Gå til innhold

Kostnader ved bruk av BankID på mobil.


Anbefalte innlegg

Jeg skiftet nylig over til et abonnement fra Telipol, blant annet for å ha mulighet til å bruke BankID på mobil. Når jeg ser på forbruket mitt til nå hos Telipol, står det oppført at 223 stk SMS er sendt til 19923. Jeg antar dette nummeret brukes i forbindelse med BankID. Problemet er at Telipol virker å ta betalt for alle SMSene, fratrukket de som er inkludert i abonnementet.

 

Jeg hadde inntrykk av at BankID på mobil stort sett var gratis i bruk. På sidene til Telipol står det:

Priser for BankID på mobil:

Identifisering

0,-

Signering

0,-*

Betaling med BankAxess på mobil

0,-*

* SMS som blir sendt ved signering og betaling belastes ordinær SMS-pris.

 

Jeg har stort sett bare brukt BankID til å logge inn på sider. Hver gang BankID på mobil er brukt, er jeg trukket for 2 eller 3 SMSer.

 

Er dette normalt? Isåfall er det bare å finne frem kodebrikken igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BankID på mobil er gratis og BankID-tjenesten i seg selv sender ikke SMS. Har brukt det lenge selv og aldri blitt belastet på noen måte. Kanskje ts har satt opp en tjeneste i tillegg? Ville tatt kontakt med Telipol og spurt.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Mitt abonnement har ikke fri bruk av SMS, så alle meldingene fra BankID gjør at jeg går over antallet som er inkludert. Blir rundt 70 kroner ekstra bare på grunn av BankID. Slik jeg tolket informasjonen fra Telipol, så var det gratis å bruke BankID til å logge inn (identifisering 0,-), men at det kunne være kostnader når en betaler regninger i nettbanken. Forskjellen på identifisering og signering virker litt uklar.

 

Har man fri bruk av SMS, er jo ikke dette et problem. Jeg tror bare ikke jeg ønsker å betale over 100 kroner ekstra i måneden bare for å kunne bruke BankID på mobilen.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du bruker bankd, eller sender du faktisk meldinger til banken din ?

For med bankid skal man bare skrive pinkoden og trykke ok. Ikke sende sms

Jeg får aldri sms , kun første gang man aktiverer Bankid på mobil om at det er godkjent. Etter det popper det bare opp " SNILL KLOKKE " etc godta og skrive pinkode og vips så er man inne. Ta kontakt med banken for det skal ikke koste deg noe

Lenke til kommentar
Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn på et BankID-brukersted.

Signering benyttes når du bruker BankID til å lage en personlig elektronisk signatur, for eksempel når du inngår en avtale med et BankID-brukersted. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du bruker bankd, eller sender du faktisk meldinger til banken din ?

For med bankid skal man bare skrive pinkoden og trykke ok. Ikke sende sms

Jeg får aldri sms , kun første gang man aktiverer Bankid på mobil om at det er godkjent. Etter det popper det bare opp " SNILL KLOKKE " etc godta og skrive pinkode og vips så er man inne. Ta kontakt med banken for det skal ikke koste deg noe

Funger på samme måte hos meg. Etter at jeg trykker ok får jeg opp "Sender melding...". Nummeret 19923 bruker Telenor vistnok å gjøre SIM-kort oppdateringer i fra, så jeg antar det kommuniserer med SIM-kortet.

 

Har sendt en epost til Telipol, så får jeg se hva de sier.

Lenke til kommentar

BankID på mobil er gratis og BankID-tjenesten i seg selv sender ikke SMS. Har brukt det lenge selv og aldri blitt belastet på noen måte. Kanskje ts har satt opp en tjeneste i tillegg? Ville tatt kontakt med Telipol og spurt.

 

Fikk svar fra Telipol. I følge dem fungerer BankID ved at telefonen sender tre SMSer. Det koster vanlig SMS-takst. De sa også at dette er normalt hos andre operatører som bruker Telenor-nettet.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Telipol. I følge dem fungerer BankID ved at telefonen sender tre SMSer. Det koster vanlig SMS-takst. De sa også at dette er normalt hos andre operatører som bruker Telenor-nettet.

Enten har Telipol en annen løsning enn de andre (tvilsomt) eller så bløffer de eller mangler kunnskap. Jeg har brukt BankID på mobil i flere år, før hos Telenor og nå Talkmore. Det har aldri blitt sendt noen SMS og jeg har aldri blitt belastet på noen måte ved bruk av tjenesten.

Hvis svaret faktisk er korret, så får du klage på villedende markedsføring. På nettsiden dems står det jo at det koster kr 0,- og sms blir bare sendt ved signering og kjøp, ikke ved identifisering.

 

Edit: Et kontrollspørsmål for sikkerhets skyld: Du bruker tjensten bare for å logge på nettbank, nav o.l., ikke andre mer "avanserte" operasjoner?

Endret av Mr D
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten har Telipol en annen løsning enn de andre (tvilsomt) eller så bløffer de eller mangler kunnskap. Jeg har brukt BankID på mobil i flere år, før hos Telenor og nå Talkmore. Det har aldri blitt sendt noen SMS og jeg har aldri blitt belastet på noen måte ved bruk av tjenesten.

Hvis svaret faktisk er korret, så får du klage på villedende markedsføring. På nettsiden dems står det jo at det koster kr 0,- og sms blir bare sendt ved signering og kjøp, ikke ved identifisering.

 

Edit: Et kontrollspørsmål for sikkerhets skyld: Du bruker tjensten bare for å logge på nettbank, nav o.l., ikke andre mer "avanserte" operasjoner?

 

Jeg har signert en avtale og betalt noen regninger med BankID på mobil. Resten har vært innlogginger på ulike nettbanker osv. Alle innlogginger er belastet ordinær SMS pris x 3 etter at de inkluderte SMSene var brukt opp. SMSene er ikke registrert i noen meldingsprogram eller tellere på telefonen. Bare når jeg sjekker forbruket på min side hos Telipol.

 

Jeg leste det samme som deg på nettsidene, og reagerte på det. Det er litt interessant at Talkmore har akkurat de samme betingelsene som Telipol når det gjelder priser. Dersom du ikke er belastet for tjenesten kan det jo skyldes at du har fri bruk av SMS. På mitt forbruk er bruken av BankID spesifisert som "SMS til 19923". Blir ikke noe lignende spesifisert hos Talkmore?

Lenke til kommentar

Jeg har signert en avtale og betalt noen regninger med BankID på mobil. Resten har vært innlogginger på ulike nettbanker osv. Alle innlogginger er belastet ordinær SMS pris x 3 etter at de inkluderte SMSene var brukt opp. SMSene er ikke registrert i noen meldingsprogram eller tellere på telefonen. Bare når jeg sjekker forbruket på min side hos Telipol.

 

Jeg leste det samme som deg på nettsidene, og reagerte på det. Det er litt interessant at Talkmore har akkurat de samme betingelsene som Telipol når det gjelder priser. Dersom du ikke er belastet for tjenesten kan det jo skyldes at du har fri bruk av SMS. På mitt forbruk er bruken av BankID spesifisert som "SMS til 19923". Blir ikke noe lignende spesifisert hos Talkmore?

 

Det eneste som burde koste noe for deg ifølge prislista er signering av avtale.

 

Jeg har Talkmore forhåndsbetalt (bruker telefonen lite) og har ingen SMS-pakker. På mitt forbruk spesifiseres det: "Transaksjonsgebyr BankID på Mobil XXantall kr 0,00"

Lenke til kommentar

Enten har Telipol en annen løsning enn de andre (tvilsomt) eller så bløffer de eller mangler kunnskap. Jeg har brukt BankID på mobil i flere år, før hos Telenor og nå Talkmore. Det har aldri blitt sendt noen SMS

 

Når du bruker BankID så går all kommunikasjonen over skjulte "system-smser" som sendes i bakgrunnen på Android - På iPhone og WP7 så ser du at den sender meldinger og på WP7 må du også trykke ok på hver melding fordi den ikke tillater at systemet sender meldinger uten å bekrefte.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hos Telipol. Se stjerna og les hva den betyr så er det åpenbart at de skal ha betalt for at man bruker BankID.

 

Les en gang til. Det er ingen stjerne ved identifisering. Fra samme side:

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn på et BankID-brukersted.

 

Det er absolutt ikke åpenbart.

Lenke til kommentar

Ikke hos Telipol. Se stjerna og les hva den betyr så er det åpenbart at de skal ha betalt for at man bruker BankID.

Det står det samme som hos f.eks. hos Talkmore. Signering og betaling med BankAxess på mobil koster for SMS, men Identifisering koster kr 0,-.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Telipol var enig i at det stod litt dårlig forklart på sidene, så jeg fikk refundert kostnadene ved bruk av BankID til nå. De har i etterkant endret teksten på sidene sine litt, så konklusjonen må være at Telipol fortsatt kommer til å ta betalt for all bruk av BankID som overstiger inkludert bruk.

 

I fremtiden må jeg begrense bruken av BankID, noe som er litt irriterende. Hadde de ikke fortsatt vært så mye billigere til mitt bruk, hadde jeg skiftet selskap på dagen.

 

Er det i det hele tatt andre operatører som tar betalt for all bruk av BankID på mobil? Virker som om normen er at bruk stort sett er gratis, og at Telipol skiller seg ut.

Lenke til kommentar

Sjekket med faren min, han har også "Sms tjenester levert av telenor" på sin regning uten at han vet hva det er.

 

Sms tjenester levert av telenor Antall: 1 Pris: 79,-

Sms tjenester levert av telenor Antall: 58 Pris: 18,95

 

Noen som vet om dette er det samme? Han aaaaaner ikke hva det er for noe, er ikke veldig teknologisk anlagt og bruker Iphone 4S. Skal bytte til Talkmore uansett, men jeg synes iallefall det er interessant siden dette er så dårlig forklart på faktura og til en slik pris er det helt latterlig dårlig i mitt syn.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...