Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bofiber veldig åpent nett?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå skaffet med bofiber hjemme og er veldig fornøyd på det de leverer, leverings tid samt oppføre seg profesjonelt kan dem derimot ikke.

Men tilbake til poenget, fra bofiber får man en switch med 4 porter og denne har jeg koblet en maskin til og det virker som det er veldig åpent ut mot nettet samt at det virker for meg at maskinne får en global ip addresse (Ikke skyt meg her ikke helt stødig på IP addresser).

Har testet med å for eks sette opp en minecraft server, prøver å koblet til med NGT nettverket som enda ikke er ferdig sakt opp altså et helt annet nettverk og bang jeg er inne. Har ikke åpnet porter eller noe.

Inteno switchen man får virker ikke som har noe web grensesnit der jeg værtfall kan gjøre innstilinger.

Har også testet med å sette opp XAMPP og får åpnet nettsiden på jobben som er laget på pcen.

Har nå gått inn på yougetsignal.com og brukt deres "Scan All Common Ports". Listen de tester med ser ut til å være:

21 FTP

22 SSH

23 TELNET

25 SMTP

53 DNS

80 HTTP

110 POP3

115 SFTP

135 RPC

139 NetBIOS

143 IMAP

194 IRC

443 SSL

445 SMB

1433 MSSQL

3306 MySQL

3389 Remote Desktop

5632 PCAnywhere

5900 VNC

6112 Warcraft III

og får følgende resultat tilbake, dette er da åpne porter:

Port 3306 is open on 185.5.233.101.

Port 3389 is open on 185.5.233.101.

Merk at jeg tidligere har testet med en annen pc og fikk at flere porter er åpnet. Og vis jeg prøver for eks minecraft porten 25565 er den åpen. Så full oversikt over hvilken som er åpent har jeg ikke da jeg ikke orker å manuelt teste alle.

utifra denne listen er det jo ikke veldig mye åpent kan virke som, men jeg blir litt skeptisk til at det et åpent slik uansett da jeg måtte hat et helvete for å få satt opp minecraft server på NGT routeren for eks.

Ipconfig gir følgende resultat:

Connection-specific DNS Suffix . : bofiber.no

IP Address. . . . . . . . . . . . : 185.5.233.XXX

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.

Default Gateway . . . . . . . . . : 185.5.233.1

Er dete noe jeg trenger å tenkte på? For eks sette opp en egen router på innsiden som får en av 185.5.233.XXX addressene og la maskinene leve på for eks kasisk 192.168.0.XXX ? Tenker da med tanke på sikkerhet, vil det være lettere for uvedkomene og stjele div info som for eks bank info osv slik det er i dag når det er sån åpent?

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikkje vere noe problem at en maskin har 'global ip', men spørsmålet er vell heller om alle portene på nettverket ditt er åpent eller om det er upnp som har åpna di for deg. Det er ikkje anbefalt å ha alle portene åpne, men i praksis er det sjangsen for at noen desperat prøver å hacke deg gjennom disse portene forferdelig liten.

Men syns det er merkelig at "switchen" du fikk fra Bofiber, ikkje har innebygd router? Har selv fiber men fra Altibox, di har sendt meg ein modem/router. Vanlegvis får du ein router med DHCP server aktivert, som sender alle maskinenen en lokal ip. (192.168....)

Min modem/router fra Altibox har heller ikkje et web grenesnitt som du får tilgang til lokalt, for meg må eg koble meg til gjennom nettsiden til altibox, for å skifte instillinger. Kanskje det er noe likt opplegg for deg?

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Ipconfig gir følgende resultat:

Connection-specific DNS Suffix . : bofiber.no

IP Address. . . . . . . . . . . . : 185.5.233.XXX

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.

Default Gateway . . . . . . . . . : 185.5.233.1

her har du fått en routbar ipadresse rett på pcen din, litt snodig at de har valgt å dele ut det med tanke på at det er tomt for ipv4 hos ripe.

Dersom du skal kjøre med oppsettet slik må du i det minste installere en brannmur på pcen din.

Lenke til kommentar

Er dete noe jeg trenger å tenkte på? For eks sette opp en egen router på innsiden som får en av 185.5.233.XXX addressene og la maskinene leve på for eks kasisk 192.168.0.XXX ? Tenker da med tanke på sikkerhet, vil det være lettere for uvedkomene og stjele div info som for eks bank info osv slik det er i dag når det er sån åpent?

Du bør absolutt ha en router med brannmur. Det er vel ikkje bare PCen din som er på hjemmenettverket? Har du PS3/Xbox/SmartTV/BluRay-spiller så er jo alle disse åpne rett ut på nettet om du bare har en switch.

Det er som å gå hjemmefra med inngangsdøre vidt åpen :ninja:

Men eg ville først spurt Bofiber om det virkelig er så åpent som det kan se ut som eller om de har innebygd skikkelig sikkerhet i nettet sitt.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...