Gå til innhold

Visste du hvor mye av filmene Netflix fjerner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo egentlig DUMT at dette gjøres. Kanskje skjermprodusenter skal sponse NetFlix (og andre lignende tullinger) litt, så de får solgt litt flere skjermer i 21:9 format? Da kan de jo sende filmene i orginalformatet uten å ha dårlig samvittighet for at vi får brede sorte striper i bildet! :D

Endret av johanf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig DUMT at dette gjøres. Kanskje skjermprodusenter skal sponse NetFlix (og andre lignende tullinger) litt, så de får solgt litt flere skjermer i 21:9 format? Da kan de jo sende filmene i orginalformatet uten å ha dårlig samvittighet for at vi får brede sorte striper i bildet! :D

Da vil jo innholdet som blir sendt i 16:9 få striper på sidene. Det beste ville jo vært om brukeren kunne velge, men jeg tror nok denne kuttingen er noe som er gjort på forhånd og ikke on the fly. Netflix kan jo selvfølgelig ha to utgaver av alle filmer 16:9 og 21:9, men det blir kanskje for kostbart?

Lenke til kommentar

"Visste du hvor mye av filmene Netflix fjerner?".Bare meg, eller la tittelen ann til filmer Netflix fjerner, ikke hvordan Netflix cropper, for å lure til seg trykk? Gikk rett i baret, hrmf....liker ikke å bli lurt...

Jeg ble ikke lurt. Det står hvor mye, ikke hvor mange. Det er en illustrasjon som tydelig vis hva som er menes.

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Visste du hvor mye av filmene Netflix fjerner?".Bare meg, eller la tittelen ann til filmer Netflix fjerner, ikke hvordan Netflix cropper, for å lure til seg trykk? Gikk rett i baret, hrmf....liker ikke å bli lurt...

Samme her, trodde det var snakk om sensurering, men en interessant artikkel uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Visste du hvor mye av filmene Netflix fjerner?".

Bare meg, eller la tittelen ann til filmer Netflix fjerner, ikke hvordan Netflix cropper, for å lure til seg trykk? Gikk rett i baret, hrmf....liker ikke å bli lurt...

Ja samme her. Eg antok at det her var snakk om å klippe ut scener slik som enkelte land gjer med TV-serier og filmer for å kunne sende dei på dagtid.

Norske TV3 gjer noke liknande med krim/drama seriane som dei sender på ettermiddagane.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et nådeløst kompromiss fra Netflix i en verden av forskjellige formater og standarder hvor det er umulig å tilfredsstille alle. Min mening: Vær tro mot originalen, uansett. Hvordan ville folk reagert om man kuttet "Skrik" i to fordi veggen det skulle henge på var for smal? Ikke den beste analogien, men poenget kommer frem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det er helt greit, jeg kan ikke fordra å se på en film med striper over og under bildet. Jeg kjøper så og si aldri filmer, av den enkle grunn at de er tilpasset lerrett, og ikke TV-skjerm.

En film vises på lerrett i hva da, et par uker? Og etter det lever de et liv på dvd/blu-ray og på nett, og vil mest sannsynlig bli avspilt på en TV- eller PC-skjerm. Også er kinosalen førende for hvilket format som brukes? Da kan skaperne takke seg sjøl, for at de ikke får solgt fysiske kopier..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ja samme her. Eg antok at det her var snakk om å klippe ut scener slik som enkelte land gjer med TV-serier og filmer for å kunne sende dei på dagtid.Norske TV3 gjer noke liknande med krim/drama seriane som dei sender på ettermiddagane.

Skal få inn "beskjærer" i ingressen, så bør det bli greiere :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ofte lurt på hvorfor "alle" skriver de samme nyhetene selv om det ikke gjelder lanseringer og store pressekonferanser. Denne er jo supper eksempel på dette, Gizmodo legger ut en sak, theverge.com følger etter også hardware.no, men de eldste bildene som det hele starter fra er over 4 mnd gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder dere også å sette dere inn i saken? Kontakte Netflix å høre hva de har å si? Det har nemlig kommet frem andre steder uttalelser fra Netflix (både kundesupport og anonyme ansatte) som sier at de ikke gjør noen transkoding av filmer, men viser det de får tilsendt fra innholdsleverandører. Slik artikkelen er vinklet nå er den MEGET misvisende.

PS: jeg har ingen agenda for Netflix, men det irriterer meg grenseløst med slik svertejournalistikk, være seg Microsoft, Android (Google) eller andre hvor man ikke setter seg inn i saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gidder dere også å sette dere inn i saken? Kontakte Netflix å høre hva de har å si? Det har nemlig kommet frem andre steder uttalelser fra Netflix (både kundesupport og anonyme ansatte) som sier at de ikke gjør noen transkoding av filmer, men viser det de får tilsendt fra innholdsleverandører. Slik artikkelen er vinklet nå er den MEGET misvisende.PS: jeg har ingen agenda for Netflix, men det irriterer meg grenseløst med slik svertejournalistikk, være seg Microsoft, Android (Google) eller andre hvor man ikke setter seg inn i saken.

Hei,

Som nevnt i artikkelen er vi i kontakt med Netflix for å få svar på flere spørsmål rundt praksisen. Sjermdumpene i artikkelen er utelukkende fra den norske versjonen Netflix, og viser dermed resultatet for oss Norske brukere.

Lenke til kommentar

Gidder dere også å sette dere inn i saken? Kontakte Netflix å høre hva de har å si? Det har nemlig kommet frem andre steder uttalelser fra Netflix (både kundesupport og anonyme ansatte) som sier at de ikke gjør noen transkoding av filmer, men viser det de får tilsendt fra innholdsleverandører. Slik artikkelen er vinklet nå er den MEGET misvisende.

PS: jeg har ingen agenda for Netflix, men det irriterer meg grenseløst med slik svertejournalistikk, være seg Microsoft, Android (Google) eller andre hvor man ikke setter seg inn i saken.

Hei hei! Du kan da ikke kreve at de som jobber i aviser m.m. faktisk gjør en jobb selv, og undersøker om ting de får oversendt på fax faktisk er sant.

Skulle tro du mente de var en seriøst og faktafokusert avis/medie, det sluttet man med på tidlig 90 tallet (om ikke før).

Nei her skal vi kjøre copy/past og google translate, kilden har jo sikkert sjekket at alt stemmer uansett, så hvorfor ta seg bryet med å sjekke noe mer?

Edit: Ser det kom svar ifra hw.no akkurat når jeg svarte selv.

Hva med å faktisk få bekreftet ting før dere legger det ut, og ikke legge ut noe dere ikke har grunnlag for, før dere har fått svar ifra netflix?

Blant annet på reddit er det vært en gjennomgang av denne saken, og alt sikter til at det faktisk er filmstudioene selv som står bak denne latterlige praksisen.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Får hope ikke det, er det noe vi IKKE trenger så er det enda breiere skjermformat.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor dette hovedsaklig gjelder gamle filmer? Fordi praksis er annerledes? 1:2.35 er jo helt vanlig i dag også.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig upscaling (avhenger av skjermtype/-størrelse), cropping og shitty aspect ratios er den største fienden til god bildekvalitet for folk flest. Sleng på bruk av en avspiller med dårlig konfigurerte standardfarger (VLC for anime) og "full HD" med elendig bitrate og du har voldtatt det lille som er igjen av originalen.

Dårlig bitrate for video er også et problem blant piratkopierte filmer og serier, ikke bare streaming. 1080p selger bedre enn 720p på tross av at 720p kan ha høyere bitrate. Avhengig av skjerm så kan 720p være bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke... Dette ble før løst ved at man selv velger hvordan og om TVen skal croppe. Hvem har ikke en slik funksjon på TVen uansett, så kan folk velge...

Om de virkelig ville hjelpe små mobile utgaber så bare legg til en funksjon som cropper... Bedre for oss, lettere for dem.

Lenke til kommentar

Hei,

Som nevnt i artikkelen er vi i kontakt med Netflix for å få svar på flere spørsmål rundt praksisen. Sjermdumpene i artikkelen er utelukkende fra den norske versjonen Netflix, og viser dermed resultatet for oss Norske brukere.

Hva vi som norske brukere ser er ikke hva jeg klager på, selvfølgelig er det riktig. At dere ikke gidder sjekke kilden, og gjøre jobben dere før dere legger ut en artikkel som feilaktig sverter et merkenavn (denne gangen ble de Netflix) er det jeg klager over. Dere kan jo ikke akkurat skylde på at dere skal være tidlig ute med nyheten heller. Hvis dere ikke gidder gjøre noe arbeid kan dere like gjerne sette opp en RSS med oversatt innhold fra utenlandske blogger/tidsskrifter. Her hadde dere f.eks. muligheten til å undersøke saken og melde denne nyheten fra en annen vinkel enn de andre store copy/paste bloggene har gjort.

Hei hei! Du kan da ikke kreve at de som jobber i aviser m.m. faktisk gjør en jobb selv, og undersøker om ting de får oversendt på fax faktisk er sant.

Tydeligvis ikke, her får man gjøre jobben selv om man skal ha troverdig informasjon. Men det er ikke unikt for hverken hw.no/tek.no eller pressen generelt i nyere tid er jeg redd...

/Espen

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...