Gå til innhold

Svake nettverkssignaler, hva kan gjøres for å fikse det?

CurSe

Anbefalte innlegg

Har flyttet inn i ny hybel, men her er det ganske svak signalstyrke på det trådløse nettet(2/5 på skalaen). Dermed er nettet her litt ustabilt og tregt til tider, så det vil jeg gjerne prøve å fikse siden det er lite som er så irriterende som ustabilt nett. Er det noe jeg kan kjøpe for å få sterkere signaler, eller kanskje noen har et lurt triks av noe slag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har flyttet inn i ny hybel, men her er det ganske svak signalstyrke på det trådløse nettet(2/5 på skalaen). Dermed er nettet her litt ustabilt og tregt til tider, så det vil jeg gjerne prøve å fikse siden det er lite som er så irriterende som ustabilt nett. Er det noe jeg kan kjøpe for å få sterkere signaler, eller kanskje noen har et lurt triks av noe slag?

Det kan være ruteren står litt uheldig plassert. Flytt litt eller vri litt på den,

45 grader av gangen. Mål på nytt.

Du kan også bytte kanal, i tilfelle naboen ligger rett i nærheten av din kanal, kan det forstyrre.

Dette vet du kanskje allerede, dersom nettet ditt er bedre når ingen er hjemme.

Med litt flaks har du dual band i apparatene dine, så kan du bytte til 5 Ghz nett. Det er raskere og kan også ha større rekkevidde, avhengig av forholdene.

Til slutt kan du kjøpe en wifi repeater. Men repeateren trenger også god forbindelse til ruteren for å virke, så uansett må du finne et sted i leiligheten som har godt signal. Dessuten er ikke 802.11ac repeatere så utbredt ennå, det er jo et drawback hvis man liker å kjøpe litt framtidsrettet.

Homeplug ville jeg ikke vurdert før etter å ha vurdert sterkt å legge kabel. De klarer visstnok ikke jordfeilautomat som kommer mer og mer.

Jeg har 4 Devolo 500, og en Asus RT66, og som oftest er trådløst mye raskere, selv kun på 2.4 G.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal få undersøkt hvilken ruter det er her, men det må vel være noe fra Dlink siden nettverket her heter det. Signalstyrken er verre enn jeg trodde, bare 17% her nede, så det frister å kjøpe en av de Asus-routerne som ble nevnt litt oppi her. Kunne det funke å kjøpe en Asus RT66 og denne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637980#reviews

Dårlig nett er jo håpløst irriterende, så jeg er villig til å bruke noen kroner for å få det på plass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...