Gå til innhold

Hvilken 27" IPS / 2560x1440


Kiseijuu

Anbefalte innlegg

Morn

 

Er da ute etter en høyoppløst skjerm og trenger litt hjelp til å velge. Pris og valgmessig er det da IPS panel 27" som gjelder. Hvis jeg har gjort hjemmeleksa mi riktig så er alternativene mine da:

  • Dell U2713H
  • Viewsonic VP2770-LED
  • Asus PB278Q
  • Samsung S27B970D
  • Fujitsu P27T-7
  • HP ZR2740w

Jeg spiller en del, men ønske om høy oppløsning kommer først, derfor IPS panel. Det er også relativt lite jeg spiller kompetitiv FPS. Ut ifra hva jeg har klart å lese meg frem til så skal da Viewsonic og Asus modellen være best egnet med tanke på skjermforsinkelse og annet. Korrekt?

 

Jeg har i dag 2 stk gamle skjermer fra 2005, NEC 2080UX (http://www.hardware.no/artikler/den_store_lcd-testen_del_3/5941/6) De er på høy tid å bytte ut. Jeg antar at uansett hvilken av disse 27" jeg kjøper så vil de knuse mine gamle NEC på alle specs.

 

Det er mulig jeg anskaffer 3x av modellen jeg velger. Uansett oppløsning så er flerskjerm deilig å jobbe på, det hadde også vært gøy å leke med Eyefinity. Tynne kanter er derfor et pluss.

 

Alternativt vurderer jeg også U3040 som er Dell sin nye 30". Har denne en fordel over 27" modellene? Da sett i bort fra de ekstra tommene og pikslene. Jeg er klar over at den koster over det dobbelte over en 27".

 

 

Noen som har tips/info å komme med? Takker for all input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IPS-paneler har typisk Black-to-Black-responstid(pikselrespons) på 12-16 ms. 5 ms Gray-to-Gray betyr at skjermen bruker overdrive som kompensasjon for den dårlige responstiden, som lager skygger rundt rundt objekter og reduserer bildekvaliteten. Gray-to-Gray er heller ikke noe standardisert mål, så det kan ikke uten videre sammenlignes på tvers av paneler.

 

Input-lag har ingenting med pikselrespons, det dreier seg om forsinkelsen internt i bildeprosesseringen i skjermen. Input-lag er forsinkelsen frem til bildet vises. Mange IPS-paneler har ganske høy input-lag, så skjermbildet kan henge 1-2 helbilder etter PCen.

 

De nye rimelige IPS-skjermene er i all hovedsak 2. rangs paneler, og byr egentlig ikke på bedre bildekvalitet enn et godt TN-panel. Folk har dessverre den misforståelsen at IPS er profesjonelt og TN er billigpaneler, men det er langt fra sannheten. Samsungs PLS-paneler er nært beslektet IPS, og jeg vil plassere de rett under de dårlige IPS-panelene. PLS er ikke egnet til rask spilling.

 

Når du skal velge LCD-skjerm, så faller de gode valgene typisk inn i følgende kategorier:

  1. Hvis du vil ha en rask skjerm med bildekvaliteten i behold så gå for TN uten overdrive, f.eks. EV2416W. Det er riktig nok 60 Hz, men så bra 60 Hz kan bli. Disse skjermene har faktisk samme fargerom som 2. rangs IPS, har god horisontal innsynsvinkel, godt sortnivå og bedre "flimmerfri" overflate som er bedre til lesing av tekst og nettsider. Gode TN-panel er de beste "allrounder"-skjermene, de er gode på spilling og har et veldig godt bilde. Det er kun de profesjonelle IPS-panelene som har bedre stillbilde, se neste kategori.
  2. Hvis du vil ha en skjerm med bedre farger og oppløsning, der responstid ikke betyr noe, gå for 1.rangs IPS (ikke billig-variantene!), som U2713H eller U3014 (U2713HM har ikke så bra farger)
  3. Hvis du driter i bildekvalitet men prioriterer kun å se ting så raskt som mulig i førstepersons skytespill, se etter TN med 120 Hz. Dette er skjermene for de som driver med konkurransespilling i CS, Battlefield, osv.

Det er ikke mulig å få alt samtidig :(

 

Noen av skjermene som er nevnt:

 

Kategori 2 - profesjonelle bilderedigeringsskjermer (ikke spillskjermer):

Dell U2413 16:10

Dell U2713H

Dell U3014 16:10, 2560x1600

* Disse skjermene gir godt stillbilde med overdrive deaktivert(viktig!), og kan gjøre en fin jobb til spill med spill med relativt statisk bilde, f.eks. noen strategispill.

 

Dårlige valg (ihvertfall til spilling):

Dell U2713HM (2.rangs IPS)

HP ZR2740w (2.rangs IPS)

Viewsonic VP2770-LED (PLS)

Samsung S27B970D (PLS)

Asus PB278Q (PLS)

* Disse skjermene gir altså ingenting i bildekvalitet over et godt TN-panel, men gir kun goden av høyere oppløsning og litt bedre (ikke mye) vertikal innsynsvinkel.

Endret av efikkan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har insett at det ikke finnes noe "best" i alle kategorier. Skjermene jeg har brukt siden 2005 har S-IPS panel med 25 ms, jeg har vært fornøyd med bilde de har levert.

 

Jeg regner med at alle skjermene jeg listet opp vil være betydlig bedre på alle områder?

 

Høy oppløsning er altså absolutt viktigst, deretter blir det å plukke den skjermen som er best egnet for spilling. Alt annet er av liten betydning for meg da jeg enten spiller eller jobber med vinduer(vm'er, rdp og slikt).

 

Når det gjelder Crossover 27QD-P og de andre skjermene fra gråmarkedet som har blitt så populære så er jeg skeptisk. Pris og spesifikasjoner ser bra ut, men jeg er ikke sikker på om det er verdt eventuelle andre problemer som kan oppstå:

 

- Ingen norsk 5 års reklamasjonsrett

- Ved DOA eller reklamasjon innen kort tid så er det uansett dyrt og tungdvindt å sende i retur (må toll deklareres som doa)

- Jeg ønsker å kjøpe skjermen på firmaet, har tvil om revisor vil godkjenne en ebay paypal kvittering.

 

Skjermen vil koste rundt 3000-3500 Kr med toll og frakt. Det er fortsatt en veldig god handel, men for min del er jeg altså ikke sikker på om jeg orker risikoen.

Lenke til kommentar

Crossover 27QD-P

+ 27 1440p IPS

+ Mindre inputlag enn modellene med HDMI scaler

+ God fot (5/6)

 

- Ingen kontroll over farger og nyanser med knapper

- Glossy overflate med mye gjenskinn i lyst rom

 

++ Prisen er på rundt 2500 kr, på ebay..

Jeg vil på det sterkeste fraråde slike tvilsomme lavkvalitetsprodusenter. På ebay finnes ørten slike aktører (sikkert 50+) som selger skjermer med slike spesifikasjoner, men det må ikke antas at disse har samme kvalitet som de beste skjermene fra HP, Dell, Nec og Eizo. Panelene av disse tullemerkene kan være av ekstremt variabel kvalitet, de har ikke samme pikselgaranti, dårlig jevnhet i lysstyrke eller farger, dårlig signalprosessering og svært tvilsom byggekvalitet. Mange av skjermene fra HP, Dell og Eizo har egne modi for å justere ned på input-lag, men input-lag er uansett et langt mindre problem enn etterslep i pikselrespons. Folk er helt opphengt i input-lag. De IPS-panelene fra LG som brukes i Dells Ultrasharp-modeller (nevnt over) og lignende skjermer ligger på rundt 12-16 ms Black-to-Black, som er godt synlig etterslep ved raske spill. Et godt TN-panel ligger til sammenligning på 5 ms, som er uproblematisk for mange spill.

 

De billige IPS-skjermene (f.eks. U2713HM) har ikke bedre bildekvalitet enn gode TN-paneler. Som sagt er fargerommet det samme, sortnivået kan være dårligere, responstiden er betydelig dårligere og IPS-panelene har også en overflate som ikke er god å lese tekst på. Den ene fordelen er høyere oppløsning, pluss vertikal innsynsvinkel om skjermene skal snus 90 grader.

 

Vil du ha solid fot så se på Eizos FlexStand3 på den profesjonelle FlexScan-serien (de er billigere enn du tror). Med de overnevnte solide produsentene har du også garanti mot pikselfeil, og for Eizo som har den mest omfattende garantien som gjelder for hele garantitiden på 5 år og 30.000 brukstimer (dvs. 16.4 timer hver dag i 5 år). I tillegg har produsentene testet hvert panel og eliminert de dårlige eksemplarene. Eizo går lengst i kalibrering av paneler hvor de sørger for god jevnhet av lysstyrke og fargepresisjon over panelet.

 

Husk også at med slike ebay-kjøp så er det kun umiddelbare problemer du kan klage på. Om det oppstår problemer etter en måned kan du vel glemme å få det erstattet. Pris av frakt og returprosessen er heller ingen oppgave.

 

Jeg ser at mange kjøper disse skjermene fra tulleprodusentene fordi noen skjermer tillater 120 Hz på IPS-paneler, men folk har for lite peiling til å forstå at IPS-paneler er for trege til det. Selv TN-paneler er for trege til å vise 120 Hz god nok, og det er derfor disse panelene pumper opp responsen med overdrive som gir stygge konturer på skjermen.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i innleget mitt over så blir nok ikke en ebayskjerm for meg.

 

Når det gjelder Eizo EV2736W så ser den ut som et godt alternativ også. Jeg hadde den oppfatningen om at alle skjermer fra Eizo kostet 20 lapper eller mer.

 

 

efikkan:

Men med mindre du har andre skjermer å komme med så anbefaler du da Dell U2713H eller Eizo EV2736W ?

 

Er panelet på Dell U3014 merkbart bedre (i spill)? Eller er det bare fysisk større med noen fler piksler?

Lenke til kommentar

Dell U2713H og Eizo EV2736W har ikke samme panel. U2713H har et panel med bedre farger, på nivå med Eizo SX2762W.

 

Dell U2713HM derimot har samme panel som Eizo EV2736W, som er av de rimeligere IPS-panelene, så du oppnår bare høyere oppløsning enn TN-panelene. Det er en del forskjell i fargerom mellom disse klassene, hvor U2713HM har 72% NTSC mens U2713H har 103% NTSC.

 

Det skal sies at Eizo har bedre fot og strengere kontroll og kalibrering av skjermoverflaten, så får du vurdere om det er verdt prisforskjellen.

 

Dell U3014 har større fargerom, bedre gradering og høyere vertikal oppløsning, så det er ikke ting du nødvendigvis får stort utbytte av til spilling, bedre fargerom er vel kanskje det eneste. Til kontorarbeid eller bilderedigering er det derimot veldig nyttig.

 

Jeg vet at U3014 har game mode med 3.2 ms i input-lag, men jeg har ikke funnet tilsvarende i testene av U2713H og U2713HM (disse to stiller ganske likt her). Hvis du vil handle billig så ta en titt på HP zr2740W v2, som er i samme kvalitetsklasse som U2713HM, men har lav input-lag i riktig innstilling. Hvis oppløsning er viktigere enn etterslep så er det blant disse modellene du bør velge.

 

Personlig holder jeg meg til 24" Eizo-paneler, siden de er de største kvalitets-TN-panelene jeg kan få tak i. På min primærmaskin har jeg to av disse. Hadde det eksistert en 30" 2560x1600 av kvalitet som EV2416W, så hadde jeg kjøpt den umiddelbart.

Lenke til kommentar

Inntil en opp mot 12 000,- så er det ikke pris som avgjør. Er det ikke bedre å kjøpe Viewsonic VP2770-LED istedenfor HP zr2740W v2 hvis jeg tenker bruk mot gaming? Viewsonicen var noe dyrere, men ikke nok til at det er av betydning dersom den er noe bedre egnet til spilling.

 

Høyere klasse og pris får jeg ved å ta Eizo SX2762W eller Dell U2713H. Holder da en knapp på U2713H ettersom den er LED og et par tusen billigere.

 

Til slutt blir det altså Dell 30" U3040, prisen på denne ligger på rundt 12 000,-

 

Uansett hvilken jeg velger vil jeg nok få en betydlig bedre opplevelse kontra mine nåværende skjermer.

 

En 16:10 skjerm på rundt 24" med 2460x1600 hadde vært fantastisk ja. En 4K skjerm med en noenlunde normal pris hadde vært enda bedre. Sharp sin til rundt 30 tusen er litt for dyr og unik til å ha lyst å kaste penger på.

Lenke til kommentar

Jeg har insett at det ikke finnes noe "best" i alle kategorier. Skjermene jeg har brukt siden 2005 har S-IPS panel med 25 ms, jeg har vært fornøyd med bilde de har levert.

 

Jeg regner med at alle skjermene jeg listet opp vil være betydlig bedre på alle områder?

 

Høy oppløsning er altså absolutt viktigst, deretter blir det å plukke den skjermen som er best egnet for spilling. Alt annet er av liten betydning for meg da jeg enten spiller eller jobber med vinduer(vm'er, rdp og slikt).

 

Når det gjelder Crossover 27QD-P og de andre skjermene fra gråmarkedet som har blitt så populære så er jeg skeptisk. Pris og spesifikasjoner ser bra ut, men jeg er ikke sikker på om det er verdt eventuelle andre problemer som kan oppstå:

 

- Ingen norsk 5 års reklamasjonsrett

- Ved DOA eller reklamasjon innen kort tid så er det uansett dyrt og tungdvindt å sende i retur (må toll deklareres som doa)

- Jeg ønsker å kjøpe skjermen på firmaet, har tvil om revisor vil godkjenne en ebay paypal kvittering.

 

Skjermen vil koste rundt 3000-3500 Kr med toll og frakt. Det er fortsatt en veldig god handel, men for min del er jeg altså ikke sikker på om jeg orker risikoen.

 

Anbefaler "red-cap", selger på Ebay.

 

De tilbyr "Pixel Perfect" skjermer som skal være sjekket på forhånd.

De tilbyr også å betale tilbake en del av summen hvis skjermen ikke møter de kravene den ble solgt med.

De var ikke noe vanskelige å be, når jeg ba de om å sette ned prisen på pakken. Betalt 0 i toll og moms.

Tror de har 1 års garanti på skjermene sine. Hvis skjermen evt. skulle ryke etter et par år, så har du i det minste betalt halve prisen av hva det koster for andre skjermer.

 

Det er en risiko at man kan få en skjerm med døde piksler osv, men da er du veldig uheldig, og "red-cap" som andre selgere på Ebay, gjør så og si alt for å beholde ryktet/holde ebay scoren oppe, og vil derfor betale tilbake hvis det er noe feil med skjermen.

 

Så kan du vurdere sjæl ;)

Lenke til kommentar

Inntil en opp mot 12 000,- så er det ikke pris som avgjør. Er det ikke bedre å kjøpe Viewsonic VP2770-LED istedenfor HP zr2740W v2 hvis jeg tenker bruk mot gaming? Viewsonicen var noe dyrere, men ikke nok til at det er av betydning dersom den er noe bedre egnet til spilling.

Jeg hadde valgt HPen over Viewsonic. PLS er ikke bedre enn 2. rangs IPS.

 

Høyere klasse og pris får jeg ved å ta Eizo SX2762W eller Dell U2713H. Holder da en knapp på U2713H ettersom den er LED og et par tusen billigere.

 

Til slutt blir det altså Dell 30" U3040, prisen på denne ligger på rundt 12 000,-

 

Uansett hvilken jeg velger vil jeg nok få en betydelig bedre opplevelse kontra mine nåværende skjermer.

CCFL-baklys er ikke dårligere, snarere tvert imot.

 

[urr=https://prisguiden.no/produkt/dell-ultrasharp-u3014-173515/]Dell U3014[/url] får du for under 10.000 kr, som er mer for pengene enn Eizo SX2762W. U2713H mangler rask game mode så vidt jeg kan se, så U3014 stiller nok som den sterkeste kandidaten under dine krav.

 

En 16:10 skjerm på rundt 24" med 2560x1600 hadde vært fantastisk ja. En 4K skjerm med en noenlunde normal pris hadde vært enda bedre. Sharp sin til rundt 30 tusen er litt for dyr og unik til å ha lyst å kaste penger på.

Husk at du vil trenge et veldig kraftig skjermkort for å drive spill til en 4K-skjerm. F.eks. Battlefield 3 kan være tungt nok i 2560x1600/1440.

 

 

De tilbyr "Pixel Perfect" skjermer som skal være sjekket på forhånd.

De tilbyr også å betale tilbake en del av summen hvis skjermen ikke møter de kravene den ble solgt med.

De var ikke noe vanskelige å be, når jeg ba de om å sette ned prisen på pakken. Betalt 0 i toll og moms.

Tror de har 1 års garanti på skjermene sine. Hvis skjermen evt. skulle ryke etter et par år, så har du i det minste betalt halve prisen av hva det koster for andre skjermer.

 

Det er en risiko at man kan få en skjerm med døde piksler osv, men da er du veldig uheldig, og "red-cap" som andre selgere på Ebay, gjør så og si alt for å beholde ryktet/holde ebay scoren oppe, og vil derfor betale tilbake hvis det er noe feil med skjermen.

Hvis du har importert slike skjermer uten å betale merverdiavgift så har du svindlet den norske stat. Skjermer er ikke tollbelagt.

 

Skjermene kan altså ha inntil tre defekte sub-piksler.

 

Hva innebærer egentlig garantien her? Hva skjer om skjermen svikter dagen etter du har gitt tilbakemelding på produktet til selgeren?

 

Hvis du leser nøye så støtter disse skjermene kun signalet fra bestemte skjermkort, det står at flimring og boot-problemer er normalt med skjermene. Det du ikke innser er at dette er lavkvalitetsprodukter hvor noen har bestilt et parti paneler og kjøpt inn et billig kort til å konvertere DVI til LVDS. Det er en grunn til at det er lite input-lag på disse, det er fordi der er praktisk talt ingen prosessering. OSD er bare å glemme. Hvem som helst kan bestille komponentene som skal til for å sette sammen en lavkvalitetsskjerm, men det betyr ikke at den vil fungere like bra som en skjerm fra en seriøs produsent. At så mange har "vært fornøyde" med sine skjermkjøp umiddelbart betyr ikke at de har gjort gode kjøp, den som er dum nok til å kjøpe en slik lavmålsskjerm er nok ikke i stand til å vurdere kvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen åpenbare fordeler med Foris FS2333 over FlexScan EV2416, spilling eller ei.

 

FS2333 er ofte feilaktig nevnt som IPS, men den er egentlig PLS og har noe dårligere innsynsvinkel enn selv rimelige IPS-paneler. Responstiden til disse panelene er på ingen måte på høyde med raske TN-paneler. Foris-skjermene kommer også med en dårlig fot, i tillegg til at de ikke har kvalitetskontroll på nivå med FlexScan-serien som egentlig er bedriftsmodeller. Eizo burde seriøst kuttet ut Foris-modellene og i stedet markedsført noen av FlexScan-modellene til hjemmemarkedet (om så rebrandet). FS2331 (MVA), FS2332 (PLS) og FS2333(PLS) har alle vært markedsført som spille- og multimediaskjermer. Aller verst er FS2331 med Black-to-Black på hele 25 ms har så kraftig etterslep at det er plagsomt å se video på skjermen. Spilling, f.eks. Minecraft ble så "grumsete" selv med rolige bevegelser at det ble vondt å se på. Den siste FS2333 bruker mer overdrive for å redusere dette etterslepet (Gray-to-Gray), men på bekostning av bildekvalitet. Den har også en rekke andre funksjoner for å overdrive kontrast innenfor regioner på skjermen som enkelte spillere ønsker siden de lettere oppdager forskjeller, men bildet blir på ingen måte korrekt. Sett fra et kvalitetsmessig standpunkt vil jeg sterkt fraråde disse skjermene, men noen har andre prioriteter enn bildekvalitet.

 

Med alle disse skjermene (også EV2416) kommer de levert med alle mulige strømsparefunksjoner aktivert, disse må du selvsagt deaktivere før bildet blir brukbart. F.eks. på EV2416 ligger dette som to separate innstillinger som du må lete etter i menyen, én statisk funksjon som dimmer ned lyset hele tiden og én dynamisk funksjon som dimmer ned basert på lysstyrke i rommet og aktivitet. Det er godt å være forberedt på at mange skjermer er slik nå, så du ikke tror det er noe galt med skjermen når du slår den på første gang. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vekker denne tråden til live igjen...

 

Hva ble det til, Kiseijuu? Har lyst på ny skjerm selv, og lurer på hvilket valg du tok og hvorfor.

 

Morn

Er da ute etter en høyoppløst skjerm og trenger litt hjelp til å velge. Pris og valgmessig er det da IPS panel 27" som gjelder.

 

-snip-

 

Noen som har tips/info å komme med? Takker for all input.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Efikkan: Du må også huske på at TN, spesielt jo større panelene blir, er helt ubrukelige for fotokritisk bruk da fargeskiftningene som følge av innsynsvinkel blir for stor.

Setter du på en uniform bakgrund så vil det se ut som en gradient, har til gode å se noe TN-panel som ikke har dette problemet.

Så om man har noenlunde følelse for kvalitet på bildet så er dette like viktig som fargerom og kontrast.

 

Av denne grunnen alene så vil jeg si at IPS for mitt bruk alltid er bedre enn TN, overdrive forstyrrer meg langt mindre enn farger som skifter når jeg beveger på meg eller ser på forskjellige deler av skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...