Gå til innhold

[Løst] Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro


Anbefalte innlegg

Jeg lover, dette blir SISTE gang jeg spør! Takk for all hjelp!

 

Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro

 

har jeg hørt er veldig bra. Og hvis jeg har forstått rett, trenger man ikke stativ for å få fine bilder, og man kommer nærme insekter og sånne ting?

 

Synes dette virker som ett veldig bra objektiv! Såklart ikke billig, men.. Har nå funnet ut at bildestsbilisering kan være smart, så jeg går nok for ett objektiv med det. Men dere proffe, vil dere si at dette er ett bra objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dedikerte makroobjektiver er vedlig bra. Sigmadu viser til har bildestabilisering og dette bidrar til mindre bevegelsesuskarphet som skuldast bevegelser i kamera, ikkje motivet.

Den største utfordringa når det gjeld makro og skarpe bilder er å treffe fokus. Dette hjelper ikkje bildestabiliseringa på. Ofte er ikkje AF veldig godt eigna og å fokusere manuelt med kanskje 1mm dybdeskarphet er omtrent håplaust utan stativ. Dybdeskarpheten kan jo betrast med liten blendar, men likevel trur eg makrofortografering ned mot 1:1 utan stativ er lite å satse på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle dedikerte makroobjektiver er vedlig bra. Sigmadu viser til har bildestabilisering og dette bidrar til mindre bevegelsesuskarphet som skuldast bevegelser i kamera, ikkje motivet.

Den største utfordringa når det gjeld makro og skarpe bilder er å treffe fokus. Dette hjelper ikkje bildestabiliseringa på. Ofte er ikkje AF veldig godt eigna og å fokusere manuelt med kanskje 1mm dybdeskarphet er omtrent håplaust utan stativ. Dybdeskarpheten kan jo betrast med liten blendar, men likevel trur eg makrofortografering ned mot 1:1 utan stativ er lite å satse på.

 

Hmm.. Litt å tenke på! Men hvis jeg f.eks skal fotografere ett insekt som sitter på bakken, rett foran meg, hvordan skal jeg vende kameraer nedover når det er festet på stativ?

 

Jeg ville heller gått for Sigma 150mm f/2.8 OS Macro. Da får du lengre arbeidsavstand på insekter, som kan være jævla skye...

 

Bortsett fra at denne er (for meg) sinnsykt dyr..

Lenke til kommentar

Jeg lover, dette blir SISTE gang jeg spør! Takk for all hjelp!

 

Aldri lov noe du ikke bør holde :)

Hmm.. Litt å tenke på! Men hvis jeg f.eks skal fotografere ett insekt som sitter på bakken, rett foran meg, hvordan skal jeg vende kameraer nedover når det er festet på stativ?

 

Et stativ som kan settes svært lavt, alternativt hvor en kan snu midtstolpen

Lenke til kommentar

 

 

Aldri lov noe du ikke bør holde :)

 

 

Et stativ som kan settes svært lavt, alternativt hvor en kan snu midtstolpen

 

Hehe :).. Mente vel egentlig at det var den siste tråden jeg skulle starte!:)

 

Har sett litt på Velbon df 60, men kan jo nesten ingenting om stativer.. Er dette et bra nok stativ?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor seriøst du vil drive med makro, men her er mine tips, hvis du ønsker å ta mye 1:1 makro.

 

Kjøp et billig objektiv på bruktmarkedet( f.eks. sigma 105 uten os, eller tokina 100mm),

Gå for et godt stativ som kan gå veldig lavt og med midtstolpe som kan legges på tvers.

Kjøp fokusskinner, gjerne 4 veis( bare å google focusing rails).

Blitz, en liten håndholdt reflektor og fjernutløser.

Lenke til kommentar

Og bruk liveview med 5x eller 10x-forstørrelse... Manuell fokus.

 

Så er det bare å vente på å erge seg over været... De dagene det er lett overskyet vær, blåser det storm. Og når det først er vindstille er det enten regnvær eller helt skyfri himmel med hardt lys...

 

Og det er bare å vende seg til stativ, det gjør ting mye lettere.

Lenke til kommentar

Virket som et supert stativ!

Kjøp et skikkelig stativ, kjøper du et billig stativ så er det vinglete og knotete å bruke, da ender du opp med at det aldri brukt.

 

Velbon DF-60 er et ganske pinglete stativ som ikke er laget for et tungt kamera meg stort objektiv. Manfrotto stativet som det er linket til er stødig, fleksibelt og gir mye for pengene. De har det på Lefdal til 1990 kr.

 

Du kan gjøre mye på frihånd, men det krever at du er veldig stødig på hendene og er tålmodig av natur. Makrofotografering er teknisk vanskelig så det krever at man øver og tar den tiden som trengs.

Lenke til kommentar

Jeg tar meg den frihet å låne denne tråden litt, da jeg har bare ett lite spørsmål.

 

Hvordan måler Sigma 105 macro seg mot Nikon sin variant?

Det finnes allerede noen tråder om det, generelt så er Sigma sitt meget bra. Det samme gjelder de fleste rene makroobjektiver som er i salg. Hvis du ikke har spesielle krav så er det nesten bare brennvidden du trenger å tenke på.

 

Ta en tur på http://www.photozone.de eller lignende websider og se hva de sier så får du antakelig en følelse av hva du burde satse på.

Lenke til kommentar

Jeg tar meg den frihet å låne denne tråden litt, da jeg har bare ett lite spørsmål.

 

Hvordan måler Sigma 105 macro seg mot Nikon sin variant?

Nikon sin variant er litt bedre på alle måter . Autofokusen er betraktelig bedre , omtrent lydløs og rask . Autofokusen i Sigmaen er treg .

Prisen nå for disse er lik , ca 5750 kr . Så det er ingen grunn til å gå for Sigmaen .

Bruktprisene på Nikon er høyere i tillegg hvis man skal selge .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...