Gå til innhold

Villet, tilfeldig eller organisert nedprioritering og underutvikling?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. De stakkars billistene.

Til stadighet hører vi Bård Hoksrud fra FrP snakke im de stakkars billistene som flås. Fra samme parti hører vi om de dårlige veiene og at bedre veier ikke skal finansieres med bompenger. FrP er det eneste partiet som mener det.

 

2. Helsekøene.

 

De lange helsekøene snakker flere politiker fra Høyre om. Jfr.

 

Helsepolitikk på valgmenyen: Jonas Gahr Støre mot Bent Høie

 

I den tråden beskrives det hvordan den siste borgerlige regjeringen overlot et offentlig helsevesen på konkursens rand. Var dette en ville politikk, eller en følge av at de manglet penger? Og hvordan måler vi resultatene i helsepolitikken:

  1. På køenes lengde?
  2. På kvaliteten i behandlingen?
  3. På antall som blir behandlet?
  4. På økningen i behandlingsomfanget?
  5. På nye grupper som nå kan behandles med forbedrede metodert?

3. Hva blir bedre med en grønn blå eller en blå blå regjering?

 

Naturlige spørsmål:

  1. Hvor mye av oljefondets midler vil en ny borgerlig regjering bruke på helse og vei?
  2. Hvor mye penger vil de ta fra skatter og avgifter?
  3. Hvordan skal private tjeneste benyttes og hvem skal betale for dem?
  4. Hvor mye vil de eventuelt skjæren ned på byråkrati og hvilket spesifikt byråkrati skal fjernes?

4. Villet, tilfeldig eller systematisk forverrelse av offentlige tilbud?

 

Mange vet at jo dårligere varer og tjeneste det offentlige leverer, dess mer argumenterer de borgerlige partiene for private løsninger? Hvor stor er en optimal offentlig sektor?

 

Til slutt, la oss anta at vi får en borgerlig regjering. Naturlige spørsmål:

  1. Vil vi etter en fireårsperiode med en grønn blå regjering ha bedre helsevesen og veier enn i dag?
  2. Vil en blå blå regjering med FrP overlate norsk helsevesen som et faktisk konkursbo og med dårligere eller bedre veistandard?

Der er en relatert avstemning her:

 

Helse eller vei?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det borgerlige alternativet er ikke å privatisere alle midlene. Derimot handler det om at staten skal outsource oppdrag og tjenester istedenfor å håndtere dem selv.

 

Det vil sørge for konkurranse om oppdragene istedenfor monopol og vil generelt sett gi et bedre tilbud til folket, i tillegg vil det koste mindre da det blir mindre "monopol mentalitet", mindre byråkrati og et mer konkurranserettet system.

 

Feks:

Sykehus: Forskjellige sykehus konkurrerer om å gi det beste tilbudet til staten, staten sponser sykehuset basert på resultater.

Personlig sett har jeg hatt mye bedre opplevelser på private sykehus, ta feks historien til et nært familiemedlem av meg selv:

 

Han fikk en sjelden lungesykdom, men siden han var over 60 ble han nektet den operasjonen som kunne reddet livet hans, selv om han har bidratt utrolig mye til samfunnet, og fortsatt har mye å bidra med, ble han stemplet med et tall og nektet liv.

 

Han ble dårligere og dårligere for hver dag, og hver gang han ble lagt inn måtte han igjennom samme prosedyren, de testet tre forskjellige typer antibiotika før han fikk tilgang til den som faktisk hadde en effekt. Det tok nesten tre dager, så hver gang han ble lagt inn måtte han lide i tre dager før han fikk den medisinen som gjorde han litt friskere.

Alt dette bare for å følge "systemet". Det var ikke engang snakk om å bryte mønsteret, selv om resultatet var åpenbart.

 

Det endte opp med at han tok opp et lån, og kjøpte den nødvendige operasjonen i USA. Nå lever han igjen et fullverdig liv, til tross for behandligen det offentlige gav ham..

 

Han er en av de sterkeste personene jeg kjenner, og er av typen som aldri gir opp. Resultatet hadde uten tvil vært annerledes hvis det hadde vært en psykisk svakere person som kom i samme problemstilling.

 

Det er ikke lenge siden det skjedde, og jeg må innrømme at jeg har mistet all tillit til det offentlige helsevesenet etter denne hendelsen.

 

Mennesker er mennesker, og ikke bare tall som kan avfeies av regelryttere og byråkrater.

"Leave no man behind", er kanskje et erkeamerikansk utrykk, men det er noe det offentlige virkelig må lære seg!

 

Derfor kommer jeg til å stemme Borgerlig ved dette valget!

Endret av Leif.ross
  • Liker 7
Lenke til kommentar

1. De stakkars billistene.

Til stadighet hører vi Bård Hoksrud fra FrP snakke im de stakkars billistene som flås. Fra samme parti hører vi om de dårlige veiene og at bedre veier ikke skal finansieres med bompenger. FrP er det eneste partiet som mener det.

Må si jeg lærer mer om FrPs politikk gjennom deg enn av FrPerne selv. =)

Jeg vet ikke hvilke partier som vil gi oss mest, eller best vei, men jeg tror i alle fall ikke at Arbeiderpartiet er løsningen -; all den tiden de har sittet ved makten, og all den tiden folket er missfornøyde med veiene (...)

Hadde AP vært løsningen, så tror jeg ikke det hadde vært så mange som hadde klaget over veiene. Norge burde egentlig følge Sveits sitt eksempel... La ekspertene lage en plan (...)...

 

2. Helsekøene.

 

De lange helsekøene snakker flere politiker fra Høyre om. Jfr.

 

Helsepolitikk på valgmenyen: Jonas Gahr Støre mot Bent Høie

 

I den tråden beskrives det hvordan den siste borgerlige regjeringen overlot et offentlig helsevesen på konkursens rand.

Jasså? På konkursens rand?

 

Var dette en ville politikk, eller en følge av at de manglet penger?

Det er ikke pengene som er det største problemet, har jeg hørt... Det er mer det rent organisatoriske.

Hele måten ting organiseres på blir dårligere og dårligere med Arbeiderpartiet bak roret.

 

Og hvordan måler vi resultatene i helsepolitikken:

1. På køenes lengde?

2. På kvaliteten i behandlingen?

3. På antall som blir behandlet?

4. På økningen i behandlingsomfanget?

5. På nye grupper som nå kan behandles med forbedrede metodert?

 

2.... Dernest 3.... Osv. Venstre og Høyre vil dessuten bruke mye mer penger på forskning og sånt enn hva AP vil, og det er forskning som kan bidra til bedre og mer effektive behandlingsformer etc. Så må vi selvsagt jobbe for å gjøre ting mer effektivt slik at man slipper lange køer, etc.

 

3. Hva blir bedre med en grønn blå eller en blå blå regjering?

Bedre organisering etc. Sørge for å motvirke ansvarspulverisering som går utover pasientene.

Sørge for at alle får et godt helsetilbud. At ikke bare de rikeste skal ha mulighet til å velge private tjenester, og så videre...

 

Naturlige spørsmål:

1. Hvor mye av oljefondets midler vil en ny borgerlig regjering bruke på helse og vei?

2. Hvor mye penger vil de ta fra skatter og avgifter?

3. Hvordan skal private tjeneste benyttes og hvem skal betale for dem?

4. Hvor mye vil de eventuelt skjæren ned på byråkrati og hvilket spesifikt byråkrati skal fjernes?

1. Sannsynligvis mindre enn Arbeiderpartiet.

2. Det som er nok til å gjennomføre politikken deres. Det er mye AP bruker penger på, som vi er uenige i... Men dette er ikke helsevesenet etc, men helt andre ting.

3. Private tjenester skal brukes som et supplement til det offentlige. Staten.

4. Vet ikke... Men jeg regner med at de vil fjerne det overflødige papirarbeidet og digitalisere mer. Det nødvendige byråkratiet skal selvsagt ikke skjæres ned.

 

 

4. Villet, tilfeldig eller systematisk forverrelse av offentlige tilbud?

Forbedring er hva vi alle vil... Men vi ser jo at AP ikke er løsningen... Hadde de vært det, ville ikke så mange mennesker vært missfornøyde... De fleste legene jeg har snakket med (og jeg har snakket med mange, siden jeg har vært mye innlagt etc) stemmer Venstre og/eller er faktisk også medlemmer av Venstre (jeg har slått opp å sett selv) ... =) Den fremste eksperten på ADHD jeg har møtt (Overlege: Dag Aarskog) som hjalp meg til et bedre liv, er Venstremann... Derfor har jeg enda større tro på Venstre på dette området enn jeg ellers ville hatt... =P Svært intelligent og oppegående mann. Jeg tror at han har reflektert litt over hvordan helsevesenet kan bli bedre.. Absolutt.

 

Mange vet at jo dårligere varer og tjeneste det offentlige leverer, dess mer argumenterer de borgerlige partiene for private løsninger? Hvor stor er en optimal offentlig sektor?

Kvaliteten på tjenestene er viktigere enn hvem som driver dem. Det er ikke det som er problemet. Eller det man burde fokusere på. Man burde fokusere på å forbedre, uansett om dette innebærer private løsninger eller det gjelder offentlige...

 

Til slutt, la oss anta at vi får en borgerlig regjering. Naturlige spørsmål:

  1. Vil vi etter en fireårsperiode med en grønn blå regjering ha bedre helsevesen og veier enn i dag?
Vi har nok sannsynligvis kommet bedre ut enn hva AP vil få til i løpet av de årene. Men fire år er lite i forhold til alle de årene AP har styrt. Og alle de årene folk har vært missfornøyde med AP.
 

Vil en blå blå regjering med FrP overlate norsk helsevesen som et faktisk konkursbo og med dårligere eller bedre veistandard?
Det vet jeg ikke. Jeg vet bare det at jeg ikke ønsker en blåblå regjering men en blågrønn...

Der er en relatert avstemning her:

 

Helse eller vei?

Flertallet ønsket å bruke både på vei og på helse...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det endte opp med at han tok opp et lån, og kjøpte den nødvendige operasjonen i USA. Nå lever han igjen et fullverdig liv, til tross for behandligen det offentlige gav ham..

 

Han er en av de sterkeste personene jeg kjenner, og er av typen som aldri gir opp. Resultatet hadde uten tvil vært annerledes hvis det hadde vært en psykisk svakere person som kom i samme problemstilling.

 

Det er ikke lenge siden det skjedde, og jeg må innrømme at jeg har mistet all tillit til det offentlige helsevesenet etter denne hendelsen.

 

På grunn av dette eksemplet? Hvor mange tror du har råd til å ta opp lån og kjøpe seg plass på noen av verdens beste sykehus. Om dette skulle bli brukt på alle nordmenn, hadde vi fort brukt opp oljefondet. Dette er langt fra billig.

 

Les også den diskusjonen som starter her

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1513060&view=findpost&p=20524161

 

om Preferred Healthcare.

 

Mennesker er mennesker, og ikke bare tall som kan avfeies av regelryttere og byråkrater.

"Leave no man behind", er kanskje et erkeamerikansk utrykk, men det er noe det offentlige virkelig må lære seg!

 

Og det gjedler den jevne amerikaner eller amerikanere med penger. Se ovennenvnte lenke for diskusjon med en amerikaner.

 

Derfor kommer jeg til å stemme Borgerlig ved dette valget!

 

Vil det hjelpe dem som ikke har private midler? Hvor skal det offentlige ta midlene fra ved enorme skatteletter med et blå blått alternativ?

Lenke til kommentar

1. De stakkars billistene.

Til stadighet hører vi Bård Hoksrud fra FrP snakke im de stakkars billistene som flås. Fra samme parti hører vi om de dårlige veiene og at bedre veier ikke skal finansieres med bompenger. FrP er det eneste partiet som mener det.

 

De fleste trafikkulykker er forårsaket av trafikantene selv, men veiene må oppgraderes. Spesielt vestlandet og nordlandet trenger det. Samme gjelder toglinjer.

 

 

2. Helsekøene.

 

De lange helsekøene snakker flere politiker fra Høyre om. Jfr.

 

Helsepolitikk på valgmenyen: Jonas Gahr Støre mot Bent Høie

 

I den tråden beskrives det hvordan den siste borgerlige regjeringen overlot et offentlig helsevesen på konkursens rand. Var dette en ville politikk, eller en følge av at de manglet penger? Og hvordan måler vi resultatene i helsepolitikken:

  1. På køenes lengde?
  2. På kvaliteten i behandlingen?
  3. På antall som blir behandlet?
  4. På økningen i behandlingsomfanget?
  5. På nye grupper som nå kan behandles med forbedrede metodert?

 

Er det noe som blir underprioritert, så er det nettopp helsevesenet. Det som må til er bedre flere fagfolk som hjelper pasienter og kutte i unødvendig byråkrati. Når leger bruker mer tid på pasienter enn på å fylle ut diverse skjemaer og papirer, ville det hjulpet betraktelig.

 

 

3. Hva blir bedre med en grønn blå eller en blå blå regjering?

 

Naturlige spørsmål:

  1. Hvor mye av oljefondets midler vil en ny borgerlig regjering bruke på helse og vei?
  2. Hvor mye penger vil de ta fra skatter og avgifter?
  3. Hvordan skal private tjeneste benyttes og hvem skal betale for dem?
  4. Hvor mye vil de eventuelt skjæren ned på byråkrati og hvilket spesifikt byråkrati skal fjernes?

 

Vanskelig å si, men en blåblå regjering vil nok bruke mye mer oljepenger og gjennomføre dypere kutt i avgifter og offentlig sektor enn en blågrønn regjering. Konkurranseutsetting vil ikke alltid fungere til det bedre. Man bør heller finne på løsninger som gir bedre effektivisering istedenfor å fokusere fanatisk på hvem det er som skal gjøre bestemte oppgaver fremover slik som H og Frp gjør. Det finnes eksempler hvor offentlige tjenester fungerer bedre enn samme tjenester i privat sektor.

 

 

4. Villet, tilfeldig eller systematisk forverrelse av offentlige tilbud?

 

Mange vet at jo dårligere varer og tjeneste det offentlige leverer, dess mer argumenterer de borgerlige partiene for private løsninger? Hvor stor er en optimal offentlig sektor?

 

Til slutt, la oss anta at vi får en borgerlig regjering. Naturlige spørsmål:

  1. Vil vi etter en fireårsperiode med en grønn blå regjering ha bedre helsevesen og veier enn i dag?
  2. Vil en blå blå regjering med FrP overlate norsk helsevesen som et faktisk konkursbo og med dårligere eller bedre veistandard?

Der er en relatert avstemning her:

 

Helse eller vei?

 

4 år blir nok urealistisk kort. Man vil trenge lengre tid for å ta igjen etterslepet i veiene og rydde opp i helsesektoren. Det vil også H (spesielt Frp) erfare på den harde måten, og velgerne kommer ikke til å være nådefulle. Men mest av alt vil folk flest bli forbannet over reduserte (sosiale) rettigheter som kutt i offentlige utgifter og skatter vil medføre. Og det er derfor at jeg spår en borgerlig regjering med e levetid på maks 4 år.

Lenke til kommentar

De fleste trafikkulykker er forårsaket av trafikantene selv, men veiene må oppgraderes. Spesielt vestlandet og nordlandet trenger det. Samme gjelder toglinjer.

 

 

 

Er det noe som blir underprioritert, så er det nettopp helsevesenet. Det som må til er bedre flere fagfolk som hjelper pasienter og kutte i unødvendig byråkrati. Når leger bruker mer tid på pasienter enn på å fylle ut diverse skjemaer og papirer, ville det hjulpet betraktelig.

 

 

 

Vanskelig å si, men en blåblå regjering vil nok bruke mye mer oljepenger og gjennomføre dypere kutt i avgifter og offentlig sektor enn en blågrønn regjering. Konkurranseutsetting vil ikke alltid fungere til det bedre. Man bør heller finne på løsninger som gir bedre effektivisering istedenfor å fokusere fanatisk på hvem det er som skal gjøre bestemte oppgaver fremover slik som H og Frp gjør. Det finnes eksempler hvor offentlige tjenester fungerer bedre enn samme tjenester i privat sektor.

 

 

 

4 år blir nok urealistisk kort. Man vil trenge lengre tid for å ta igjen etterslepet i veiene og rydde opp i helsesektoren. Det vil også H (spesielt Frp) erfare på den harde måten, og velgerne kommer ikke til å være nådefulle. Men mest av alt vil folk flest bli forbannet over reduserte (sosiale) rettigheter som kutt i offentlige utgifter og skatter vil medføre. Og det er derfor at jeg spår en borgerlig regjering med e levetid på maks 4 år.

Jeg tror ikke folk blir missfornøyde med tanke på at de sitter igjen med mye mer penger....
Lenke til kommentar

På grunn av dette eksemplet? Hvor mange tror du har råd til å ta opp lån og kjøpe seg plass på noen av verdens beste sykehus. Om dette skulle bli brukt på alle nordmenn, hadde vi fort brukt opp oljefondet. Dette er langt fra billig.

 

Les også den diskusjonen som starter her

 

http://www.diskusjon...post&p=20524161

 

Vil det hjelpe dem som ikke har private midler? Hvor skal det offentlige ta midlene fra ved enorme skatteletter med et blå blått alternativ?

 

Vel, så de røde mener altså menneskers liv kan altså defineres som en sum? Skal bli spennende å høre den pågående debatten der helsedirektoratet prøver å definere hva en samfunnsøkonomisk sum skal settes som.

 

De fleste har råd til å ta lån i dag om man er eldre. Da sikkerheten er boligen. Dette er ikke noe hokuspokus, og kun for "de rike" som rasister på venstresiden prøver seg på.

 

De fleste trafikkulykker er forårsaket av trafikantene selv, men veiene må oppgraderes. Spesielt vestlandet og nordlandet trenger det. Samme gjelder toglinjer.

 

De fleste flyulykker også. Sjelden man hører dog at man ikke forbedrer infrastruktur (i vid forstand) i så måte. Dessuten, "det er sjåføren som er skylden" er innen sikkerhetsfagene en unnskyldning som ikke går rett igjennom som et faktum. Langt der i fra.

 

Moteksemplet er europaveien gjennom Vestfold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel, så de røde mener altså menneskers liv kan altså defineres som en sum? Skal bli spennende å høre den pågående debatten der helsedirektoratet prøver å definere hva en samfunnsøkonomisk sum skal settes som.

 

Nei, det er det vel de borgerlige som gjør. De reduserer helsevesen og helsetjenester til et spørsmål om privat konkurranse og kjøpekraft. Hvorfor en en nordmanns liv som kan kjøpe seg frem i køen mer verdt enn en utlendings som må vente i kø i sitt eget land? Det bedrer ikke det globale helstilbudet om vi kan bruke kjøpekraft til å albue oss frem i den globale køen. Det bedrer imidlertid vårt eget tilbud om vi forbedrer og bygger ut eget helsevesen. Det er så enkle sammenhenger at mitt barnebarn på 13 år forstår det.

 

De fleste har råd til å ta lån i dag om man er eldre. Da sikkerheten er boligen. Dette er ikke noe hokuspokus, og kun for "de rike" som rasister på venstresiden prøver seg på.

 

Ja det har vi i dag, men det er ikke sikkert Ola og Kari har det om n år. Derfor er det viktig å bygge ut og forbedre det offentlige helsevesenet i dag.

 

For øvrig kommer jeg akkurat fra røntgenundersøkelse av mine lunger for noen timer siden. Jeg måtte vente mindre enn en uke på innkalling og jeg kom umiddelbart inn til skanning. Aldri har jeg fått mer effektiv behandling.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Vel, så de røde mener altså menneskers liv kan altså defineres som en sum? Skal bli spennende å høre den pågående debatten der helsedirektoratet prøver å definere hva en samfunnsøkonomisk sum skal settes som.

 

Det vil alltid være en sumdefinisjon. Forskjellen er om summen går mot lengre tid, eller om det bare er en sum. Vi kommer oss ikke unna dette på noe vis, uansett hva vi gjør.

Lenke til kommentar

For øvrig kommer jeg akkurat fra røntgenundersøkelse av mine lunger for noen timer siden. Jeg måtte vente mindre enn en uke på innkalling og jeg kom umiddelbart inn til skanning. Aldri har jeg fått mer effektiv behandling.

 

Gratulerer, da var du heldig. Var det på sykehuset i Østfold? Jeg måtte vente 6 måneder på undersøkelse hos kardiolog på det samme sykehuset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Gratulerer, da var du heldig. Var det på sykehuset i Østfold? Jeg måtte vente 6 måneder på undersøkelse hos kardiolog på det samme sykehuset.

 

Det var på sykehuset i Moss.

 

Og apotekertjensten blir også bedre. Vet ikke hvor mye det offentlige er innblandet i den. Personlig har jeg ingen ting å klage på norsk helsevesen. Det verste jeg opplevde var når jeg måtte vente i kø på operasjon på gallestein. Spiste jeg pinnekjøtt eller fårikål, fikk jeg nesten uutholdelige smerter. Jeg liker ikke å ta smertestillende piller, men der måtte jeg krype til korset å ta dem etter at jeg hadde spist ovennevnte kjøtt. Etter hvert forstod jeg hvordan jeg skulle unngå smertene.

 

Det tok noen måneder i kø etter at diagnose var stilt. Det var sikkert noen som hadde mer presserende behov og større smerter enn meg.

 

Men offentlig norsk helsevesen bør forbedres og bygges ut. Jeg ser ingen som er bedre egnet til å få litt skikk på det monsteret enn nåværende helseminister. Han har krigsskolen og det kommer sikkert godt med når helsevesenet skal effektiviseres og bygges ut.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det var på radiologisk avdeling.

 

Da var vi på samme avdeling, til og med. Det er snedig at du fikk undersøkelse på mindre enn ei uke mens jeg måtte vente 6 måneder for undersøkelse på samme sted for ett år siden.

  1. Glimrende agn for forumets konspiratører. Sikkert fordi jeg stemmer Ap vil de hevde. Da er det i såfall bare å stemme det samme. Jeg kjenner ikke Støhre.
  2. Hvor lenge er det siden du var inne?
  3. Det kan jo være tilfeldig varisjon, eller har vi allerede begynt å se Støhre effekten i en mer effektiv helsesektor?
  4. Jeg mener personer med krigsskolen er svært effektive på administrasjon, omorganisering og effektivisering.
  5. Kanskej en nødvendig, men ikke tilstrekkelig bakgrunn for å få skikk på helsemonsteret som nok er verre enn trygdebeistet som ble vist som fast program på NrK 3.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

1. Ikke tenk så mye på offisiell holdning utad nå i valgkampen. De fleste partier er ganske delte i spørsmålet om bompenger. At veiene er dårlige og bilistene flås er det liten tvil om blant resten av partiene også. Det er ingen grunn til å henge den merkelappen på Frp alene.

 

2. Jeg har ikke noe særlig kunnskap om målemetoder for helsevesnet, men at økonomien er dårlig i helsevesnet er nok både riktig og en overdrivelse for å få fram deres sak i valgkampen. Hovedproblemet slik jeg ser det er at den økomomiske politikken i Norge har gitt et unødvendig høyt lønnspress, noe politikerne har gitt etter for og innvilget høyere lønn til offentlig ansatte, inkludert helsevesnet. Dermed får man utført unødvendig lite arbeid per million kroner. En mer restriktiv økonomisk politikk og mer åpen for arbeidsinnvandring ville ført til lavere lønnspress og dermed mye mer helse igjen per million kroner brukt.

 

3. En blå tråd gjennom blå politikk er mer restriktiv økonomisk politikk. Mer fornuft og mindre følelser. Det kan føre til flere upopulære avgjørelser, men til det beste for alle. Omtrent som at det er kjedeligere, men smartere å gjøre leksene sine i stedet for å drive sosiale aktiviteter. Privatisering er egentlig ikke noen fanesak for de blå partiene, det er økonomisk smarthet, altså å få mer velferd igjen for pengene, eller sagt på omvendt måte: betale mindre for samme mengde velferd så man får mer til overs til andre ting, som er drivkraften bak privatisering. Blå politikk er også gjennomgående mer framtidsansvarlig enn det rød politikk er. De røde sier gjerne "svi av mer nå - fordi følelsen tilsier at vi har så stort behov for det nå", mens de blå sier gjerne "ikke piss i buksa - varmen holder ikke så lenge. Fremtidige penger bør ikke festes opp nå for vi trenger de ennå mer på lengre sikt". Likevel, noen krefter innad i Høyre er sleske selgertyper med kort horisont og stort begjær for mer oljepenger. Sånn sett liker jeg den gamle garden i Høyre bedre. Willoch, Foss, med flere. De tenker mer helhetlig og langsiktig.

 

4. Stråmann-varsel. Det blir IKKE værre helsevesen med en blå regjering. Det blir bedre, men det kan ta tid og vil ha større effekt på lang sikt enn på kort sikt. 4 år er alt for kortsiktig tankegang. Både innen vei og helse skrikes det jo etter mer langsiktig tenking, ikke hyppig men usammenhengende brannslukking som de rødgrønne har drevet med alt for lenge nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var på radiologisk avdeling.

 

Samme avdeling som i avdeling Moss under sykehuset Østfold, mente jeg.

 

Hvor lenge er det siden du var inne?

 

Det var på denne tiden i fjor, så ganske nøyaktig ett år.

 

Det kan jo være tilfeldig varisjon, eller har vi allerede begynt å se Støhre effekten i en mer effektiv helsesektor?

 

Jeg antar at det skyldes tilfeldig variasjon eller at lunger prioriteres langt over hjerter i Moss. Uansett er det uheldig fordi det fører til forskjeller, som du fordømmer litt lengre opp. Hvis det er Støre sin fortjeneste, lurer jeg virkelig på hvilket tiltak som reduserte køen så mye på de månedene han har vært helseminister.

 

Siden vi diskuterer både vei og helse i samme tråd, er det verd å nevne at penger brukt på vedlikehold av vei ikke bare kommer bilister til gode. Hvis veiene blir mindre trafikkfarlige, så vil færre bilister og passasjerer havne i ulykker som tar dem ut av arbeidslivet og inn i helsekøen.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

[/size]

 

Nei, det er det vel de borgerlige som gjør. De reduserer helsevesen og helsetjenester til et spørsmål om privat konkurranse og kjøpekraft. Hvorfor en en nordmanns liv som kan kjøpe seg frem i køen mer verdt enn en utlendings som må vente i kø i sitt eget land? Det bedrer ikke det globale helstilbudet om vi kan bruke kjøpekraft til å albue oss frem i den globale køen. Det bedrer imidlertid vårt eget tilbud om vi forbedrer og bygger ut eget helsevesen. Det er så enkle sammenhenger at mitt barnebarn på 13 år forstår det.

 

Hvis du regner med Ap og Sv som borgerlige så for all del. Men indirekte gjør du det selv. Selv om du kappes om å bruke "de onde menneskene som tar opp lån, for da er de rike, for å lege seg selv på egen regning" som unnskyldning.

 

Ett barnebarn på 13 kan også spytte ut maos lille røde på rams. Det gjør ikke innholdet noe mer sant av den grunn.

 

En som kan kjøpe seg ut av køen er ikke noe mer av verdi enn andre. Men, det opplagte faktum er at vi lever ikke i en altruistisk verden. I ditt eksempel ville jo personen først bruke det norske helsevesen, men siden de setter en pris pr hode avhengig av antatt leveår igjen, så hvorfor skal noen hindre han å betale for sin egen helse om det er noen som er villige til å hjelpe mot betaling? Om man skulle nektet han å gjøre dette, ville man altså signert hans dødsdom. Værsegod, om du vil. Revolusjon, og giljotin blir ditt endelikt i såfall.

 

Ja det har vi i dag, men det er ikke sikkert Ola og Kari har det om n år. Derfor er det viktig å bygge ut og forbedre det offentlige helsevesenet i dag.

 

Hva får deg til å tro at staten plutselig er utenfor de samme økonomiske reglene som Ola og Kari?

 

For øvrig kommer jeg akkurat fra røntgenundersøkelse av mine lunger for noen timer siden. Jeg måtte vente mindre enn en uke på innkalling og jeg kom umiddelbart inn til skanning. Aldri har jeg fått mer effektiv behandling.

 

Røntgen er noe av det raskeste en kan ta av undersøkelser, og om en ikke er totalt grønnsak tar selve undersøkelsen maks ett par minutter. Prøv deg heller på CT-køen.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være en sumdefinisjon. Forskjellen er om summen går mot lengre tid, eller om det bare er en sum. Vi kommer oss ikke unna dette på noe vis, uansett hva vi gjør.

 

Selvsagt. Min påpekning er "de røde setter ikke en prislapp på mennesker" er noe...la oss si...merkverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...