Gå til innhold

Kan en nettbutikk kansellere ordren når man har mottatt ordrebekreftelsen?


Anbefalte innlegg

Moderatormelding

Denne tråden har blitt opprettet som en følge av en diskusjon i tråden «gode fototilbud i (nett)butikkene». Diskusjonen oppsto da brukeren «Sjokoladen» fikk et veldig godt tilbud i fra nettbutikken MPX som syntes til å være for godt til være sant



Opprinnelig melding som er opphavet til denne diskusjonen:


Lure på om mpx har klikka. Nikon d7100 til 2500kr. Det må jo vera eit røvarkjøp!!!
Min kosta 8400kr.



-----------------------------



Var som vi visste, en trykkfeil eller noe sånt. Blir spennende å se om ringperm får den han bestilte... det hadde jo vært morsomt :)


Ble nettopp oppringt av MPX, min ordre ble kansellert. Det er langt fra noen selvfølge at MPX kan gjøre dette, så for andre med mer tid/energi er det fullt mulig å kreve ordren fullbyrdet. Endret av iStereo
La til informasjon i innlegget slik at man skjønner hva tråden går ut på.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du ordrebekreftelse? I så fall er avtalen om levering og pris mellom deg og butikken inngått og ikke mulig å bryte uten at begge parter er enige om det. Hvis du ikke har fått ordrebekretelse, bare kansellering, så er ikke avtalen juridisk inngått og da kan butikken avstå fra handelen så vidt jeg skjønner.

Lenke til kommentar

Fikk du ordrebekreftelse? I så fall er avtalen om levering og pris mellom deg og butikken inngått og ikke mulig å bryte uten at begge parter er enige om det. Hvis du ikke har fått ordrebekretelse, bare kansellering, så er ikke avtalen juridisk inngått og da kan butikken avstå fra handelen så vidt jeg skjønner.

Tipper dette faller under "med forbehold om trykkfeil".

http://www.mpx.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond

 

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.

 

Lenke til kommentar

Forbeholdet gir de adgang til å ikke bekrefte ordrer med åpenbare feil, slik som denne. Men bekrefter de ordren ved å undertegner en juridisk bindende avtale, på tross av feilen, så kan de ikke trekke seg lengre.

 

Automatiske ordrebekreftelser er risikosport. De sparer kostbar arbeidskraft på det, men risikerer tap som følge av skrivefeil. Et åpenbart økonomisk dilemma.

 

Jeg har medfølelse for at de har gjort en kostbar feil og synes det er veldig (dum)snilt av kundene å godta avtalebrudd, men på den andre siden er det tydeligvis behov for økt kvalitetskontroll på priser som legges ut. Lar man butikkene slippe unna så sklir dette ut. Det er etisk rikig at feil skal straffe seg så man lærer noe av det og forsøker hardere å unngå sånt i framtida.

 

Se for eksempel på Telenors kostbare blemme der de la ut nettbrett til 1 kr og glemte å opplyse om binding til et kostbart abonement. De kunne avvist ordrene, men var så (dum)snille at de bekreftet ordrene og leverte rundt 1000 brett til 1 krone uten binding. En kostbar blemme, men de fikk mye god PR av saken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Fra mpx.no:

 

"Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra MPXs side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan MPX.no ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget."

 

Betyr det at de allikevel har lov til å gjøre det som du, Simen1, mener at de ikke har lov til?

Lenke til kommentar

Betyr det at de allikevel har lov til å gjøre det som du, Simen1, mener at de ikke har lov til?

Nei. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det vil si at de ikke kan inngå kontrakter/regler/vilkår med kundene som er dårligere enn loven tilsier. Et slikt forbehold er med andre ord egentlig totalt verdiløst, og bare skrevet for å lure kundene som ikke kan loven og ikke gidder å sjekke det opp.

 

Det eneste MPX kan dekke seg bak, er om prisforskjellen er så stor at kunden forsto eller burde forstått at det var en trykkfeil. Det blir i så fall et definisjonsspørsmål.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

 

Nei. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det vil si at de ikke kan inngå kontrakter/regler/vilkår med kundene som er dårligere enn loven tilsier. Et slikt forbehold er med andre ord egentlig totalt verdiløst, og bare skrevet for å lure kundene som ikke kan loven og ikke gidder å sjekke det opp.

Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke bindingsspørsmålet.

Lenke til kommentar

Det er nok en grunn for at de ringer og ikke sender en mail, for det første så blir kjøper konfrontert bardust og har ikke sjans til å sjekke lovverk der og da og på det grunnlaget godta kanselleringen pr.telefon "som sannsynligvis blir recorded".

 

Edit: hadde ikke vært lurt og legge denne tråden under "annet om digital foto og video" siden dette omhandler kamera og det er i Akam mesteparten av oss er ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Produktet kostet 2500,-. Dette er en så åpenbar feil pris, 66% rabatt på et helt nytt produkt, at man som kunde VET at prisen var feil - og denne feilprisen var med å påvirke at det ble kjøp.

 

MPX har så vidt jeg klarer å huske helt rett til å kansellere kjøpet i henhold til avtaleloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

I Dinside artikkelen DenPlettfrie linker til sier følgende:

 

"At salgsvilkårene tar høyde for feilprising, bryr ikke utvalget seg om, da avtalen uansett ble inngått. Kundene fikk heller ikke presentert disse vilkårene før kjøpet. Og at avtaleloven åpner for kansellering ved åpenbare feil, som kunden burde forstått, tas det heller ikke hensyn til. Prisen anses ikke å være "så feil"."

 

"Forbrukertvistutvalget mener kundene hadde gjort en bindende avtale med MPX, og at nettbutikken derfor plikter å gjøre opp for seg."

 

"Men i liknende saker vil vi bruke utvalgets konklusjon som utgangspunkt, svarer Knutsen."

 

I det tilfellet solgte MPX en bærbar PC som hadde kostet 14695 til 6000 kroner. På hvilke måter skiller denne saken seg fra laptop-saken linket til i førsteposten?

 

@3irik: Nikon D7100

Endret av Slettet+123412
Lenke til kommentar

Er det paragraf 32 du tenker på Alastor? I så fall ser det ut som du kan ha rett og jeg tok feil tidligere i tråden her. Altså at en inngått avtale (etter ordrebekreftelse) kan kanselleres ensidig fra selger hvis kjøper innså eller burde innsett at det var en feil (feilskrift eller lignende). Jeg er ingen jurist, men håper en som er det kan uttale seg om de tror 2500 kr for Nikon D7100 er en stor nok feil til at kunden burde forstått.

 

 

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

Er en viljeserklæring forvansket ved feiltelegrafering, blir den, som har avgit den, ikke bundet ved erklæringen i den skikkelse, den er kommet frem.

Det samme gjælder, hvis en mundtlig viljeserklæring, som sendes ved bud, blir bragt frem i forvansket skikkelse.

Er forvanskningen foranlediget ved skyld fra avsenderens side, pligter han at erstatte mottageren det ved feilen forvoldte tap.

Er avsenderen blit vitende om forvanskningen, og vil han paaberope den, skal han uten ugrundet ophold gi den anden part meddelelse om det. Gir han ikke slik meddelelse, gjælder erklæringen som den er kommet frem, hvis ikke den anden part kjendte eller burde ha kjendt forvanskningen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det paragraf 32 du tenker på Alastor? I så fall ser det ut som du kan ha rett og jeg tok feil tidligere i tråden her. Altså at en inngått avtale (etter ordrebekreftelse) kan kanselleres ensidig fra selger hvis kjøper innså eller burde innsett at det var en feil (feilskrift eller lignende). Jeg er ingen jurist, men håper en som er det kan uttale seg om de tror 2500 kr for Nikon D7100 er en stor nok feil til at kunden burde forstått.

 

Vel Simen, hvor mange av oss her inne ville ikke tenkt at dette kanskje var feilprising når de så prisen? Jeg er i alle fall 1 som synes 2500,- for et nytt kamera når alle andre tar 3 ganger så mye eller mer er en åpenbar feil.

Lenke til kommentar

Selv om 66% rabatt kanskje ikke er helt vanlig på forbrukerelektronikk, er det slett ikke usannsynlig. Nå sist søndag hadde Lefdal tilbud på Dolce Gusto Melody til 399, der de averterte med normalpris rundt 16-1700 kr såvidt jeg husker. Særlig nå midt i priskrigen mellom de store kjedene er det vel ikke helt usannsynlig at ganske drøye rabatter kan forekomme. Det er ikke nødvendigvis innlysende at et kamera rabattert fra 7500 til 2500 er feilpriset. Husk også at kunden blir stående igjen med svarteper hvis h*n i god tro gjør et godt kjøp og blir ventende lenge på varen, kanskje avslår andre gode tilbud i mellomtiden, for så å bli avspist med argument om feilprising.

 

Forøvrig er kanskje FTU litt vel runde i kantene hva angår feilprising, som artikkelen det linkes til over illustrerer ganske greit. Dommen i den aktuelle saken finner du her. Der fastholdes det forøvrig at en annen sak som var brukt som argumentasjon fra selgers side gjaldt en PC rabattert fra 9000 til 473, som de konkluderte med at faktisk er en åpenbar feilprising.

 

I utgangspunktet er det selgers ansvar å avertere produktene sine til riktig pris, dette forbeholdet i avtaleretten er der for å luke ut de uforholdsmessige store tapene selgere kan støte på som følge av egne, hendelige feil.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Litt av problemet til MPX er at dei ofte kjøyrer kampanjepriser med til dels store rabatter. På framsida til MPX har dei akkurat no ein 50" plasma TV som dei selg til 4000 kroner med ein oppgitt førpris på 7000 kroner. Dei har til og med rekna ut for oss at dette er ein rabatt på -43%.

 

For den jevne forbruker så vil det ikkje være så lett å forstå at prisen er så lav at det må være snakk om feilprising. 70% rabatt er riktignok ikkje kvardagskost på slik elektronikk, men det er ikkje uhøyrt.

 

At butikker har lokketilbud der dei selger varer med tap er ikkje uvanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^ Both of these.

 

Jeg har forøvrig hatt min egen kranglerunde med MPX rundt samme tema - riktignok kun ang. noen hundrelapper av en mobiltelefon, men jeg endte med å legge saken på is og heller reklamere på min gamle telefon. I etterpåklokskapens ånd skulle jeg gjerne ha tatt det videre til forbrukerrådet bare for å se hva som skjedde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en kjempevanskelig sak!

 

På den ene siden: En forbruker som vil kjøpe d7100 bør i utgangspunktet være en forbruker som har nok greie på kameraer til å vite ca. gjengs pris på dette kameraet.

 

På den andre siden: 2500kr er rett i prisområdet til forbrukere som i utgangspunktet ikke har greie på kameraer er villig til å betale!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...