Populært innlegg Skinney Skrevet 19. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 19. mars 2013 Hei! Hår nå fått en avtale med Hardware.no om å skrive litt om Linux igjen, så tenkte jeg skulle fyre igang med en liten intro til bruk av terminalen i Linux og Mac. Nå vet jeg at det alltid er noen der ute som har gode idèer om hva slike artikler skal inneholde, og mtp at jeg alltid lærer noe nytt ang terminalen tenkte jeg skulle høre her om noen hadde gode tips som kunne skrives inn i artikkelen. Dette er foreløpig det jeg har tenkt å inkludere: - Kort intro, hvorfor superbrukere liker terminalen kontra gui - Navigasjon. Litt om filsystemet i Unix, opp- og ned-piltast, bruk av tab osv. - Enkle programmer: ls, cat, mkdir, diff, pager osv. - Bruk av pipe ( | ) og input-redirection ( > og >>). - Lage bash scripts. Inkl. if-setninger og for-løkker. Ser dette greit ut, eller er det noe jeg MÅ få med som jeg overseer her? På forhånd takk! 11 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Flott initiativ. Jeg er fan av terminalen, men det er ikke alltid like enkelt å forklare andre hvorfor når de ikke kjenner til verktøyene som er tilgjengelig. - Vise frem noen terminaler. F. eks Terminator (ikke den som er skrevet i java nei!) som har både tabs og splits. - Cygwin! - Eksempler på populære programmer med ncurses el.l. kjørt i terminalen (irssi, weechat, vim, emacs) - Tmux/screen? Kanskje i slutten med litt mer "avanserte" verktøy - Skal du nevne diff kan du også kanskje nevne vimdiff - Småtips som Ctrl+R, !!, Ctrl+l, scroll med shift+pg up/dn i noen terminaler - Kommandoen history (og nevne at Cltr+R bruker samme fil, ~/.bash_history) - Reklamer for GNU/Linux kategorien! 1 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Cygwin? Trukke jeg skal anbefale så mye programmer, er mest bruk av terminalen som står i fokus ellers, gode tips Endret 19. mars 2013 av Skinney Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Enig i at programmene ikke bør være fokuset, men tenkte kanskje som eksempler. "Cygwin is a Unix-like environment and command-line interface for Microsoft Windows" Standard terminal som følger med, mintty, er ikke så værst heller egentlig. Er ganske mye som er portet til cygwin, men bruker det vanligvis for å ssh'e til en annen boks som kjører tmux. Trenger heller ikke være fokus i artikkelen, men kan være greit å nevne at også Windows kan få et kraftig shell (Powershell er en vits ) Endret 19. mars 2013 av Occi Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Enig i at programmene ikke bør være fokuset, men tenkte kanskje som eksempler. "Cygwin is a Unix-like environment and command-line interface for Microsoft Windows" Standard terminal som følger med, mintty, er ikke så værst heller egentlig. Er ganske mye som er portet til cygwin, men bruker det vanligvis for å ssh'e til en annen boks som kjører tmux. Trenger heller ikke være fokus i artikkelen, men kan være greit å nevne at også Windows kan få et kraftig shell (Powershell er en vits ) Ahh ok. Altid tenkt på Cygwin som en port av GCC og andre programeringsverktøy Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Det er endel mer enn det gitt. I stor grad et fullverdig shell (bash). Cygwin package list (ser ut til å være nede nå, bufret versjon finnes her) Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Støtter forslaget om screen/tmux og noen forslag til andre programmer man kan bruke i terminalen. Mye av det man gjør på kommandolinja gjøres jo tross alt i andre programmer. Hvor mye du bør skrive om det er jo en annen sak. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg er ganske ny med Linux og vil gjerne lære mer om bruk av terminalen, så setter pris på dette. Nå er det, siden jeg ikke har peiling, vanskelig for meg å si hva du bør skrive om, men stort sett så savner jeg noe for de som har skjønt det helt grunnleggende, men fremdeles ikke er så veldig avanserte. Jeg føler i hvert fall at det ofte er et stort sprang der. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Kanskje jeg kan gi noen tips fra et nybegynner-perspektiv. Har nettop begynt å styre med en server selv. Det som har plaget meg mest er: sudo - Får jo ikke gjort noen ting uten å vite om sudo. ssh - Hva er ssh ? root - Hvorfor skal man ikke være innlogget som root og hvordan vet man at man er logget som root ? nano/vim - Essensielt. Filtyper - tar.gz .py .pl tar.bz2 osv... Er ikke bare å skrive "run" for å starte noe top - Hvordan finne og drepe prosesser chmod - Rev meg i håret av frustrasjon før jeg skjønte hvorfor python scriptet mitt ikke vil kjøre. screen - Hurra for screen ? clear - kommandoen for å få litt ro i sjela Bare noen småting som jeg har hatt mest nytte av Og så kan jeg hvertfall anbefale www.linode.com. Har vært til stor hjelp for å lære linux. Kun 90kr måneden for en server med 512mb ram. Masse fin dokumentasjon og hjelpemidler. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Kan jo ta med noen simple "one-linere" som illustrerer hvordan man kan gjøre relativt avanserte jobber, som f.eks for bilde in *.png; do convert "${bilde}" "${bilde%.png}.jpg"; done for å konvertere alle .png-filene i mappa man står i til .jpg. Helt kriminelt hvor mye jeg bruker for-loops i terminalen egentlig. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg føler at man lærer mest om bruk av terminalen ved å bruke wikien til den distroen man har valgt. Da får man spesifikk info som funker. Det er som oftest slik info man trenger i starten. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) clear - kommandoen for å få litt ro i sjela Fikk meg til å tenke på Ctrl + L, som igjen fikk meg til å tenke på at det er nyttig å lære seg noen kjekke tastatursnarveier, som Ctrl + L, Ctrl + A, Ctrl + E og Ctrl + K. Da jobber man fortere. Og hvordan man bruker disse i f.eks. screen. Se historien og kjøre tidligere kjørte kommandoer. Bruk av grep. Endret 20. mars 2013 av oj88 1 Lenke til kommentar
laurell Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hva med cron- og crontab, greit å bruke ved faste backuper. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Hva med cron- og crontab, greit å bruke ved faste backuper. rsync Endret 20. mars 2013 av oj88 Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Flott initiativ! Foreslår at du gjør det til en artikkelserie. Start med basis bruk av bash, mest vanlige kommandoer. Nevn kort en del av de andre shellene (busybox, csh, tcsh er vel mest aktuelt). Spesielt kraftfulle kommandoer fortjener en artikkel hver (eksempelvis ssh, netcat, dd). Andre programmer kan passe godt i en samleartikkel (alsamixer, htop, emacs). 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Jeg føler at man lærer mest om bruk av terminalen ved å bruke wikien til den distroen man har valgt. Gnu er gnu ... det er ikke store forskjeller på det grunnleggende på tvers av distroer. Eller Cygwin for den saks skyld. på BSD/Mac er enkelte ting litt annerledes. Helt riktig at dette er skrevet hundretusen ganger før. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 23. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2013 Godt å se at folk er engasjert Jeg har ikke mulighet til å gjøre en artikkel-serie ut av dette dessverre. Jeg får kun publisert en artikkel i måneden, og det skal i utgangspunktet være distro-tester Programmer er vel og bra, men det er smartere, i min mening, å lære folk hvordan terminalen fungerer, slik at det blir enkelt å lære nye kommandoer/programmer. Noen programmer er jeg jo fint nødt til å lære bort, men cron, rsync, ssh, vim (kunne hatt en hel artikkelserie om vim), er nok bedre at brukerne oppdager selv. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Syns nå SSH bør nevnes, at du enkelt kan kjøre et remote shell som er noe av grunnen til at shell er såpass populært Lenke til kommentar
puse Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Da er det jo greit å skrive om ting som piping, skrive/appende til filer, gjerne i noen eksempel der du piper noe til grep for å finne den informasjon du har lyst på fort. Små triks som keyboard shortcuts, copy & paste, og command history. Men command history mener jeg bla igjennom tidligere commands med pil tastene, !!, !*, !:0 osv. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 !! osv. kommer sikkert folk til å reagere på som "grunnen" til at det er "umulig" å huske shell-kommandoer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå