Mr_Spock Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Hei! Holder på å handle inn komponenter til en gaming pc, budsjett er ikke fast. Handler inn litt etter hva som er igjen av lønna når regningene er betalt Men har som mål å få den ferdig til sommerferien. Har hittil handlet inn: Kabinett: CM Storm Scout II (fulgte med 2x 120mm LED Vifter Red) PSU: Seasonic X-1050 Gold MB: Asus Maximus V Formula CPU: Intel Core i7-3770K CPU Kjøling: Corsair Hydro Series H60 Vifter: 2x Cooler Master SikleFlow 120mm Green Belysning: NZXT Hue LED SSD OS: Intel 335 240GB SSD Gaming: Intel 335 240GB HDD Lagring: Seagate Barracuda 2TB 7200 RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x8GB Blu Ray: Asus BW-12B1ST 3D Skjermkort: Asus GeForce GTX 780 3 stk Skjermer: 120Hz, 24", 1920x1080, Asus VG248QE 3D Kit: nVidia 3DVision 3 Wireless Glasses Kit Ratt: Logitec Driving Force GT Dette blir første gang jeg bygger pc selv. Så mye av årsaken til anskaffelsen er for å lære om hvordan dette fungerer. Kommer å sette meg inn i overklokking og annet morsomt når mulighetene nå byr seg. Setter pris på innspill og forslag om tingene jeg vurderer og har satt spørsmålstegn ved. Gjerne kommentarer om det jeg allerede har handlet inn også. mvh Edit: Oppdaterer listene. Edit: Oppdaterer listene Edit: Oppdaterer listene Endret 3. juli 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Vel ville heller vurdert i5 3570k istedenfor hvis du ikke vil videoredigere eller multitaske. Samsung 840 er gode SSD disker til billig pris til de fleste bruksområdet bør det holde. Noctua NH-D14 bør være en god nok kjøling her. Seagate Barracuda 7200.14 2TB bør være en god nok harddisk. Kingston HyperX blu DDR3 -1600 8GB er veldig heftig rambrikker, har man 4 slike har man mere nok ram for flere år. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Bare så det er sagt, LGA 1555 kommer muligens mot sommeren, så ville ventet, eller kjøpt Sandybrige (2500k) eventuelt Asus P8Z68-V PRO/Gen3 på bruktmarkedet så er det et bra kjøp. Men også sjekk pris, siden du burde vertfall få det en del billigere, på overklokking kan 2500k komme lengere. Eneste ivybride har fordelen med er lavere strømbruk stort sett. Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hei! Holder på å handle inn komponenter til en gaming pc, budsjett er ikke fast. Handler inn litt etter etter hva som er igjen av lønna når regningene er betalt Men har som mål å få den ferdig til sommerferien. Har hittil handlet inn: Kabinett: CM Storm Scout II PSU: Seasonic X-1050 Gold MB: Asus Maximus V Formula Videre vurderer jeg følgende: CPU: Intel Core i7-3770K GPU: Asus Matrix HD7970 Platinum (eventuelt kjøpe et par rimeligere kort for å teste SLI eller Crossfire) RAM: ? CPU Kjøling: ? HDD OS: ? HDD Lagring: ? Dette blir første gang jeg bygger pc selv. Så mye av årsaken til anskaffelsen er for å lære om hvordan dette fungerer. Kommer å sette meg inn i overklokking og annet morsomt når mulighetene nå byr seg. Setter pris på innspill og forslag om tingene jeg vurderer og har satt spørsmålstegn ved. Gjerne kommentarer om det jeg allerede har handlet inn også. mvh 700 serien til nvidia skal visst komme i mai ca. http://videocardz.com/41002/nvidia-geforce-gtx-titan-le-gtx-780-geforce-700-series-detailed. Og som allerede påpekt så kommer jo intel's haswell i slutten av juni tror jeg. Og om en ikke tar seg råd til disse så vil jeg iallefall tro at de gamle modellene blir billigere når de nye kommer. Forresten, har hatt 7970 matrix platinum, men er mer fornøyd med gtx 680 lightning som jeg har nå. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Takk for masse bra tips. Tenkte mye på det med at Haswell kommer nå til sommeren, men bestemte meg allikevel for å gå for 1155 nå. Men med skjermkort kan det kanskje lønne seg å vente litt ser jeg, da venter jeg å handle inn dette sist. Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Når det gjelder SLI og CFX så vil jeg råde deg til å heller gå for det kraftigste single-GPU kortet du vil ta deg råd til. Selv om det høres spennende ut med to grafikkort i maskinen, så er det fortsatt en del problemer med å kjøre flere grafikkort som gjør at det ikke er helt verdt det enda. Siden du bygger pc-en over tid så er det bare å gå for de komponentene du har lyst til (3770K, HD7970 Matrix), men hvis du er ute etter mest for pengene så kan det være lurt å gå for rimeligere komponenter som yter nesten det samme (3570K, HD7970 fra f.eks. xfx eller sapphire osv) Ram: så mye ram du vil ha og har plass til, med hastigheter fra 1600 Mhz og opp. Kjøler: Denne hvis den blir tilgjengelig her til lands(og du har lyst å prøve vannkjøling). Eventuelt denne, som er et beist av en luftkjøler. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Takk for innspill Det er et vindu i kabinettet og jeg hadde tenkt å ha litt kul belysning, da virker vannkjøling mest interessant, den Swiftecen så veldig fin ut. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Her er det foreløpige utstyret som er handlet inn: PSU lå en fløyelspose i esken, med kabler og annet i en kul liten bag-aktig sak. Er psuen like god kvalitetsmessig som innpakningen, lover det godt Endret 26. april 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Bare så det er sagt, LGA 1555 kommer muligens mot sommeren, så ville ventet, eller kjøpt Sandybrige (2500k) eventuelt Asus P8Z68-V PRO/Gen3 på bruktmarkedet så er det et bra kjøp. Men også sjekk pris, siden du burde vertfall få det en del billigere, på overklokking kan 2500k komme lengere. Eneste ivybride har fordelen med er lavere strømbruk stort sett. Socket 1150* (Haswell) kommer trolig til sommer. Hvis ikke, høsten 2013. Latterlig å kjøpe en i7 3770K om du verken skal multi-taske eller drive mye med rendering. i5 3570K gjør jobben. Ville anbefalt følgende ettersom jeg har erfaring med hver enkelt av dem: RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP Kjøling (dropes om du ikke skal drive noe særlig med overklokking): NOCTUA NH-D14 SSD: Samsung 840 PRO 256GB HDD: SEAGATE BARRACUDA 2TB Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Her er det foreløpige utstyret som er handlet inn: PSU lå en fløyelspose i esken, med kabler og annet i en kul liten bag-aktig sak. Er psuen like god kvalitetsmessig som innpakningen, lover det godt Seasonic blir vel regnet som det beste som er av strømforsyninger. Er de som leverer de dyrere psuene til corsair. Ax serien blant annet. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Bare så det er sagt, LGA 1555 kommer muligens mot sommeren, så ville ventet, eller kjøpt Sandybrige (2500k) eventuelt Asus P8Z68-V PRO/Gen3 på bruktmarkedet så er det et bra kjøp. Men også sjekk pris, siden du burde vertfall få det en del billigere, på overklokking kan 2500k komme lengere. Eneste ivybride har fordelen med er lavere strømbruk stort sett. Er Haswell som kommer til sommeren og den har LGA 1150, just saying. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Takk for bra tips og inspill. Lurte litt på å bruke en del penger på en skikkelig god skjerm - med ekstra høy oppløsning og opdateringsfrekvens. Men ser at det er mulig å kunne spille på 3 skjermer Det virker jo veldig spennende - 3 stk 27" med 1920x1080 av "normal" kvalitet er mulig i budsjettet. Men så kommer spørsmålet - hva slags skjermkortløsning er best her? Noen som har anbefalinger? Gjerne anbefaling på ok skjermer også, Smale rammer slår meg som en fordel her. Endret 29. april 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Hvis du skal spille Over alle skjermene, så er det ati som har de beste løsningene for det. Da blir det HD 7970 GHz edition som er den beste løsningen. Edit: Evt nvidia gtx titan Endret 29. april 2013 av Stagga89 Lenke til kommentar
Doktor_Roberts Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Bare sånn for ordens skyld, så kan det jo hende at NH-D14 blir litt svær i akkurat det kabinettet, og om penge strekker til så kunne jo en h100i vært et bra valg? Fungerer utmerket til å kjøle overklokkede ivy bridge prosessorer, og så er det jo litt stas å kunne si at man har vannkjøling? Å slenge på et par SP vifter fra Corsair er jo heller ikke noe dumt Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Hvis du skal spille Over alle skjermene, så er det ati som har de beste løsningene for det. Da blir det HD 7970 GHz edition som er den beste løsningen. Edit: Evt nvidia gtx titan Ser ut som dine råd stemmer bra med denne testen: http://www.extremete...ad-at-5760x1080 Vil vel også være bedre med et stk Titan enn for eksempel 2 skt 7970 GHz - for å slippe problemene med Crossfire? Forventer heller ikke å spille på super instillinger på 3 skjermer - kan heller velge å slukke 2 av de hvis jeg vil spille på veldig høye instillinger. Bare sånn for ordens skyld, så kan det jo hende at NH-D14 blir litt svær i akkurat det kabinettet, og om penge strekker til så kunne jo en h100i vært et bra valg? Fungerer utmerket til å kjøle overklokkede ivy bridge prosessorer, og så er det jo litt stas å kunne si at man har vannkjøling? Å slenge på et par SP vifter fra Corsair er jo heller ikke noe dumt Ja det heller mot vannkjøling - vil helst ikke dekke det stilige hovedkortet med en stor vifte, skal ha lys i kabinettet og det er plexiglass på siden. Må nok også montere et par ekstra vifter i kabinettet - det fulgte med 2. Endret 29. april 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Fortsetter å spørre i denne tråden, neste som står for tur er innkjøp av harddisker, har bestemt meg for: 1 SSD til OS, Photoshop, Office osv - størrelse 250GB 1 SSD til Gaming - størrelse 250GB 2 HDD til lagring 2GB Både Barracuda HDD og Samsung Pro SSD foreslått over virker å være bra valg. Men Samsung Pro 256GB finner jeg bare i OEM - og jeg ønsker helst å kjøpe slike ting i full pakke. Er Intel 520 240GB et like greit valg - til OS og gaming? Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 OS/Spill : OCZ SSD Vertex 4 Series 2.5" 256GB Lagring : WD Red 2TB NAS Harddrive NAS disk for lengre levetid og stabilitet... Kan og gå for WD Desktop Green 2TB Litt billigere og mer energisparende.... Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 OS/Spill : OCZ SSD Vertex 4 Series 2.5" 256GB Lagring : WD Red 2TB NAS Harddrive NAS disk for lengre levetid og stabilitet... Kan og gå for WD Desktop Green 2TB Litt billigere og mer energisparende.... Takk for forslag, men OCZ SSD har jeg lest mye rart om? Jeg vil hest ha maks driftsikkerhet på SSDene, har lest at Intel er veldig bra på dette? Lenke til kommentar
Haugezz Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) OCZ er etter min(og mange andre) mening Best på SSD. Men Kingston og Corsair er og veldig gode.... Endret 12. mai 2013 av Haugezz Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Ok, det inntrykket jeg fikk var at Samsung (Pro) og Intels 520 var det man gjerne valgte om man satte kvalitet og stabilitet høyt. Men jeg får lese meg opp på OCZ - og Kingston og Corsair Takk for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå