Gå til innhold

Velge rett 27" skjerm


dexter82

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på EIZO Flexscan EV2736W:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010656958/eizo-flexscan-ev2736w-27-wide-tft-led-black/

 

Har også sett litt på Philips 272P4QPJKEB:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010672032/philips-272p4qpjkeb-27-wide-tft-led-black/

 

Noen som har erfaringer med disse?

 

Jeg har i dag 2 x Dell 2711 på jobben forrige generasjon, men liker ikke selve matt coatingen på disse da det ser rart ut, minner om en regnbue kornet knust glass effekt når man ser på hvit bakgrunn.

 

Jeg bruker skjermen hovedsaklig til å kode html, grafikk, video, surfing ofte på dag og kveld.

 

Alternativt bruker jeg den til spilling noen ganger i helgene.

 

Skulle gjerne hatt 16:10 i steden for 16:9 men finner ingen 27" på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ingen erfaring med skjermene du har nevnt, men jeg kan jo gi litt info om andre 27" på markedet.

 

Den beste av 27" jeg har prøvd er uten tvil Eizo SX2762W, men denne koster jo også en smule mer enn skjermene du linker til. Jeg har den skjermen selv og jeg bruker den daglig til foto- og videoredigering, samt en god del surfing og litt sjelden spilling. Utrolig bra skjerm som jeg anbefaler mer enn noen annen.

 

Fujitsu P Line P27T-6P er en skjerm jeg har prøvd og brukt mye, og er en god skjerm for pengene uten backlight bleeding som jeg har observert i hovedsak på 2711. P27T-6P er en utgått modell, men man får arvtakeren P27T-7 til rundt 5.200,-

 

Annet som er verdt å nevne er vel Dell U2713HM. Ifølge tester skal den ha veldig god bildekvalitet. Hardware har nylig gjort en test av den som du kan finne her.

 

Dell U2713H er en betydelig forbedret versjon som kan by på blant annet 10-bits panel.

 

Litt mer lesestoff kan du finne her i en tråd som ble opprettet for noen måneder siden. Mye relevant informasjon.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden, ser etter akkurat det samme (27" med IPS panel til ok pris), og har samme bruk som deg. Kode, film og litt spill iblant.

 

Har selv vurdert Dell Ultrasharp U2713HM som er nevnt over her. Har sett litt rundt, og de problemene som HW.no-testen beskriver går ikke igjen noe annet sted, så føler jeg kan se litt bort fra det.

Prisen er også veldig fin.

Man skal visstnok kunne oppleve noe etterslep, men som HW.no skriver er det hva du kan forvente av 27" IPS nå. Dessuten spiller jeg ikke så mye FPS at det gjør noe.

 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om U2713H egentlig er verdt de ekstra pengene? Nesten 2k ekstra, hva får man igjen for det? Munty, du har kanskje noe innsiktsfull informasjon på det området? :)

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke vil ha siste skrik fra Dell er fordi at dem er dårlige på "Anti Glare Coating", litt bedre enn forrige generasjon, men strekker liksom ikke helt.

 

Det vil si at ikoner og hvit bakgrunn ikke oppfattes like matt og "regnbue-kornet" om en kan kalle det.

 

Angående Dell sin U2713H, så strekker ikke den like langt i tester som man forventet.

Det er arvtakeren til U2711 og har kortleser og flere tilkoblinger.

 

Les gjerne de grundige testene på PRAD sine nettsider

 

Jeg har sett at Viewsonic sin VP2770 med sitt IPS panel og Samsung sin S27B971D med sitt PLS panel har "Semi AG Coating" som gir et mye klarere bilde.

 

Men jeg er veldig usikker..

Jeg har vurderer også om jeg skal bestille meg 2x skjermer fra sør korea til 4-5000 med frakt.

Lenke til kommentar

Er det inkludert toll og skatt?

 

Personlig har jeg ingen problemer med anti-glaring. Foretrekker det. Av det jeg har lest så tror jeg ikke at det blir noe problem for meg.

Problemet for meg med U2713HM er heller fare for cross-hatching, som HW.no mener muligens kommer som en følge av anti-glaringen. DA blir det også et problem for meg.

 

Har lest rundt, og det later til at langt fra alle har problemer med cross-hatching på sin modell. Virker som det er de første produksjonene som har flest problemer.

 

Jeg har forøvrig ikke mye peiling på skjermer, så jeg lurer på hva den store forskjellen mellom skjermer med PLS- og IPS-panel er? Jeg har selv en laptop med IPS-panel, og fordi denne skjermen er utrolig god, er jeg interessert i å også gå over til IPS på stasjonære.

 

Har problemer med å finne modellene du foreslår i norske butikker.

 

Er utrolig usikker selv.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Jeg snuser litt på 27" selv! Har i5-3750k og et Radeon 7850. Vil native oppløsningen til en 27" lage problemer for meg i spill?

Bruker en 40" (LED TV) atm med samme CPU som deg. Men har Zotac GeForce GTX 660 Ti så du får vurdere selv om ditt kort ikke vil klare spill på den oppløsningen. men her driver jeg spill på "bedre enn best" kvalitet. Endret av Værktøy
Lenke til kommentar

Bruker en 40" (LED TV) atm med samme CPU som deg. Men har Zotac GeForce GTX 660 Ti så du får vurdere selv om ditt kort ikke vil klare spill på den oppløsningen. men her driver jeg spill på "bedre enn best" kvalitet.

 

Hva slags oppløsning er det på den, da?

 

Ser ut til at jeg går for Dell UltraSharp U2713HM.. Erfaringer? :)

Lenke til kommentar

Hva slags oppløsning er det på den, da?

 

Ser ut til at jeg går for Dell UltraSharp U2713HM.. Erfaringer? :)

Den har mulighet til 1920x1080 men har satt oppløsning på 1680x1050 atm. Ser litt dårlig så valgte mindre oppløsning, men har enda en skjerm koblet til som er på 1280x1024. Kan godt ta å kjøre noen spill på høyeste oppløsning. ;)
Lenke til kommentar

Bruker en 40" (LED TV) atm med samme CPU som deg. Men har Zotac GeForce GTX 660 Ti så du får vurdere selv om ditt kort ikke vil klare spill på den oppløsningen. men her driver jeg spill på "bedre enn best" kvalitet.

Nå har en 27" av dette kaliber høyere oppløsning enn TVen din. Størrelsen har strengt tatt ingenting å si.

 

Har selv Dell sin 2713HM og synes det er en fantastisk skjerm. Eneste man bør tenke på er at rommet du skal sitte i bør være godt belyst, særlig om du er av de som surfer mye, ellers blir du veeeldig fort sliten i øya.

 

Lysstyrken når du ser en hvit bakgrunn på skjermen kan gi de aller fleste sjokk.

 

Kan også nevne at Displayport kabel ikke følger med. Bare DVI og USB kabel for å koble til alle utgangene på skjermen.

 

Edit: Slenger på at jeg ikke spiller skytespill, som skjermene med denne oppløsningen ofte sliter med. Det er stort sett det folk klager på med denne skjermen. Personlig har jeg aldri sett etterslep.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Jeg snuser litt på 27" selv! Har i5-3750k og et Radeon 7850. Vil native oppløsningen til en 27" lage problemer for meg i spill?

Jeg kjører 7970, og er forberedt på å måtte oppgradere om jeg ønsker å kjøre på noe annet enn medium fremover. Nå liker jeg å finne unnskyldninger til å kjøpe meg PC-Utstyr, så det er fint mulig jeg er litt ømfintlig på området.

 

Men med 7850 bør du ikke forvente å kunne kjøre nyere spill på max i 1440p

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Har fått DELL U2713HM skjermen nå.

 

Den var veldig mye lettere enn jeg hadde trodd, ikke så pes å bære hjem fra posten.

 

AG coatingen var faktisk mye bedre nå enn forrige generasjon og merkes ikke/knapt.

 

Oppløsningen er helt fantastisk å jobbe med.

 

Tror ikke det har noe å si at skjermen er 16:9 da man har nåkk av plass med denne oppløsningen.

Er bare en fordel hvis en skal spille eller se film på den.

 

Det som er verdt å legge merke til er programvaren man laster ned på nettsiden til dell.

Der er det en driver installasjon og en programvare som lar deg posisjonere vinduer til en valgfri grid.

Dette ble jeg positivt overrasket av, da det lar meg lettere dra vinudene i ønsket posisjon uten noe pes.

 

Jeg godkjenner denne skjermen :)

Lenke til kommentar

Det høres bra ut. Jeg har planer om å kjøpe meg en 27" nummer to av en type som er noe billigere enn Eizo-skjermen jeg sitter med i dag, og det er fullt mulig det blir U2713HM.

 

Er det noen forskjell du merker spesielt mellom 2711 til U2713HM?

 

Ikke sånn veldig egentlig,

2711 er vel en wide gamut skjerm som støtter AdobeRGB, ikke at jeg har behov for det da jeg kun bruker sRGB.

Samt har jo denne litt mer kornet matt coating enn den nye.

2711 føles mye større og tyngre, samt blir den skikkelig varm, men har også flere tilkoblingsmuligheter og touch sensitive knapper.

 

Men liker at det er 4 usb porter på skjermen, gjør det lett å veksle mellom jobb og privat pc med kun en usb og displayport, mener og den skal støtte portrettvisning om du ønsker å ha skjermen på høykant. Displayport kabel må bestilles utenom, da denne ikke er inkludert i pakken.

Jeg kjøpte min fra CDON da de har billigst pris og frakt :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg på jeg og..

Etter mye klaging fra fetter og erfaring med dårligere oppløsning ettersom tiden går, så har jeg lyst til å strekke skjerme med 10 tommer :p

Er på utkikk etter en 27" skjerm og har kommet meg fram til disse "2 skjermene".

Vet ikke helt om responsen har så mye å si for med da denne 17 tommern jeg bruker nå har en respons på hele 25ms :w00t:

Noen som har en mening?

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...