Gå til innhold

Behovsprøvd pensjonsalder?

Anbefalte innlegg

I dag kan du bli pensjonist selv om du er fullt arbeidsfør og potensielt har 15-30 yrkesaktive år igjen. Det er arbeidslysten som avgjør når du velger å bli pensjonist, sammen med mulighetene du har til å la samfunnet brødfø deg.

Dette er rettigheter vi har, sies det, opparbeidet med innbetalinger gjennom et "langt" yrkesliv. Javel. Sannheten er at en gjennomsnittlig nordmann får mer fra samfunnet enn det som gis tilbake, hvis hele livsløpet er med i ligningen (kilde:SSB). Så en pensjonisttilværelse innebærer for de fleste å leve på andres regning. Er det riktig at fullt arbeidsføre mennesker skal gå ledig, endatil la andre betale for seg?

Jeg hører 40-åringer ser frem til pensjonisttilværelsen sin. Som om det er en byrde å stå i full jobb! Men det er lediggang som er roten til alt ondt, som det står i våre gamle skrifter. Det er noe sannhet i det.

Enhver som har gått arbeidsledig, om det så bare er for en kort periode, har kjent hva det betyr for kropp og sjel. Finnes det grunn til å tro at lediggang har andre konsekvenser om du er 40 år enn 60?

Det er ikke bare fordi folk blir eldre at de får dårligere fysisk og psykisk helse. Det er godt forsket på betydningen av å være til nytte i samfunnet og ha et sosialt nettverk, som du mister tvert når du går ut av arbeidslivet. Går du av med pensjon som 60-åring, har du 14 % høyere risiko for demens og alzheimer enn om du utsetter lediggangen i 5 år (kilde: http://www.forskning...kortnytt/362466). Den degenerative prosessen eskalerer ved lediggang, uansett årsak. Pensjonister blir sykere og får dårligere livskvalitet enn om de hadde fortsatt i jobb. Konsekvensen er tragisk for de de gjelder, og en stor økonomisk byrde for samfunnet.

Det beste vi kan gjøre for våre gamle er å få dem tilbake i jobb! :)

Jeg stiller derfor spørsmålet om pensjonsalderen bør bli behovsprøvd. Arbeidsførhet heller enn arbeidslyst bør være betingelse. Har du redusert arbeidsførhet, så kan du gå tilsvarende ned i arbeidsmengde. Full pensjon vil tilsvare at du er arbeidsufør.

Synspunkter?

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag kan du bli pensjonist selv om du er fullt arbeidsfør og potensielt har 15-30 yrkesaktive år igjen. Det er arbeidslysten som avgjør når du velger å bli pensjonist, sammen med mulighetene du har til å la samfunnet brødfø deg.

Dette er rettigheter vi har, sies det, opparbeidet med innbetalinger gjennom et "langt" yrkesliv.

Tja, man kan jo spørre seg hvorfor man tvinges til å bruke Staten som forvalter av sine pensjonsparinger?
Sannheten er at en gjennomsnittlig nordmann får mer fra samfunnet enn det som gis tilbake, hvis hele livsløpet er med i ligningen (kilde:SSB).
Det er kun mulig om man låner penger fra den yngre generasjon (øker statsgjelda) eller beskatter utlendinger.
Så en pensjonisttilværelse innebærer for de fleste å leve på andres regning.
Tja, slik det er lagt opp i Norge med Staten som forvalter av dine pensjonspenger, så kan man jo si det slik, eller som at dine barn må brødfø deg i dine eldre dager, selv om du ikke har barn.
Er det riktig at fullt arbeidsføre mennesker skal gå ledig, endatil la andre betale for seg?
Er det riktig at Staten skal tvinge deg til å "velge" dem som forvalter av de pengene du sparer til din alderdom?

Jeg stiller derfor spørsmålet om pensjonsalderen bør bli behovsprøvd. Arbeidsførhet heller enn arbeidslyst bør være betingelse. Har du redusert arbeidsførhet, så kan du gå tilsvarende ned i arbeidsmengde. Full pensjon vil tilsvare at du er arbeidsufør.

Synspunkter?

Hmm, så du skal kun få utbetalt dine sparepenger om Staten syns du er for syk for å slave mer for dem? Og når du blir syk skal utvilsomt dine sparepenger brukes til offentlig helsetjenester som du har blitt fortalt hele ditt liv er gratis i "velferdsstaten" :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil det ikke være veldig nærliggende å spørre om det faktisk er noen kausalitet her..? Sånne statistiske underverker av noen undersøkelser får varsellampene til å blinke..

Det er lov å spørre, jeg vet ikke svaret, men dette er en stor undersøkelse gjort av et anerkjent fransk institutt, dessuten er resultatet sannsynlig.

Hmm, så du skal kun få utbetalt dine sparepenger om Staten syns du er for syk for å slave mer for dem?

Det du kaller "sparepenger" ser jeg mer som en forsikring i tilfelle du skulle bli ufør.

Men la oss ikke debattere privat eller statlig helseforsikring her. Det endrer ikke premissene for debatten, egentlig. Det er selve ideen om en pensjonisttilværelse jeg stiller spørsmål ved. Den fremstilles som et gode, noe å se frem til, i virkeligheten er pensjonisttilværelsen dødens forgård, og bare påskynder de negative prosessene ved å bli gammel.

Lenke til kommentar

Det er kun mulig om man låner penger fra den yngre generasjon (øker statsgjelda) eller beskatter utlendinger.

Eller ved å sørge for jevn og solid tilførsel av oljepenger, hvilket er realiteten idag. Gjennomsnittsnordmannen er per idag et statsfinansielt underskuddsforetak, noe som gjøres mulig vha olja. Egentlig forundrer det meg at ikke dette snakkes mer om .. Særlig bærekraftig er det nok i alle fall ikke.

Til saken - Er ikke uenig i at flere av de gamle bør få jobbe - men da kun om de faktisk ønsker det. Ser lite grunn til å tvinge folk til å jobbe.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er lov å spørre, jeg vet ikke svaret, men dette er en stor undersøkelse gjort av et anerkjent fransk institutt, dessuten er resultatet sannsynlig.

Poenget hans er at selvom statistikken stemmer så betyr ikke det at tidlig pensjon fører til større sannsynlighet for disse sykdommene. Det kan heller bare bety at har du svært svake begynnende symtpomer på disse sykdommene så er det større sjanse for at du velger og gå tidlig av med pensjon.

Korrelasjon implisierer ikke kausalitet.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Skjønte det, aagmed. Tror faktisk vi tok det samme metodekurset høsten 2011. :)

Det jeg mente å si med at det er et stort og anerkjent institutt som står bak, er at vi da kan anta, i alle fall som en god arbeidshypotese, at de ikke er idioter. :green:

Men det er absolutt viktig å ha problemstillingen i bakhodet. Andre har tatt feil før om en slik antagelse. Om at anerkjente institutter ikke gjør slike banale feil, altså.

Lykke til ved UiT, forresten. :)

Lenke til kommentar

Hvordan forestiller du deg at prosessen knyttet til dette skal utfomes? Per første kvartal 2013 var det 5 800 nye uførepensjonister mens det i samme kvartal var 19 400 nye alderspensjonister, den gjennomsnittlige uførepensjonist har videre hatt en syv- til niårig periode med avklaring fra arbeidsuførheten inntrer til uførepensjon innvilges. Hvis nåværende krav til utredning og sykdom skal opprettholdes snakker vi om en ganske betydelig økning i offentlige utgifter til prøving av pensjonskrav.

Lenke til kommentar

En slik ordning vil muligens føre til lavere arbeidsmoral og at flere pensjonerer seg. 60-åringer som har arbeidet i 40 år og er lei, holder ut en stund til fordi de har et bestemt tidspunkt å se frem til. Hvis man må bli arbeidsufør for å få pensjonen sin, så vil nok flere lete etter grunner til ikke å jobbe lenger.

Lenke til kommentar

40 VS 60? Er det diskusjonen? Planlegger å pensjonere meg SENEST når jeg er 30.

Sosialt nettverk er hva du gjør det til. 60 Åringer, uansett, har vanskeligere for å skaffe nye kontakter, enn 30-åringer.

1: Hvordan har du tenkt til å gjøre det?

2: Hva i all verden mener du med linje to, og hvorfor er det relevant?

Lenke til kommentar

Skjønte det, aagmed. Tror faktisk vi tok det samme metodekurset høsten 2011. :)

Det jeg mente å si med at det er et stort og anerkjent institutt som står bak, er at vi da kan anta, i alle fall som en god arbeidshypotese, at de ikke er idioter. :green:

Men det er absolutt viktig å ha problemstillingen i bakhodet. Andre har tatt feil før om en slik antagelse. Om at anerkjente institutter ikke gjør slike banale feil, altså.

Lykke til ved UiT, forresten. :)

Fair enough :)

(Skalker lukene, spikrer igjen dørkarmen og kler alle vinduene i sølvpapir "DE VET HVEM JEG ER :eek: ")

Lenke til kommentar

Angående linje 2:

''Det er ikke bare fordi folk blir eldre at de får dårligere fysisk og psykisk helse. Det er godt forsket på betydningen av å være til nytte i samfunnet og ha et sosialt nettverk, som du mister tvert når du går ut av arbeidslivet.''

Vinne i lotto? Jobbe ekstra-utrolig-mye-umulig-mye overtid?

Fotballspillere pensjonerer seg i en alder av 35, og trives med livet etter det, hvorfor skal ikke jeg, hvis jeg fikk pengene til det, gjøre det samme?

Lenke til kommentar

Hvordan forestiller du deg at prosessen knyttet til dette skal utfomes?

Veldig relevante spørsmål du tar opp der, som jeg overhodet ikke har tenkt på enda. La oss ta den prinsipielle debatten først. Detaljene om gjennomføringen og problemene i den forbindelse finner vi nok en løsning på, om vi ønsker det.

40 VS 60? Er det diskusjonen? Planlegger å pensjonere meg SENEST når jeg er 30.

Da blir du nok dement når du er 40. :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg blir ikke dement når jeg er 40, man har enklere å stifte nye bekjentskaper da.

Nei, jeg kan pensjonere meg når jeg er 30? Fotballspillere gjør det, fordi de har pengene til det, hvorfor skulle jeg da ikke kunne gjøre det, hvis jeg får pengene til det?

Lenke til kommentar

(Skalker lukene, spikrer igjen dørkarmen og kler alle vinduene i sølvpapir "DE VET HVEM JEG ER :eek: ")

Rolig, rolig, pust dypt! :) Ut fra det du selv har sagt om hvor du har gått, og min viten om at kun to gutter har sluttet der, så, ja, jeg kan garantere at vi har møtt hverandre, men jeg aner ikke hvordan du ser ut. Så bare ta det helt med ro. :)

Nei, jeg blir ikke dement når jeg er 40, man har enklere å stifte nye bekjentskaper da.

Som nevnt over her så kan det være tegn på tidlig demens når man begynner å tenke på tidligpensjon. Det er bare å beklage at dette skulle vederfare dem så tidlig, unge mann,

Nei, jeg kan pensjonere meg når jeg er 30? Fotballspillere gjør det, fordi de har pengene til det, hvorfor skulle jeg da ikke kunne gjøre det, hvis jeg får pengene til det?

Gjør de det? Så vidt jeg har registrert, så jobber de med helt andre ting etter karrieren. Har altså bare byttet jobb.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Etter jobben til Petter Pilgaard i Paradise, så tjener han litt ekstra på å være med på tulle-programmer på TV.

Som nevnt over her så kan det være tegn på tidlig demens når man begynner å tenke på tidligpensjon. Det er bare å beklage at dette skulle vederfare dem så tidlig, unge mann.

Ikke provoser nå, du vet du tar feil. Man har ikke demens bare fordi man ikke vil arbeide, gutten min. :)

Lenke til kommentar

Dersom du lever på et SIFO-budsjett (noe som innebærer at du må ha nedbetalt bolig o.l.) og følger fireprosentregelen kan du pensjonere deg i en alder av 30 hvis du har en likvid formue på cirka tre millioner kroner.

For min del er en snedig idé bare så snedig som gjennomføringsevnen. Ethvert innslag av behovsprøving innebærer administrative ressurser som skal foreta denne behovsprøvingen. Jo tyngre behovsprøving, jo flere ressurser. Helsemessig behovsprøving er blant det tyngste vi har.

Lenke til kommentar

Vi behøver mindre byråkrati, ikke mer. Forslaget vil mest sannsynlig medføre ei voldsom papirmølle, og gi oss det stikk motsatte av hva vi behøver - mindre byråkrati, og større frihet for enkeltmennesket til å bestemme selv hvordan man skal ordne seg her i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...