Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på dette en stund, men har egentlig ikke gjort noe med det, men det har den siste tiden plaget meg en god del.

Jeg slo opp med en jeg har vært sammen med i over et halvt år for noen uker siden, for han behandlet meg egentlig ikke så bra. Ikke hadde han følelser for meg heller.

Men vi hadde en god del sex da vi var sammen, og det var to ganger om jeg ikke husker feil at han ville ha sex mens jeg ikke ville (vi hadde da hatt sex tidligere samme dag) og så gjorde han seg liksom klar til det selv om jeg hadde sagt nei, og jeg måtte de gangene sparke han vekk veldig hardt for at han skulle slutte, og så var det en gang vi hadde sex i doggy sånn at jeg hadde knærne på bakken og overkroppen på senga og så begynte det å gjøre vondt, så jeg sa fra om det og prøvde å vri meg vekk, men så holde han meg og sa "ikke stikk av" og bare fortsatte.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal kalle dette, for jeg vet ikke om jeg sa fra godt nok, og det kan jo hende han misforstod meg. Og jeg tror jo ikke jeg har tatt skade av det sånn sett, bare at jeg har tenkt på det en del da. Men rart nok så har jeg tenkt på de gangene jeg måtte sparke han vekk mest da, selv om han ikke fortsatte da etter jeg gjorde det.

Jeg vet ikke om jeg vil snakke med noen om det heller, for det er så flaut å snakke om sex med voksne på den måten. Har bestemt meg for å ikke si noe til foreldrene mine, men jeg har vært hos ei dame som er psykiatrisk sykepleier på helsestasjonen i den byen jeg går på skole to ganger da jeg hadde det litt vondt etter to familiemedlemmer gikk bort, så jeg kan jo snakke med henne for hun er veldig flink, men jeg vet ikke hva jeg skal si, for det er jo ikke voldtekt.

Jeg vil ikke anmelde da, sånn at det er sagt.

Jeg er 17 år om det har noe å si. Anonym poster: 10e382fc54234b98c1c8e4fda0562fb8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes i alle fall det er respektløst å ikke respektere et nei. Du forsvarte deg i alle fall godt med å sparke han vekk. Synes også det bevitner om lite empati og fortsette om det gjør vondt.

Du hadde nok å gjøre med en person med mangelfullt utviklede sjelsevner og det var nok rett av deg å gjøre det slutt.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leser på dixi.no under "flere typer voldtekt" at:

Som regel blir det ikke brukt makt eller vold, men ”et nei” blir ikke respektert. Jenta orker eller tør ikke gjøre noe særlig motstand, men håper heller at han skal bli ferdig snarest mulig. Hun ønsker bare å glemme det som har skjedd, og klandrer seg ofte etterpå for at hun ikke gjorde mer motstand.

Men jeg vet ikke jeg. Synes voldtekt er et skummelt ord, og jeg har ikke lyst å misbruke det ordet om det er feil. Men spesielt da han holdte meg og sa at jeg ikke skulle stikke av så føler jeg kanskje at.. ja.

Nei, jeg vet ikke jeg.

-TS Anonym poster: 3c1451aa3cffe476450c4f5ee0baa717

Lenke til kommentar

Det er bra du gjorde det slutt med dette mennesket. Hvis du føler du kan snakke med denne psykiatriske sykepleieren, så synes jeg du skal gjøre dette - om du tenker veldig mye på det. Du kan bare fortelle henne hva du skriver her, at du ikke helt vet hvordan du skal gå frem med å fortelle dette, men at du har tenkt på en sak som skjedde når du var i forholdet med denne personen. For hva det nå måtte være verdt, så kan du ihvertfall trøste deg selv med at du er kvitt han, og at du nå har lært. Det er veldig viktig å si nei, om noen prøver å få deg med på noe du ikke vil. Så om noe sånt skjer igjen, så vet du at du burde si ifra mer presist (om du var usikker på om du sa det på en måte han kunne misforstå). Og om han ikke gir seg da - så er det uten tvil overgrep, og du har all rett til å gå til politiet med saken. Husk bare at der er mange gode menn der ute, som virkelig bryr seg. De er ikke alle drittsekker.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kan bare støtte opp om posten over: Det er bra du gjorde det slutt med denne personen. Man skal ikke være nødt til å "sparke bort" folk for å slippe å ha sex. Om denne drittsekken fortsetter å behandle andre slik han behandlet deg så fortjener han å havne i fengsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du hadde jo allerede en seksuell relasjon til vedkommende. Første gangen avsluttet du det med å sparke vedkommende bort, andre gangen var du med på starten men ønsket å avslutte, noe han ikke respekterte da han anså sin egen tilfredstillelse som viktigere enn at du hadde smerter, noe som i utgangspunktet er svært egoistisk og kritikkverdig.

Skjønner jo at dette har gått inn på deg siden du velger å spørre om det på forumet.

Du får selv vurdere om det er noe du vil ha mer hjelp til å fordøye og akseptere, og hva du evt. vil gjøre videre. Det er viktig å få lagt dette bak seg, og det er bare du selv som vet når du har oppnådd det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høres veldig ut som et overgrep ja, hvis det er svaret du er ute etter. Men tenk på hvor mye det har påvirket deg! Lider du pga. dette hver dag?? Du har blitt kvitt drittsekken og du står igjen med to valg: 1. Anmelde voldtekt, som høres ut som "henlagt" fra politiets side.

2. Gå videre. Med mindre du er veldig oppsatt på å få fengslet voldsmannen du var sammen med, så høres dette ut som en veldig vanskelig sak. Men du er jo dama så du står sterkest uansett i en slik sak...

Lenke til kommentar

Om du går til politiet med dette nå, og anmelder det som voldtekt - så tror jeg dessverre at saken din vil bli henlagt, grunnet mangel på bevis. Så nei, rent juridisk tror jeg ikke du kan komme langt med å kalle det voldtekt. Men om du føler med deg selv, at dette var absolutt mot din vilje, så ja - da er det voldtekt. Men om du føler det vil hjelpe deg å anmelde, så gjør du det. Men som sagt, mest sannsynlig vil saken bli henlagt.

Lenke til kommentar

Mulig du vil få problemer med å definere dette som voldtekt da samtykkende sex allerede var i gang men du har opplevd å bli krenket og slik skal man ikke ha det i et forhold. Da skal man være sammen med noen som respekterer ens grenser og ikke bare tar seg til rette. Fint at du avsluttet dette forholdet. Du kan trygt snakke med den psykiatriske sykepleieen om denne hendelsen. Krenkelser er ofte skambelagte og du kan jo begynne med å fortelle henne at du har opplevd noe vondt men som er vanskelig å sette ord på. Lykke til videre uansett hva du bestemmer deg for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men jeg vil gjerne ha ett svar på om det kan bli sett på som voldtekt eller ikke (mener da den siste der jeg sa at det var vondt og han holdte meg fast i lårene) for da kan jeg på en måte komme meg videre.

Anonym poster: 3c1451aa3cffe476450c4f5ee0baa717

Han fortsatte sexakten mot din vilje, og det til tross for at du ga klart og tydelig uttrykk for at du ikke ville mer. Det er soleklar voldtekt, det finnes ikke fnugg av tvil en gang. Selv om du ikke hadde gitt klart uttrykk for det (hvis du var redd for å få juling, f.eks.) ville det fortsatt vært voldtekt, så dette her er milevis innenfor definisjonen av voldtekt.

Det er ikke slik at når du først har gitt samtykke så er det "for sent". Samtykke kan når som helst trekke tilbake, og da er det voldtekt hvis akten fortsetter.

Som andre her har nevnt, så vil du nok ha problemer med å komme noen vei juridisk med dette. Men at det kan være til hjelp for deg i bearbeidingen å få satt merkelapper på ting vil jeg tro. Og ja, dette var voldtekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Voldtekt reguleres av straffeloven § 192

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år.

Det er ikke gitt at ditt tilfelle når du fikk vondt når dere allerede var i gang med akten faller innenfor noen av disse. Den mest nærliggende er vel litra b fordi du ikke var i stand til å motsette deg handlingen når akten først var i gang. Dette gjelder så vel å motsette seg fysisk som psykisk.

Det andre tilfellet du nevner kan i høyden falle inn under straffeloven § 200 hvis han tok deg på brystene eller i skrittet ditt. Ellers faller det inn under straffeloven § 201.

Jeg vet ikke om det vil hjelpe deg å snakke om det eller prøve å glemme. Det å ta dette opp igjen kan for noen være vel så traumatisk som selve handlingen. Du er uansett utsatt for en form for overgrep som ikke kan aksepteres. Jeg tror det kan være lurt å snakke med denne sykepleieren i første omgang.

Lenke til kommentar

Lovverket i Norge henger tydeligvis litt etter. Dersom "continuous consent", eller vedvarende samtykke tydelig opphører (som det gjorde her) vil det kvalifisere som voldtekt i for eksempel Canada. Med god grunn.

http://www.cbc.ca/news/canada/story/2011/05/27/f-supreme-court-consent-interpretation.html

Også relevant: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1473153

Vennligst se bort i fra at høyesterettsdommere i Canada kler seg ut som julenisser på jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
følge den norske straffelovens § 192 blir voldtekt definert slik:

det å skaffe seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd

det å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

det å ved vold eller ved truende atferd få noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

grovt uaktsom voldtekt er etter bestemmelsens fjerde ledd også straffbart

Jeg vil nå si at det er godt over kanten, snakk med hun sykepleieren, tror du vil ha godt av det.

Personlig så ville jeg ha gitt han grisebank hvis du var en bekjent/slektning, uansett om dere var i et forhold eller ei ved disse episodene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slike holdninger er skumle. Du kan ikke forvente at jenta skal legge seg på rygg for deg når du vil, selv om dere er i et forhold. Å skylde på jenta fordi hun ble sammen med typen blir helt feil. Hvem er det som vet slikt når de møter noen? Skulle likt å sett den som fronter slik oppførsel før den faktisk blir utført.

Edit; Innlegget gir lite mening etter at innleggene det ble svart på er slettet.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Edit Svar på tidligere kraftige innlegg.

Og så lang tid tok det før de fremtidige voldtektsmennene dukket opp. Hei hei. Dere er en del av problemet, så jeg håper eventuelle kvinnelige bekjentskaper dere har alltid er forsiktig rundt dere.

Endret av Malvado
Fjernet quote og forklarte innhold
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding Pause!

Da tar vi oss en pause her og puster godt inn!
Hold dere til topic, har dere ikke noe å bidra med annet enn spydige kommentarer som går på person gir vi gjerne ut premie i form av advarsler og utestengelser ved grove overtramp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...