ilpostino Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg har lenge syslet med tanken på å bygge egne, gulvstående høyttalere men aldri prioritert dette. Nå har jeg tenkt til å ta steget ut og prøve meg. Høyttalerne kommer til å bli koblet til effektforsterkeren NAD C275BEE. De kommer primært til å bli brukt til musikk men også noe radio. Jeg hører på ganske tung musikk, herunder diverse subgenre av , industrial, og lento violento. Film er pt utelukket men det kan skje at de blir brukt til det en gang i fremtiden. Jeg har kommet over denne tutorialen som beskriver grunnprinsippene i hvordan en bygger høyttalere. Det jeg lurer litt på er hvilke elementer jeg skal ha i høyttalerne (merke osv). Det samme gjelder delfiltere. Har dere noen tips her? Jeg kan tenke meg å få skikkelig trøkk i høyttalerne og med tanke på at det skal kobles opp til tidligere nevnte effektforsterker ser jeg for meg en eller to basselementer, et mellomtone- og et diskantelement er fornuftig. Noen tips til programmer som kan brukes til å designe høyttalerne og regne ut volum osv? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 http://www.dynabel.no/Shop/Product/Seas-kit-Thor-par/BY1080 http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=40 Denne burde da være helt kurrant tror jeg Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 (endret) Du har hovedsaklig to valg: 1. bygge dine helt egne høyttalere helt fra bunnen ved hjelp av software som LspCAD, WinISD, UniBox, Basta, Edge, PCD, CALSOD og Leap og måleutstyr som ARTA, HOLMImpulse, CLIO, Dayton Audio OmniMic V2 og DATS... Da må du først lage deg en kravspec (lydtrykk, lydsignatur, plasseringsvennlighet, frekvensomfang, spredning osv) og velge et konstruksjonsprinsipp som gir deg mest mulig av det du vil ha i bytte mot kompromisser du kan leve med. Simulering, testing, måling, simulering, måling, testing, feiling, måling, feiling, simulering, kaffe, måling, banning, et cetera. Fantastisk moro og lærerikt, men mildt sagt et omfattende prosjekt. 2. bygge en ferdigtygd konstruksjon ala Econowave hvor andre har gjort utviklingsarbeidet, hvor du vet hva du får og bare trenger å snekre kasse, lodde delefilter og skru inn elementene. Lydmessig pleier det også å gi mest igjen for pengene (mange av DIY-konstruktørene har drevet med dette i flere tiår). Da kan man heller bevege seg ut i upløyd mark etterhvert. Econowave er lettdrevet, høy morofaktor, snill med lommeboka, fabelaktig spredningsmønster og masse dynamikk. Utviklet for å være "hifi", ikke billig skrike-PA. Sannsynligvis en flott match til dine musikkpreferanser. I tillegg kommer de i en drøss variasjoner med alt fra billige 8-tommers elementer og passive delefiltre til kostbare og saftige 15-tommere med like kostbare kompresjonsdrivere og aktive delefiltre. Er ganske mange på AVforum som har bygget ulike varianter og er storfornøyde. http://www.youtube.com/watch?v=SwSK8dmeqgU Endret 9. april 2013 av epifant Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Nå spør jeg kanskje dumt men hvorfor må man måle og simulere i hue og stumpen? Hvis man velger deler og designprinsipp ut ifra hvilke deler man setter inn så er vel kvaliteten på lyden som kommer ut gitt? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Snu spørsmålet ditt litt på hodet: hvordan har du tenkt å finne ut av hva slags deler, designprinsipp (og kassevolum, tuningfrekvens, filtersteilhet, delefrekvens, baffelstepkompensasjon ++) du bør benytte når du ikke kan finne ut hvilke fordeler, ulemper og kompromisser det medfører før du har bygd ferdig? Det vil alltids komme lyd ut når du kobler til. Men kanskje hadde du fått samme resultat med en tredjedel av kostnaden, eller tre ganger så god lyd til samme pris? Jeg ønsker ihvertfall å få så mye igjen for pengene mine som mulig, og vite at alle timene jeg legger ned faktisk er verd det fordi jeg har tatt bevisste og fornuftige valg. Om jeg vil kaste bort penger på noe som er totalt sjansespill men kaaaaaaanskje kan lønne seg kjøper jeg en Lottokupong Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. april 2013 Forfatter Del Skrevet 9. april 2013 Snur du det slik så blir det jo litt annerledes ja. Føler meg litt som en fisk på land men når jeg får lest meg litt opp på dette og kommet meg litt lenger ut i prosjektet mitt. Jeg har tittet litt på softwaren du linker til over og jeg skjønner egentlig ikke så mye av hva som er en "bra graf" i forhold til mine preferanser. Jeg har tittet litt på høytalerelementer på ljudia.com mens jeg har lekt meg litt med programmene. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. april 2013 Del Skrevet 10. april 2013 Det kommer etterhvert Ikke tenk så mye på simulering og sånt til å begynne med, først bør du danne deg et inntrykk av kassetyper, store vs små kasser, Hoffmans Iron Law, membranmaterialer og så videre. Vance Dickasons Loudspeaker Cookbook er den beste nybegynnerguiden jeg har kommet over til nå og anbefales sterkt. Den har veldig god balanse mellom å ikke dumme ned for mye men heller ikke bli uforståelig teknisk. Mange bøker eller guider faller i en av kategoriene synes jeg. Floyd Tooles whitepapers er også godt skrevet og interessante, men kanskje mer nyttige for de som skal sette opp et stereoanlegg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2013 Forfatter Del Skrevet 12. april 2013 Takk for linker. Skal definitivt les meg opp på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå