Ljóseind Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg bestilte for noen uker tilbake 7 japanske tegneseriehefter fra amazon.co.jp, altså den japanske amazon-forhandleren. Totalt kostet varene 180 norske kroner, og det kom utgifter for frakt i tillegg slik at totalen var 510 norske kroner. Betalingen er utført, 510 kroner ble trukket fra nettbanken. Varene kom 9 dager senere. Og nå, i dag, en fredag, dumper de en faktura på 4510 kroner i postkassa mi. Det er i følge dem summen av et utleggsgebyr (300 kroner) og merverdiavgift (4210 kroner). Dette skulle jo vel tilsi at jeg kjøpte noe til 16.840 kroner. Så vidt jeg vet, så skal jeg ikke engang betale merverdiavgift, ettersom varene kom på under 200 kroner. Pakka var dessuten merket som "books", så da skal det i hvertfall ikke betales moms. Og uansett om den høye frakten skulle utløse mva så blir det knappe 127,5 kroner. Som om ikke dette er nok kom fakturaen på slutten av arbeidsdagen i dag. Og beløpet skal betales innen mandag 27. Det virker som om DHL prøver å kjøre en kantklipper opp ræva mi, eller har en av dems ansatte fått epileptisk anfall over tallknappene på PC-en? Edit: Kan legge til dette. Jeg tok kontakt med DHL så raskt som mulig, men dette kravet kom i dag, og jeg kom hjem først nå på kvelden, og da var allerede DHL-s kontakttelefon i forbindelse med fakturakrav stengt (åpen mellom 09-15 hverdager). Jeg kom gjennom på en annen telefon, men de sa jeg skulle ringe tilbake på mandag. Endret 24. mai 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Var frakt spesifisert på noen måte på regningen? Jeg regner med at det løser seg med en mail og kopi av kvittering. Hva pakken er merket med har egentlig ingen betydning for om du skal betale moms eller ikke. Ellers fant jeg dette via et søk på google: "publisert den 30.jul.2012 12:05:58 Kontaktet tollvesenet om akkurat dette for en stund siden. Hei Har et spørsmål ang import av tegneserier. Regnes dette som bøker eller går dette inn under bestemmelsen Kap 6 fritak for merverdiavgift § 6-3-2 ledd n? Svar: Tegneseriehefter anses ikke som bøker. Nærmere definisjon av bøker kan undersøkes med Skatteetaten (tlf; 80080000) som er regeleier av Merverdiavgiftsloven (MVAL). Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet. Med hilsen Infosenteret Tollregion Vest-Noreg tlf; 03012" http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/f?p=100:211:0::NO:RP:P211_THREAD_ID:50247&cs=118385E02FEB04A111ACAD80F658B91D3 Endret 24. mai 2013 av ^fmj Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hvilken verdi var pakken merket med, og hva var utfylt i fraktdokumentene? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 [snip] Ja, da jeg come til "Place order in NOK", stod oppsummeringen av kjøpet ca. slik: Sum products: 180 NOK Shipping: 330 NOK Sum total: 510 NOK Uansett var verdien av varene under 200 kroner, og så lenge varene koster mindre enn det skal ikke MVA utløses, etter min forståelse. Hvilken verdi var pakken merket med, og hva var utfylt i fraktdokumentene? Husker ikke. Det er lenge siden jeg mottok pakken. To uker siden nøyaktig når jeg tenker meg om. Vet ikke om det stod noe bestemt utenpå pakken. Det lå en oppsummering av kjøpet på en papirlapp inne i pakken. Pris på selve varene, mener jeg å huske. Alt så korrekt ut på det tidspunktet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Litt lenge å la dette ligge i to uker da. Jeg vil så fort som mulig tatt kontakt med DHL. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Litt lenge å la dette ligge i to uker da. Jeg vil så fort som mulig tatt kontakt med DHL. Fakturakravet kom i dag, så jeg har egentlig ikke hatt noen annen mulighet enn å la det ligge i to uker... Jeg tok kontakt med DHL så raskt som mulig, men dette kravet kom i dag, og jeg kom hjem først nå på kvelden, og da var allerede DHL-s kontakttelefon i forbindelse med fakturakrav stengt. Jeg kom gjennom på en annen telefon, men de sa jeg skulle ringe tilbake på mandag. Endret 24. mai 2013 av Ljóseind Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Beklager misforståelsen. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Null problem. Håper det jeg også. Jeg leser på google at det er flere før meg som har fått hinsides og merkelige fakturakrav på "merverdiavgift", men mitt er 5 ganger større en de jeg leser om. Det er snakk om noe med fortolling og at DHL betaller fortolling selv om de ikke behøver det, men vet ikke helt om det er relevant i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Var frakt spesifisert på noen måte på regningen? Jeg regner med at det løser seg med en mail og kopi av kvittering. Hva pakken er merket med har egentlig ingen betydning for om du skal betale moms eller ikke. Ellers fant jeg dette via et søk på google: "publisert den 30.jul.2012 12:05:58 Kontaktet tollvesenet om akkurat dette for en stund siden. Hei Har et spørsmål ang import av tegneserier. Regnes dette som bøker eller går dette inn under bestemmelsen Kap 6 fritak for merverdiavgift § 6-3-2 ledd n? Svar: Tegneseriehefter anses ikke som bøker. Nærmere definisjon av bøker kan undersøkes med Skatteetaten (tlf; 80080000) som er regeleier av Merverdiavgiftsloven (MVAL). Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet. Med hilsen Infosenteret Tollregion Vest-Noreg tlf; 03012" http://www.minetegne...ACAD80F658B91D3 Spørs hva slags tegneserier. Typ Donald-blad med mykt cover regnes ikke som bøker, men tegneserier (graphic novels) med tykk, hard cover regnes som bøker. Jeg har en venn som bestiller massevis av graphic novels, som overstiger grensen på 200 kr, fra amazon, og aldri måtte betale moms eller toll for det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Momsfritaket gjelder ISBNprodukter. 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Husker ikke. Det er lenge siden jeg mottok pakken. To uker siden nøyaktig når jeg tenker meg om. Vet ikke om det stod noe bestemt utenpå pakken. Det lå en oppsummering av kjøpet på en papirlapp inne i pakken. Pris på selve varene, mener jeg å huske. Alt så korrekt ut på det tidspunktet. Da sender du ganske enkelt en mail til DHL og påpeker at pakken var merket med en verdi på under 200kr, inneholdt varer for 200kr, og at de derfor ikke skulle ha lagt ut noen mva. i det hele tatt. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Ja. Det eller så ringer jeg dem klokken 8:00 på mandag. Slik jeg skjønner det, så har det skjedd en feil i Japan et sted. Jeg oppdaget nå at på baksiden av et av arkene står det at pakken var blitt registrert med en verdi på 16.840 norske kroner i Shiohama i Japan. Så har DHL betalt 25% moms på det, som har utløst en utgift på 300 kroner, sikkert for at de forhåndsbetalte beløpet. Og så har de sendt meg faktura for dette i etterkant. 1 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 MVA grunnlaget er vareverdien + frakt. Så i ditt tilfelle er totalen 510 kr, så du må betale MVA på hele summen. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nei, for varen(e) som er kjøpt kostet under 200kr. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 MVA grunnlaget er vareverdien + frakt. Så i ditt tilfelle er totalen 510 kr, så du må betale MVA på hele summen. Moms på frakt tilkommer kun ved vareverdi over 200 kroner. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 MVA grunnlaget er vareverdien + frakt. Så i ditt tilfelle er totalen 510 kr, så du må betale MVA på hele summen. Forutsatt at det skal betales moms overhodet, og siden 200kronersgrensa gjelder vareverdien uten frakt så skal det ikke betales MVA her. Men når det er oppgitt feil fortollingsverdi så blir det jo et spørsmål om hvem som bærer risikoen for det. Der er jeg ikke helt sikker... 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det er jo enten selgeren eller selgers fraktør som har tabbet seg ut, så jeg kan vanskelig se at fraktør på denne bakgrunn skulle kunne ha noe krav mot kjøper. Hva skulle deti såfall bygge på? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Kanskje det har skjedd en feil ved omregning mellom YEN og NKR, så komma har havnet på feil plass. 16.840,- skulle egentlig være 168.40,- 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Forutsatt at det skal betales moms overhodet, og siden 200kronersgrensa gjelder vareverdien uten frakt så skal det ikke betales MVA her. Men når det er oppgitt feil fortollingsverdi så blir det jo et spørsmål om hvem som bærer risikoen for det. Der er jeg ikke helt sikker... Opplevde dette en gang, pakken var kun merket med totalsum uten å spesifisere vareverdi eller fraktkostnad. Jeg betalte uten å kny da jeg hentet pakken, så kontaktet jeg posten og fikk refundert mellomlegget uten noe hassle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå