Gå til innhold

Vanntett kompakt åpnet seg

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig et vanntett Olympus TG-2. I går var jeg ute i kajakken med det, og jeg er helt sikker på at alle lukene var igjen da jeg dro ut. For det første hadde jeg bare hatt åpen den minste luka siden forrige tur, så hvis den andre var åpen ville jeg merket det på forrige turen. I tillegg vet jeg at jeg husket på å sjekke lukene, fordi jeg hadde lastet bilder inn på maskinen og måtte lukke den lille. Med det samme sjekket jeg den andre, og den var igjen med begge knappene.

Da jeg kom på land, etter rulletrening og andre våte aktiviteter som dette kamera skal tåle, oppdaget jeg dugg inni. Ble med det samme forbannet, for jeg syntes ikke det skulle bli kondens i det. Men i det samme så jeg at luka hadde åpnet seg! Det var rett og slett fullt av sjøvann.

Den må altså ha åpnet seg i løpet av bruken, opp og ned av lommen. Har andre opplevd dette? Er det en feil som kan skje - noe jeg kan se etter på kamera?

- For å reklamere må jeg skrive under på at jeg godtar at det koster meg opptil tusen kroner hvis de ikke finner feil (jeg ser ingen feil på kamera, utover det faktum at jeg vet at det faktisk åpnet seg selv om jeg hadde lukket det på riktig vis og det dermed ikke virker lenger), så hvis det var en kjent feil jeg kunne se etter hadde det vært greit. Ser ikke helt for meg hvordan de skal klare å rekonstruere hva som skjedde, på et verksted. :S Men jeg kan ikke skjønne at det skal være mulig, hvis ikke noe er feil med det, det skal jo være laget for aktiv bruk.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg husker rett, så er det på begge lukene på dette kameraet to knotter som må lukkes. En hovedknott, og en ekstra som må skyves til side for å være sikker på at det ikke åpnes ved et uhell. Er du sikker på at begge disse to var lukket, så skal det mye til for at det åpnes av seg selv med mindre det er en feil med kameraet. En annen ting som er veldig viktig, er at det ikke må ligge støv, sand, hår eller annet skitt på pakningene rundt lukene da det vil medføre at kameraet ikke er helt tett eller at lukene ikke lukkes godt nok.

Hvis ikke noe av det er tilfellet, er det nærliggende å tro at den ene, eller begge, lukkemekanismene på en av lukene er defekt. Det vil si knekt, bøyd eller lignende. Det kan jo hende du kan se selv, men jeg vet ikke hvordan lukene er konstruert på innsiden. En knukket eller bøyd lukkemekanisme kan også være resultat av feil bruk, som at du har åpnet den litt for brutalt, for eksempel ved at du har dratt opp luken når en av knottene ikke har vært fullstendig skjøvet til siden.

Den beste måten å finne ut av om dette er en garantisak, eller ikke, er å sende den inn til et verksted. Det er i verkstedets beste interesse å si at dette er en garantisak ettersom de da får penger av importøren for jobben. Hevder de at det er en selvforskyldt skade, og ikke garanti, får de kun penger for forundersøkelse og frakt, en sum som normalt ligger rundt 500 kroner men som kan variere fra verksted til verksted. Dette dekker knapt frakten som er på 300 tur/retur, og en liten sum som ikke dekker tidsbruken for å undersøke produktet (det må normalt demonteres, og deretter monteres igjen, det må skrives rapport osv...)

Dette innkreves via forhandler/butikk, og det eneste kravet er at forhandler informerer deg om dette ved innlevering. Det er nok derfor de vil ha deg til å skrive under på at du godtar å måtte betale hvis det ikke er en garantisak, og er helt i tråd med Forbrukerkjøpsloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hevder de at det er en selvforskyldt skade, og ikke garanti, får de kun penger for forundersøkelse og frakt, en sum som normalt ligger rundt 500 kroner men som kan variere fra verksted til verksted. Dette dekker knapt frakten som er på 300 tur/retur, og en liten sum som ikke dekker tidsbruken for å undersøke produktet (det må normalt demonteres, og deretter monteres igjen, det må skrives rapport osv...)

De forlanger opptil 1000.- sier TS i førsteposten, da tror jeg man burde bite i det sure eple og heller kjøpe et nytt kamera siden jeg tror det blir meget vanskelig og få dette på reklamasjonen sålenge man ikke selv ser åpenbare konstruksjonsvakheter.

Det kan hende du kan bruke reiseforsikringen eller hjemmeforsikringen din hvis du har det, er det kjøpt med kredittkort kan det hende at det faktisk har en form for forsikring da også.

Kameraet koster ca. 2500.- og oppover, hvis du kjøper et nytt tror jeg du burde betale noen kroner ekstra for en såkalt "supersikring" som enkelte butikker tilbyr siden du er aktiv i våte miljøer, da får du reparert eller nytt uten merkostnad neste gang det går i stykker.

Trygt med Japan Photo

Når du kjøper utstyr hos oss med Supersikring slipper du å være urolig for at utstyret skal bli ødelagt.

Vi hjelper deg gjerne om du har spørsmål i forhold til Supersikring, tekniske spørsmål i forbindelse med kamerautstyr og bildebestilling.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De forlanger opptil 1000.- sier TS i førsteposten

Kostnadene ved vanlig forundersøkelse + frakt frem og tilbake ligger normalt rundt 500 (pluss/minus ca en hundrelapp). Det at det står 1000 kroner er sikkert bare for de ytterst få og sære tilfellene hvor prisen for forundersøkelsen er høyere enn normalt.

Jobbet med salg av kameraer før, og har fortsatt kontakt med noen av mine gamle kollegaer, og har ikke inntrykk av at prisene på dette har endret seg så mye siden jeg sluttet.

Så det er opp til trådstarter om hun er villig til å satse 400-600 kroner på å få svar på om det går på garanti. For skulle det gjøre det, så koster det ikke en krone å få det reparert (eller mest sannsynlig byttet i nytt da vannskader normalt ikke repareres).

Derimot, skulle det ikke gå på garanti, så kan kameraet like greit bare kastes, og man må betale for forundersøkelsen. Jeg er redd for at det sistnevnte er tilfellet i denne saken.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det man alternativt kan gjøre, er å kontakte Olympus direkte. Det gjorde jeg, og fikk beskjed om å sende inn kamera. Jeg betalte portoen for å sende inn - de skulle sjekke kamera gratis og betale eventuell returporto. Veldig fin deal. Jeg har ikke hørt hva de fant ut, men det skulle komme nytt kamera til meg i løpet av neste uke, sa damen på kundeservicen deres nettopp. :)

- Hadde jeg ikke gjort dét, hadde jeg nok rett og slett fulgt råd og latt dette være, og vært fri for kamera. Eller jeg hadde kjøpt et annet merke.

Nå kan jeg trygt fortsette å anbefale Olympus. Veldig glad nå! :)

Lenke til kommentar

Olympus er god på sørvis.

Jeg har fått erstattet fem vanntette kamera fra denne produsenten i løpet av kanskje to år?

Det sier kanskje litt om holdbarheten, men sørvisen er nå helt topp.

Pga av denne kundesørvisen så blir det Olympus på meg neste gang jeg (mot formodning) kjøper et vanntett kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...