Gå til innhold

Asus N56VJ hurtigtest. Core i5, Nvidia GT635M, FullHD skjerm.

OC-Freak

Anbefalte innlegg

Snublet over en Asus N56VJ på kompletts demosalg, har en kamerat som er på utkikk etter en ok allrounder og kjøpte maskinen med det i bakhodet.

Har fra før testet en Asus N56VZ, som er samme maskin med GT650M grafikk og quadcore CPU, resten er likt (leverandør av skjerm, HDD, RAM osv vil dog variere fra uke til uke alt etter hva asus har) og ble ikke storveis fornøyd med den (forumtråd her: http://www.diskusjon...owtopic=1442480 ). Mye er likt så jeg tar bare en copy-paste og endrer det som er forskjellig - lat som jeg er! ;)

Specs:

i5 3210M ivy bridge

Nvidia GT635M 2GB DDR3 (GF108- fermi)

8GB DDR1600 RAM

500GB toshiba 5400rpm HDD.

Bluray.

FullHD matt skjerm.

Windows 8

Førsteinntrykk:

Maskinen er pen, mye finere enn forgjengeren N55 og ørlite mindre. Ikke minst har den mye finere topplokk, men også tastatur og område rundt tastaturet er fint. Litt stor kant rundt skjermen. Den ligger rundt snittet for en 15" maskin vektmessig

Tastatur:

Tastaturet er behagelig å skrive på og layout er meget bra, ingen malplasserte medieknapper som på forgjengeren. Fin bakbelysning.

Pekeplate:

For å si det rett ut; det eneste positive med pekeplaten er at den ser fin ut og er stor! Hele pekeplaten er litt skjevt montert (stikker over kabinettet på venstre siden, under kabinettet på høyresiden og knappene (som er integrert i pekeplaten) kan kun trykkes på et visst punkt, ikke ut til sidene, dette gjelder spesielt høyreknappen. Den er helt forferdelig i bruk og faktisk mye værre enn pekeplaten på samsung chronos modellene.

Skjerm:

Skjermen er en FullHD matt skjerm fra Samsung (SEC314C). Meget bra sortnivå og kontrast og svært gode innsynsvinkler til TN panel å være. Ikke nevneverdig baklyslekkasje, men øvre venstre hjørne er litt mørkt (mangler skikkelig bakbelysning der). Skjermen har heller ikke "kornete" AG belegg som noen andre skjermer har og hvitt er hvitt! God lysstyrke.

Lyd:

Lyden er som forventet bra, men er i mine ører et lite steg ned fra forgjengeren. Den har dog ikke kabinett-resonans problemene som forgjengeren hadde ved visse frekvenser, det er bra. Men den har i stedet et annet irriterende problem, det kommer et klikk eller et "plopp" i høyttalerene noen få sekunder etter man har spillt en lyd. Så hver gang man har åpnet en mappe eller noe sånt kommer det et "plopp" i høyttalerene. Selv med nyeste driver og windows 8 er dette problemet enda her.

Støy:

Støynivå både ved minimal og maksimal belastning er meget lavt for en maskin i denne klassen! Denne har ikke raslelyden i viften på idle som den N56VZ maskinen jeg hadde slet med.

Varme:

Maskinen blir ikke spesielt varm på tastaturområdet, bare lunken, som er bedre enn forgjengeren. Ved belastningstesting kommer temperaturen opp mot 90 grader for CPU, men CPU throttler innimellom til 1.2GHz, som nok kan være skjemmende i spill som krever mye. Dog overrasket at en dualcore i5 CPU + GT635M ga en høyere temperatur enn quadcore i7 + GT650M.

Ytelse:

Maskinen yter greit, omtrent som forventet ut fra spesifikasjonene. En oppgradering til SSD hadde helt klart hjulpet men også økt prisen. 5400rpm harddisken fra toshiba er helt gjennomsnittlig til 5400rpm å være. Nvidia GT 635M er ikke allverdens spillkort og yter bare drøyt halvparten av det GT650M i N56VZ yter. Scorer P1273 i 3dmark11. Det som drar ned litt er at prosessoren throttler til 1.2GHz i perioder (oftest i 10-30 sekunder for så å gå opp til 2.9GHz igjen), for å teste dette brukte jeg unigine heaven for å belaste GPU og prime95 for å belaste CPU. GPU throttlet heldigvis ikke og holt konstant 800MHz. Det er normalt at maskiner throttler ved bruk av furmark, men unigine heaven skal simulere "ekte spilling" og jeg er derfor litt skuffet at den throttler, spesielt med tanke på at det bare er en dual core CPU.

3dmark11n56vj.png

Batteri:

Windows anslår rett over 4 timer med wifi påskrudd, som er omtrent som snittet for maskiner i denne klassen, kanskje litt under.

Trådløst nett:

Atheros trådløst nett ja, bange anelser om dårlig ytelse og kort rekkevidde slo til med en gang. Men det er faktisk ikke så ille som tidligere atheros kort jeg har hatt, på soverommet hadde jeg 1-2 på signalindikatoren, men jeg mistet ikke nettet ihvertfall, som har vært normen for atheros kort tidligere.

Strømforsyning:

Ser asus har begynt med nye strømforsyninger fra delta electronics. Helt kvadratisk, ikke spesielt stor, men avlange strømforsyninger føles mindre og passer bedre i lommer på pc-sekker. Kommer ikke til å ta det med som negativt, men syns det var verdt å nevne. På den positive siden har den vinklet plugg.

Konklusjon:

Ser ut som min maskin er produsert i november 2012 og den har allerede siste bios versjon. Og den har fremdeles noen av de samme problemene som N56VZ hadde som var produsert et halvt år tidligere; klikkelyder i høyttalerene, dårlig touchpad som også er dårlig montert og den throttler ved hard belastning. Bortsett fra dette er det mye å like med maskinen, så om prisen er rett og du kan leve med svakhetene er det mye å like ved maskinen.

Asus N56VZ fås til under 8000,- med dobbel grafikkytelse (GT650M) og quadcore CPU, så ja det sier seg selv at denne skal koste en god del mindre for å være "verdt det", normalprisen på over 7000,- er N56VJ absolutt ikke verdt.

En fin konkurrent er Dell Inspiron 15R SE, som starter på 5495,- hos dell.no med fullHD skjerm, i5 CPU, AMD HD7730M grafikk som er litt over GT635M i ytelse. Den har riktignok ikke bakbelyst tastatur, men ellers byr den på mye av samme brukeropplevelse - ser ikke noen grunn til å betale særlig mer for Asus N56VJ enn for Dell inspiron 15R SE.

Positivt:

*God matt FullHD skjerm med gode innsynsvinkler.

*Godt høyttalersystem.

*Lavt støynivå

*Generell god ytelse, men er ingen "spillmaskin".

*Godt bakbelyst tastatur.

Negativt:

*"klikkelyder" i høyttalerene etter de har vært aktive, irriterende i det lange løp.

*CPU throttler til 1.2GHz ved hard belastning av CPU og GPU samtidig.

*CPU blir varmere enn forventet for en maskin med bare dual core CPU.

*Pekeplaten er værre enn forferdelig, og er skjevt montert i kabinettet.

*ikke allverdens batteritid.

*GT635M grafikk, syns asus burde kostet på seg kepler grafikk, f.eks GT640M om de ville spare litt vs GT650M. Men asus fikk vel kjemperabatt på gamle fermi brikker og slo til!

Tips:

Windows 8 blir leveligt etter man slenger inn klassisk startmeny og skrivebord. Er flere programmer som gir denne funksjonaliteten. :)

Demomaskin: Maskinen jeg har er en demomaskin fra komplett, trolig en som er returnert på angrefrist som er den vanligste grunnen til at maskiner selges som demo. Man vet aldri hva forrige kjøper returnerte den for (en vanlig grunn er pikselfeil på skjerm - men så vidt jeg kan se er det ingen pikselfeil på denne), jeg misstenker det er fordi den har lavere lysstyrke i øvre venstre hjørne på skjermen, eller pga den litt skjevt monterte touchpaden. Men noe svar på det kommer jeg nok aldri til å få.

Stresstest:

throttlingn56vj.jpg

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...