Gå til innhold

Er nye konsoller grunn for å droppe PC-versjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

? Hvorfor skal rockstar slite med en pc-versjon når nye konsoller vil ha god nok grafikk?

 

 

 

Hvorfor det? Ligger ikke nok penger i PC, hørt om piratkopiering?

Hvordan vet du det? Hva legger du som begrunnelse bak svaret ditt? Vi vet INGENTING om hva som skjer rundt en evt PC version. Vi vet INGENTING om hvor mye det taper/tjener på en evt PC version.

 

Om du faktisk legger ned korrekte kilder bak argumentasjonen din så kan jeg hvertfall ta den litt seriøst.

Endret av SniKaZ
Lenke til kommentar

Helt enig med SniKaZ i at GTA er en så kjent/etterlengtet tittel at det kommer til selge bra uansett hvilken platform det gis ut på. Det kan være avtaler enten med Microsoft eller Sony som gjør at en PC versjon lar vente på seg, men jeg tror at vi før eller siden vil få det til PC også.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Hva legger du som begrunnelse bak svaret ditt? Vi vet INGENTING om hva som skjer rundt en evt PC version. Vi vet INGENTING om hvor mye det taper/tjener på en evt PC version.

 

Om du faktisk legger ned korrekte kilder bak argumentasjonen din så kan jeg hvertfall ta den litt seriøst.

 

Selvsagt vet jeg ikke dette 100%. Men rockstar er ikke glad i PC, hadde de brydd seg så hadde de sagt at det kommer en PC-versjon. Det kom aldri en RDR PC-versjon...

 

De er livredde piratkopiering, og vil derfor trolig drite fullstendig i PC-versjon når de heller kan lage til nye konsoller.

Lenke til kommentar

Selvsagt vet jeg ikke dette 100%. Men rockstar er ikke glad i PC, hadde de brydd seg så hadde de sagt at det kommer en PC-versjon. Det kom aldri en RDR PC-versjon...

 

De er livredde piratkopiering, og vil derfor trolig drite fullstendig i PC-versjon når de heller kan lage til nye konsoller.

Xbox 360 sliter STORT med piratkopiering, så om rockstar hadde vært livredde det, hadde de gitt ut bare til PS3.

Jeg skjønner godt at de frykter piratkopiering om det er tilfellet, men så lenge vi ikke har noen tall eller lignende blir det bare dumt å spekulerer. De utsatte jo GTA IV til PC. Jeg tror personlig at de gjorde det for å tjene mest mulig på PS3 og Xbox, også skvise de resterende ut av en PC versjon. Dette er da min mening, som jeg ikke liker spesielt godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så dårlig optimalisering er godt nytt?

Jaja, det var jo første gangen jeg har sett det har blitt sagt, konsoll er og vil være drepen for PC spill.

Spill selskapene gikk jo ikke akkurat konkurs som fluer før i tiden når det bare var konsoll exclusives og PC exclusives hver for seg.

 

"Nedskalering" ifra PC til konsoll er dårlig nytt for konsoll folkene, det samme er "oppskalering" ifra konsoll er dårlig nytt for PC folk.

Det blir jo så klart for dyrt å lage en versjon til konsoll å en til PC, for penger er jo alt de tenker på, ergo så ender du med en versjon som er enten halv gjort på begge platformer eller usedvanlig bedriten på den ene plattformen som må lide.

Endret av meg0709
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Næh, igrunn ikke. De hadde nok dratt inn mye mindre penger uten konsollene, og _det_ hadde stagnert utviklingen. Føler at kombinasjonen konsoll og pc har gjort mer godt for spill enn hva situasjonen ville vært med bare en av delene.

 

Helt enig her. Mange ser ut til å tro at uten konsollene ville den håndfullen nerder som oppgraderer hvert år badet i spill med fantastisk grafikk osv. uten at de ser ut til å tenke over at markedet ville vært forferdelig mye smalere enn i dag.

Lenke til kommentar

Så med smalere, mener du grafikk som var på topp når PS3/xbox360 var på topp?

Ja, ikke rart det er smalt når de må lage spill etter den slappeste maskinvaren der ute.

 

Har litt problemer med å tolke hva du prøver å si her men skal svare etter beste evne.

 

Med smalere, mener jeg at markedet ville vært smalere, altså mindre kundegruppe, inntjening og produkter. Konsoller sørger i stor grad for at spilling ikke kun er forbeholdt nerdene som gladelig ofrer en hånd eller fot for ett kjappere skjermkort, men også for alle som spiller litt nå og da.

 

I tillegg ser ikke de som klager over hvor mye konsollene holder dem tilbake ut til å innse at jaget etter bedre grafikk, og kravet til kjappere pcer antagelig ville vært større om vi skal følge deres egen logikk, og dermed medføre ett enda smalere marked.

Lenke til kommentar

Ved første øyenkast så kan denne tråden se ut som en troll magnet men det er jo et spørsmål som flere kanskje stiller seg?

 

Er det vits å kjøpe en spill pc nå som nye konsoller med bedre grafikk er på vei?

 

Det er jo ikke et enkelt svar som ja eller nei, så la oss på en saklig måte ta for oss hvorfor en neste generasjon konsoll kan være nok og hvorfor en pc kan være et bedre valg.

 

Er jo mange punkter her og dem forskjellige punktene er jo av forskjellig betydning fra person til person.

 

Og ved det gir jeg ordet til dere... :)

Lenke til kommentar

Ved første øyenkast så kan denne tråden se ut som en troll magnet men det er jo et spørsmål som flere kanskje stiller seg?

 

Er det vits å kjøpe en spill pc nå som nye konsoller med bedre grafikk er på vei?

 

Det er jo ikke et enkelt svar som ja eller nei, så la oss på en saklig måte ta for oss hvorfor en neste generasjon konsoll kan være nok og hvorfor en pc kan være et bedre valg.

 

Er jo mange punkter her og dem forskjellige punktene er jo av forskjellig betydning fra person til person.

 

Og ved det gir jeg ordet til dere... :)

 

For meg er det egentlig ikke enten eller. Jeg kjøpte min første gaming pc på mange år sist sommer fordi jeg var lei av å reise rundt med laptop, og endelig skulle kose meg med spill som BF3. Det har jeg ikke angret på siden, og jeg glatt å spille strategispill på pc.

 

Samtidig er det liten sjanse for at jeg kommer til å holde tritt med rushet for å kunne spille alle spill med full grafikk, og om ett par år vil antagelig konsollene kunne trylle frem grafikk som jeg ikke kan forvente at pcen min skal klare. Akuratt samme situasjon satt jeg i forrige generasjon. Jeg hadde en pc som var ca like kraftig som konsollene, men omtrent halvveis inn i levetiden til konsollene kunne jeg ikke spille en del av de nye spillene, mens konsollen fortsatt humpet og gikk.

 

For min del utfyller de hverandre. Noen spill kunne jeg ikke tenke meg å spille på konsoll, men jeg trives samtidig med at jeg kan stole på at den er på nivå i mange år, uten at jeg trenger å selge ett organ for skaffe ny pc.

Lenke til kommentar

Piratkopiering var nok et mye større problem på PC for en ti års tid siden.

Jeg kjenner ingen som piratkopierer spill. Alle bruker Steam. Film derimot...

 

Jeg vil kanskje tro Rockstar har en avtale med Sony og Microsoft om å drøye PC lansering, eller skippe det helt. De som er nok interessert i GTA vil da kjøpe en konsoll bare for å spille dette. Konsollspill pleier også å koste 100-200 kroner mer enn PC-spill, økt inntjening også der. Synd for PC spill markedet, og til syvende og sist også for Rockstar. Jeg kommer til å kjøpe GTA V hvis det kommer til PC men ikke ellers. Kommer nok heller ikke til å legge igjen et eneste øre til Rockstar etter en slik behandling.

 

Har spilt GTA siden jeg kjøpte den første versjonen i butikk rundt 1998, og har også vært innom de fleste i serien med betydelige hundre timer tilsammen, dog ikke IV. Kan styre meg for hypen Rockstar skaper når de slipper trailer omtrent 2 år før et spill slippes, og da slippes det ikke engang til alle plattformer... De er nok i ferd med å bli for griske nå. Synd, for GTA har vært en lettspilt serie med stor spilleglede.

 

Det har jo også kommet en del lignende spill de siste årene, spesielt Saints Row 2 og 3 har jeg hatt stor glede av. Også Just Cause 2 selv om det er en del annerledes. Jeg vil nå ikke si at Rockstar sitter på noe helt unikt når de nå ruger på GTA V.

Blir det for ille får jeg bare laste inn Vice City og runde det. Makan til spill tror jeg aldri blir laget mer.

Historie. Stemning. Karakterer. Stemmebruk. Spillglede. Vold.

Mange av dagens spill mangler disse essensielle egenskapene.

Lenke til kommentar

Xbox 360 sliter STORT med piratkopiering, så om rockstar hadde vært livredde det, hadde de gitt ut bare til PS3.

Jeg skjønner godt at de frykter piratkopiering om det er tilfellet, men så lenge vi ikke har noen tall eller lignende blir det bare dumt å spekulerer. De utsatte jo GTA IV til PC. Jeg tror personlig at de gjorde det for å tjene mest mulig på PS3 og Xbox, også skvise de resterende ut av en PC versjon. Dette er da min mening, som jeg ikke liker spesielt godt.

 

Ja, nettopp. De vil tjene max på konsoller, og så kanskje littegranne på PC. Men jeg gidder ikke å håpe på det, med tanke på at nye konsoller fort kan ta PC'ens rolle.

Lenke til kommentar

En konsoll funker over lengre tidsperiode ja, men når det går x antall år, så sakker konsollen mer og mer akterut og PC spillere vil lide, om de lager ett for bra spill så vil jo konsoll folkene lide.

PS4 er vel strengt tatt fra kjørt på ytelses fronten før den har kommet ut.

 

Jeg for min del spiller lett spill på low/medium, ultra settings er jo bare for de som ikke har råd til varme ovn etter PC kjøp.

Men jeg syns nå ikke det å legge 8-10k i en "gaming" PC er ekstremt dyrt idag, en maskin som mest sannsynlig vil overleve en konsoll by far og som du også kan gjøre en del mer på i mine øyne.

 

Det som er hoved problemet idag er at alt er så ekstremt mainstream, det er liksom ingen sjarm over spill lengre.

Men det er jo alltid pengene som styrer idag, så det er jo strengt tatt ingen vits i å i det hele tatt sitte å forsvare noe, de som lager spill driter jo langt i alt så lenge de er middelmådige nok til at folk kjøper det i en slags hype rus de første 6 månedene.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...