall bør du bruke litt tid på å sette deg inn i fordeler og ulemper med filming med speilrefleks hvis du ikke har gjort det allerede (trenger du for eksempel autofokus mens du filmer). Lurer også på om du må ha speilrefleks eller om andre systemkameraer som Pansonic G6 og GH3 også er alternativ.

Endret av se#
Lenke til kommentar

hvilken speilrefleks og tilbehør burde jeg kjøpe til maks 14 000 kr (tilsammen)?

Du bør ikke kjøpe speilrefleks men ett hybrid system som er mye bedre på filming enn speilrefleks.

Panasonic GH3 ble nevnt... til tross for at videokvaliteten på kameraet ble STERKT overdrevet av noen er er det ett ypperlig kamera til video.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt ett OM-D E-M5 powerkit og objektivet som følger med her er perfekt... også for video.

Siden jeg selv kjøpte det for en kort stund siden til normal pris er det irriterende å se at den nå er satt ned 2000 kr... veeeeldig mye for pengene her.

http://fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Olympus/Olympus-OM-D-E-M5-m-Powerkit-Inkl-EZ-M-12-50mm--2x-batteri--grep-131491-p0000158777.aspx

Edit:

Dette er ett kamera som er bra for filming men med prisen har du råd til ett videokamera og ekstrautstyr i tillegg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Panasonic GH3 ble nevnt... til tross for at videokvaliteten på kameraet ble STERKT overdrevet av noen er er det ett ypperlig kamera til video.

Vel... Hvis du faktisk leser tester så vil du se at GH3 er bedre enn f.eks 5DmkIII på video, med unntak av på svært høy ISO. Bildebrikken på GH3 er også veldig mye større enn på videokameraer i samme prisklasse. Man må faktisk opp i vesentlig mye større beløp for å få tak i dedikerte videokameraer som matcher GH3 på bildekvalitet. Når du i tillegg har såpass stor bildebrikke (i forhold til dedikerte videokamera) så blir plutselig mulighetene for tynn dybdeskarphet og slikt enormt mye større. Adaptere til å sette på alt mulig rart av gammel manuell optikk får du også tak i.

OM-D E-M5 er et meget bra kamera, men det er ikke spesielt godt på video i forhold til GH3. Hvis man skal ha et kamera som leverer best mulig videokvalitet og stillbildekvalitet samtidig er det ganske klart at det er lite som slår GH3, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Siterer Nasciboy her, (men fordi dette forumsoftware er noe dritt så forsvant sitatet og kunne ikke rekonstrueres)

------------------------------

GH3 er fremdeles det kamera med best video kvalitet sammenliknet med alle DSLR/Hybrid kameraene og alle video kameraer, så å påstå at videokvaliteten er sterkt overdrevet er vel en sterk overdrivelse.

Tatt i betraktning at du valgte Olympus over GH3 så er vel ikke din vurderings evne den beste? :lol:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Vel... Hvis du faktisk leser tester så vil du se at GH3 er bedre enn f.eks 5DmkIII på video, med unntak av på svært høy ISO.

Dette stemmer ikke helt, 5D mk3 kan filme i raw, 4k og 14 steg dynamisk område.

Men er man ikke helt videofrelst er nok et enklere kamera som GH3 bedre og billigere.

Lenke til kommentar

GH3 er fremdeles det kamera med best video kvalitet sammenliknet med alle DSLR/Hybrid kameraene og alle video kameraer, så å påstå at videokvaliteten er sterkt overdrevet er vel en sterk overdrivelse.

Tatt i betraktning at du valgte Olympus over GH3 så er vel ikke din vurderings evne den beste? :lol:

Nå valgt jeg jo ett kamera for å ta bilder ikke for å filme... vanskelig å forstå for enkelte som da ikke bør kommentere i det hele tatt før man skaffer seg litt peiling :D

Hvis dere virkelig mener at GH3 tar bedre video enn de aller fleste videokaeraer til under 20 000 kr så trenger jeg vel ikke kommentere det mer...

Så åpenbar dumhet lyser det ganske bra opp av seg selv :tease:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt, 5D mk3 kan filme i raw, 4k og 14 steg dynamisk område.

Men er man ikke helt videofrelst er nok et enklere kamera som GH3 bedre og billigere.

Da burde du jo nevne at de mulighetene ikke kommer fra Canon selv men en hacking av kamera, og det forbedrer ikke selve video kvaliteten i 5D3, bare noen parametre.

Har ML virkelig klart å hacke 4K ut av kamera, det var nytt for meg................

Nikon har et pocket kamera som også kan gjøre 4K video, men bare et sekund av gangen.....

Lenke til kommentar

For den bruken du ønsker; Kjøp en Canon 70D med kit objektiv og et 70-300mm objektiv og glem videokamera til du har mer penger. Da har du speilrefleks og video kamera i ett.

Budsjettet var maks 7000 kr, ikke 12500 kr. Redigert: Da har trådstarter plutselig doblet budsjettet.

70D er ganske dyrt fordi det er nytt og objektivet (Canon sin variant uten L) er ikke spesielt billig eller spesielt bra.

Jeg tror han vil få like mye glede for en brøkdel av prisen: 2500 kr for Olympus E-PM1 med 14-150mm om han klarer seg uten søker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...