Skdine Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei! Jeg er en jente på 16 år. Jeg er 160cm høy og veier 59kg. Altså jeg er ikke tjukk, men jeg har en del fett rundt mage å lår som jeg vil ha bort. Problemet er at uansett hvor mye jeg trener og spiser ganske så sunnt, kommer jeg meg ingen vei!! Jeg har trent ca.fem ganger i uka helt siden nyttår. Ganske variert trening, både styrke å kondis trening. Slik ser kostholdet mitt ut sånn ca: Frokost - Havregryn Lunsj - To brødskiver Snack - en frukt Middag - Fisk/kjøtt og grønnsaker (Ganske varriert) kvelds - Havre flakes (Frokostblanding) Holder meg unna potetgull, alkohol og kjeks. Jeg spiser en liten sjokolade i helgene og drikker brus på fredag og lørdags kvelder. HVA GJØR JEG FEIL?? Burde jeg kutte ut brus? sjokoladen? hva kan jeg gjøre?? det er SÅ frustrerende! Hjelp meg vær så snill?! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Du kan jo begynne med å kutte ut Havregryn, havreflakes og brødskiver. Lenke til kommentar
Skdine Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Du kan jo begynne med å kutte ut Havregryn, havreflakes og brødskiver. Men er ikke havregryn/havregrøt ganske sunnt da? Endret 3. april 2013 av Skdine Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Du kan jo forsøke å trene mindre. En hviledag etter trening er ikke så dumt. Stresshormoner bygger fett akkurat der du har problemer. Avslapping og restituering er akkurat like viktig som selve treningen. Prøv å kutt ut brødet og sjokoladen. I stedet for brus kan du drikke f.eks Farris eller Bris. Istedet for sjokolade kan du spise f.eks kakaonibs eller lignenede fra helsekost. Da unngår du mange av de dårlige indegridiensene. For å få kroppen til forbrenne fett er det lurt å spise godt fett. Tilskudd av f.eks cocosa kokosolje er bra. Det inneholder mediumlange fettsyrer som setter kroppen i fettforbrenning. Denne fettsyren er spesiell fordi den ikke trenger å behandles i leveren og transporteres i lymfesystemet, men kan brukes direkte av cellertyper som forbrenner fett. Du bør også ta et godt Omega-3 tilskudd og antioksidanter og generelle vitaminer og mineraler. Prøv å bruke krydder som hvitløk, cayenne, ingefær og en god karri-blandig. Lag gjerne supper med dette i. Prøv å begrense kjøtt til fordel for fisk og linser/naturris etc. Du kan jo se litt på PSMF http://fitnessblogge...f-ekstremdiett/ Endret 3. april 2013 av vidor Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Men er ikke havregryn/havregrøt ganske sunnt da? Sunt ja, absolutt. Men det har mye energi innabords. Kutt enten ned, eller helt ut, og bytt ut måltidet med noe annet som metter mer, men har mindre energi. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Diskutant Skrevet 3. april 2013 Populært innlegg Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Neineineineineineinei! Ikke anbefal en 16 år gammel jente som ikke er overvektig i det hele tatt å prøve PSFM. Det er IKKE nødvendig. Veldig kort, jente på 16 år: jeg tror at det du egentlig vil er å stramme opp her og der. Da hjelper styrketrening, gjerne tung styrketrening som Stronglifts 5x5 (www.stronglifts.com). Det er et supert nybegynnerprogram, og kan brukes i mange mange år. Før du begynner å stusse på meg, så kommer du IKKE til å ende opp som bodybuilder-kvinnene, men du vil få en mye mer oppstrammet kropp, bedre holdning, strammere rumpe og lår og alt det der som du antageligvis har lyst på. Så er det maten. Kort sagt er det kcal inn vs kcal ut som gjelder for Ola og Kari Nordmann. Dersom du likevel vil ned i vekt, er et høyt proteininntak (gjerne 2.5-3g pr fettfri kroppsvekt i kg). Høyt proteininntak metter lenge. Om du har lyst til å lese litt om kosthold kan du ta en titt her (link). En del å lese, men verdt kunnskapen. En like viktig link, som kanskje passer ekstra godt i ditt tilfelle: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening Her (link) kan du regne ut til BMR (Basal Metabolic Rate - hvor mye energi kroppen din bruker på å holde deg i gang på en dag). Hvis du ikke vil gjøre det selv, kan du bruke kalkulatoren her: link. Legg deg ca 500kcal under dette, som er lik 3500kcal i uken - dette tilsvarer ca 0.5kg fett fjernet i uken. Høres lite ut, men