Gå til innhold

Hvordan er egentlig arbeidsdagen til legen?

Neckrick

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer egentlig på hvordan arbeidsdagen til en lege er? Selv har jeg lyst til å bli lege fordi jeg synes kroppen og å hjelpe folk er interessant. Men for noen dager siden kom det opp for meg et veldig viktig tema iforbindelse med leger: miljø og arbeidsdag. Overtid og stressende dager er såklart forventet, men dette om arbeidsdagen er litt spessielt.

I forbindelse med tv serier som House får vi oppleve at leger innenfor flere ulike felter diskuterer problemer rundt pasienten. I realiteten er det trolig ikke sånn, selvom jeg ønsker at det skulle vært det. Jeg har en mer "lonley" oppfatning om legene etter erfaringer fra tv og fra legebesok. Legene er ofte alene når de skal snakke med pasienter, om deres problemer. Ofte har legen et eget rom der han/hun kan snakke med pasienten. Jeg mener dette er litt synd da, spessielt hvis man ikke har noe kontakt med andre leger på en dag der man jobber fra morgnen til natt. Man har nok pauser, men der snakker man sannsynligvis om private greier.

Jeg skulle ønske at legene kunne diskutere mer rundt pasienten slik som i House. Det blir jo ganske krevende dager hvis man ikke får snakket og diskutert eller sammarbeidet med sine medarbeiedere.

Kanskje dette går mer innpå spesialiseringer. Kirurgi er et eksempel på sammarbeid, men finnes det andre slike eksempler?

Litt om meg:

Går 1 året på vgs. Satser på å studere medisin I utlandet og komme tilbake til norge for å få jobb, dette pga hőye karakterkrav.

Endret av Slund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du fastlege så er det 8-16 ferdig med det.

På sykehus er svigers og de fraråder det.

Det er natt og turnus som betyr dag og kveld helt random og familielivet blir ikke det samme.

Og ja de ler av legeseriene , det er ikke 1% slik engang.

Lenke til kommentar

Mener du fastlege så er det 8-16 ferdig med det.

På sykehus er svigers og de fraråder det.

Det er natt og turnus som betyr dag og kveld helt random og familielivet blir ikke det samme.

Og ja de ler av legeseriene , det er ikke 1% slik engang.

Til det første avsnittet: les innlegget mitt på nytt. Tydelig at du ikke har fulgt med.

Til det lille siste avsnittet ditt: selfølgelig er det naturlig for legene å le av slike serier, de er ikke akkurat realistiske på det høyeste. Men folk som ikke er leger kan lære litt om ulike sykdommer og behandlinger av pasienter uten at det trenger å være latterlig for dem. De fleste medisinske serier er basert på ekte kunnskap om sykdommer og medisin, ihvertfall house.

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Beklager jeg misforstod.

Nå er svigers professor og overlege , forsker og underviser på medisin + er aktiv lege på sykehus i en stor by.

Legedelen er veldig lite "house" , ofte er ikke legen på avdelinga men går rundt "visitt" og vurderer pasienter sykepleiere har tatt vare på siste døgnet.

Da blir det ingen tid til å snakk i den grad.

Ved veldig syke pasienter og overlege/lege har bakvakt hjemme så ringer ofte legene og snakker gresk i timesvis og diskuterer, men flere leger pr avdeling er det ikke ofte.

Selv legevakten har ikke en lege hele døgnet engang.

Forskerdelen/professorstillingen er stedet 99% av "housediskusjonene" skjer er mitt inntrykk etter å hatt 2 som jobber i helsevesnet på høyt nivå (7sifferet lønn) i 11 år i familien / naboer.

Lenke til kommentar

Beklager jeg misforstod.

Nå er svigers professor og overlege , forsker og underviser på medisin + er aktiv lege på sykehus i en stor by.

Legedelen er veldig lite "house" , ofte er ikke legen på avdelinga men går rundt "visitt" og vurderer pasienter sykepleiere har tatt vare på siste døgnet.

Ved veldig syke pasienter og overlege/lege har bakvakt hjemme så ringer ofte legene og snakker gresk i timesvis og diskuterer, men flere leger pr avdeling er det ikke ofte.

Forskerdelen/professorstillingen er stedet 99% av "housediskusjonene" skjer er mitt inntrykk etter å hatt 2 som jobber i helsevesnet på høyt nivå (7sifferet lønn) i 11 år i familien / naboer.

7 sifret lønn i helsevesenet? Jobbet du som renholder for kommunen?

Beklager jeg misforstod.

7 sifret lønn? Jobbet du som renholder for kommunen?

Lenke til kommentar

Nå må man ikke tro timelønnen er veldsom.

Det er arbeidstiden som er lang og fastlønn utelukker overtider.

Det er snakk om 7-17 + helg + kveldsjobbing selv om man har jobbet dag og da er ikke jobbingen hjemme medregnet i undervisningsdelen av arbeidet.

Det er vanlig at man flytter en uke ferie over i neste år og 2-3 uker bare forsvinner år etter år.

Tar man en uke fri er det dobbelt så mye å gjøre neste uka.

Slikt arbeid krever en egen personlighet og det er ikke de som teller timer og roper overtid.

Lenke til kommentar

"Legedelen er veldig lite "house" , ofte er ikke legen på avdelinga men går rundt "visitt" og vurderer pasienter sykepleiere har tatt vare på siste døgnet."

Revolusjonerende tilbakemeldinger. Har virkelig en professor forklart dette?

Lenke til kommentar

1. Google "fastleger legevakt", så ser du at halvparten av legevaktsarbeidet utføres av fastleger. Så jo, ugunstig arbeidstid er en del av fastlegenes hverdag, og slett ingen 8-16-jobb.

2. Ta deg en tur innom et legekontor en vanlig dag. Forestill deg hvilke ekle sykdommer hver av dem lider av. For her finnes ikke friske mennesker. Ikke bare er de litt syke, for da holder man seg bare hjemme noen dager. Nei, dette er virkelig SYKE mennesker. Stort sett da. Noen er innom kun for en legeattest, men det er unntakene, mest i eksamenstiden. Noen unge berter dropper innom for å få resept på pillene sine (men de bruker helst kvinnelige leger, merk deg det). Så er det jo slik, at jo eldre man blir, desto flere sykdommer rammes man av. Så her er det flertall av syke, gamle mennesker.

Jeg overhørte forresten en samtale her en dag. En gammel dame hadde vært hos legen med et problem. Det var visst bare løs tarm, ikke noe å gjøre med. Så kan du forestille deg hvordan den undersøkelsen forløp ...

Noen vil si at legeyrket består av drittarbeid. Andre forstår at man kan pense seg inn på spesalistretninger med mindre pasientkontakt, og fremfor alt hvor man i større grad kan velge hvilke typer pasienter man vil ha.

På en annen side, har du fobiske tendenser mot mennesker med ekle sykdommer, så er legeyrket kanskje ikke for deg.

3. Sykehusleger er et kapittel for seg. Det aller meste av pasientkontakt er det søstrene som står for. Visiten må gå fort, for det er mange å rekke over. Det blir rett og slett ikke tid til mye annet enn å hilse og se kjapt på journalen. Legene på kirurgen har minst behov for å prate med pasienten. Her skal det skjæres, og det gjøres etter boka, så det er nok med et "God dag" mens man sliper kniven som ble litt ukvass da man kom for langt inn på beinet på forrige pasient.

Så blir det å haste til kontoret for å skrive rapport. Når du er ferdig med den, så venter en ny. Ny rapport altså, ikke pasient. Og enda en. For myndigheten har bestemt at alt skal dokumenteres og over-dokumenteres. Godt og vel halvparten av arbeidstiden din som lege brukes til annet enn direkte pasientarbeid. En sykehusleges timeplan kan du se her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4130449.ece#.UV-Erjf-3z8

4. Hvis du vil hjelpe folk, hvorfor velge legeyrket? Som psykolog slipper du nok ikke unna byråkratiet, men psykologer hjelper også folk, og slipper ugunstig arbeidstid (men litt drittjobbing her også, må sitte i timesvis å høre på folks samlivsproblemer, for eksempel). Eller jurist? Mennesker har andre problemer enn medisinske å stri med. Du kan hjelpe mange til sin rett som flink jurist (men her møter du de samme folka med problemer psykologen ikke klarte å fikse, nå er det skillsmisseoppgjør som står for tur). Eller bli vaskehjelp og hjelp folk å holde rent i de tusen hjem. Du kan bli millionær av det også, om det er et mål. Men statusen er ikke like høy.

Når sant skal sies er vel status den eneste gode grunnen til å bli lege i dag. Kan du si det høyt? "Jeg vil bli lege på grunn av statusen." Hvorfor ikke? Det var god nok grunn for de fleste andre i yrket. Men vær forberedt på dritarbeidet, eller styr inn på riktig spesialitet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...