Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal være bryllups fotograf nå 20. april. Her jeg bor er det ennå vinter og ganske sterk lys. Paret jeg skal fotografere vil ha bryllupsbildene utendørs.

Jeg har Canon EOS 1000D med 18-55 standard objektiv, en 50 mm 1.8 og en blitz. Jeg har også kjøpt meg reflektor.

Siden jeg er amatør og dette bare blir det tredje bryllupet jeg skal fotografere(også det første om vinteren) så tenker jeg å kjøpe et nytt objektiv, men hvilket?

Hva blir best å bruke til bryllupsbilder i hel og halv figur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig! Det finnes knapt noe foto-oppdrag med større fallhøyde for deg, og konsekvenser for kunden!

Der skal du vite hva du gjør, vite hva som forventes, og ha utstyret iorden!

Det vil si minst dobbelt av alt! Minst to kamera, flere objektiv med litt overlappende muligheter, flere blitser og mange fulle batterier og tomme minnekort! Du kan ikke risikere at du ikke kan ta flere bilder fordi noe som helst svikter! Spør deg selv for hver eneste ting du har med: "hva bruker jeg istedet for denne, når den er gåen"!

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Vinter 20. april?

Ingen ting som er værre enn råtten snø på et bryllupsbilde. Skal bildene taes med snø så husk og overeksponer litt slik at snøen/kjolen blir hvit og ikke grå. (bruk histogram på kameraet, pass særlig på å unngå utbrente detaljer på menneskene du fotograferer)

Bryllupsfoto er også ganske vanskelig mtp klær. Da jenta er kledd i hvitt og mannen i svart. Kunsten er å få med seg detaljene både i det hvite og i den svarte dressen.

Ville brukt 50mm objektivet til dette. Blendet ned til hvertfall 2,8 slik at objektivet yter litt bedre.

EF 85mm F/1,8 er vel også meget godt egnet til dette formålet. Du må stå noe lengre unna, men dette er et veldig godt objektiv. På 85mm vil du også oppnå en mye tynnere dybdeskarphet hvis du ønsker dette. (ville også her blendet ned til 2,8)

Du kan jo prøve å finne et sted i skyggen, så slipper du maset med skygger, strølys, blits osv... Hvis jeg var deg ville jeg fokussert på å finne et egnet sted i god tid. Så trenger du kun å ha fokus på paret under selve fotograferingen. Ta både tradisjonelle bilder og noen litt mer kreative. Alt etter hva paret ønsker og deres personlighet. Bruk god tid, da disse bildene er viktige!

Ang. Reflektor:

Hvis du har tenkt til å bruke reflektor så ville jeg vært litt forsiktig. Har selv brukt gullsiden et par ganger og syntes det ble litt for mye av det gode. Prøv i så fall noe som er helt matt og hvitt. Hvit papplate for eksempel.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...