det er 2kg fett i mnd, og 12kg fett på et halvt år. Nå har ikke jeg tid til å kommentere kostholdet ditt direkte, men nei, du spiser ikke sunt. Du spiser det folk kaller et "vanlig sunt norsk kosthold", og det kommer du ingen vei med. Tips til proteinrik mat er egg, melk, kylling og andre fjærkre, fisk (tunfisk er billig) osv. Dersom du vil drikke brus og sånn til helgen er det helt ok, men light-bruser er ikke så farlig som folk skal ha det til. Som artikkelen så fint sier; vann er den beste tørstedrikken, men om du absolutt vil drikke brus så er det ingen problem å bytte ut vanlig brus med en light-variant. (link) Grønnsaker er bra. For å sette det på spissen - du blir MYE mettere av å få i deg 900 kalorier av brokkoli enn av 900kcal fra olivenolje. Olivenoljen trenger du bare en dl av, så har du nesten 1000kcal. Skal du ha 900kcal av brokkoli blir du sittende en stund for å proppe det i deg. Kort oppsummert: det du vil er å stramme opp og kanskje fjerne bittelitt av fettet. Det oppnår du gjennom å trene tung styrke, og spise NOK mat. For fettnedgang ville jeg hatt et relativt høyt proteininntak, og så kan du legge deg ca 500kcal under din BMR. Hvordan trener du (styrke-delen)? Endret 3. april 2013 av Diskutant 12 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Stresshormoner bygger fett akkurat der du har problemer. Bullshit. Stort sett gener som bestemmer hvor fettet legger seg. Punktforbrenning finnes ikke. Skal du ned i vekt fungerer kun et lavere energiinntak enn energiforbruk over tid, så forsvinner fettet sakte men sikkert jevnt over hele kroppen. 4 Lenke til kommentar
Skdine Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Kort oppsummert: det du vil er å stramme opp og kanskje fjerne bittelitt av fettet. Det oppnår du gjennom å trene tung styrke, og spise NOK mat. For fettnedgang ville jeg hatt et relativt høyt proteininntak, og så kan du legge deg ca 500kcal under din BMR. Takk for gode tips! For å få høyere proteininntak, er det lurt å kjøpe proteinpulver og proteinshaker osv. eller vanlig mat som inneholder mye protein? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Bullshit. Stort sett gener som bestemmer hvor fettet legger seg. Punktforbrenning finnes ikke. Skal du ned i vekt fungerer kun et lavere energiinntak enn energiforbruk over tid, så forsvinner fettet sakte men sikkert jevnt over hele kroppen. Høyt insulinnivå kan lagre fett på andre steder enn om man har mye stresshormoner (selv om dette er overforenklet). At gener er med er jeg helt enig i. Se f.eks på øvre del av ryggen på dem som har gått med høye insulinnivåer over tid. Stoffskifteproblemer og andre fysiologiske og biokjemiske problemer kan skape situasjoner som gjør at modellen din ikke alltid vil fungere i praksis, men grunntanken er jeg helt enig i som en basis. Endret 3. april 2013 av vidor 1 Lenke til kommentar
stevia Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Er enig i det med styrke. Jeg fjernet en del fett rundt magen på den måten. Men litt fett på magen er helt normalt når man er kvinne. Hos meg legger det seg så og si kun på mage, men også kanskje litt på lårene. Det blir også lettere å fjerne fett rundt magen om noen år. Husker også at jeg "strevde" med dette når jeg var 16, men allerede når jeg var 17 så var det mye enklere å bli "fit". Har ikke lest helt de andre svarene, men om du trener mage så er det også viktig å trene rygg Endret 3. april 2013 av stevia Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Høyt insulinnivå kan lagre fett på andre steder enn om man har mye stresshormoner (selv om dette er overforenklet). Se f.eks på øvre del av ryggen på dem som har gått med høye insulinnivåer over tid. Ja, det er jeg enig i. Men nå var det ikke snakk om høyt fettnivå på ryggen, men på midjen og hoftene. Da er det bare forvirrende for en 16 år gammel jente å høre om slike ting - keep it simple. Grunntanken virker som sagt i 90% av tilfellene, og om dette tilfellet er likt alle de andre jeg har hjulpet med samme problemer som TS, så vil det virke med henne også Altså: klart det ikke er bare gener, men det blir liksom litt feil å si at det er stresshormoner som er TS sitt største problem. Det kan være jeg misforstod deg, dog. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Neineineineineineinei! Ikke anbefal en 16 år gammel jente som ikke er overvektig i det hele tatt å prøve PSFM. Det er IKKE nødvendig. I en periode kan dette være forsvarlig å prøve ut. Det er mye fornuftig i opplegget, men man skal alltid høre på kroppen og ikke presse seg for hardt over tid. Alt jeg anser som viktig står der, og det er også derfor jeg inkluderte det selv om hun ikke er i kjernemålgruppen. Når det kommer til diett og trening er det ikke langt mellom de forskjellige meningene, det skal jeg være helt enig i. Det er det som funker for personen som er det riktige. Når man er 16 år bør man være litt forsiktig med å løfte for tungt for fort, men om kroppen er godt trent kan man avansere med lavere risiko gitt at man får god veiledning. Endret 3. april 2013 av vidor Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Takk for gode tips! For å få høyere proteininntak, er det lurt å kjøpe proteinpulver og proteinshaker osv. eller vanlig mat som inneholder mye protein? Proteinshake er akkurat det samme som proteinet i mat. Det er akkurat som om du tilsetter vann eller melk til en pakke TORO Tomatsuppe. Prøv å få i deg mest mulig fra kosthold, men sliter du, så er det ingen problem å kaste i seg en proteinshake for å nå nivåene du trenger av og til, det gjør jeg selv fra tid til annen. Bare ikke la det erstatte kostholdet. Jeg vil forresten anbefale deg sterkt å ta deg tid til å lese gjennom artiklene jeg linket til. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 I en periode kan dette være forsvarlig å prøve ut. Det er mye fornuftig i opplegget, men man skal alltid høre på kroppen og ikke presse seg for hardt over tid. Alt jeg anser som viktig står der, og det er også derfor jeg inkluderte det selv om hun ikke er i kjernemålgruppen. Når det kommer til diett og trening er det ikke langt mellom de forskjellige meningene, det skal jeg være helt enig i. Det er det som funker for personen som er det riktige. Når man er 16 år bør man være litt forsiktig med å løfte for tungt for fort, men om kroppen er godt treng kan man avansere med lavere risiko gitt at man får god veiledning. Klart det, men de aller fleste vil ikke komme til å følge PSMF til punkt og prikke, det kommer til å bli for overveldende. Det er en veldig ekstrem diett, og man skal være svært forsiktig med å bruke den uten å vite hva du driver med. I seg selv er PSFM en utrolig god diett, jeg har selv brukt modellen, men å anbefale en 16 år gammel jente som ikke viser mer kunnskap enn det TS gjør, å bruke PSMF, det ville eg ikke gjort. Til ditt andre avsnitt: så lenge vedkommende lærer seg teknikken skikkelig, og ikke bruker en PT til å se over teknikken ( ) og starter med lave vekter helt til teknikken sitter perfekt, så er det ingen problem i seg selv å løfte tungt. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Ett bra alternativ til brus er smoothie, har begynt å drikke det. Smaker bedre enn brus Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Ett bra alternativ til brus er smoothie, har begynt å drikke det. Smaker bedre enn brus Det spørs veldig hva som er i smoothien. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei! Jeg er en jente på 16 år. Jeg er 160cm høy og veier 59kg. Og kva er problemet? ( ) 1 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Det spørs veldig hva som er i smoothien. Jeg lager den selv med: Banan, eple bringebær/jordbær/bjørnebær og appelsin. Lenke til kommentar
Skdine Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Ett bra alternativ til brus er smoothie, har begynt å drikke det. Smaker bedre enn brus Høres bra ut:) har også lurt på om light brus egentlig påvirker noe? For det står jo at det ikke er noe kcal? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Du er altså helt normal. Som trening anbefaler jeg ridning og svømming. Svømming vil gi deg slanke, sterke muskler samtidig som det gir deg en fantastisk treningsøkt og naturlig motstand av vannet, og ridning vil trene spesielt lårene dine og rumpen din. Jeg hadde helt fantastiske lår og rumpe da jeg var på din alder og jeg red en gang i uken og svømte en gang i uken fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå