Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aggregat til elbil


Anbefalte innlegg

Elbiler skal gå på strøm, men det er ingen som krever at strømmen MÅ komme fra vannkraft. La oss si man har X km til en hytte uten innlagt strøm og 1,5*X rekkevidde på bilen med fult batteri. Det vil si at man rekker frem med god margin, men ikke tur/retur. Hadde det ikke vært en grei idé å sette opp et diesel/besnin-aggregat på hytta for å generere 16A 230V og lade bilen klar for hjemturen?

 

Hvor effektive er gode aggregater i dag? (kWh/liter)

 

Er det lov å bruke avgiftsfri diesel i diesel-aggregater?

 

I teorien er det vel også mulig å kjøre rundt med aggregatet på tilhenger og kontinuerlig lading, men er det lovlig å kjøre med et aggregat i drift? Bærumske russebussfolk har sikkert erfaring på det området. Takler elbiler lading i kjøremodus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste små agregater bruker bensin, mens noen litt større bruker diesel. Man kan bruke avgiftsfri diesel.

 

Vi har et agregat på 100 kw, og det er oppgitt med et forbruk på ca 22 liter/time. dvs ca 2,5 kr/kwh. Men regner med de minste billige har litt mindre virkningsgrad. Men vil tro de fleste ligger mellom 2-5 kr/kwh

 

Om du skal kunne kjøre rundt med agregatet, må du antakelig ha hurtigladingsmuligheter, og en mellomstor generator på ca 20-50 kw..

Et lite agregat vil sikkert forlenge rekkevidden noe. Vil tippe 20-50%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aggregatet jeg hadde tidligere var på 2,2kW, dette brukte en snau liter i timen ved relativt moderat belastning.

 

En jerrykanne holdt ganske nøyaktig et døgn, og en slik kanne rommer 20 liter.

 

Dette var da bensindrevet, og belastningen var ganske lav (drev litt lys, lading, TV og sånt i campingvogna)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Etter å ha undersøkt litt mer virker det som forbruket er fra ca 0,7liter/kWh for de minste ned til 0,25 liter/kWh for store (150 kVA). Sagt på flere andre måter:

 

3-8,4 kr/kWh ved 12 kr/l

69-193 kr for å å fullade det 23 kWh store batteriet i en Nissan Leaf

6,7 kr/mil om vi antar 100 kr/23kWh og 150 km kjørelengde

 

Det er omtrent på nivå med biler som forbruker 0,5 liter på mila. Slett ikke verst. Da starter jakten på et passende aggregat med 3,6 kW, 230V, 16A, tofase, ren nok spenning og blant de med best virkningsgrad.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det noen særlige krav til renheten i spenninga da?

Vanlige NimH batterier etc. trenger jo ikke engang noe i nærheten av DC-spenning (holder så lenge AC-spenningen er likerettet)

 

Usikker på Lithiium Ion, men ser ikke for meg at det skal være så forskjellig. Så da ville det vært mer opp til selve kontrollorganet om hvor mye urenheter som godtas, eller eventuell strømforsyning/likeretting. Vet ikke helt hvordan type lader som blir brukt i slike biler.

Lenke til kommentar

Andrull: Jeg bare antar at spenningen må være ganske ren siden det sikkert er en del finelektronikk involvert, men de skal jo fungere bra med vanlige stikkontakter så jeg var kanskje litt overkritisk.

 

kjetilkl: Mange UPSer har bypass av batteriene i normal drift, men i elbiler regner jeg med det ikke er noen bypass rett og slett fordi bilene neppe er laget for lading under kjøring. Rent teknisk tipper jeg hovedstrømskinna som er tilkoblet batteriene, lader og inverter/motor er "dum". Dvs. batteriene opplever lading når motoreffekten er lavere enn ladeeffekten og utlading når det er omvendt, helt uten noe styreelektronikk. Likeretter og inverter "prater" sannsynligvis ikke sammen.

Lenke til kommentar

I teorien er det vel også mulig å kjøre rundt med aggregatet på tilhenger og kontinuerlig lading, men er det lovlig å kjøre med et aggregat i drift? Bærumske russebussfolk har sikkert erfaring på det området. Takler elbiler lading i kjøremodus?

 

En Leaf som du nevner kan ikke kjøres med ladekontakten i (slik at en ikke glemmer å koble fra før en kjører), så da må du finne en måte og koble deg rundt dette.

 

Jeg ville forøvrig funnet et aggregat ment for finelektronikk eller hvordan de nå beskriver de for å gi en mest mulig stabil strømleveranse.

Lenke til kommentar

Er mere redd for at lasten er slem med aggregatet. Ville gått for et aggregat med 50-100% overkapasitet i forhold til maks ladeeffekt. Fordi: Lasten er slem. Levetiden på aggregatet sannsynligvis ville gått opp. Og jeg tror at effektiviteten sannsynligvis er bedre ved 50-70% last, en hva den er ved 100% last.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du lasten vil være "slem"?

 

Litt spent på AC til DC konvertereren til bilen, for den kan jo raskt ha en grei startstrøm, men ikke så alt for ille? Batteriene i seg selv høres jo ut som fine laster.

 

Men å ha en generator som kan levere i hvert fall 20-25 Amp, og ikke helt på grensen er nok desidert best ja, med tanke på effektivitet osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tydelig at el-bil debatten fjerner all fornuft hos brukerne.

Dere vil altså bruke fossilt brennstoff for å lade el-bilene??!! Er det ingen andre som ser selvmotsigelsene her?

 

Det er vell de færreste som kjøper elbil pga de skal være miljøvennlige i dette landet her. Dette er jo kun ett fåtall ladninger denne bilen vill få så jeg ser ikke problemet. 

Lenke til kommentar

Tydelig at el-bil debatten fjerner all fornuft hos brukerne.

Dere vil altså bruke fossilt brennstoff for å lade el-bilene??!! Er det ingen andre som ser selvmotsigelsene her?

De som har relativt langt til hytta og dårlig med lademuligheter på veien dit eller på hytta har følgende alternativer:

 

1. Kjøpe fossilbil og kjøre den fossilt både til hverdags og på hytteturene

2. Kjøpe plugin hybrid bil og kjøre den elektrisk til hverdags og fossilt deler av turen til og fra hytta

3. Kjøpe ren elbil, kjøre den elektrisk til hverdags og "jukse" (med dieselaggregat) til lading på hytteturene

4. Ha to biler, en som kjøres fossilt til hytta og en annen som kjøres elektrisk til hverdags

5. Kjøpe ren elbil og bruke kostbar fossil leiebil hver gang man skal til hytta.

6. Punge ut hundretusner ekstra for en Tesla elbil for å få nok rekkevidde

7. Selge hytta til noen andre som mest sannsynlig også vil kjøre fossilt for å komme dit

8. ?

 

Hva mener du er den beste løsningen? Hva bør oppfordres til politisk gjennom avgiftsreduksjoner og andre metoder? Husk at alle bilkjøpere vil tenke på flere faktorer enn bare miljø. Økonomi og praktisk egnethet setter som regel rammene for et bilkjøp, deretter er det følelse, inkludert følelsen av å være miljøvennlig, følelsen av å gi det inntrykket utad, former, farger og sånne ting som påvirker kjøpet innenfor rammene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...