Gå til innhold

Landbrukspolitikk, åpent landskap og pinnekjøtt


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg er Haguesunder, nå bosatt på Jeløya ved Moss, Oslo fjordens perle. Jeg har alltid trives best i åpent landskap

 

http://www.youtube.com/watch?v=uuOUev9EgI8&feature=player_detailpage

 

Nå er Norge i ferd med å gro igjen. Jeg har også bodd i indre Østfold, der jeg knapt så skogen for bare trær.

 

I en annen tråd

 

Folkeavstemnig om Norge skal melde seg ut av EØS avtalen - SpU har fått gjennomslag for sitt forslag.

 

er der noen som mener at Sps landbrukspolitikk ikke er bedre enn FrPs markedsliberalistiske, der Herr marked kan herje verre enn mannen med ljåen. Åpent naturlandsakp etablert gjennom generasjoner for ikke å si årtusener kan transformeres til granskau på noen år om Herr marked får herje fritt. Dermed er mitt poeng, der er milevid avstand mellom Sps og Frps landbrukspolitikk. Norske bøder burde belønnes for den jobben deres husdyr gjør med å beite ned busker, torn og tistler. Der er ikke lett å gjøre den jobben når landskapet er grodd igjen.

 

Jeg kan ikke tenke meg en jul uten pinnekjøtt. Jeg kan ikke tenke meg en vår uten bakker der lam spretter og hopper i yr begeistring.

 

Hva mener du om den jobben bondens ulønnede buskap gjør ved å holde landskapet åpent? Burde han ikke lønnes i stedet for til stadighet og være residualbestemt?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er Norge i ferd med å gro igjen. Jeg har også bodd i indre Østfold, der jeg knapt så skogen for bare trær.

 

Det spørs vel om Østfold er så representativt for norsk natur. Om man søker åpent landskap har vi fjellheimer og kyststrekninger i alle retninger, som ikke akkurat er i ferd med å gro igjen. Kornåkre og beitemark kan overlates til nasjonene sørover på kontinentet.

 

Jeg kan ikke tenke meg en jul uten pinnekjøtt. Jeg kan ikke tenke meg en vår uten bakker der lam spretter og hopper i yr begeistring.

 

Hva mener du om den jobben bondens ulønnede buskap gjør ved å holde landskapet åpent? Burde han ikke lønnes i stedet for til stadighet og være residualbestemt?

 

Jeg ser ikke bare ulemper av denne "markedseffekten". Personlig kunne jeg ønske meg mer sammenhengende ødemark der man med god samvittighet kan la rovdyr ferdes fritt. Spesielt i Sør-Norge er det altfor mange grusveier som holder skogene åpne, og kunne grodd igjen til fordel for dyreliv og villmarkspreg.

 

I den grad primærnæringene er i ferd med å utspille sin rolle, hvorfor skal vi holde disse kunstig i live?

 

Nye generasjoner ønsker som regel å etablere seg i bynære områder. Er det ikke like greit å sentralisere alt, og la villmarkene forbeholdes dem som oppsøker disse?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg en jul uten pinnekjøtt. Jeg kan ikke tenke meg en vår uten bakker der lam spretter og hopper i yr begeistring.

 

Hva mener du om den jobben bondens ulønnede buskap gjør ved å holde landskapet åpent? Burde han ikke lønnes i stedet for til stadighet og være residualbestemt?

 

?

Lenke til kommentar

Det spørs vel om Østfold er så representativt for norsk natur. Om man søker åpent landskap har vi fjellheimer og kyststrekninger i alle retninger, som ikke akkurat er i ferd med å gro igjen.

Både kyst og fjellandskap holder på å gro igjen, pga lite beiting. Ellers, så var kysten langs Vestlandet var bare skog før mennesket kom. Samme med f.eks. Hardangervidda.

 

Bøndene bør betales det maten de dyrker er verdt, det gjør man ikke nå, da kjøpmennene tar det meste.

Endret av Jassogitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, som kjent er sauene årsaken til at kystheiene og Hardangervidda er fri for skog.

 

Nei, men de holder den nede. Personlig foretrekker jeg åpent landskap. Min mellomste datter kunne aldri forstå at jeg synes Vestlandsnaturen fra Stavanger til Bergen er så vakker. Hun er oppvokst i Askim / Jeløya Moss. Etter å ha tatt buss fra Stavanger var hun helt begeistret for Haugaland Naturen. Det landskapet er etter min mening verdt milliarder. Gror det igjen med mørk granskog som vi har nok av i dette landet er det et "irreversibelt tap". Og det er ikke bare sauer som holder kratt og skog i sjakk. Også kuer og andre dyr går ute.

 

Forresten foretrekker jeg en norsk, New Zealandsk eller Botzwansk fremfor en "gen modifisert EU biff".

 

Belgisk blå

 

er det slike

 

belgisk-bl.jpg

 

http://www.agriaffai...leu-belge.html#

 

kveg vi vil ha eller kjøpe kjøttet fra her i landet?

 

I det dette skrives er der et dansk program (en spisset film) på NrK2 om dansk svineproduksjon. En av personene sier at 9 millioner danske svin dør og destrueres hvert år. Hun sier at det ikke er bra at Danmark ikke produserer kvalitet fremfor kvantitet.

 

Så galt er det at pressgrupper vil innføre eget dyrepoliti.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...