Roxie Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Hei! Sitter og ser etter et solid objektiv til å fotografere nordlys med. Har to objektiver fra før av; canon 18-55 og 55-250. Men synes ikke disse gir perfekte nordlysbilder, mulig jeg gjør noe feil. Hvilke andre objektiver kan jeg bruke som har kvalitet? Ønsker skikkelig skarphet, men samtidig ikke en pris som koster skjorta. Tenker en pris på maks 5-6000 kroner. Og det bør vel være vidvinkel på det? Har gjort et forsøk på å legge ved et eksempelbilde her, som jeg tok i fjor vinter. Fint nok det, men vil ha det litt bedre Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Tokina 11-16 f/2.8 er en populær vidvinkel til denne type fotografering. Lenke til kommentar
Ridux Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Samyang 14mm f/2.8. Jeg har denne selv og den er fantastisk til slike bilder. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Tipper du har APS-C kamera med tanke på objektivene du lister. Så slenger meg på anbefaling om Tokina-linse. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Slenger meg på med Samyang 14mm F/2,8 (rundt 2600,-) eller Sigma 15mm F/2,8 diagonal fish (rundt 4500,-), sistnevnte hvis en ønsker den effekten, kan evt. defishes i post. Disse er skarpe og fine, og begge er fullformat. Ellers stort sett alle objektiver som benyttes til foto av stjernehimmelen, melkeveien osv. Det er svært mye stoff om dette på nett, og gode tips. Lenke til kommentar
Roxie Skrevet 14. september 2013 Forfatter Del Skrevet 14. september 2013 Ser ut som veldig gode objektiver begge de som er nevnt, men har noen av disse bildestabilisator? Har sett på et objektiv til 5980 kroner, se link under. Men er det nødvendig med så dyrt objektiv? Viktigste for meg er å få et med vidvinkel, som gir skarpe bilder http://www.japanphoto.no/canon-ef-17-40mm-f-40l-usm Stative skal være stødig nok, men det er kanskje ikke handa til fotografen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Jo større vidvinkel jo mindre er behovet for stabilisering, og fotografering av nordlys burde man bruke stativ. 1 Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Har vel ikkje behov for IS i det heile tatt når enn har stativ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Har vel ikkje behov for IS i det heile tatt når enn har stativ? Vi kan vel si at hvis en har bruk for IS ved bruk av stativ, så er det på tide å skaffe seg et bedre stativ Eller så blåser det så ille at man bør komme seg i trygghet .... 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 17-40L vil ikke være vidvinkel på ditt kamerahus - den vil være vidvinkel på et fullframehus med større sensor (1D, 5D, 6D). Til vidvinkel, kikk på: Tokina 11-16/2.8 (lyssterk) Canon 10-22 IS (god byggekvalitet) Sigma 8-16 (skarp, or er det videste du får) Vurder for all del brukt. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Men synes ikke disse gir perfekte nordlysbilder, mulig jeg gjør noe feil. Det du har er ingen superobjektiv, men de er heller ikke så dårlig at du ikke skulle kunne få fine bilder. Det du la ut så OK ut for meg, men det var alt for lav oppløsning til at jeg kunne se om det er helt skarpt eller ikke. Hvis du sier litt om hva du er misfornøyd med, hvordan du tar bildene og eventuelt linker til noen bilder du synes er fine som andre har tatt er det mulig at problemet ditt kan fikses uten at du må kjøpe noe nytt. Men er det mer vidvinkel du er på jakt etter må du nok ut og handle. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Et pent brukt Tokina 11-16, og du har et knallobjektiv. Forøvrig er Samyangen også god etter hva en har lest. Dog er 14mm. Tokina får du ny for ca 4900.- , et brukt er enda billigere. Ta en titt på flickr å se etter de to objektivene. Har et lite sett som bare er tatt med Tokina'en. Her. Lenke til kommentar
Roxie Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Til info, som jeg sikkert ikke har svart på tidligere så har jeg et standard speilreflekskamera av type Canon Eos D550, så noen av disse objektivene må vel passe fint til kameraet Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Står det Canon EF eller EF-S så passer objektivene, eller "for Canon" hvis det er tredjeparts-objektiver så som sigma, tamron, tokina, etc. Lenke til kommentar
Roxie Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller Du trenger ikkje stabilisator, du må ha stativ til nordlys. Lenke til kommentar
Roxie Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Du trenger ikkje stabilisator, du må ha stativ til nordlys. Hei Stativ har jeg, et solid et. Men om jeg skal bruke dette objektivet på dagtid, blir det ikke mye støy uten bildestabilisator? Må si at Samyang 14 mm F2.8 frister noe voldsomt, virker som et solid objektiv når jeg ikke har den feteste pengeboka Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller Nordlys krever stativ og alt som heter bildestabilisator slått av. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå