opx Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Heia, Har en vw med spilleren RCD200. Ønsker enkelt og greit aux og går derfor til innkjøp av ny spiller fra elkjop. Noe Pioneer-greier. Par-fem-spørsmål (noen dummere enn de andre sikkert) :-) 1) Disse pinnene (hva kaller man de?) som man drar ut spilleren med, er det noe Møller gir fra seg for en billig penge hvis jeg stikker innom de i morgen? Vet at de kan fås tak i på ebay. 2) Om jeg kjøper en helt vanlig spiller, er jeg 100% garantert at denne går ann å koble til bilen? Eller kan jeg støte på problemer hvor enten bilen ikke har riktige koblinger eller nye spilleren ikke har riktig sånn og sånn. Har tedenser til mye uflaks når det kommer til slikt 3) Spilleren har, 4x50W. Er det noe spes jeg bør være forsiktig med, i forhold til elektronikken. Jeg kan ikke overbelaste noe? Høytalerne. Har ikke sjekket hva originalspilleren leverer av lyd. 4) Om jeg tar ut vw-spilleren og bare sjekker noe/evt. vil ha den inn igjenm går jo denne i SAFE-mode har jeg skjønt fra andre på nettet/youtube. Driter jeg meg ut hvis ting ikke passer osv, og Møller på låse opp tyverisperren? 5) Skal jeg koble fra bilbatteriet mens jeg holder på? Har ingen erfaring med dette, men kan ikke skjønne at det skal være vanskeligere enn å ta ut - plugge i ny - trykke play TAKK FOR HJELPEN! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg har ikke så veldig god erfaring så korriger meg gjerne. 1. Låsepinnene fulgte med spilleren. Vet du fasongen på disse kan det hende du klarer å lage en selv. Om du ikke får det til kan en bilstereoforhandler nær deg kanskje ha noen ekstra som du kan låne i noen minutter. Her i Molde er ikke dette noe problem ihvertfall. 2. Ikke stol 100% på meg nå men jeg tror de fleste spillere følger en viss standard. Den ene kontakten bak spilleren har mellom 10 og 25 pinner. Alle disse pinnene er for strøm og lyd til de forskjellige høyttalerne i dører, dashbord og eventuelt bak passasjersetene bak. Denne kan være litt forskjellig men ikke mer enn at du bytter om på pinnene selv. 3. 4x50W er nokså vanlig. Så lenge du ikke skal drive en sub direkte fra stereoen uten forsterker så er dette nok. 4. Safe mode er jeg ikke kjent med. 5. Så snart du har løse ledninger som kan komme i kontakt så er dette en ide. Er det bare å plugge i kontaktene så skal det ikke være nødvendig. Uansett så har alle kretser du jobber med en sikring i tilfelle du er uheldig. Pass på å ha noen sikringer i reserve. Om du peker ut bilstereoen du kjøpte så hadde det vært ganske så nyttig for andre som vil hjelpe deg å finne svar. http://www.elkjop.no/catalog/tv-lyd-og-bilde/no_bilstereo/bilstereo?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3DejQKeQuvbIwAAAEn.DN94OGk%26ManufacturerName%3DPioneer%26Produkttype%3DBilstereo%26discontinued%3D0%26online%3D1%26%40Sort.ViewCount%3D1 Lenke til kommentar
opx Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Hei og takk for kjapt svar! Låsepinnene ligger intet sted i bilen, det ville jeg visst garantert. Men ellers takk for tipset! Jeg tenker at det naturlig den har x antall pinner (oppsamlet og rammet rundt av denne vanlige hvite plastikken) ISO-kabel er det ikke navnet? Du skjønner sikkert hva jeg mener. Men spørsmålet er: skal rød og rød og gul og gul-pinnene osv treffe hverandre når jeg kobler til nye spilleren? Orginalsteroen er 2DIN. Den nye blir 1Din. Nå vet jeg ikke hvordan det står til bak der, men å feste den får heller bli improvisert når den tid kommer. VW-spilleren: http://www.ebay.co.u...=item4d0e1a517b og nye: http://www.elkjop.no...UI@store-elkjop Edit: CD-spiller er forresten ikke viktig. Jeg trenger 3 ting: Aux, radio og lyd tilnærmet eller bedre orginalspilleren. Sistnevnte er vel kanskje det som skiller en billig og en dyr spiller? Endret 7. juli 2013 av opx Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 1) Disse pinnene (hva kaller man de?) som man drar ut spilleren med, er det noe Møller gir fra seg for en billig penge hvis jeg stikker innom de i morgen? Vet at de kan fås tak i på ebay. Du ser på ebay hvordan de ser ut, så du kan lage noe lignende, evt bare bruke to brødkniver. Her er det egentlig bare å være litt kreativ, skal mye til før du ødelegger noe. 2) Om jeg kjøper en helt vanlig spiller, er jeg 100% garantert at denne går ann å koble til bilen? Eller kan jeg støte på problemer hvor enten bilen ikke har riktige koblinger eller nye spilleren ikke har riktig sånn og sånn. Har tedenser til mye uflaks når det kommer til slikt Det er ikke 100% garantert nei, nå har VW i mange tilfeller såkalt isokontakt, dvs at det skal passe greit over på ny spiller. Hvis ikke får man kjøpt overganger på alle bilrekvisitaforretninger. 3) Spilleren har, 4x50W. Er det noe spes jeg bør være forsiktig med, i forhold til elektronikken. Jeg kan ikke overbelaste noe? Høytalerne. Har ikke sjekket hva originalspilleren leverer av lyd. Dette er en helt normal effektspesifikasjon. Reelt sett yter spilleren rundt 4x7 til 4x10w rms. Og driver orginalhøyttalere helt greit. 4) Om jeg tar ut vw-spilleren og bare sjekker noe/evt. vil ha den inn igjenm går jo denne i SAFE-mode har jeg skjønt fra andre på nettet/youtube. Driter jeg meg ut hvis ting ikke passer osv, og Møller på låse opp tyverisperren? Hvis VW spilleren har en låsekode eller lignende så bør du anskaffe dette før du demonterer spilleren. En slik kode kan ligge sammen med bruksanvisningen til bilen eller til spilleren om det fulgte med en egen til den. 5) Skal jeg koble fra bilbatteriet mens jeg holder på? Så lenge du ikke trenger å klippe noen ledninger er ikke dette nødvendig. Har ingen erfaring med dette, men kan ikke skjønne at det skal være vanskeligere enn å ta ut - plugge i ny - trykke play Det er helt riktig, stort sett er det veldig enkelt TAKK FOR HJELPEN! Bare hyggelig Lenke til kommentar
opx Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Takk, takk! Legger ved bildet fra samme VW-spiller fra ebay. Vanlig iso sant? Forresten ene spørsmålet mitt oppe her, om rød skal treffe rød osv? Følger alle isokabler en standard eller kan gul plutselig være oppe eller nede eller i hjørnet? Skal jeg da fikse på de slik at de samsvarer med hverandre? Bare dobbeltsjekker. Greit å være på den sikre siden når man har kloke hoder her Endret 7. juli 2013 av opx Lenke til kommentar
opx Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Og forresten så var improviseringen min av låsepinnene dårlig ide Får se hva morgendagen bringer. Edit: etter noen søk ser jeg at mange prater om at det brukes "quadlockadapter" på spilleren, hva som er på orginalspilleren er selvsagt irrelevant siden den skal rett i bosset, poenget er kablene som kommer ut fra dashboardet. Om disse er quadlock og jeg trenger overgang eller om det allerede er en isokabel som har overgang til quad for å matche orginalspilleren... Hmm! Men som sagt, time will show, bare litt surt hvis hundrelappene til elkjøp er bortkastet. Endret 7. juli 2013 av opx Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Bor du på sørlandet et sted, f.eks i nærheten av arendal så kan jeg få ut spilleren for deg. Har verktøy for å løsne alle spillere på markedet hehe. Den koblingen der er nok ikke standard ISO, så der må du nok ha en overgang. Du kan jo klippe og lodde sammen osv, men anbefaler ikke det. Lenke til kommentar
opx Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Hehe, bor nok langt ifra desverre. Så kablene som kommer ut fra dashboardet vil sansynligvis ikke passe i nye spilleren? Trenger jeg en slik: http://biltema.no/no...bler-ISO-31530/ Kom på at jeg har hørt at hvis bilen har cd-skifter (cd-changer eller noe sånt) så kan man koble en kabel til den porten og i andre enden står aux. Den porten nedi venstre hjørnet het tydeligvis noe sånt på et "kart" over spilleren som jeg så. (men som sagt, correct me if I'm wrong). edit: fant bilde. edit2: Den heter 12P/GND-kabel, kunne dette vært noe å spørre om på en lyd-butikk? en annen ting til betrakting, har også hørt at bilen må inn til VW for at de skal "starte opp" / godkjenne nye auxen på spilleren? Endret 7. juli 2013 av opx Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) ISO er en standard, og får du riktig iso-OVERGANG til din bil, så er det plug`n play og ingenting må "startes opp" av noen VW forhandler eller annen plass. Du må også ha en ramme som passer til din bil siden du skal ned til 1-din spiller. Siden du ikke skriver noe om hvilken VW du har, eller årsmodell, så er det ikke lett å hjelpe deg noe mere Endret 8. juli 2013 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå