Gå til innhold

Aprilfest 2013 - Wraith - Lyssetting

Anbefalte innlegg

Utfordring: Lyssetting - Ta bilder med kunstig lyssetting, ved bruk av reflektorer, lamper, stearinlys og alt annet som ikke er naturlig lys. Objektene kan være hva som helst, for eksempel personer, objekter, mat eller blomster.

Nivå: Kandidat

Utstyr: Nikon D600, SB-700 blitz, Sigma 24-70mm F2.8, Nikon 50mm F1.8, mellomringer, ND-filter, Blitzparaply, Andre lyskilder, alt annet utstyr jeg eventuelt måtte finne liggende rundt her

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da starter jeg ganske freskt med å gjøre noe så skummelt som å faktisk vise mitt eget ansikt for første gang etter disse årene jeg har vært registrert på forumet her. Det er jo ikke mange her som kjenner meg (jeg kjenner ihvertfall ikke mange), så dette er jo en start.

Utstyr brukt:

• Nikon D600
  • Sigma 24-70mm 2.8
  • SB-700 blitz
  • 2x tripod
  • Blitzparaply m/holder
  • TTL-kabel (vet jeg kan trigge blitzen trådløst, men ville ikke ha noe lys rett forfra)
  • Shiny rødt stoff som var på salg hos Jysk som bakgrunn
  • EDB-maskin med Lightroom 4.3
  • Vifte som standin for fokuseringshjelp
  • Liten halogenlampe som modelleringslys

Jeg mener dette matcher bra med utfordringen jeg har satt meg, portretter er et av de mest typiske tilfellene der man må styre lys, og det er noe jeg har gjort lite av selv. Det var en del problemer med å få fokus riktig, men med litt prøving satt det til slutt rimelig bra. Jeg valgte å bruke f 8.0 for å gjøre det lettere å få øynene i fokus, ellers ville jeg gjerne gått nærmere maks åpning.

Innstillinger:

• Brennvidde: 70mm
  • Blender: f 8.0
  • Lukker: 1/100 sec
  • ISO 320
  • Blitz: 1/4 +0.3ev

DSC_4262_t.jpg

(Trykker du på bildet blir det på en magisk måte mye større)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Balansert lyssetting her. Jeg kunne godt tenkt meg en lignende utfordring da jeg også har prøvd lite selv. Ideelt sett kunne det kanskje vært litt større avstand mellom modell og bakgrunn, da bakgrunnen etter min mening stjeler litt for mye oppmerksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Balansert lyssetting her. Jeg kunne godt tenkt meg en lignende utfordring da jeg også har prøvd lite selv. Ideelt sett kunne det kanskje vært litt større avstand mellom modell og bakgrunn, da bakgrunnen etter min mening stjeler litt for mye oppmerksomhet.

Takk for tilbakemelding. Er enig i at bakgrunnen er veldig sterk, fargen er også for sterk, ihvertfall for denne typen portrett. Jeg hadde desverre ikke så mye plass å manøvrere på, så jeg endte opp med denne komposisjonen her.

Lenke til kommentar

Dag 2

På dagens bilde prøvde jeg meg med fargefilter på blitzen, det har jeg aldri gjort før. Kafelokalet jeg tok bildet i har veldig varmt lys, så jeg endte opp med å bruke gult filter på mitt lys og. Hvor mye det har å si vet jeg ikke, for det er ikke mye av det gjenværende lyset som ble igjen på bildene jeg tok uten blitz.

Jeg er ikke veldig fornøyd med bildet jeg endte opp med, blant annet ser jeg at jeg bommet med fokus, som heller skulle vært mer på teposen enn på prikkene på koppen, men dette er jo noe som skjer når man skyter håndholdt. Jeg kunne også komponert bildet bedre, med hanken på koppen synlig på en av sidene, men den er heldigvis helt ute av syne, så det er ikke noen stor krise.

Utstyr:

• D600
  • Sigma 24-70mm
  • SB-700 m/fargefilter og plastfot

Innstillinger:

• ISO100
  • Brennvidde: 60mm
  • f 8.0
  • 1/200 sec
  • Blitz: 1/40

130402_tekopp_t.jpg

Edit: glemte visst litt bildedata

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Selve lyssettingen ble bra - og det var utfordringen. komposisjonsmessig ville kanskje ikke ha en så midtstilt kopp. Kunne gjort det mer spennende.

Takker :-)

Det er lyssettinga jeg øver på primært ja, men det er jo kjekt å bli bedre på komposisjon og.

Lenke til kommentar

I dag prøvde jeg meg på lyssetting av og fotografering i akvariene

Jeg endte opp med en del greie bilder, bedre enn det jeg har fått til før. Med fotografering i akvarium må man ta hensyn til flere faktorer, blant annet fargetemperatur på lysrørene i karet, refleksjoner og refraksjon i glasset, refraksjon i vannet, renhet på glasset osv. I tillegg så er ikke akvariefisk særlig velvillige modeller, særlig ikke med liten DOF.

Utstyr jeg brukte på dette bildet:

• D600
  • Nikon 50mm
  • 50mm mellomringer fra eBay
  • SB-700
  • Lysarmatur med 2x 8W T5 lysrør, warmwhite og daylight

Lysarmaturet var montert på toppen, med blitzen over og litt på siden (ca 15-20º vinkel ned i vannet)

Innstillinger:

• ISO400
  • 1/50 sec
  • Blitz: 1/32
  • Blender: Aner ikke åssen jeg regner ut det med mellomringer på

Bildet jeg var mest fornøyd med, både komposisjonsmessig og lysmessig var dette av en kirsebærreke på 2-3 cm. Desverre ble det noe lens flaring i forgrunnen.

130403_kirsebarreke_t.jpg

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Men allikevel syns jeg det er fint at du ikke har reflekser av lyskilden i bildet av ham med briller.

Takk for det.

Jeg tror det er fordi lyset er veldig diffust, og så passet jeg på å vaske brillene bra, sånn at det ikke var noe skitt på dem som kunne lage ekstra reflekser. Jeg merker at jeg strengt tatt burde lest litt mer om det her, men det er morsomt med litt eksperimentering og ;)

Lenke til kommentar

Liker godt at bildene ikke fremstår som kunstig belyst, da har du vel lykkes med lyssettingen.

Det avhenger vel litt av bildet, noen ganger er jo faktisk lyset noe av det man ønsker å ta bilde av (tenk lysmaling og flammer), men det er jo kanskje litt utenfor "lyssetting". De bildene her har jeg prøvd å få "naturlig" lyssetting på.

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye peil på portrettbilder, men det ser i alle fall naturlig ut. Mulig det kunne friskes opp med litt mer kontraster, men kanskje på bekostning av det naturlige. Kan ikke akkurat peke på lysmessige feil på de neste heller. Bra jobbet med akvariet da, det forekommer meg å være trøblete å få til.

Det eneste jeg kan pirke på er at bildene virker en tanke kontrastløse. Reka og koppen kunne i alle fall tålt litt mer (i mine øyne da). Du kan jo eksperimentere litt i etterbehandlingen om du orker...

Lenke til kommentar

Portrettet er godt, og motivet er godt lyssatt. Bakgrunnen har dog en litt for kraftig farge, samtidig som jeg syns den også ellers blir for fremtredende. Sistnevnte kunne kanskje blitt redusert ved å gå opp til f/4. En sort/hvitt-utgave hadde vært interessant å se. Det tror jeg kunne gjort seg veldig bra her :)

Reka var godt komponert. Kunne dog vært eksponert et lite hakk opp for min del :)

Lenke til kommentar

Ble ikke noe bilde i dag, men i morgen kommer jeg sterkere tilbake.

Det eneste jeg kan pirke på er at bildene virker en tanke kontrastløse. Reka og koppen kunne i alle fall tålt litt mer (i mine øyne da). Du kan jo eksperimentere litt i etterbehandlingen om du orker...

Jeg prøvde med litt høyere kontrast, men likte det dårlig. Men det er jo min personlige smak, kan jo hende jeg bare må prøve mer for å venne meg til høyere kontrast. Takk for tilbakemelding :-)

Portrettet er godt, og motivet er godt lyssatt. Bakgrunnen har dog en litt for kraftig farge, samtidig som jeg syns den også ellers blir for fremtredende. Sistnevnte kunne kanskje blitt redusert ved å gå opp til f/4. En sort/hvitt-utgave hadde vært interessant å se. Det tror jeg kunne gjort seg veldig bra her :)

Takk for det. Jeg kjøpte meg nytt og lysere bakgrunsstoff i dag, det røde var tenkt til et kostyme, så jeg ser at det ikke egner seg i det hele tatt.

Har oppdatert med høyere kontrast og en BW-versjon av portrettet under her, syns dere det var bedre?

130404_meg_bw.jpg

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Jeg prøvde med litt høyere kontrast, men likte det dårlig. Men det er jo min personlige smak, kan jo hende jeg bare må prøve mer for å venne meg til høyere kontrast. Takk for tilbakemelding :-)

Ja, det er jo bare min egen personlige smak jeg forfekter her også. Skal ikke påstå den er noe bedre enn din. Jeg kan dessverre ikke se s/h-versjonen av bildet i spoileren.
Lenke til kommentar

Ja, det er jo bare min egen personlige smak jeg forfekter her også. Skal ikke påstå den er noe bedre enn din. Jeg kan dessverre ikke se s/h-versjonen av bildet i spoileren.

Meninger og smak er jo forskjellig ja, men jeg ser jo at det er mye galt med bildet selv og.

Nå er bildet oppe igjen, serveren trengte en reboot

Lenke til kommentar

Bilde 4

I dag prøvde jeg meg på produktfotografering i et lite hjemmelaga lystelt.

Det her gikk egentlig ganske raskt, men jeg skulle nok ha laga "lysteltet" litt større for å fjerne mer skygger fra bakveggen.

Utstyr:

• D600
  • Tamron 80-210 f4.5-5.6
  • SB-400 og SB-700
  • iTTL-kabel
  • To tripods

"Lysteltet":

• Isoporboks ca 70x50x40cm
  • Hvitt stoff
  • Tape

Innstillinger:

• ISO100
  • Brennvidde: 210mm
  • f8.0
  • 1/200 sec
  • SB-400 som fill-light fra høyre, 1/128
  • SB-700 som keylight, 1/32 med liten diffusorboks
  • Litt retouching i Lightroom som vanlig

Bildet:

130405_kellogs_t.jpg

Bilde av oppsettet:

130405_kellogs_oppsett.jpg

Lenke til kommentar

Synes du har fått til en bra lyssetting på bilde 1. Du skriver du har noe dårlig plass hjemme, så det er vel derfor du har mye luft over pga utsnittet? Skyggeparti under haka kunne kanskje vært løst med en reflektor under? Mener å ha lest at det er en god metode. Mareritt å ta selvportrett med tanke på fokus. Ganske greit med utvippbar skjerm da :)

Kult belyst kopp, og skikkelig stilig bilde i akvariet.

Flott at du viser hvordan det siste er tatt. Veldig lærerikt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...