Gå til innhold

MVA inkludert eller ikke

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bestilte et longboard pluss hjelm fra nett butikken kitenorge.com. På deres sider stod det at alle priser er pluss moms, noe som jeg tolket som at moms allerede er plusset på. I tillegg er alle nettbutikker for privatpersoner pålagt å skrive prisen inkludert moms. Etter jeg bestilte fikk jeg en kviterinf hvor det stod:

Pris ekskludert MVA: 2198

og

MVA utgjør 0,00 NOK

og

Pris inkludert MVA: 2198.

Synes dette var litt rart, men det stod at prisen med MVA var 2198.

Når jeg mottar pakken blir jeg pålagt 800 kroner i moms. Dette kan vel ikke være riktig? Det stod kvitteringen at prisen var med moms! I etterkant har jeg funnet ut at dette er en dansk nettside. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter pgf 1 i Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (http://www.lovdata.no/for/sf/bl/tl-20121114-1066-001.html#3) gjelder den bare næringsdrivende som er "etablert i Norge". Kitenorge.com drives av et dansk selskap, og jeg tror dermed ikke forskrift om prisopplysninger gjelder. Jeg har alltid hørt at pålegget gjelder alle som "retter seg mot norske forbrukere", men det sier altså ikke ordlyden... Det er uansett et offentligrettslig forhold som ikke nødvendigvis får direkte følger for avtalen du har inngått, og når det står at alle priser er "pluss moms" så er det åpenbart det motsatte av at de er "inkludert moms", du må "plusse på momsen".

Jeg antar kvitteringen snakker om dansk MVA, og denne er trukket fra fordi de sender til utlandet. Den utenlandske butikken krever da ikke inn norsk MVA, og overlater det til tollmyndighetene når varen kommer til Norge. I praksis betyr det at du må betale momsen, og så kan du evt. kreve disse pengene igjen fra den danske butikken. Om du har krav på det er jeg ærlig talt litt usikker på, og det kommer til å bli ganske vanskelig å få gjennomført i praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om et slikt krav vil føre fram, da jeg ikke tror ovenfornevnte forskrift gjelder selskaper som opererer fra utlandet, selv om de har nettsider som ser "norske" ut. Jeg tror også det er derfor f. eks. mytrendyphone og en del andre mer eller mindre seriøse nettbutikker slipper unna med praksisen. Og selv om den skulle gjelde dem, er det ikke sikkert at det gir deg et krav på å få pengene igjen - det er mulig virkningen av det bare er at selskapet kan ilegges bøter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...