Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om VPN

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen spørsmål ang. VPN.

1. Hvordan vet man at de (leverandør av VPN) ivaretar din anonymitet? De kan vel lett lagre IP'en til din maskin, og teledata du legger igjen hos dem?

2. Hvor lenge tror dere det vil være mulig å benytte seg av VPN? Er det ikke bare et tidsspørsmål før disse serverne blir ulovlige å selge? Ser de kan selge slike tjenester i Sverige - men Sverige er jo medlem av EU - og jeg syns nettet bare blir mer og mer kontrollert...

3. Hvilke firma anbefales det? Pris?

4. I hvilken grad er man anonym? Er det absolutt ingen "footprints" som kan kobles til deg og din maskin? Sett at siden du besøker (som et eksempel), via VPN, spør om hvilken browser du bruker, får siden da opp hvilken browser du egnetlig bruker, eller et-eller-annet leverandør av VPN har satt opp?

(Skal forøvrig ikke bruke dette til annet enn deling av opphavesbeskyttet film.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor lenge tror dere det vil være mulig å benytte seg av VPN? Er det ikke bare et tidsspørsmål før disse serverne blir ulovlige å selge? Ser de kan selge slike tjenester i Sverige - men Sverige er jo medlem av EU - og jeg syns nettet bare blir mer og mer kontrollert...

VPN er jo ikke akkurat noe de bare har laget for oss i Norge for å unngå denne nye loven. VPN tjenester har eksistert i mange år, og vil nok fortsette å eksistere i fremtiden.

Bare fordi Norge har vedtatt en eller annen lov, betyr jo ikke at Norge kan kreve at alle land i verden skal forby VPN tilbydere.

Tror vel at land som Kina, Iran og Nord Korea prøver å bli kvitt VPN løsninger i mye større grad enn noen gang Norge vil gjøre.

Og når folk faktisk kan benytte seg av VPN løsninger i nevnte land, så sier det seg selv at Norge aldri får stoppet dette på noen måte, og kan ikke tenke meg at de vil prøve en gang. Er vel en lite hyggelig liste å havne på om Norge skulle prøve å sperre VPN løsninger.

3. Hvilke firma anbefales det? Pris?

Bruker selv Astrill og er kjempe fornøyd med den løsningen. Men det finnes vel løsninger for de som er mer paranoide, men stort sett er de mye tregere.

Lenke til kommentar

VPN er jo ikke akkurat noe de bare har laget for oss i Norge for å unngå denne nye loven. VPN tjenester har eksistert i mange år, og vil nok fortsette å eksistere i fremtiden.

Bare fordi Norge har vedtatt en eller annen lov, betyr jo ikke at Norge kan kreve at alle land i verden skal forby VPN tilbydere.

Tror vel at land som Kina, Iran og Nord Korea prøver å bli kvitt VPN løsninger i mye større grad enn noen gang Norge vil gjøre.

Og når folk faktisk kan benytte seg av VPN løsninger i nevnte land, så sier det seg selv at Norge aldri får stoppet dette på noen måte, og kan ikke tenke meg at de vil prøve en gang. Er vel en lite hyggelig liste å havne på om Norge skulle prøve å sperre VPN løsninger.

Bruker selv Astrill og er kjempe fornøyd med den løsningen. Men det finnes vel løsninger for de som er mer paranoide, men stort sett er de mye tregere.

Jeg tenker mer langsiktig, om det skulle bli forbudt over hele verden med VPN... det er jo selvsagt isåfall lenge til, og å ta sorgene på forskudd, men som debatt er jo dette interessant...

Takk for tips! Jeg trenger ikke noe "supersikkert", det jeg trenger er jo noe som gjør at jeg kan laste ned her i Norge med ≈0% risiko, samt med full hastighet.

Lenke til kommentar

De fleste VPN tjenester skal jo fungere helt fint til nedlastning i forhold til den nye loven.

Konsesjonen går jo ut på at de kan logge norske IP adresser for å få utlevert info fra norske nettleverandører.

Bruker man en VPN leverandør med servere utenfor Norge, så dukker jo bare den utlandske IP adressen opp når de f.eks logger en TV serie eller en mp3 sang.

Uansett om de som logger kan kjenne igjen at den IP adressen tilhører en VPN leverandør, kan de jo ikke vite om det faktisk er en norsk bruker som bruker den aktuelle adressen akkurat da.

Derfor vil nok de som logger kun konsentrere seg om norske IP adresser, der de faktisk kan få ut informasjon med loven i bakhånd.

Et dilemma kan jo være om du bruker en VPN tjeneste med server i Norge. Da kan du jo risikere at de som logger faktisk kan be om info fra VPN tjenesten om den aktuelle IP adressen. Da vil det jo være stor forskjell fra VPN tjeneste til VPN tjeneste om de faktisk logger slik info og om de utlevere slik info.

Men du er jo litt dust om du faktisk bruker en VPN server plassert i Norge til å laste ned nå med den nye loven. Da bruker du jo f.eks en server i Sverige, Danmark eller andre land i nærheten.

Jeg tenker mer langsiktig, om det skulle bli forbudt over hele verden med VPN... det er jo selvsagt isåfall lenge til, og å ta sorgene på forskudd, men som debatt er jo dette interessant...

Hvorfor skulle det skje? VPN er jo en helt lovlig teknologi, som faktisk f.eks veldig mange firmaer bruker for å få kontakt med f.eks hovedkontoret sitt. Det er vel kun land som Kina, Iran og Nord Korea som i det hele tatt ønsker å forby VPN løsninger, så det er neppe noe vi kommer til å oppleve i vår levetid. Da bør man jo først diskutere om Kina får verdensherredømme, for det er vel eneste mulighet til at VPN blir forbudt i hele verden. :grin:

Så diskusjon rundt det temaet er jo bare helt hypotetisk og ganske så meningsløst.

Men har du ikke noe bedre å bruke tid på så lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva VPN er, men kan noen forklare meg hvordan det brukes i praksis?

Hvordan kan slå dette sammen med µtorrent og automatiske nedlastinger via rss? Er dette noe som kjøres på hver maskin, eller kjøres det via ruter?

Brukes ofte for å koble seg inn i ett annet LAN en hva man befinner seg på. Også har det jo denne bieffekten at det "skjuler" IP'en din.

Det kan kjøres via ruter om du har en litt avansert en ellers kan du installere DD-wrt og få kjørt fra og til på den.

Du kan sette det på maskinen din også slik at kun din maskin i ditt nettverk er berørt av VPN'en som gjør at alt du kjører på maskinen din ink. µTorrent og RSS blir "sjult".

Lenke til kommentar

Da er det jo bare å bruke en vanlig VPN tilbyder...enklere kan det jo ikke bli.

Sant, og derfor jeg spurte etter anbefalinger av VPN som ikke koster skjorta.

Testet nå http://privitize.com/, men den ser ut til å ha en begrensning på hastighet på ca 1/5 av linjen min, så om noen har noen andre tips til en bra VPN så kom med de.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

http://www.ovh.ie/de...ers/kimsufi.xml

Kjøp mKS 2G sett opp ett par VPN'er på den og del utgiftene med noen kompiser (dere vil ha samme IP i en standard konfig, men er mulig å sette opp så dere får forskjellig).

Er det mye arbeid for å sette seg inn i hvordan man setter opp VPN? Ser at de har noen valgmuligheter for serveren der. Blant annet "raw distribution" og "hosting". Hadde en VPS fra en norsk tilbyder for en tid tilbake, med debian. Brukte den til webhosting blant annet. Blir denne dedikerte serveren du lenker til noe lignende, og må man virkelig være ekspert for å klare å sette opp VPN-server?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...