Synchroz Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hei. Lurer på noe angående internettet mitt som er helt forjævlig! Hvis jeg spiller FIFA 13, masse lagg hele tiden, spiller jeg skytespill, lagg hele tiden. På speedtest viser den: PING 35 ms Download speed: 7,46 Mbps Upload speed: 0,63 Mbps Er dette veldig ille da jeg har mistanker om det? Betaler 499 og da jeg sjekket Telenor sine sider kunne jeg få enda bedre internett til en billigere pris, men gjett hva? Internett linja (??) hadde ikke større kapasitet! Er det noen form for mulighet å gjøre noe som helst med dette internettet, eller er må jeg bare leve med det? Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hallo, Det er utrolig mange ting som kan påvirke en linje og feilsøking kan gå fra noen få enkle steg til en ekstremt omfattende prosess. Men jeg kan komme med litt forklaringer og ideer, så får du se om dette hjelper deg på veien. Du sier at du kan få en bedre linje til en lavere pris, da er svaret enkelt, bytt. En ISP (Internet Service Provider) har ingen problemer med å justere ned linjen. Si at du har en 10/0.5 Mbps linje til 499kr og du ser at du kan få en 20/1 Mbps linje til 399kr, bytt. Selv om linjen din (ut i fra målinger) ikke tåler mer en f.eks 7/0.3 Mbps skal en ISP ha ingen problemer med å selge deg produktet til 399kr og justere ned linjen til det akseptable nivået linjen din tåler. Så under slike forhold, bytt og spar deg noen kroner. Når det kommer til streaming tjenester som film, spill, osv, baserer de seg ofte på UDP protokoll ettersom dette er raskere, men det er en upålitelig overføring, så går en pakke tapt er det ingen form for at tjeneren få vite om dette og du kan oppfatte det som lag, skurring av lyd, osv. Linjen din har mer enn nok hastighet til å kunne spille uten noe problem, men du vil merke det fort om noen andre også benytter seg av nettet, men om dette ikke er tilfellet kan det hende at det ligger i overføringen og det kan være på utfattelig mange plasser. Hva jeg ville ha gjort: Kontakt Telenor kundesenter og spør om følgende: 1. Hvilken linje har jeg (for å sjekke om det stemmer med det du har og det de har registrert). 2. Hvilken opplysninger har dere om linjen min gjennom Kapaks (tjeneste som leveres av telenor og som har lagret målte verdier for alle linjene)? Her er det hovedsaklig 3 ting du bør notere deg, det er Faktisk linje lengde, lengde på inntak og tråddiameter. Under finner du et eksempel: Linjen har produktet analog telefoni Total linjelengde inkludert inntak: 1169 meter Lengde på inntak: 100 meter (standard) Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre Fabrikat på utstyr: A7302E Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Grunnen til at dette er viktig å sjekke er fordi at linjene blir ofte satt opp automatisk etter profiler som er fastsatt på forhånd. Da kan det hende at selv om linjen skal bli satt opp til en optimalt profil ut i fra målinger kan den faktisk blir satt for høyt (noe som ofte skjer). Linjen over ville ut fra linjelengden blitt satt til 18-20 Mbps profil, men noe den ikke ville ha taklet. Om denne linjen hadde blitt satt til en slik profil ville den nok målt en 7-10 Mbps, altså et tap på 38,9-50% og den ville mest sannsynlig blitt meget ustabil (mye pakketap og høy laytency). Som du ser har denne linjen ganske lang lengde på inntak og har varierende tråddiameter (noe som er veldig ugunstig) og det setter begrensninger på hva linjen takler. Målingene som er gjort ute i felt sier at linjen takler ADSL 14432/800, men som tommelfingerregel skal du fjerne 5-10% av denne målte kapasiteten. Så en riktig profil for denne linjen ville være en 11-12 Mbps profil. Det kan selvfølgelig hende at linjen vil fungere fint ved f.eks 15-16 Mbps profil, men da kan det hende at den vil få ettervirkninger senere, eller at linjen blir påvirket når sentralene blir belastet. 3. Hvilken målinger har dere på min linje? Dette skal de kunne måle direkte fra sentral til husstand. Om de f.eks sier at de måler 7456 Kbps og linjen din skal være en 20Mbps er det noe som er gale (ettersom det er veldig mye tap), og der linjen din har som regel blitt satt til en feil profil. Da er en mulig løsning å sette denne ned til for eksempel en 8 Mbps profil for å se om dette virker. Om forholdene er veldig dårlig ut i fra tallene kan det hende at det er lurt å sette linjen betraktelig under den målte kapasiteten og de ofte har mulighet til å "øke" styrken på signalet (det vil si at det er mindre avvik i utvisking av signalet før det kommer fram). 4. Hvilken støynivåer måler dere på min linje? Her skal de kunne måle støynivåverdiene på opp og ned linjen og skal normalt ligge på 5 - 15 db. Når dette er gjort og alt som kan gjøres eksternt er eventuelt fikset, ville jeg ha jobbet meg gjennom det interne (om det er avdekket feil eksternt er det ikke så mye du selv kan gjøre). Da kan du sjekke ting som: Er det trådløs forbindelse du er koblet opp med, vil jeg uansett anbefale å gå over til kablet forhold. Om dette ikke er aktuelt ville jeg sjekket de trådløs forholdene, dekning, signalstyrke, forstyrrelse, osv. Det første jeg ville ha sjekket er forholdene for forstyrrelse (Interferens). Interferens: Ordet interferens brukes mye innenfor trådløse nettverk og er bygget på det vi i fysikken kaller for bølgeteori. Nesten alle trådløse rutere i dag bygger på overføring av data ved hjelp av radiobølger og der de fleste operer på 2.4Ghz (frekvens) og nå i nyere tid også på 5Ghz. Når et nettverk blir utsatt for ustabilitet der maskinen faller inn/ut og/eller signalstyrken på nettverket går fra sterk til svak, skyldes dette ofte på grunn av interferens. Over nevnes bølgeteori, dette fordi radiobølger har samme egenskapene som en bølge på havet. Se for deg to bølger, den ene kommer fra venstre (og beveger seg mot høyre) og den andre kommer fra høyre (og beveger seg mot venstre). Disse bølgene har noe vi kaller for bølgetopp og bølge bunn, og er som ordet sier, bølgetopp er toppen av bølgen og bølgebunn er bunnen av bølgen. Tilbake til disse bølgene som ble nevnt over (som kom fra venstre og høyre). Vi tenker oss et punkt på midten som begge bølgene vil krysse etter en gitt tid, om bølgetoppen fra venstre treffer bølgetopp fra høyre vil dette danne en konstruktiv overlagrin (der begge bølgene blir om til en høyere bølge før de går tilbake til de samme høydene før de kolliderte). Om to bølgebunner treffer hverandre blir det samme casen som nevnt over, men i negativ retning, men om en bølgetopp og en bølgebunn krysser hverandre vil vi få noe som kalles destruktiv overlagring (der bølgen blir flatet ut i krysningspunktet) og det er dette som er interferens. Dette, som ved bølgene til sjøs, gjelder for radiobølgene også og om nettverket blir utsatt for interferens blir radiobølgene flatet ut og maskinen oppfater dette som signalet forsvinner eller varierer veldig i signalstyrke. Her har du en framgangsmåte for å benytte inSSIDer: 1. Gå inn på www.google.no 2. Skriv inn inSSIDer i søkefeltet 3. Trykk på den øverste linken (www.metageek.net/products/inssider/) 4. Trykk på «Download» i det grønne feltet 5. Når du har trykket på linken vil programmet automatisk lastes ned (det kan hende at du må godkjenne en pop-up øverst i nettleseren din). 6. Velg om du vil kjøre eller lagre programmet (du velger lagre om du ønsker å legge programmet i en egen mappe) 7. Når dette er gjort vil det befinne seg et ikon hvor programmet er lastet ned. 8. Dobbelklikk på dette ikonet og følg installasjonsguiden. 9. Det skal nå være muligheter for å starte programmet. 10. (inne i programmet) Om nettverkene ikke kommer opp automatisktrykker du på view channels, da vil du se alle trådløse nettverk maskinen din vil finne. Øverste del av programmet (vinduet) vil inneholde nettverkene på listeform, nedre del av programmet (vinduet) vil vise kanalene og amplituden (bølgetoppen) disse nettverkene opererer på. 11. Du skal fokusere på den nedre delen. For å finne ut hvilken kanal nettverket opererer på se tabellen i øverste vindu, der vil du se kolonne som heter «Channel» denne lister opp alle nettverkene og kanalene hvert nettverk opererer på. 12. Det du trenger å gjøre for å se om nettverket ditt ikke blir utsatt for interferens er at ingen (eller maks 1) nettverk befinner seg på samme kanal som deg. Det beste er selvfølgelig at ingen har samme kanal som deg. Nettverket bør heller ikke ha samme amplitude som ditt nettverk. 13. Det du må gjøre er å finne en kanal som ingen andre bruker og endre dette på modemet ditt, om du ikke klarer dette selv skal de fleste internett leverandører kunne hjelpe deg med dette eller bare spør meg så skal jeg kunne forklare (kan hende at enkelte modem ikke har denne muligheten). Om dette ikke hjelper ville jeg har fjernet nettverket og satt det opp på nytt med de mest ideelle settings. Om dette heller ikke hjelper kan det hende at du vil få en bedre opplevelse med å portforwarde portene spillet benytter. Det kan også hende at det er nettverkskortet ditt, kan hende det ikke er så bra, at den trådløse ruteren du benytter ikke er så bra, osv. Men er vanskelig å komme med noe konstruktiv på dette området ettersom denne informasjonen ikke er gitt. 2 Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å komme med så informativ informasjon! Skal prøve rådene dine. Igjen - tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå