Soletti Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Hei, Jeg trenger litt input fra dere her på forumet om hva dere tenker om oppsettet mitt HER. Det er tanken at dette skal være en maskin for "Familien" og meg. Det vil si at den skal kunne holde bilder, filmer, dokumenter o.l i en backup/raid løsning. samtidig skal den kunne brukes til spilling og til å se på film enten på pc-skjerm eller tv med XBMC. Den skal stå i stua(har en kontorpult der), derfor har jeg valgt å ikke ha et digert kabinett, men heller gått for den litt mer diskre varianten(størrelsesmessig). Jeg vet at skjermkortet kommer til å lage en del støy når det belastes ved spilling, men det er ok. Jeg vil at den skal være så lydsvak som mulig ved lav/ingen belastning. Derfor er jeg litt usikker rundt valget av PSU og kjøling. Har valgt Asus sitt DCII skjermkort som skal ha stillegående vifter. Jeg vil tro at jeg ikke får et skjermkort med kun kjøleribber som er bra nok (type 770/780)??. Er også litt usikker på om skjermkortet jeg har valgt passer inn i kabinettet. Håper også på litt kommentarer m.t.p flaskehalser/overpowering av enkeltkomponenter og komponentenes kompatibilitet med hverandre. Jeg tror stort sett det var det jeg lurte på, er det noe jeg har glemt å ta med så spør. Takker for alle innspill på forhånd! Endret 14. august 2013 av Soletti Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Gå for i5 og spar deg nesten en tusenlapp og legg pengene i en bedre strømforsyning. Dessuten er ikke den forsyningen du har listet opp en godkjendt haswell PSU. Se listen her. Grunnen til å gå for en i5 er at du vil ikke få noe stort utbytte ved å gå for i7 til de bruksområdene som du nevner. Går utifra at du ikke skal sitte å redigere bilder og video osv på tv'en En slik strømforsyning for eks vil gi deg mere lekerom. Ellers ser det greit ut. Her har du jo en som har mer eller mindre samme tankene som deg. Kanskje du får en bedre idè om hvordan ting passer 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Hva slags skjerm har du planer om å koble til? Hvis det er en 1920x1080-skjerm har du neppe absolutt behov for et skjermkort til nesten 5500kr. Tror du fint kan kutte budsjettet med 2000kr der, uten at det blir ulidelig trist å spille... Ellers, bytt strømforsyning. Den du har valgt er ikke blant de beste på markedet. Tror jeg ville satset mer på en TX eller HX-serie fra Corsair, alternativt den som ble foreslått over her. Og gå ned til i5. Tviler på at du har behov for de funksjonene i7 tilbyr i ditt bruksområde. 1 Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Takk for hjelp vedrørende PSU, er veldig usikker selv på hva som er bra så disse rådene kom godt med. Bytter nok også ned til en i5 CPU, men skal lese litt mer rundt det. Når det gjelder skjerm så har jeg en 2560x1440 skjerm som jeg tenkte å spille på og har hørt at en da bør ha så mye minne på skjermkortet som mulig for å klare å drive spillene, derfor valget av skjermkort med 3GB. Ville helst hatt 4GB på det faktisk, men fant ingen med mer en 3GB bortsett fra TITAN kortet med 6gb til 7 - 8 tusen det blir litt i overkant mye Endret 14. august 2013 av Soletti Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Hvordan fungerer forresten "Intel Smart Response Technology" som raid kontroller? Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Er det forresten noen forskjell på å ha 2x8GB ram vs 4x4GB? HVa er best? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 (endret) Z87 kjører dual channel, så det har ingen praktisk betydning for ytelse med 2 dimms vs 4. Du behøver ikke mer enn 8gb minne til gaming, så 2x4gb duger massevis. I den oppløsningen du har så er GTX 780 absolutt legitimt og et smart valg. Har lest at man faktisk bør ha en PSU med faste kabler i det kabinettet, fordi det blir så drøyt trangt med en relativt stor PSU og modulære kabler i tillegg.. de stikker litt lenger ut. XFX sin ProSeries er feks en bra PSU som også er fornuftig priset. Edit: Han som nevnte det i denne videoen. http://www.youtube.com/watch?v=8ciqWEr2oQE Endret 14. august 2013 av fflex 1 Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Irriterende at dustin.no ikke har noen gode 2.2 PSUer, de har allt det andre jeg skal ha til gode priser Ser ikke ut til at de fører xfx.. Flott video forresten Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 yes, NetonNet har gratis frakt da kan jeg bestille PSU derfra uten ekstra fraktkostnad Med tanke på oppgraderingsmuligheter og levetid innover i fremtiden, hvilken socket er egentlig den nyeste? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Socket 1150 er nyest 8GB Ram slukes fort dersom du har en nettleser + skype + litt annet i bakgrunnen! Jeg ville valgt 2x8GB, fordi M-ITX ikke tar mer enn 2 moduler! Dustinhome tar faktisk inn både NZXT, Seasonic, Cooler Master og Silverstone PSUer! Noe som ikke så veldig mange tar inn. Bedre SSD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791625 Disse HDDene er raskere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653074 Men du burde kanskje skaffe minst 3 stk. så du kan sette dem i RAID-5 1 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Forsåvidt enig med Marius. Akkurat det med 3.stk harddisker i RAID kan du nok se langt etter, fordi du må fjerne 2 av harddiskbrønnene for å få plass til grafikkortet. Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Oppdatert liste. Byttet til raskere hardisker som marius tipset om Jeg lurer på om jeg skal gå for denne PSU'en hos dustin da. Er den noe tess? HVis jeg har forstått det riktig å er det ATX12V 2.2 som er formfaktoren. V 2.0 er minst så v2.2 og så 2.3 som er normalstørrelse. Riktig? Jeg tenkte selv å gå for 2x8GB RAM selv i starten, men endret det ettersom fflex mente det ikke var nødvendig med mer en 8. Jeg tenker jo sånn at det er bedre med litt for mye enn litt for lite Minne er jo ikke så dyrt heller. Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Så en må ut med 2 av HDD-brønnene det var jo litt kjipt ja, men tror du det er plass til 2 x 3.5" disker i tillegg til ssd? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Jeg er usikker på hvor mange harddisker du har plass til i en brønn. SSD'en kan du alltids feste med dobbeltsidig tape eller noe lignende, et lurt sted. EDIT: 2 harddisker per brønn. http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/NODE_304/4.html EDIT 2: Ser ut til at det kanskje går med 2.stk brønner? http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/NODE_304/images/insthdd3.jpg Endret 15. august 2013 av fflex 1 Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 smart ok, PSU'en må støtte haswell, da kan jeg ikke bruke den der NZXT'en som jeg linket til på Dustin den må være så liten som mulig og ikke mer enn 500w - 650w og GOLD certified. Og den må være rolig. Noen som vet om noen gode? Kom gjerne med flere forslag. Hva med disse fra BeQuiet! er de noe tess? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Hvorfor er den nødt til være GOLD? http://www.dustinhome.no/product/5010654971/antec-hcg-620-620w-power-supply/ Denne kan feks være aktuell (Seasonic OEM) Endret 15. august 2013 av fflex Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Det er jeg som betaler strømregningen og gold er mer effektiv i strømforbruket ettersom jeg har forstått det eksempelet ditt ser ut som den er grei, men den er stor ATX12V 2.3 er den størrelsen de fleste selger og som vanligvis brukes, men de finnes mindre størrelser en dette f.eks ATX12V 2.2 eller ATX12V 2.0. Får jeg tak i en slik frigjør det plass inne i kabinettet og gir mer arbeidsplass og plass til komponenter. Det er også viktig at den støtter haswell. ref: listen her. Sweet at du fant ut hvor mange harddisker det går i en brønn Se hvor mye plass strømkablene tar! shit! :-o hadde vært fint med en PSU med kortere kabler også. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det er jeg som betaler strømregningen og gold er mer effektiv i strømforbruket ettersom jeg har forstått det eksempelet ditt ser ut som den er grei, men den er stor ATX12V 2.3 er den størrelsen de fleste selger og som vanligvis brukes, men de finnes mindre størrelser en dette f.eks ATX12V 2.2 eller ATX12V 2.0. Får jeg tak i en slik frigjør det plass inne i kabinettet og gir mer arbeidsplass og plass til komponenter. Det er også viktig at den støtter haswell. ref: listen her. Sweet at du fant ut hvor mange harddisker det går i en brønn Se hvor mye plass strømkablene tar! shit! :-o hadde vært fint med en PSU med kortere kabler også. NZXT sine støtter Haswell, og jeg antar at du skal inn i BIOS å slå på deep sleep mode, siden det er det eneste som har med haswell og PSUer å gjøre OBS! Den SSDen jeg har satt opp er ikke ute i Norge enda, men er jo her snart, og er så å si best på markedet! Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Gjør ingenting å vente på den SSD'en. Må likevel bruke litt tid på å finne de perfekte delene først Tenkte å bruke deep sleep mode ja, men var ikke klar over at man kunne deaktivere det i bios.Noen som kan bekrefte at dette med atxv2.3 er formfaktoren på PSU'en? Lenke til kommentar
Soletti Skrevet 15. august 2013 Forfatter Del Skrevet 15. august 2013 Jeg er usikker på hvor mange harddisker du har plass til i en brønn. SSD'en kan du alltids feste med dobbeltsidig tape eller noe lignende, et lurt sted. EDIT: 2 harddisker per brønn. http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/NODE_304/4.html EDIT 2: Ser ut til at det kanskje går med 2.stk brønner? http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/NODE_304/images/insthdd3.jpg Det ser ut som en kan beholde 2 brønner ja, ifølge artikkelen: "Thanks to the three separate hard-drive cages, you may remove one to install a full-length GPU within the case. You have to watch the length of the PSU as our Fractal Design power supply came dangerously close. I would have liked to see the inclusion of a hard plastic sheet as an insulating barrier between the GPU and the PSU. You will, on top of that, not be able to use a modular PSU if you install a large graphics card into the Node 304 since that side of the power supply is partially covered." Da tror jeg jeg går for 3 disker i raid 5 Og jeg kan altså ikke ha en modulær PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå