steinrawr Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Hei. Nylig tok jeg oppkjøring på BE i Trondheim, og kjøreskolelæreren min mente at jeg måtte blinke til ventsre når jeg kjørte inn i et flettefelt. F.eks, ved et akksellerasjonsfelt inn på en motorvei med flettefelt og andre steder disse skiltene blir brukt, hvis jeg ligger i høyre felt. 530 Sammenfletting /////////////// 531 Felt for fartsøkning Jeg har kjørt bil i 5 år, 3 av de som yrkessjåfør, men dette er noe jeg virkelig misliker, da jeg oppfatter et blinklys til venstre som et feltbytte, og forventer at biler som gjør dette på innkjøring til en motorvei, har tenkt å bytte til venstre felt. På oppkjøringa begrunnet jeg valget mitt om å ikke blinke i slike flettefelt, med at jeg synes det var misvisende å blinke der, fordi jeg ikke gjør noen vesentlig endring av kjøretøyets plassering. Sensor svarte "greit," og sa ikke noe mer om det. Jeg er altså uenig i at det skal blinkes i slike situasjoner. Så folkens: her kan dere for min del bare slutte å blinke! Av trafikkreglene ser vi følgende: § 14. Signal og tegn1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt. 2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. Skiltenes betydning. 530 SammenflettingSkiltet angir at kjørefelt føres sammen til ett med gjensidig tilpassing i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser (fletting). 531 Felt for fartsøkning Skiltet angir at felt for fartsøkning føres inn på annet kjørefelt med gjensidig tilpassing i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser (fletting). Endret 27. april 2013 av steinrawr Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Et akselerasjonsfelt består av flere soner. Hvilken sone du befinner deg i avgjør hvilke regler du har å forholde deg til. Fant en forklarende link, så slipper jeg å skrive så mye. http://www.trafikkstudenten.no/nyheter/111 Lenke til kommentar
Populært innlegg dsgf Skrevet 27. april 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. april 2013 Jeg blinker normalt ikke ved fletting, så lenge normal fletting foregår, dvs tilnærmet annenhver bil inn fra to til ett felt (skilt 530). Jeg blinker ALLTID ved påkjøring med aksellerasjonsfelt (skilt 531); da er jeg på vei over i et annet felt, og tar det ikke for gitt at bilene som kommer bakfra har fått med seg at jeg er i et (aksellerasjons)felt som straks slutter. Din tolkning av det som at jeg da har tenkt meg helt over i venstre felt tror jeg er ganske spesiell. Normal oppførsel er å bruke venstre blinklys, og normal oppførsel er å flytte seg fra aksellerasjonsfeltet og inn i høyre felt. Ethvert personlig initiativ til å praktisere dette annerledes bidrar til lavere trafikksikkerhet på grunn av større usikkerhet om hva som menes. Videre blinker jeg alltid i alle situasjoner hvor det bidrar til å forsterke mine signaler om hvor jeg skal. 14 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Jeg blinker ALLTID ved påkjøring med aksellerasjonsfelt (skilt 531); da er jeg på vei over i et annet felt, og tar det ikke for gitt at bilene som kommer bakfra har fått med seg at jeg er i et (aksellerasjons)felt som straks slutter. Din tolkning av det som at jeg da har tenkt meg helt over i venstre felt tror jeg er ganske spesiell. Normal oppførsel er å bruke venstre blinklys, og normal oppførsel er å flytte seg fra aksellerasjonsfeltet og inn i høyre felt. Ethvert personlig initiativ til å praktisere dette annerledes bidrar til lavere trafikksikkerhet på grunn av større usikkerhet om hva som menes. Men det er jo akkurat dette jeg mener er feil. Et aksellerasjonsfelt som munner ut i en fletting,er et eget felt helt til det ikke er veioppmerking mellom de lengre. Da er det ett felt, hvor kjøretøy har gjensidig vikeplikt for hverandre. Hvis du kjører ut i et aksellerasjonsfelt, er det ingen tvil om hvor du skal!(Hvor ellers kan du kjøre liksom?) Når du har kommet til et flettefelt, er du jo i teorien i samme felt som alle som kommer i høyre felt på veien, og blinklys her er jo en indikasjon på at du skal ut i venstre felt. Hvorfor blinker vi ikke til høyre når vi kommer langs en motorvei i høyre gel, og et flettefelt starter? 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Litt av problemet er nok at det er veldig liten forskjell på motorvei med aksellerasjonsfelt som har flettefelt på slutten, og aksellerasjonsfelt ut på flerfelts vei, skiltet med vikeplikt. Som f.eks her: http://tinyurl.com/cjnu2n2. Her er det som du ser ikke noe "fletteparti" uten stiplet linje på slutten av aksellerasjonsfeltet, og det skal derfor brukes blinklys for å markere feltskifte. Selv om reglene etter boka er forskjellige er det ikke så stort rom for å praktisere selve kjøringen så veldig forskjellig. Og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det å bruke venstre blinklys i aksellerasjonsfelt kan gjøre det vanskeligere for deg å forutse hva bilen skrått til høyre for deg kommer til å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Når det er stiplet skal du blinke, når det ikke er stiplet skal du ikke blinke. Men jeg vil likevel anbefale at hvis du begynner å blinke mens du er på stiplet område at du ikke slutter å blinke når du kommer til fletteområdet før du er flettet i, da dette kan tolkes som at du "gir opp". 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Eg har svært vanskelig for å sjå for meg at bruk av blinklys i slike situasjoner er til større ulempe for dei andre trafikkantane enn det er fordel. Ein kan sjølvsagt diskutere om blinking er nødvendig eller ikkje, men eg kan ikkje sjå at blinkinga vil gjere at andre trafikkanter forårsaker farlige situasjoner. Dersom ein kjøyrer på eit akselerasjonsfelt med fletting og skal heilt over til venste felt i ein operasjon (noke som ein i utganspunktet skal unngå då ein skal tilpasse farta etter kva som er hensiktsmessig for kvart enkelt felt). Dersom du ligger litt bak og til venstre for ein bil som er på veg inn i kjøyrebana frå eit akselerasjonsfelt så må du uansett gi plass til bilen som ligger foran, dette uavhengig av om den andre bilen skal legge seg foran deg, eller om han skal foran deg og videre over i venstre felt. Sjølv praktiserer eg regelen om at eg markerer alle mine bevegelser. Så på eit flettefelt så markerer eg i det eg legger meg inn mellom to andre biler. Dette begrunner eg med at dette er nyttig informasjon for dei andre billistane då det er skjeldan at folk kjøyrer heilt til endes på akselerasjonsfeltet. Og sjølv om ein hadde kjøyrt heilt til enden av akselarsjonsfeltet så vil det være vanskelig for dei andre trafikkantane å sjå når du har går "tom for veg" og må legge deg inn. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Flettefelt blinker jeg ikke som regel, men i akselerasjonsfelt gjør jeg det. Blinker ikke inn i rundkjøring heller, men ser det blir mer og mer vanlig å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Man blinker ikke bare for å vise at man skal svinge/bytte felt, men også for å gjøre deg mer synlig. Folk havner fort i zombiemodus på motorveier, og om du da blinker vil du bli langt lettere å legge merke til enn om du ikke blinker. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg pleier å blinke, jeg synes det er mer tydelig enn alternativet. AtW 2 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Folk havner fort i zombiemodus på motorveier, og om du da blinker vil du bli langt lettere å legge merke til enn om du ikke blinker. Fasit. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Kjører MC, så jeg blinker så mye jeg bare kan, rett og slett for at folk skal se meg. Men aller viktigste i akselerasjonsfelt er å akselerere! Blir mange farlige situasjoner ut av at den som kommer i akselerasjonsfeltet ligger 30 km/t saktere enn trafikken han/hun skal flette inn i. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Kjører MC, så jeg blinker så mye jeg bare kan, rett og slett for at folk skal se meg. Men aller viktigste i akselerasjonsfelt er å akselerere! Blir mange farlige situasjoner ut av at den som kommer i akselerasjonsfeltet ligger 30 km/t saktere enn trafikken han/hun skal flette inn i. Enig i at det er generelt problem med MC, og jeg blinker forsåvidt jeg også, men akkurat i akselerasjonsfelt synes jeg ikke problemet er så stor, takket være uovertruffen manøvrerbarhet så trenger man knapt noe som helst slags samarbeid i slike situasjoner da man lett plasserer seg der man vil. AtW 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Man blinker ikke bare for å vise at man skal svinge/bytte felt, men også for å gjøre deg mer synlig. Folk havner fort i zombiemodus på motorveier, og om du da blinker vil du bli langt lettere å legge merke til enn om du ikke blinker. Kunne ikke vært mer enig. Blinker alltid om det er mye trafikk ved fletting eller aks.felt rett og slett fordi jeg vil "provosere" frem en reaksjon. Er alltid 50/50 om føreren bak skal 1 hakk lenger frem i køen eller lar fornuften seire. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg er enig med TS. Blinklys indikerer et feltskifte. Ved sammenslåing av to felt bytter man ikke felt, ergo er blinklys direkte feil. Det vil da indikere at du skal bytte felt til motgående kjøreretning for å gjøre en forbikjøring. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Jeg kan virkelig ikke helt skjønne problemet her .. er det noen som er redd man skal ødelegge blinklysa sine? Blink heller en gang for mye enn en gang for lite, og ta høyde for at alle rundt deg kjører i en eller annen zombietilstand. Enkelt og trygt for alle, ingen skades av blinklys - med mindre man selvfølgelig bruker dem helt feil a la blinke feil vei .. Legg forøvrig merke til denne: http://www.vegvesen....Motorveg08.html Endret 14. mai 2013 av jonlem 2 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg er enig med TS. Blinklys indikerer et feltskifte. Ved sammenslåing av to felt bytter man ikke felt, ergo er blinklys direkte feil. Det vil da indikere at du skal bytte felt til motgående kjøreretning for å gjøre en forbikjøring. Det er ingen med vett i skallen som antar at man har noen andre planer enn å "flette" når de blinker inn i et flettefelt, så lenge man ikke fortsetter å blinke når man er plassert i kjørefeltet. Man blinker for å gjøre seg synlig når man kommer inn mot flettefeltet og under "flettingen", spesielt viktig på motorvei da mange kjører der en stund, kjører kanskje med cruise controll, havner i zombiemodus og får tunellsyn. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Det er ingen med vett i skallen som antar at man har noen andre planer enn å "flette" når de blinker inn i et flettefelt... Helt uenig. Det er veldig mange som skjærer rett over i venstrefeltet og når jeg ser noe blinke til venstre i flettefeltet så tar jeg høyde for at akkurat dette skjer. Blinker du i flettefelt så har du misforstått trafikkreglene og indikerer nærmest at du har vikeplikt for andre kjøretøy. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Helt uenig. Det er veldig mange som skjærer rett over i venstrefeltet og når jeg ser noe blinke til venstre i flettefeltet så tar jeg høyde for at akkurat dette skjer. Blinker du i flettefelt så har du misforstått trafikkreglene og indikerer nærmest at du har vikeplikt for andre kjøretøy. Så bra at du tar høyde for sånt, det er viktig - men du skulle egentlig vurdere å gjøre det uansett om det blinkes eller ikke. Sånn er det se, man bør vurdere å idiotforklare enhver annen trafikant. Men å si at man ved å gjøre noe så banalt som å blinke når man skal inn på feks motorvei e.l. der det er flettefelt har misforstått trafikkreglene, så synes jeg man drar den litt langt. Det kan aldri skade å gjøre det klinkende klart hva man har planer om å gjøre. Blink heller en gang for mye enn en gang for lite. Slik bruk av blinklys vil også være vanskelig tror jeg å få skvist inn under definisjonen av "unødig" eller "hensynsløs" bruk av lyssignal. Men for all del, du får prøve å filme det en dag, og anmelde det, se hvor langt du kommer. Evt, bare ta for deg den videoen fra SVV jeg linket til rett over her. Når jeg tenker meg om, ser jeg ikke helt hvor man tar den konklusjonen fra, at man overhodet ikke bør blinke i flettefeltet? Bortsett fra en dryg tolkning av §14 i trafikkreglene? Endret 15. mai 2013 av jonlem Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Blink heller en gang for mye enn en gang for lite. Slik bruk av blinklys vil også være vanskelig tror jeg å få skvist inn under definisjonen av "unødig" eller "hensynsløs" bruk av lyssignal. Men for all del, du får prøve å filme det en dag, og anmelde det, se hvor langt du kommer. La oss heller blinke der det er nødvendig å blinke og ikke blinke der det gir rom for misforståelser. Helt unødvendig å blinke i slutten av et flettefelt, andre trafikanter må være fullstendig blåst i hodet hvis de ikke forstår at du skal inn på veien. Jeg kjøper heller ikke argumentet ditt om at man skal blinke for å varsle bilister som kjører i andre tanker. Hvis de ikke ser bilen som kommer på sin høyre side i flettefeltet så vil de heller ikke se at denne bilen blinker. Forøvrig, du kan ta det helt med ro. Jeg kommer ikke til å anmelde deg hvis jeg ser deg blinke i et flettefelt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå